Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 03:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af sorround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wazkyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 29 April 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er så småt ved at sætte mit "medie center" op og jeg er ikke helt sikkert på hvor jeg skal placere mine højtalere ( Z5500 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=101822 )

Jeg har tegnet et flot billed (æ kunne ikke blive mindre...) så i måske kan få en bedre ide af det, i kan også tegne på det og uploade :P

http://img297.imageshack.us/my.php?image=sofasorroundck2.jpg

de sorte klodser er de 4 sataliter, suben kommer under lærredet og center lige over suben.

Jeg tænkte på om de 2 front højtalere kommer til at side for langt væk, og de bagerste nærmest oven på en?

----

Og så lige et lille extra spørgsmål, nogen der ved hvilket kabel jeg bedst kan bruge til at forbinde Z5500 med et http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=250079 lydkort? Skal være mindst 8 meter.

Har prøvet med både
http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/digitalkabel/argon _kabel_5_meter.htm og http://www.av-cables.dk/optisk_digital_kabel/optisk_miniplug _toslink_kabel/hq_high_quality_optisk_miniplug_toslink_digit al_kabel_5_m_850_da.html men min inkompetence ser ud som om den række milevis da det ikke har virket.

Mange tak på forhånd, Timo
Til top Vis Wazkyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wazkyr
 
Wazkyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 30 April 2008 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  


Til top Vis Wazkyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wazkyr
 
Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 30 April 2008 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

Du skal vinkle fronterne ind mod sofaen hvis du vil have det bedste lydbillede.

Derudover skal subben normalt stå i et hjørne - du må prøve dig frem og høre hvad der lyder bedst. Der er umiddelbart ingen grund til at stille den midt i rummet under lærredet.

Baghøjtalerne kan umiddelbart fint hænge der hvor du har placeret dem. Evt. kan du vel flytte sofaen en smule ud fra væggen, hvis der skal en anelse afstand til dem. Ellers er det jo bare at kalibrere dem en del ned i lydstyrke og fronterne op i lydstyrke, så alle højtalere lyder lige højt.

Se eventuelt denne guide:

http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html

Held og lykke med projektet.
Til top Vis Simsalabim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simsalabim
 
Wazkyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Tak for den gode info Simsalabim, nu tror jeg da i hvert fald jeg flytter rundt på subben, og ændre vinklerne lidt på fronthøjtalerne :)
Til top Vis Wazkyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wazkyr
 
Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1540
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 03:27 | IP-adresse registreret  

Det kan GODT være en fordel at placere subben tæt på centeren! Især hvis delingen mellem subben og resten af højtalerne er lidt vel høj - og det er den ofte, når der anvendes små 'litter'. Hjørneplacering giver en naturlig forstærkning i bassen, som desværre osse indbefatter rumresonanser - ikke nødvendigvis godt for en subwoofer.

Jeg ville placere baghøjtalerne i hver sit hjørne over sofaen, drejet mod hinanden. Det giver en god blanding af direkte og diffus lyd fra bagkanalerne. De to side/fronter ser ud til at være fint placerede. På DVDer bør lyden være mixet, så siderne skal være placeret som i et traditionelt stereo-setup, ca. 60 graders vinkel i forhold til lyttepositionen.

I et surroundsystem kan man normalt forsinke lyden fra f.eks. baghøjtalerne, så deres lyd ankommer på det rigtige tidspunkt, osse selvom de er placeret tættere på.  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Wazkyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode forklaringer :)
Du skriver mollecon at man kan forsinke lyden, ved du om man kan få et stykke software til at gøre det? For det er desvære ikke muligt med mit Logitech Z5500 Digital sæt eller gennem software til mit lydkort (Creative Soundblaser)


Jeg læste også et sted at man kunne sætte subben der hvor man sad i sofaen, spille noget musik hvor man kun sætter subben til og så lytte sig til hvor i rummet bassen var højest, og sætte bassen der.
Til top Vis Wazkyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wazkyr
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

sådan




__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 05:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kender desværre ikke en relevant software til formålet. Men, prøv at bruge systemet uden - jeg tror, at det vil fungere. Subwoofer-tricket du nævner er velkendt - det tager blot ikke højde for den potentielt uheldige retningsvirkning, jeg nævner.

Men, den sub er vel ikke større, end den kan flyttes lidt rundt? Så kan du jo simpelthen teste det selv .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 720
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har også prøvet at stille sub forskellige steder i min lejlighed. Jeg har brugt den metode med at holde fingeren på signalstikket og så den udsender en frekvens. Så har jeg så sat den, hvor den var kraftigst. Ved ikke om det er helt korrekt fremgangsmåde?

Men under alle omstændigheder, så havde jeg den først under lærredet, som jeg synes var visuelt pænest. Sjovt nok viste det sig også at være der, hvor jeg kunne høre den bedst fra sweetspot med den nævnte "test-metode".



__________________
Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes