| Forfatter |
|
jacobhs Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 29 Juli 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at opgradere til at få surround sound. Jeg har en Denon AVR-2106 surround reciever og 2 stk B & W 602 s3 black fronthøjtalere. Jeg vil meget gerne have købt de højtalere jeg mangler for at have et surround system. Da jeg for et par år siden købte min reciever og mine højtalere havde jeg ikke rigtig tænkt på at jeg skulle udvide en dag, i hvert fald ikke da jeg valgte højtalere. Jeg er super glad for højtalerne da jeg synes de spiller rigtig godt, men dog er de lidt store da jeg bor i en lille lejlighed i København.
Det optimale ville selvfølgelig være at købe centerhøjtaleren og de to baghøjtalere fra B & W serien, men de vil være meget store at have i lejligheden plus at de også er rimelig dyre (til mit budget i hvert fald).
Jeg vil høre om der er nogen der har nogle forslag til 2stk baghøjtalere og en centerhøjtaler (og evt en subwoofer hvis det er nødvendigt) som jeg bør kigge på. De skal helst ikke være for store, og må meget gerne være i den lave ende af prisen.
Iøvrigt vil jeg også gerne høre om det er skidt at blande to forskellige sæt højtalere sammen når det er til surround (altså mine B & W til front, og så evt nogle mindre til baghøjtalere).
Jeg har kigget lidt på disse to muligheder, men vil de passe ok sammen med de højtalere jeg har? Og er de overhovedet noget værd? Andre forslag?
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/bag/paradigm_ cinema_adp_baghoejttaler_soelv.htm
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/argo n_51_hoejttalersystem.htm
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 Juli 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste resultat får du hvis du anskaffer dig en center fra samme serie som dine fronter så er der homogenitet i lydbilledet. Man kan godt vælge et andet mærke, men størrelsen skal helst passe nogenlunde - ellers lyder en Harley som en Maxi Puch når den kører forbi centeren  . Bagspeakers er også at foretrække i samme serie, men her kan man godt med et fint resultat vælge et andet mærke hvis design spiller ind. Sub er underordnet rent mærkemæssigt blot man holder sig til dem i den kontante ende, dvs. eks. de bedre fra B&W, Velodyne og SVS. __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
jacobhs Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 29 Juli 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er bare at jeg tror at det bliver meget voldsomt i så lille en stue. Altså at det bliver 5 meget store højtalere i en lille stue.
Derudover tror jeg også at det vil blive meget dyrt (gætter på omkring 7000kr) for de højtalere jeg mangler, men ingen tvivl om at det selvfølgelig ville være det fedeste at gøre
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
abel Forum Bruger


Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har mod på det, så laver B&W nogle fine indbygningshøjttalere - men det kræver jo lidt mere arbejde. Resultatet er så også en højttaler der
er næsten usynlig.
__________________ /Abel
|
| Til top |
|
| |
jacobhs Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en lille stue på ca 5x4m. Jeg sidder 3 meter fra fjernsynet i en sofa som står helt op af væggen. Vil det skabe problemer med at lave surround når højtalerne jo ikke rigtig kan komme så bagved?
abel: Indbygningshøjtalere? Mener du højtaler som nærmest skal ind i væggen?
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobhs skrev:
|
Det er en lille stue på ca 5x4m. Jeg sidder 3 meter fra fjernsynet i en sofa som står helt op af væggen. Vil det skabe problemer med at lave surround når højtalerne jo ikke rigtig kan komme så bagved?
abel: Indbygningshøjtalere? Mener du højtaler som nærmest skal ind i væggen?
|
|
|
Jow jow, de skal bare op på væggen i en højde af 180 cm. som Dolby anbefaler . Syntes ikke en stue på 20 kvm. er lille . Og ja, indbygningshøjttalere skal ind i væggen som deres navn angiver . Du går bare igang med mejsel og mukkert og knalder et tilpas stort hul i væggen __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
NAD-nørd Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror måske du skal mixe tingene lidt, så du eksempelvis finder en brugt center som passer ind i din b&w serie, så du ikke går på kompromis med centeren, og så evt. købe de paradigm surround ht'ere. Men dette kræver så også at du køber en subwoofer da surroundlyden ellers risikerer at blive for fesen. Subwooferen kan du jo også købe brugt, men pas på at du ikke køber noget som er alt for billigt. Der ligger meget på dba som knapt kan kaldes en subwoofer da flere af dem sansynligvis ikke går under 60 hz. Når din lejlighed er så lille behøver du ikke en kæmpe sub, en 8" er sansynligvis rigeligt, og skal det være billigt kan jeg med risiko for at blive tilsvinet på forumet varmt anbefale eltax atomic som når det kommer til subs faktisk er ganske fornuftige. Og husk så lige at den skal være aktiv..
Jeg formoder at du bor i leje lejlighed, hvis du til gengæld ejer lejligheden vil jeg da også klart anbefale in-wall / in-ceiling højttaler som blot bygges ind i væg eller loft, her får du jo det mest usynlige resultat, og her har hfk nogle små 6,5 " b&w med kipbar diskant til en fornuftig penge
Held og lykke med det!
|
| Til top |
|
| |
jacobhs Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg bor til leje, så det med inbygningshøjtalere dur ikke rigtig, lyder ellers rigtig smart.
Angående subs og center har jeg kigget en del på dba, og kan se at der er nogle B&W til rimelige penge, så centeren regner jeg med at købe B&W der, og muligvis også sub'en. Kan jo lige skrive herinde når jeg har fundet nogen for at høre om de er ok.
Angående baghøjtalerne der mener du at det er fint med de paradigm? Det vil stadig blive en rigtig god lyd selvom jeg køber nogle mindre højtaler af et andet mærke end resten af samlingen?
og lige et spørgsmål mere. Når jeg får en subwoofer i sådan en lejlighed, vil den komme til at forstyre underboen, overboen eller genboen? Eller er der nogle træk jeg kan lave så det ikke forstyre de andre i bygningen uden at ødelægge lydoplevelsen for mig?
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Subs i lejligheder er altid problematisk - du må have dig et hus så du kan larme så meget du vil. De ældre damer plejer at slå på radiatorene når Matrix fyres af hos min kammerat, men hvad det er jo god senior motion og en afveksling fra deres obligatoriske boldspil på bordet  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
NAD-nørd Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobhs skrev:
|
ja jeg bor til leje, så det med inbygningshøjtalere dur ikke rigtig, lyder ellers rigtig smart.
Angående subs og center har jeg kigget en del på dba, og kan se at der er nogle B&W til rimelige penge, så centeren regner jeg med at købe B&W der, og muligvis også sub'en. Kan jo lige skrive herinde når jeg har fundet nogen for at høre om de er ok.
Angående baghøjtalerne der mener du at det er fint med de paradigm? Det vil stadig blive en rigtig god lyd selvom jeg køber nogle mindre højtaler af et andet mærke end resten af samlingen?
og lige et spørgsmål mere. Når jeg får en subwoofer i sådan en lejlighed, vil den komme til at forstyre underboen, overboen eller genboen? Eller er der nogle træk jeg kan lave så det ikke forstyre de andre i bygningen uden at ødelægge lydoplevelsen for mig?
|
|
|
mht. til baghøjttalerne vil jeg mene at du kan få en rigtig god surround oplevelse selvom du har et par mindre baght'ere, men dermed ikke sagt at den bliver helt så god som hvis du har samme serie hele vejen rundt. Det jeg er mest bekymret for er såmænd ikke så meget størrelsen, da hvis ellers højttalerne kan spille mellemtone og diskant, (altså ikke er en helt mikroskopisk sattelit til 99,- )jo kan justeres bas på subben. (nu er det heller ikke i surround højttalerne at de dybe frekvenser vægtes højest.) Jeg håber du forstår min knudrede sætning.
Det der bekymrer mere end størrelsen, er sammenhængen ml. to forskellige produkter, hvor man i visse tilfælde kan høre en ret markant forskel ml. de enkelte højtalermærker når lyden skifter fra et produkt til et andet. Men når det så er sagt kan jeg da nævne at jeg selv kører med jamo d590 som front og b&w indbygning som bag, uden at det gør nogen særlig hørbar forskel. Jeg vil foreslå dig at snakke med hifiklubben om at afprøve de paradigm, og så derefter tage stilling til om det er noget for dig, men som udgangspunkt burde det ikke give de helt store problemer.
mht. sub, ville jeg nok prøve mig lidt frem med noget afkobling,som kork,fliser, vt feet, eller andet. Men det eneste der med sikkerhed virker er at skrue ned...
|
| Til top |
|
| |
NAD-nørd Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Subs i lejligheder er altid problematisk - du må have dig et hus så du kan larme så meget du vil. De ældre damer plejer at slå på radiatorene når Matrix fyres af hos min kammerat, men hvad det er jo god senior motion og en afveksling fra deres obligatoriske boldspil på bordet  |
|
|
Dengang jeg boede i rækkehus kom min nabo engang brasende ind og bad mig om at få den ubåd ud fra hans lejlighed....jeg kunne jo ikke vide at den var sejlet ind til ham (U-571) Men så flyttede jeg bare subben til en anden væg, og så var de flyttet indenfor de næste 2 mdr.
|
| Til top |
|
| |
abel Forum Bruger


Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobhs skrev:
Det er en lille stue på ca 5x4m. Jeg sidder 3 meter fra fjernsynet i en sofa som står helt op af væggen. Vil det skabe
problemer med at lave surround når højtalerne jo ikke rigtig kan komme så bagved?
abel: Indbygningshøjtalere? Mener du højtaler som nærmest skal ind i væggen? |
|
|
Ja, deraf navnet....Tjek evt. mit setup.... __________________ /Abel
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med tanke på baghøjtalere så bør du som sagt få de monteret et stykke over ørehøjde, og om du sidder helt indtil bagvæg, så helst på sidevæggene, eller så skal det være et par flade baghøjtalere. Større baghøjtalere giver indtil en grænse et bedre resultat end små, og kan du få et par der matcher hvad lyd angår så er det bedre. Men når der er begrænsninger på størrelse kan begge dele blive svært, dog så er det ingen katastrofe.
Center bør virkelig matche, det kan ikke understreges nok.
Sub, her er igen en større sub bedre end en lille. Dessuden så kan det om subben bliver for lille og billig være bedre med ingen sub da de om det er tilfeldet gerne leverer mere forvrængning end lyd. Jeg har haft nogle dårlige subs i min tid, og de var kun til irritation.
Subs i lejlighed behøver ikke at være katastrofalt for forholdet til ens naboer. Om du kun bruger den til film så spiller den de aller dybeste tonene i kun nogle få minutter i løbet af de 90 minutter en typisk film varer. Jeg har selv en nabo med sub, og de lydene som jeg kan høre når han ser film forstyrrer ikke. Ved musik kan det derimod være irriterende at kun høre basgang i mange timer i træk, men det bliver meget det samme om den bassen kommer fra en sub eller et par højtalere.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
NAD-nørd Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Med tanke på baghøjtalere så bør du som sagt få de monteret et stykke over ørehøjde, og om du sidder helt indtil bagvæg, så helst på sidevæggene, eller så skal det være et par flade baghøjtalere. Større baghøjtalere giver indtil en grænse et bedre resultat end små, og kan du få et par der matcher hvad lyd angår så er det bedre. Men når der er begrænsninger på størrelse kan begge dele blive svært, dog så er det ingen katastrofe.
Center bør virkelig matche, det kan ikke understreges nok.
Sub, her er igen en større sub bedre end en lille. Dessuden så kan det om subben bliver for lille og billig være bedre med ingen sub da de om det er tilfeldet gerne leverer mere forvrængning end lyd. Jeg har haft nogle dårlige subs i min tid, og de var kun til irritation.
Subs i lejlighed behøver ikke at være katastrofalt for forholdet til ens naboer. Om du kun bruger den til film så spiller den de aller dybeste tonene i kun nogle få minutter i løbet af de 90 minutter en typisk film varer. Jeg har selv en nabo med sub, og de lydene som jeg kan høre når han ser film forstyrrer ikke. Ved musik kan det derimod være irriterende at kun høre basgang i mange timer i træk, men det bliver meget det samme om den bassen kommer fra en sub eller et par højtalere.
|
|
|
Jeg er ikke helt enig i din holdning om størrelse på sub. Det er i mine øjne ganske vigtig som du også siger, med en fornuftig kvalitet, men når vi snakker størrelse mener jeg ikke at det du siger er sandt. da størrelsen som med enhver anden højttaler skal passe til rummet, og det er derfor ikke bare et spørgsmål om at det hele skal være så stort som muligt. Jeg vil mene at en sub med en 8-10" enhed i mange tilfælde kan være betydeligt bedre i mindre rum end Store 12" subs og derover, det bliver let for bombastisk, og for svært at justere ind til rummet. Men igen det er en smagssag, og køber man en stor sub, er der også større sandsynlighed for at den kan spille et større rum op når lejligheden skiftes ud til et hus.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elementets størrelse og slaglængde har kun betydning for hvor højt subben kan spille ved en given frekvens, jo mere potentiale jo mere headroom. Det der har betydning for om den fungerer optimalt i et mindre rum eller ikke, er dens frekvensgang.
Det afhenger så heller ikke alene af rummets størrelse, men også hvor tæt det er. Jo mindre rummet er, jo tidligere vil room gain sætte ind, og jo tættere rummet jo større vil room gain være. Pga tæthedsfaktoren er room gain en lille smule uforudsigbart, eller i det mindste ikke sådan at man bare kan sige at et rum af en given størrelse har en given rooom gain.
Mere headroom er i alle praktiske tilfelde altid ønskelig, for meget room gain kan kontres vha EQ, enten den der er indebygget i receiveren, en ekstern enhed eller om subben har mulighed for at justere frekvensgang så der.
Et eksempel på sidstnevnte kan være de subbene som jeg har. SB12. De har både en parametrisk EQ samt en room gain kompensator, og dermed kan de nemt tilpasses alle rum.
En for lille sub vil først ikke være særlig meget bedre til at gengive de dybe frekvenserne end hvad højtalerene kan alene. For det andre vil man ramme ind i dynamisk kompression, og om subben ikke har stringente limitere, forvrængning. Alle tre dele er uønskede, og forvrængning uakseptabelt
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
| En for lille sub vil først ikke være særlig meget bedre til at gengive de dybe frekvenserne end hvad højtalerene kan alene. |
|
|
har du hørt en b&w 602? Den gengiver ikke ligefrem ret mange dybe toner. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
NAD-nørd Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Elementets størrelse og slaglængde har kun betydning for hvor højt subben kan spille ved en given frekvens, jo mere potentiale jo mere headroom. Det der har betydning for om den fungerer optimalt i et mindre rum eller ikke, er dens frekvensgang.
Det afhenger så heller ikke alene af rummets størrelse, men også hvor tæt det er. Jo mindre rummet er, jo tidligere vil room gain sætte ind, og jo tættere rummet jo større vil room gain være. Pga tæthedsfaktoren er room gain en lille smule uforudsigbart, eller i det mindste ikke sådan at man bare kan sige at et rum af en given størrelse har en given rooom gain.
Mere headroom er i alle praktiske tilfelde altid ønskelig, for meget room gain kan kontres vha EQ, enten den der er indebygget i receiveren, en ekstern enhed eller om subben har mulighed for at justere frekvensgang så der.
Et eksempel på sidstnevnte kan være de subbene som jeg har. SB12. De har både en parametrisk EQ samt en room gain kompensator, og dermed kan de nemt tilpasses alle rum.
En for lille sub vil først ikke være særlig meget bedre til at gengive de dybe frekvenserne end hvad højtalerene kan alene. For det andre vil man ramme ind i dynamisk kompression, og om subben ikke har stringente limitere, forvrængning. Alle tre dele er uønskede, og forvrængning uakseptabelt
|
|
|
Hmm, ja det er muligt at du på et ganske godt teoretisk grundlag kan argumentere for at en stor er bedre end en lille, og det må jeg så tage hatten af for
Men når det så er sagt vil jeg da stadig mene at en mindre, men fornuftig kvalitets sub. er løsningen i dette tilfælde, da tråd-starter ikke virker som om han ønsker en masse store kasser i sin stue....
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 31 Juli 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 31 Juli 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er det straks en anden sag, 603 og 604 kommer der faktisk relativt meget bas ud af. Den KAN faktisk ind imellem lyde som om der er en sub med når man spiller musik på 604'erne. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |