Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 20:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp søges til køb af center og to front (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Outpatient
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 November 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Mit gamle surround system er gået ned med nakken for et stykke tid siden, og jeg er ved at omkomme af den ringe stereo lyd fra mit fjernsyn, så jeg må simpelthen have fat i noget nyt grej. Problemet er at jeg desværre ikke har særlig meget forstand på den slags, så jeg er rimelig blank med hensyn til hvilket grej jeg skal anskaffe. Jeg tænker at jeg vil beholde mine to baghøjtalere og kun anskaffe mig en center, to front, receiver og subwoofer.

Jeg har dog kun givet mig selv et budget omkring 10.000 (plus, minus), så der er ikke plads til de helt vilde armbevægelser. Jeg bor endnu i en forholdsvis lille lejlighed, og jeg har først tænkt mig at gå all-in med lyden når jeg bor lidt større.

Jeg har et par forslag til fronthøjtalerne:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/podsp eakers_micropod_se_hoejttaler_hvid.htm

eller

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/podsp eakers_micropod_se_active_hoejttalersystem_hvid.htm

De har fået fine anmeldelser og konen kan holde ud at se på dem, så umiddelbart virker de som mit bedste (og meget ukvalificerede) bud.

Centerhøjtaleren kunne eventuelt være http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/center/podspe akers_cinepod_centerhoejttaler_sort.htm  men om den er god eller ej aner jeg intet om.

Der må gerne være lidt bummelum i min lyd i de helt vilde actionscener, så jeg kunne forestille mig at jeg skulle have en god subwoofer, men der er jeg på helt bar bund angående hvad jeg skal anskaffe mig.

Jeg håber I kan hjælpe mig med mit problem og I er selvfølgelig velkomne til at afskrive alle mine valg og foreslå mig et helt andet system hvis det er helt hen i vejret det jeg har foreslået.

EDIT: Jeg glemte alt om at jeg også skal have en ny receiver! Så den skal lige inkluderes i regnestykket :)

Til top Vis Outpatient's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Outpatient

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 November 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Snakker vi receiver, subwoofer, 2 fronter og en center indenfor de 10.000,- så kan jeg kun anbefale at købe brugt. Der får du dobbelt så meget for pengene, og jeg har selv gode erfaringer med netop dette forums KSB-afsnit.
Når Hifi-nørder sælger til hifi-nørder er tingene typisk pinligt meget i orden

Men - skal der være HDMI og HD-lyd fx, så koster en receiver typisk mindst 2500,- brugt.
Skal subwooferen gå under 30 Hz, koster den typisk mindst 2500,-
Skal center være rimelig koster den typisk mindst 1000,-
Skal fronterne spille højt og godt, koster de typisk mindst 2000,- for reol/stander og 3000 for gulvHT.

Men hvis du vil købe nyt, så lander du på den gale side af 10.000 hvis det skal være godt.

Hvor meget betyder garanti og ny-køb for dig vs. kvalitet/brugt-køb?
Hvor meget betyder WAF (Wife Approval / Appreciation Factor) - pænt småt og nuttet vs. stort og højtspillende?
Hvor meget betyder den nyeste teknologi (HDMI, HD-lydformater etc.) vs. "ældre modeller" som er gode men billige.?

Jo mere du præciserer dit behov, jo bedre kan vi vejlede og foreslå!

Et fuldt Podspeaker - setup og en lille Denon med HDMI og målemikrofon er umiddelbart pænt og OK - blot skal du ikke forvente den dybeste bas eller det højeste lydtryk.
Til gengæld - hvis konen kan lide designet (UFO / MIB) -så er det jo nemt - en butik - et køb..

Mvh. Offcourse

Outpatient
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej Offcourse, og tak for det hurtige svar!

Offcourse_dk26 skrev:
Hvor meget betyder garanti og ny-køb for dig vs. kvalitet/brugt-køb?
Hvor meget betyder WAF (Wife Approval / Appreciation Factor) - pænt småt og nuttet vs. stort og højtspillende?
Hvor meget betyder den nyeste teknologi (HDMI, HD-lydformater etc.) vs. "ældre modeller" som er gode men billige.?

Om det er nyt eller brugt er for mig bedøvende, så længe det spiller godt og det ikke er lappet sammen med tape og plaster, så er jeg fint tilfreds. Med hensyn til WAF (fantastisk forkortelse i øvrigt) så er den rimelig vigtig da vi for tiden bor på små 60 m2 og konen bliver ikke tilfreds hvis der pludselig står HIFI og fylder det halve af stuen op. Det er også derfor jeg har givet mig selv et så lille budget, da vi står til at flytte i en meget større lejlighed om "snart", så indtil den tid kommer så bliver det et lille og kompakt anlæg til en lille og kompakt lejlighed.

Når vi snakker teknologi så vil jeg selvfølgelig gerne have det nyeste af det nye, men jeg er samtidig også klar over at det er begrænset hvor trendy man kan være med 10.000 kr på lommen.

Offcourse_dk26 skrev:

Et fuldt Podspeaker - setup og en lille Denon med HDMI og målemikrofon er umiddelbart pænt og OK - blot skal du ikke forvente den dybeste bas eller det højeste lydtryk.
Til gengæld - hvis konen kan lide designet (UFO / MIB) -så er det jo nemt - en butik - et køb..

Mvh. Offcourse

Hmmmm, ja det lyder umiddelbart fint nok det du skriver (selvom jeg ikke er helt med på hvad en målemikrofon er), og hvis du kan supplere med lidt links til hvor det kan købes til en fornuftig klink vil jeg da med glæde kigge på det. Jeg kender umiddelbart kun til hifiklubben herhjemme, men alle skriger hovedet af mig når jeg lufter muligheden for at købe mit grej der, så jeg tænker at jeg hellere må høre om der findes bedre og billigere steder at købe mit udstyr.

Mvh. Outpatient

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Målemirkofon = receiveren (surround-fortærkeren) kan selv, via medfølgende mikrofon - lave opsætingen af højtalerne, afstanden til disse, samt alt det der før var svært ved surround.
Nu kan fx. en brugt Denon AVR2308 (KLIK HER) til 3000 (Nypris ca. 5000) give dig 7 x 100 WATT, samt autosetup, rumkorrektion, HD lyd og billede via HDMI etc.

En center højtaler... fx. SYSTEM AUDIO SA510AV koster pt. 800 brugt.

en subwoofer som fx. F3 AUDIOVECTOR M-SUB koster 1900,- brugt..

der er også noget som det her:   "
B&W Sæt (KLIK HER)

Pris: 3000 DKK
B&W 600LCR S3, centerhøjttaler, Kraftig B&W centerhøjttaler til solide systemer. Gengiver med stor præcision dialog og eksplosioner.
Står som ny og der medfølger et tykt audioquest kabel.

B&W 601 S3, baghøjttalere, B&W Højttalersæt, spiller rigtigt godt. Kan bruges som front i et mindre anlæg eller som baghøjttalere i et større.
Der medfølger kabel samt vægophæng
"

Hvor der er  lidt mere med.. hvis det godt må være "lidt mindre" i første omgang.

Så - der er mange muligheder.
Jeg kan godt lide B&W - derfor de valgte forslag.. der er naturligvis mange andre mærker og varianter.

Mvh. Offcourse

EDIT.. link til info på receiveren i Hippi-gruppen
se bl.a..:
e i dine musikfiler, f.eks. fra en MP3-afspiller.

Auto-setup og digital rumkorrektion
Med den indbyggede auto-setup funktion i AVR-2308 går det som en leg at indstille dit surround-anlæg. Du behøver bare at tilslutte højttalerne – hvad enten det er fem eller syv – samt den medfølgende målemikrofon. Herefter trykker du på nogle få taster på fjernbetjeningen. Efter tre minutter har receiveren tjekket og justeret højttalerstørrelse, kanalniveau, fase og frekvensgang for alle højttalere, inklusive subwooferen.

Samtidig med, at receiveren indstiller parametrene for alle dine højttalere, måler den digitale Audyssey-rumkorrektion også responsen fra dit lytterum og korrigerer for de fejl, som måtte opstå i dette sammenspil. Det kan f.eks. være for buldrende bas, for skarp diskant eller andre problemer. Rumkorrektion kan i mange tilfælde give dig en forbløffende forbedring af lyden, og bedst af det hele: du behøver ikke at forstå et ord af, hvad der foregår. Det hele kører automatisk, og inden du får popcornene færdige og sat dig til rette i sofaen, er processen færdig. Var der nogen, der sagde brugervenlighed?

Outpatient
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Receiveren og subwooferen ser rigtig fine ud, så dem vil jeg lige lure nærmere på med det samme, højtalerne ser også rigtig fine ud, men jeg VED at de vil blive nægtet adgang til stuen, så jeg bliver nødt til at finde på noget andet lige i den afdeling.

Jeg har luret på eventuelt at anskaffe mig to af disse:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_m- 1_hoejttaler_soelv.htm 

men jeg har ikke kunnet finde en center højtaler som passer til. Jeg har hørt at det skulle være vigtigt at center- og fronthøjtalere følges ad med hensyn til mærket, da det skulle give et bedre lydbillede.

EDIT: Slettede et spørgsmål som jeg selv fandt svaret på

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Min bror har de små bitte B&Wér- og jeg vil sige de er for små - så hellere give lidt mere og købe fx. de B&W dm303 der er til salg på KSB for 1200- en pæn lille reol-model med meget fin lyd - har dem selv (arhh.. godt nok Dm302-  men tæt på) som baghøjtalere - og der er meget fin lyd i dem trods størrelsen - nok særligt med hjælp fra en sub.

Ellers køb podspeakerne hvis der er råd.. hvis de har nok WAF.

Men ellers lyder det fint må man sige.

God jagt.

mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes