Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 18:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Betydning af subwoofer-kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 August 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jeg satser på snart at købe et par SVS PB12-NSD til hjemmebiffen, og vil i den sammenhæng også købe nye subwooferkabler. Spørgsmålet er bare: Hvor stor en indflydelse har et subwoofer-kabel på lyden?

Hvad signal- og højttalerkabler angår, så er jeg med på den vogn der siger at der er forskel. Jeg har dog lidt sværere ved at se at et signalkabel der kun skal fremføre frekvenser fra 80 Hz og nedefter fra AV-receiver til subwoofer skal tillægges særligt megen anden årbevågenhed end at det rent mekanisk er stabilt og ellers bare teknisk velfunderet.

Med Blu-Ray's komme er jeg måske nødt til at flytte min AV-receiver tættere på min projektor - jeg mener at have hørt at 1080p ikke har det så godt med kabellængder over 10 meter, og jeg kører med et 12 meter Supra. Jeg vil derfor få brug for bl.a. et langt subwooferkabel på 12 meter i stedet. Jeg påtænker således at købe et 12 meter sub-kabel kun til hvis jeg skulle flytte AV-receiveren, 2 stk. på 3 meter til brug her og nu, og så en Y-splitter (1 male 2 female).

Sagens kerne er at jeg kan vælge mellem at købe ClickTronic kabler for 500 kr., eller de såkaldte Better Cables som lsound også sælger - det vil så beløbe sig til 1.500 kr. for de samme kabler, men af højere kvalitet. Ved ClickTronic kunne jeg også nøjes med at købe de kabler jeg har brug for her og nu (så er det endda kun 270 kr.), men når jeg nu alligevel køber subwoofers hos lsound er det nemt at få kabler med, og jeg gider ikke at skulle bestille (og få fragtet) et ekstra kabel senere, så det skal i så fald være her og nu.

Summa summarum på denne danske stil: Har kabler betydning for lyden af en aktiv subwoofer, og måske endnu mere specifikt: Er der forskel mellem ClickTronic og Better Cables kabler?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

For at tage tingene i den rette rækkefølge - var det så ikke værd at vente og se hvordan din nuværende opstilling (inkl. 12 m HDMI kabel) fungerer med 1080p før du begynder at flytte rundt på subwooferen..? Der KAN godt være issues, men ikke nødvendigvis, det afhænger bl.a. af kablets kvalitet og måske hvor mange og hvor skarpe knæk det har... Jeg kører 1080p med et 15 m Supra kabel uden at have haft problemer med det.

Men hvad angår subwooferkabel, så vil den forskel du oplever ved at flytte subwooferen langt overstige forskellen mellem to forskellige kabler (forudsat at de ikke er decideret fejlkonstruerede..! ).

Jeg er dog generelt af den holdning at blot kabler er korrekt dimensionerede og samlede gør det ikke så stor forskel som nogen gerne vil have det til hvilket man vælger (Det er dog som bekendt en sprængfarlig diskussion, let's not go there... ), og dette gælder efter min mening (som du selv er inde på) i endnu højere grad subwooferkablet, da det ikke skal overføre højfrekvente mikrodetaljer ligesom de øvrige.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke sub'en jeg vil flytte, men AV-receiver'en - væk fra sub'en

Men ja, selvfølgelig prøver jeg først med langt HDMI, ligesom jeg har det nu - jeg ville egentlig bare være på forkant, og måske syntes jeg også at en flytning kunne have fordele rent betjeningsmæssigt m.m. - men jeg gider nok ikke hvis ikke det bliver nødvendigt.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Nu er det ikke sub'en jeg vil flytte, men AV-receiver'en - væk fra sub'en ndigt.
Arh - ok, det er da også klart, og jo også noget lidt andet.  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes