| Mit problem er at jeg føler ikke jeg får nok dynamik ud af mine højtalere, og jeg vil lige vide hvad den mest sandsynlige årsag er. Mine højtalere bruger 6½" Seas Excell-enheder, så umiddelbart ville jeg have sagt at de var udelukkede som problemet... (De har 2 stk hver) Lidt små ;-), men der er jo to, er det DIY, eller har de et 'mærke' ?
Mit eget umiddelbare bud var at det var min reciever som simpelthen ikke har kraftoverskuddet til at levere den øjeblikkelige strøm som skal give dynamikken, men jeg er ikke klar over om det kan passe, da jeg stadig ikke er helt sikker på Følsomhed, effekt og imdepans. Højtalerne har 94 dB følsomhed, men er opgivet til 4 Ohm, jeg tvivler på at min reciever kan levere 50W i samtlige kanaler (sony, hedder 5*80W) men umiddelbart burde ganske få watt vel give højt nok lydtryk til at der var plads til dynamik? Forskælden fra min tidligere Dennon 1802 ellernoget, (fra 97/98 ?) til min nuvæernde, H/K 8500, er jo som nat og dag, for dennonen kunne jo ikke levere dynamikken (med de samme KEF ht'er) så ja, ny snurrerundtbox, og køb en med pre.ud, så kan du rigtig begynde at lege, har selv sat mere power på både front og bag ht'er, men det FEDE er jo at man kan bytte rundt og lege med forskælige mærker og opnå meget forskælige 'lydbilleder', så skal du ha dynamik og bas og power, kik på noget Sugden, skal det være ærligt, stort og dynamisk prøv Audio Note.
Jeg bruger møgkabler over hele linjen, hvor meget kan det have at sige? (Signalkablerne er det næste der bliver skiftet, recieveren bliver først til efteråret, spørgsmålet er bare om jeg kan få det til at spille godt inden overhovedet) det med kabler kan jo hurtigt gå hen i en mudderkastnings diskution, jeg vil påstå at det kan man godt, dog handler der osse om det grej der bliver spillet på, jo 'bedre/ærlig' grej man har, jo flere 'fejl' vil der blive gengivet, og det kan hurtigt høres, og rettes op på, med at bytte lidt rundt på kablerne.
Mit eget sidste bud er at komprimeringen af lyden på dvd'er er tilpas stor til at det kræver meget af både dvd og forstærker ikke at tabe det meste på gulvet. Som sagt, tingene skal jo passe sammen, så der skal være nogle gode komponenter i.
Men pas på, det kan hurtigt gå hen at blive dyrt af forføgle den gode lyd, men når man er der, er det det here værd (som jo gælder både for stereo og surrund) |