Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 06:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Frekvensgang på sub - Hvor lav? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Status: Offline
Sendt: 10 December 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg sad lige og læste lidt specs på forskellige subwoofere, og kom til at tænke på hvor lav dennes frekvensgang skal være, for at effekten bliver optimal?

Ved godt der nok ikke kan gives noget præcist svar, men der må vel være en eller anden øvre grænse for at man ikke skal investere i den.

Ved os godt det kommer an på ens setup af højtalere.

Men kom frisk - Hvor langt ned skal en sub minimum kunne gå hvis man vil have noget ud af det (alt andet lige)

Og her snakker jeg til film

Til top Vis Keler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Keler

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 December 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

så lavt som muligt

Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 11 December 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

ja tak det ved jeg godt

Prøv at læs spørgsmålet igen

Til top Vis Keler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Keler

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 December 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Så dybt som muligt er det korrekte svaret, men det kan da nuanceres lidt

Først så er det ikke kun et spørgsmål om hvor dybt, men også hvor højt subben kan spille ved en given frekvens, og med hvilken forvrængning.

Når du læser de her eksemplene, husk at 6db tilsvarer en to dobling af lydstyrken, 12db en fire dobling, 18db en åtte dobling osv.

Her er en REL Stampede

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=13370&a mp;start=0&rid=14&SQ=1127556373

Den stikker ned til 21.6hz, men der kan den kun levere ca 80db, og hvad endnu værre er med en så høj forvrængning at det ikke helt riktigt kan bruges til noget

Så et andet eksempel Velodyne DD12

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=18355&a mp;start=0&rid=14&SQ=1147288271

Den stikker ned til 18.2hz, og ved de 20hz kan den levere ca 87db og det med en forvrængning der er indenfor grænsen af hvad der er akseptabelt.

Et siste eksempel kan være SVS PB13 Ultra

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=22952&a mp;start=0&rid=0&SQ=0

Den stikker ned til 13.9hz, og ved de 20hz kan den levere ca 107db med en forvrængning der er indenfor det akseptable.

Der har du tre eksempler på subwoofere der alle stikker dybt, men som er ganske forskellige i hvad de kan levere der nede. Så som du sikkert forstår er ikke frekvensgang i sig selv tilstrækkeligt.

Noget andet er at om du går ud i fra producentens specs så stemmer de ikke altid med virkeligheden. Et eksempel på det kan være Audio Pro Sub Focus, opgivet til 23hz, målt til 33.5, og med en så høj forvrængning under 30hz at om den kunne gå dybere ville det ha vært meningsløst

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/972-a udio-pro-sub-focus.html

Så har vi kommet dit hen hvor vi kan skrive noget om "hvor dybt", men det bliver først siden

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 December 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Min firkantede definition af en sub er, at -3 dB v. 35 Hz er minimum. Vel at mærke uden hjælp fra rummet! Mange opgivelser af frekvensgrænse i bunden, især på billigere subs, indkorporerer et ikke nærmere specificeret 'room gain'. Room gain er i højeste grad en realitet, men da rum er forskellige, kan sådanne data ikke bruges til noget i praksis.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 December 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Min firkantede definition af en sub er, at -3 dB v. 35 Hz er minimum.

Hvilket mange gulvhøjttaler kan klare.

Personligt så er det ikke en sub i mine øjne medmindre -3 db punktet ligger imellem 25-30 hz som og helst endnu lavere.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 17 December 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Jeg havde skrevet et indlæg hvor jeg la ind nogle waterfall charts over forskellige filmscener for at illustrere hvad du kan opleve jo dybere subben stikker. Desværre tapte jeg kontakten til internet i det jeg trykket indryk, og pift væk var indlægget.

I mine ører er Darla Taps The Watertank fra Finding Nemo et eksempel på det mindste en sub bør klare, og scenen skal kunne formidels med dens fysik i behold.

For at gøre det skal subben stikke ned et stykke under 30hz, men mindst lige viktigt skal den kunne formidle frekvenserne med et tilpas lydtryk og med en akseptabel forvrængning. Det er faktisk sværere and hvad man skulle tro når man ser på specs hvor nesten alle subwoofere er opgivet til at kunne gengive langt dybere frekvenser. Jeg har haft subs der har vært opgivet til 18hz, men som fremdeles kom til kort med den scenen.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Sendt: 17 December 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

For mig handler det ikke blot om hvor dybt, men også hvordan....

En sub med basport gengiver ikke sublyd da det blot bliver kabinetresonanser man i den sidste ende høre. Et lukket kabinet hvor enheden gengiver lyden er en "ægte" sublyd...

Hvem vil tilstå de er til prutfranser....??

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 December 2007 kl. 05:41 | IP-adresse registreret  

BasHunter skrev:

For mig handler det ikke blot om hvor dybt, men også hvordan....

En sub med basport gengiver ikke sublyd da det blot bliver kabinetresonanser man i den sidste ende høre. Et lukket kabinet hvor enheden gengiver lyden er en "ægte" sublyd...

Hvem vil tilstå de er til prutfranser....??

Hvad i alverden fabler du om...? Basreflex-princippet har da til formål at mindske kompressionen i kabinettet og virker effektivt i visse frekvensområder. Det ideelle ville faktisk være en højtaler med samme kabinetvolumen som det rum den skal spille i, men det er jo lettere urealistisk, så man må få enheden til at "se" en større volumen end kabinettet reelt har. Det udføres så med en basreflex. God performance og mindre kabinetter/forstærkere. Hvordan kan du sige at et basreflex-kabinet ikke kan gengive lyd i det subsoniske område? Du må allermindst være døv så...

-Og til din sidste linie: kom nu ud af puberteten...

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Hvordan kan du sige at et basreflex-kabinet ikke kan gengive lyd i det subsoniske område? Du må allermindst være døv så...

øøh, subsonisk kan du ikke høre, selv hvis du ikke er døv....

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Efter min mening bør en subwoofers nedre grænse flugte med hvad der er lavest hørebart 17-18Hz før roll of. En evne til at kunne gå dybere er en bonus.

--GOD JUL--

Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 December 2007 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

Nu må I lige styre jer... . Forskellige baskabinet-principper har deres fordele OG ulemper - det afhænger af en konkret vurdering, hvad der er det bedste kompromis. Citat fra BasHunter: "En sub med basport gengiver ikke sublyd da det blot bliver kabinetresonanser man i den sidste ende høre."

Beklager, men det er vås! Alt andet lige går en refleksboks dybere, men er så ikke helt så præcis som en lukket boks. For øvrigt er mange af de profesionelle subs, der høres i bedre biografer, af reflekstypen. Det skyldes bl.a., at refleksprincippet potentielt spiller over 5 dB. højere omkring grænsefrekvensen.

Nu vi taler profesionelle subs, har mange af dem en nedre grænse ved ~25 Hz. Og det synes at gå ganske fint... Hvad angår indholdet i filmenes dybbas, ligger hovedindholdet ofte omkr. 30-40 Hz - nok fordi det giver en god kombination af at høre og føle den dybe bas.

Selv har jeg en DYI BP-sub, med -3 dB v. ~28 Hz. 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes