| Forfatter |
|
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har gået og tænkt på at gemme mit anlæg væk, da det irriterer mig at det skal fylde så meget, specielt i dybden. Nu når TV er blevet tynde synes jeg det virker dumt at Hifi skal fylde så meget.
P.t. benytter jeg mig af et mediacenter til musik og film, men har samtidig et klods af en surround reciever stående. Jeg tænker på om man ikke kan styre alt i pcén, og så kun benytte sig af en effektforstærker?
I dag behøver man jo ikke kunne komme til sit anlæg, da man jo kan have lyd og film liggende på hardisk. Idéen synes jeg virker fed. Jeg har en Phillips srm7500 remote, og et Logitech DiNovo mini board, så alt kan styres fra dette.
Min reciever har heller ikke de nyeste lyd til Blu-ray, så jeg ville alligevel skulle ud at have en ny. Tænkte så på om man ikke bare kunne købe et rigtig godt lydkort som kan decode HD-DTS m.m og så bare en effektforstærker eller hvordan skal det stikkes sammen?
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jo, du kan godt køre uden en receiver, men det fordrer jo så en 7 kanals effektblok. Sådan én fylder jo også. Jeg har selv tidligere kørt med ovennævnte, men det blev skrottet pga. manglende brugervenlighed (mest konen). Hvilken frontend kører du med?
Når du kører direkte fra pc > effekt, så køb et lydkort der imødegår dc-brag, ellers får du nogle ordentlige knald under opstart/nedlukning...
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
en effekt-blok fylder jo,men den kan jo gemmes under en sofa eller lignende, og der er intet der skal styres på den.
Men kan sådan et effekttrin fåes for rimelig penge iforhold til en integreret surround reciever? eller vil jeg kunne starte med min nuværende (Yamaha RX-740V)? Hvordan håndteres lyden fra et lydkort med HD-DTS til sådan en reciever?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes ikke så mange billige 7 kanals effektforstærkere, men hvis du kan lodde lidt selv kan du gøre det rimeligt billigt.
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men vil jeg ikke kunne benytte min nuværende reciever som "effektforstærker"
Der er jo en 6.1 direct Input på min Yamaha RXV 740, vil disse indgange ikke kunne tage DTS-HD etc. fra et lydkort?
Hvilket lydkort kan I anbefale, og er der software med til at styre alle de indstilliger man skal lave mht opsætning af højtalere. Det kræver jo noget ordenligt software når man ikke benytter sin reciever mere.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbm1 skrev:
|
Men vil jeg ikke kunne benytte min nuværende reciever som "effektforstærker"
Der er jo en 6.1 direct Input på min Yamaha RXV 740, vil disse indgange ikke kunne tage DTS-HD etc. fra et lydkort?
Hvilket lydkort kan I anbefale, og er der software med til at styre alle de indstilliger man skal lave mht opsætning af højtalere. Det kræver jo noget ordenligt software når man ikke benytter sin reciever mere.
|
|
|
Det kan du sagtens. Jeg bruger selv en surroundreceiver som effektforstærker i et aktivt set-up
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du benytter din gamle receiver, skal du blot have et lydkort med digital udgang, hvis da ikke allerede dit onboard lydkort allerede understøtter 7.1 på en digital udgang.
Hvis du stadigt benytter din gamle receiver, kan du stadigt benytte alle de gamle funktioner.
Hvis du skal have en ren effekt forstærker, bør du ofre betydeligt mere på lydkortet, hvis du skal opnå samme kvalitet, som en god dvd afspiller / forforstærker kan tilbyde. Det bliver hurigt en dyr omgang.
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit nuværende lydkort kører med Spdif, Coaxial til min reciever, men hvis jeg vil benytte HD-DTS skal det så ikke være analogt, og så til mine 6.1 direct indgange?
Hvorfor skulle det bliver dyrt? Hvilket lydkort har DTS-HD?
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan få dit lydkort til at sende i formatet PCM, burde din receiver kunne afspille HD formaterne (ved ikke selv hvordan man gør). Du skal da blot finde codecs til computeren, der understøtter HD formaterne.
Grunden til, at det bliver dyrt med effektforstærker er dels effektforstærkerens pris, herefter at der skal et af de dyrere lydkort med gode DACs til, hvis lyden skal være på højde med en almindelig god DVD afspiller.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 August 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at spørge i HTPC gruppen, her er de eksperter på lydkort.
Jeg kender mest til to kanaler, og her kan selv rimeligt billig lydkort følge med mellempris CD'er.
Et stereolydkort til 1500 kr. (M-audio) kan godt følge med CD'er op til 5.000 kr.
HD signaler digitalt til receiver kræver vel at receiver kan dekode?
|
| Til top |
|
| |