Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: DTS-HD/MasterHD på en gammel 5.1 recieve? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mech0z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 05 September 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Har en gammel H/K AVR4500 og tænkte på om det en nødvendighed at have HDMI indgange for at man kan overføre de nye
lydformater hvis bare man får bluray afspilleren til at decode formaterne og så bare sende dem analogt til recieveren? Eller
får man kun normal 5.1 så ?


__________________
Min Hjemmebio
Til top Vis Mech0z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mech0z
 
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 05 September 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en blu-ray afspiller, der kan dekode signalet og sende det analogt (f.eks. Panasonics BD 50 tror jeg nok den hedder) er det vejen frem :) Den kobler du bare analogt på.
/jonathan
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 06 September 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

helledie skrev:
Hvis du har en blu-ray afspiller, der kan dekode signalet og sende det analogt (f.eks. Panasonics BD 50 tror jeg nok den hedder) er det vejen frem :) Den kobler du bare analogt på.
/jonathan

problemet er bare at det stiller ret høje krav til D/A konverteren i afspilleren



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 06 September 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

helledie skrev:
Hvis du har en blu-ray afspiller, der kan dekode signalet og sende det analogt (f.eks. Panasonics BD 50 tror jeg nok den hedder) er det vejen frem :) Den kobler du bare analogt på.
/jonathan

problemet er bare at det stiller ret høje krav til D/A konverteren i afspilleren



Det gør det, men hvis man ikke har en forstærker, der kan konvertere det, er det jo en vej frem. Ellers skal man ud og investere en del penge på ny forstærker.

/jonathan
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2224
Sendt: 06 September 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

PS3 kan også, kan den ikke?

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift
 
Porsche
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 98
Sendt: 06 September 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  


[/QUOTE]

problemet er bare at det stiller ret høje krav til D/A konverteren i afspilleren

[/QUOTE]

 

Er der nogen afspillere, der har en god d/a konverter ?

Til top Vis Porsche's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Porsche
 
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 06 September 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

interfacelift skrev:

PS3 kan også, kan den ikke?



Jeg mener ikke den har de 5 analoge udgange til det - desværre - ellers havde jeg helt sikkert haft en :-)
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 06 September 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

helledie skrev:
interfacelift skrev:

PS3 kan også, kan den ikke?



Jeg mener ikke den har de 5 analoge udgange til det - desværre - ellers havde jeg helt sikkert haft en :-)

Den kan "kun" dekode signalet til LPCM som så kan sendes via HDMI digitalt til de fleste nyere forstærkere. 

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh
 
Mech0z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 06 September 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kan vel egentlig bare bruge Toslink? Så slipper jeg for en masse analog kabler :o

__________________
Min Hjemmebio
Til top Vis Mech0z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mech0z
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 06 September 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Mech0z skrev:
Jeg kan vel egentlig bare bruge Toslink? Så slipper jeg for en masse analog kabler :o


Du kan bruge toslink, men så er du tilbage ved udgangspunktet. Toslink kan kun overføre de gamle lydformater.

De nye HD lydformater kræver HDMI eller analog.

  /Lars  (Admin - recordere.dk)


__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 06 September 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

helledie skrev:
brasch skrev:

helledie skrev:
Hvis du har en blu-ray afspiller, der kan dekode signalet og sende det analogt (f.eks. Panasonics BD 50 tror jeg nok den hedder) er det vejen frem :) Den kobler du bare analogt på.
/jonathan

problemet er bare at det stiller ret høje krav til D/A konverteren i afspilleren



Det gør det, men hvis man ikke har en forstærker, der kan konvertere det, er det jo en vej frem. Ellers skal man ud og investere en del penge på ny forstærker.

/jonathan

men det er jo ikke umuligt at konverterne er så dårlige at man vil få bedre lyd ved bare at hive core signalet ud med spdif



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Mech0z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 06 September 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Forstår stadig ikke at nogen har lavet et optisk media der er så begrændset, det giver jo ikke nogen mening :s optisk burde være det hurtigste vi overhovdet kunne få.

__________________
Min Hjemmebio
Til top Vis Mech0z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mech0z
 
interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2224
Sendt: 06 September 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Mech0z skrev:
Forstår stadig ikke at nogen har lavet et optisk media der er så begrændset, det giver jo ikke nogen mening :s optisk burde være det hurtigste vi overhovdet kunne få.

Forstår ikke helt.. Hdmi er jo det bedste til sådanne ting, og det kræver så en forstærker der er så og så ny.. Hvad er problemet i det?

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 06 September 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Mech0z skrev:
Forstår stadig ikke at nogen har lavet et optisk media der er så begrændset, det giver jo ikke nogen mening :s optisk burde være det hurtigste vi overhovdet kunne få.


Nej. HDMI er det hurtigste du kan få.

Men det er jo lige meget. Eftersom en optisk forbindelse ikke kan overføre HD-lyd, så kan din forstærker heller ikke modtage lyden den vej. Så uanset om den optiske forbindelse blev "opgraderet" til HD-lyd - så ville din forstærker stadig ikke kunne modtage - og dekode det.

Du skal have en 7.1 forstærker, der kan modtage HD-lyd via analog 7.1. Eller en 7.1 forstærker, der kan modtage 7.1 lyd via HDMI.

  /Lars


__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1513
Sendt: 06 September 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

helledie skrev:
Hvis du har en blu-ray afspiller, der kan dekode signalet og sende det analogt (f.eks. Panasonics BD 50 tror jeg nok den hedder) er det vejen frem :) Den kobler du bare analogt på.
/jonathan

problemet er bare at det stiller ret høje krav til D/A konverteren i afspilleren

Hvad mener du med ret høje krav til D/A konverteren i afspilleren? Kan du uddybe det?    

Her bliver der måske stillet store krav til afspilleren og mindre krav til forstærkeren? eller hvad??

 

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan
 
Mech0z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 06 September 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
Mech0z skrev:
Forstår stadig ikke at nogen har lavet et optisk media der er så begrændset, det giver jo ikke nogen mening :s optisk burde være det hurtigste vi overhovdet kunne få.


Nej. HDMI er det hurtigste du kan få.

Men det er jo lige meget. Eftersom en optisk forbindelse ikke kan overføre HD-lyd, så kan din forstærker heller ikke modtage lyden den vej. Så uanset om den optiske forbindelse blev "opgraderet" til HD-lyd - så ville din forstærker stadig ikke kunne modtage - og dekode det.

Du skal have en 7.1 forstærker, der kan modtage HD-lyd via analog 7.1. Eller en 7.1 forstærker, der kan modtage 7.1 lyd via HDMI.

  /Lars


Nej Optisk er det hurtigste du kan sende (300000 km / sec) det er bare Toslink der er blevet lavet så der er en begrænsning, hvilket jeg ikke forstår. Jeg ved godt at HDMI er hurtigere end Toslink men det burde bare ikke være sådan.


__________________
Min Hjemmebio
Til top Vis Mech0z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mech0z
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes