Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 13:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: "Sætte to udgange sammen" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kbbajer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 15 December 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Er lige nybegynder inden for det her, så forbered jer lige på mystiske forklaringer og begrænset ordforråd (:

Jeg har en Denon AVR-1507, som har 7x75w. Mit spørgsmål er så, om man kan koble to af udgangene sammen, så jeg kan trække 150 watt ud af den? Jeg har alligevel kun 2 højtalere, så vil hellere have færre udgange med mere kraft i. Hedder det brokobling eller biwiring eller så noget i den stil? 
Der er plads til 2 sæt kabler i de højtalere jeg har tænkt mig at købe, ved ikke om det har noget at sige.

Håber i forstår hvad jeg mener :)


Pft.
Kristian
Til top Vis kbbajer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbbajer Besøg kbbajer's Websted
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 15 December 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hvis din forstærker har pre out/main in tilslutninger, og den kan trække højttalere med den halve impedans, kan du brokoble med en "brokoblingsenhed". Nogle flerkanals-forstærkere har også en indbygget brokoblingsfunktion - ved ikke om det gælder din Denon.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
kbbajer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 15 December 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar. Hvordan ved man om ens forstærker har out/main tilslutninger?


Kristian
Til top Vis kbbajer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbbajer Besøg kbbajer's Websted
 
Stephan.Brandt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Februar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 15 December 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hej kristian du kan gøre det, der hedder bi-amping. På din denon mener jeg at du kan gå ind i din menu og så stille den til bi-amping. det du gør er, som det første, at fjerne den bøjle der sidder mellem dine terminaler på din højtaler. Der efter så mener jeg, at det er dine surround back kanaler den smider effekten til dine fronter, så dem sætter du til dine øverste terminaler. Dvs at fra din forstærker så har kabler fra din front right-udgang til de nederste terminaler på din højre højtaler og surround back right-udgang til de øverste terminaler.. Ellers se i din manual eller spørg der hvordu har købt den.. Håber du kan bruge det til noget.. 

__________________
Naim unitiqute 2
Emotiva XPA-2
Til top Vis Stephan.Brandt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stephan.Brandt
 
kbbajer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 15 December 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Tak for dit svar.

Hvad er det for nogle bøjler jeg skal fjerne? Forstår det ikke helt.
Til top Vis kbbajer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbbajer Besøg kbbajer's Websted
 
EyeOfBeauty
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 15 December 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Der sidder en kortslutningsbøjle mellem de to terminaler bagpå dine HT'ere - den skal du fjerne!

Hilsen EyeOfBeauty

Til top Vis EyeOfBeauty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EyeOfBeauty
 
kbbajer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 15 December 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hvordan ved du hvad der sidder bag på mine højtalere, jeg har ikke engang skrevet hvad for nogle jeg har :P
Til top Vis kbbajer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbbajer Besøg kbbajer's Websted
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 15 December 2008 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Husk at bi-amping ikke giver mere effekt.

Og kbbajer kan du ikke finde en mindre avatar? 1000x1000 pixels er lidt stort, og min CPU måler går op på 50% når jeg besøger denne tråd...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 15 December 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Husk at bi-amping ikke giver mere effekt.

Og kbbajer kan du ikke finde en mindre avatar? 1000x1000 pixels er lidt stort, og min CPU måler går op på 50% når jeg besøger denne tråd...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Må jeg spørge hvorfor? Ikke at jeg siger du ikke har ret, men har selv spurgt om det her engang, hvor jeg bare ikke fik noget konkret svar :)

For vil da mene de fleste surround forstærkere, kører med 7 mindre forstærkere til at trække det hele. Her står hans i dette tilfælde til at yde 2 * 75w rms (8ohm 20-20.000). Men er grunden til at man så ikke kan hive 4 * 75w => 2 *150w ud, at strømforsyningen ikke er kraftig nok?


__________________

If it works, don't fix it
__________________
Til top Vis Kenneth S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth S.
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 15 December 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

din denon har IKKE main in, derfor kan du ikke gøre det Mikkel foreslår til at starte med.

Du kan heller ikke bruge den anden nævnte funktion, da din receiver ikke har den.

Den sidste "kendte" mulighed er at køre zone 2 pre out til en indgang og justere niveauet på zone 2 så det passer. Det kan du heller ikke da din receiver ikke har zone 2 (til dem der skulle få denne sjove idé med deres 3805 (den hvor dette er mest brugt) skal det nok lige nævnes at garantien ikke dækker hvis noget går galt)

Så du kan desværre ikke bi-ampe dine fronter. Jeg kan dog et lille trick til at bi-ampe surround højttalerne, men det vinder du ikke noget ved.

 



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 15 December 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Husk at bi-amping ikke giver mere effekt.


Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

det gør det da, forudsat altså det er nødvendigt. Hvis man i forvejen ikke har problemer med effekten og hører på samme niveau alligevel, så kan det være lige meget. Men er man tæt på hvor den klipper kan forstærkeren da i teorien levere den dobbelte effekt (lige med de fleste a/v receivere er historien nok en anden).



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
kbbajer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 15 December 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar. Det ser jo så ud til at det ikke kan lade sig gøre. Øv.
Må jeg så som et sidespørgsmål høre: hvad kan man bruge 2 sæt terminaler til, bag på en højtaler?

mcs_5, håber 33x35 er bedre så :)
Til top Vis kbbajer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbbajer Besøg kbbajer's Websted
 
Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 15 December 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

kbbajer skrev:
Tak for jeres svar. Det ser jo så ud til at det ikke kan lade sig gøre. Øv.
Må jeg så som et sidespørgsmål høre: hvad kan man bruge 2 sæt terminaler til, bag på en højtaler?

mcs_5, håber 33x35 er bedre så :)


I dit tilfælde kan det give mulighed for bi-wire, som vist på billedet nedenfor. Her styrer de øverste terminaler diskant + mellemtone og de nederste bassen.



Med bi-wire terminaler, vil det ikke så give muglighed for mere effekt, til både top og bund? Man kan jo i princippet sætte toppen til front og bassen til surround/surround-back og så bare vælge at alle kanaler skal køre stereo.
På den måde vil toppen få 2 * 75w og bunden 2 * 75w, eller er jeg helt ude på herrens mark?


__________________

If it works, don't fix it
__________________
Til top Vis Kenneth S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth S.
 
kbbajer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 15 December 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Super tak :)

Og hvis man kan det du skriver til sidst er det jo helt perfekt :)  Er der nogen der ved om det er muligt?
Til top Vis kbbajer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbbajer Besøg kbbajer's Websted
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 15 December 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
mcs_5 skrev:
Husk at bi-amping ikke giver mere effekt.

det gør det da, forudsat altså det er nødvendigt.

Hvordan kommer du frem til det? En forstærker på x * 75W vil da give 75W pr. kanal uanset hvor mange af kanalerne du bruger. 6*75W med tri-amping giver IKKE mere effekt/højere lyd end normalt 2*75W stereo.

Og hvis du vil have en lidt mere teknisk forklaring... 75W i 8 ohm svarer ca. til 25Vrms. Hvis du kører normalt stereo, bliver hver højttaler tilført 25V. Mest signal til bassen, mindre til mellemtonen og mindst til diskanten. Hvis du nu kører tri-amping istedet, får bassen stadig 25V, mellemtonen mindre, og diskanten mindst. Du får præcis samme lydtryk som før...

[edit]Jeg skrev tri-wiring et sted i teksten, hvor jeg mente tri-amping[/edit]

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 15 December 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Kenneth S. skrev:
Med bi-wire terminaler, vil det ikke så give muglighed for mere effekt, til både top og bund? Man kan jo i princippet sætte toppen til front og bassen til surround/surround-back og så bare vælge at alle kanaler skal køre stereo.
På den måde vil toppen få 2 * 75w og bunden 2 * 75w, eller er jeg helt ude på herrens mark?

Det er du. Diskanten vil "bruge" den del af signalet den skal, og bassen resten. Resultatet bliver præcis det samme som alm. 2*75W stereo. Hvis du vil have noget ud af flere forstærkere, skal du investere i elektroniske filtre. Så vil hver forstærkerkanal få tilført en mindre del af signalet, og det vil især hjælpe mellemtone/diskantforstærkeren (der slipper for bassignalet).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 15 December 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Kenneth S. skrev:
Med bi-wire terminaler, vil det ikke så give muglighed for mere effekt, til både top og bund? Man kan jo i princippet sætte toppen til front og bassen til surround/surround-back og så bare vælge at alle kanaler skal køre stereo.
På den måde vil toppen få 2 * 75w og bunden 2 * 75w, eller er jeg helt ude på herrens mark?

Det er du. Diskanten vil "bruge" den del af signalet den skal, og bassen resten. Resultatet bliver præcis det samme som alm. 2*75W stereo. Hvis du vil have noget ud af flere forstærkere, skal du investere i elektroniske filtre. Så vil hver forstærkerkanal få tilført en mindre del af signalet, og det vil især hjælpe mellemtone/diskantforstærkeren (der slipper for bassignalet).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Så fik vi da lige sat dét på plads! Her snakker vi dog kun om en surround reciever..


__________________

If it works, don't fix it
__________________
Til top Vis Kenneth S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth S.
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 15 December 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
brasch skrev:
mcs_5 skrev:
Husk at bi-amping ikke giver mere effekt.

det gør det da, forudsat altså det er nødvendigt.

Hvordan kommer du frem til det? En forstærker på x * 75W vil da give 75W pr. kanal uanset hvor mange af kanalerne du bruger. 6*75W med tri-amping giver IKKE mere effekt/højere lyd end normalt 2*75W stereo.

Og hvis du vil have en lidt mere teknisk forklaring... 75W i 8 ohm svarer ca. til 25Vrms. Hvis du kører normalt stereo, bliver hver højttaler tilført 25V. Mest signal til bassen, mindre til mellemtonen og mindst til diskanten. Hvis du nu kører tri-wiring istedet, får bassen stadig 25V, mellemtonen mindre, og diskanten mindst. Du får præcis samme lydtryk som før...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

jeg forstår som godt hvad du mener, jeg er bare ikke sikker på du har ret. Hvis jeg har en forstærker på 2x75W og bi-amper med en forstærker mere på 2x75W. Så har jeg 4x75W tilrådighed, altså dobbelt så meget effekt. At diskant og bas så ikke skal bruge lige meget er en anden faktor. Det betyder alt andet lige jeg kan levere alle 75W i bassen og så er der stadig 75W til diskanten selvom den ikke bruger det. Det vil alt andet lige betyde jeg kan skrue højere op uden forstærkeren klipper, teoretisk 3dB, i praksis noget mindre alt efter deres indbyrdes effektforbrug. Højttaleren får jo 25V to steder fra, altså 50V (igen potentielt). Er du sikker på du ikke mener bi-wire og ikke bi-amping?



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
kbbajer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 15 December 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Nå i to. Hvem har ret? :)
Altså uden at vide en skid om det, så syntes jeg at det brasch siger lyder mest logisk. Men det er selvfølgelig også til min fordel, så det kan være det er derfor :P
Til top Vis kbbajer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbbajer Besøg kbbajer's Websted
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 15 December 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

jeg vil lige nævne at Mikkel er nørden af os

__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes