Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 20:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp, det brummer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har mit stereo setup som første prioritet , derfor vil jeg kører fra pre-out på min Denon AVR-2105 ind i min forforstærker, for at bruge mit stereoeffekttrin til fronthøjttalerne. Problemet ligger så i, at jeg har jord på mit stereo setup, så i samme øjeblik jeg forbinder min AVR-2105 til min forforstærker brummer det . Er der ikke noget med, at der kan fåes, en eller anden form for afkoblings dip-i-dut, til at sætte imellem antenne stikket, og apperat, der forhindre denne brumsløjfe ? Eller, er der andet jeg kan gøre, for at forhimdre dette brum ?

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 December 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge et såkaldt Mantelstroms filter
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://files.hifi-foru m.de/joebroesel/MANTELSTROMFILTER2.JPG&imgrefurl=http:// www.hifi-forum.de/viewthread-42-3.html&h=554&w=346&a mp;sz=85&hl=da&start=1&um=1&tbnid=VBYXIt9fPW OgCM:&tbnh=133&tbnw=83&prev=/images%3Fq%3DMantel stromfilter%2B%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dda%26client%3Dfi refox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da:official%26sa%3DN

Du kan også få dem herhjemme i specielle antenne butikker.
Det er et filter der galvanisk adskiller din jordforbindelse med den jordforbindlse der er i det offentlige antenne net, da de har et forskelligt potentiale.

Håber det kan hjælpe dig, det fjernet dit problem

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej CSN Teknik

Tak for svaret. Jeg har været inde og læse om Mantelstroms filter. Samtidig fandt jeg en artikel om at det bare er 2stk kondensatore på 100nf der skal sættes i serie med skærm og inderleder. Det har jeg så prøvet, og brummet forsvinder, men billedet på mit Pioneer 427XD ligner noget der er løgn!! Så tilfældigt at Hifiklubben sælger en boks som er beregnet til at sætte imellem computer og stereoanlæg, for at fjerne brum...Mon sådan en boks, vil fungere imellem min surroundreciever og forforstærker ? Det duer selvfølgelig ikke hvis det degradere lyden ?

Mvh

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 December 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Du skal også huske på 2 stk jord på samme setup kan være meget farligt.

For en del år siden var jeg ude og stille en amp op ved en kunde, der var en anden shop her i byen der havde været ude og sætte et system op, hvor de havde sat det til to forskelige jord.

Jeg siger dig jeg fik et slag over min finge da jeg skulle installe den amp jeg have med.

De have taget jord fra hans hus også fra et spyd fra hans have også var der jo også jorden fra TVet.

Så man skal lige tænke sig lidt om hvis man ike vil slå sig selv eller andre ihjel.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej Jensen

Ja, det er jo netop forskellen i stelpontentialet, i henholdvis antennejord og husets jord forbindelse der giver brum. Kan jeg med held ? f.eks forbinde disse 2 jord punkter inden det går videre til mit setup ? er det lovligt ?

Mvh

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 December 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

PTHJ skrev:

Hej Jensen

Ja, det er jo netop forskellen i stelpontentialet, i henholdvis antennejord og husets jord forbindelse der giver brum. Kan jeg med held ? f.eks forbinde disse 2 jord punkter inden det går videre til mit setup ? er det lovligt ?

Mvh

Ja ved jeg godt.

Jeg køre selv med jordspyd selv om man ikke må men der er så meget man ikke må, huset jord bruger jeg ikke.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hej Jensen

Jeg bruger også jord fra et jordspyd i haven, ikke husets oprindelige jord.

Mvh

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 December 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok anbefale det færdig lavede mantelstroms filter.
Jeg mener ikke det er ulovligt at køre 2 jordinstallationer i et hus, dog skal de være adskilt så man ikke kan få forbindelse imellem dem på samme tid, dvs. kommer man i berøring med den ene, skal man ikke kunne få fat i den anden, kan man det skal de forbindes sammen, så de får samme potientiale.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes