Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 02:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt "usynligt" surround projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 913
Sendt: 07 August 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Har gået og tænkt på at gemme mit anlæg væk, da det irriterer mig at det skal fylde så meget, specielt i dybden. Nu når TV er blevet tynde synes jeg det virker dumt at Hifi skal fylde så meget.

P.t. benytter jeg mig af et mediacenter til musik og film, men har samtidig et klods af en surround reciever stående. Jeg tænker på om man ikke kan styre alt i pcén, og så kun benytte sig af en effektforstærker?

I dag behøver man jo ikke kunne komme til sit anlæg, da man jo kan have lyd og film liggende på hardisk. Idéen synes jeg virker fed. Jeg har en Phillips srm7500 remote, og et Logitech DiNovo mini board, så alt kan styres fra dette.

Min reciever har heller ikke de nyeste lyd til Blu-ray, så jeg ville alligevel skulle ud at have en ny. Tænkte så på om man ikke bare kunne købe et rigtig godt lydkort som kan decode HD-DTS m.m og så bare en effektforstærker eller hvordan skal det stikkes sammen?

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 07 August 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jo, du kan godt køre uden en receiver, men det fordrer jo så en 7 kanals effektblok. Sådan én fylder jo også. Jeg har selv tidligere kørt med ovennævnte, men det blev skrottet pga. manglende brugervenlighed (mest konen).  Hvilken frontend kører du med?

Når du kører direkte fra pc > effekt, så køb et lydkort der imødegår dc-brag, ellers får du nogle ordentlige knald under opstart/nedlukning...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 913
Sendt: 07 August 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

en effekt-blok fylder jo,men den kan jo gemmes under en sofa eller lignende, og der er intet der skal styres på den.

Men kan sådan et effekttrin fåes for rimelig penge iforhold til en integreret surround reciever? eller vil jeg kunne starte med min nuværende (Yamaha RX-740V)? Hvordan håndteres lyden fra et lydkort med HD-DTS til sådan en reciever? 

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 07 August 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Der findes ikke så mange billige 7 kanals effektforstærkere, men hvis du kan lodde lidt selv kan du gøre det rimeligt billigt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 913
Sendt: 08 August 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Men vil jeg ikke kunne benytte min nuværende reciever som "effektforstærker"

Der er jo en 6.1 direct Input på min Yamaha RXV 740, vil disse indgange ikke kunne tage DTS-HD etc. fra et lydkort?

Hvilket lydkort kan I anbefale, og er der software med til at styre alle de indstilliger man skal lave mht opsætning af højtalere. Det kræver jo noget ordenligt software når man ikke benytter sin reciever mere.

 

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 08 August 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

mbm1 skrev:

Men vil jeg ikke kunne benytte min nuværende reciever som "effektforstærker"

Der er jo en 6.1 direct Input på min Yamaha RXV 740, vil disse indgange ikke kunne tage DTS-HD etc. fra et lydkort?

Hvilket lydkort kan I anbefale, og er der software med til at styre alle de indstilliger man skal lave mht opsætning af højtalere. Det kræver jo noget ordenligt software når man ikke benytter sin reciever mere.

Det kan du sagtens. Jeg bruger selv en surroundreceiver som effektforstærker i et aktivt set-up

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 446
Sendt: 08 August 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Hvis du benytter din gamle receiver, skal du blot have et lydkort med digital udgang, hvis da ikke allerede dit onboard lydkort allerede understøtter 7.1 på en digital udgang.

Hvis du stadigt benytter din gamle receiver, kan du stadigt benytte alle de gamle funktioner.

Hvis du skal have en ren effekt forstærker, bør du ofre betydeligt mere på lydkortet, hvis du skal opnå samme kvalitet, som en god dvd afspiller / forforstærker kan tilbyde. Det bliver hurigt en dyr omgang.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl
 
mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 913
Sendt: 08 August 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Mit nuværende lydkort kører med Spdif, Coaxial til min reciever, men hvis jeg vil benytte HD-DTS skal det så ikke være analogt, og så til mine 6.1 direct indgange?

Hvorfor skulle det bliver dyrt? Hvilket lydkort har DTS-HD?

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1
 
Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 446
Sendt: 08 August 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan få dit lydkort til at sende i formatet PCM, burde din receiver kunne afspille HD formaterne (ved ikke selv hvordan man gør). Du skal da blot finde codecs til computeren, der understøtter HD formaterne.

Grunden til, at det bliver dyrt med effektforstærker er dels effektforstærkerens pris, herefter at der skal et af de dyrere lydkort med gode DACs til, hvis lyden skal være på højde med en almindelig god DVD afspiller.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 09 August 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Prøv at spørge i HTPC gruppen, her er de eksperter på lydkort.

Jeg kender mest til to kanaler, og her kan selv rimeligt billig lydkort følge med mellempris CD'er.

Et stereolydkort til 1500 kr. (M-audio) kan godt følge med CD'er op til 5.000 kr.

HD signaler digitalt til receiver kræver vel at receiver kan dekode?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes