Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 20:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Sagem60 lydkabel/Marantz SR7500? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 731
Sendt: 12 April 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Marantz SR7500 receiver og har lige anskaffet mig en Sagem60 selector. Denne skal så tilsluttes SR7500 for at kunne få surround ud af selectoren. Det kabel jeg har forsøgt mig med er et "QED QUNEX J2P: 3.5 mm mini-jack til 2 phono (RCA)" ( http://www.qed.co.uk/i120c170-158/QED_Cables/Audio_Interconn ects/Qunex_J2P.htm) som jeg til at starte med troede kunne overføre digital surround lyd (kun den røde af de 2 stk. phono stik bruges i receiveren)! Efterfølgende har jeg så fundet ud af at kablet kun er analog. Det mærkelige er så at der på SR7500's display står "Digital" med angivelse af H & L front højttalerne!  Hvis kablet er analog burde display så ikke vise analog?

 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 12 April 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Denne eneste forskel på et digitalt og et analogt coaxial-kabel er modstanden i kablet. Et analog kabel har en modstand på 70 kohm, mens et digital-kabel har en modstand på 75 kohm. Men et analogt kabel kan sagtens overføre et digitalt signal, men kvaliteten bliver så bare dårlige. Om du kan høre forskel ved jeg ikke, men ellers er det sådan et kabel du skal bruge: AV-Connection
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 731
Sendt: 12 April 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Thomasen skrev:
Denne eneste forskel på et digitalt og et analogt coaxial-kabel er modstanden i kablet. Et analog kabel har en modstand på 70 kohm, mens et digital-kabel har en modstand på 75 kohm. Men et analogt kabel kan sagtens overføre et digitalt signal, men kvaliteten bliver så bare dårlige. Om du kan høre forskel ved jeg ikke, men ellers er det sådan et kabel du skal bruge: AV-Connection

OK. Nu er jeg så i tvivl om jeg overhoved gider ofte pengene på det andet kabel da jeg ikke abonnere på Canal+ kanalerne og der vist kun er yderst få andre programmer der udsendes i surround!  

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif
 
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 731
Sendt: 12 April 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Thomasen skrev:
Denne eneste forskel på et digitalt og et analogt coaxial-kabel er modstanden i kablet. Et analog kabel har en modstand på 70 kohm, mens et digital-kabel har en modstand på 75 kohm. Men et analogt kabel kan sagtens overføre et digitalt signal, men kvaliteten bliver så bare dårlige. Om du kan høre forskel ved jeg ikke, men ellers er det sådan et kabel du skal bruge: AV-Connection

Vil det sige at et analog kabel også kan overføre 5.1 surround lyd, blot i dårligere kvalitet? 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 12 April 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Thomasen skrev:
Denne eneste forskel på et digitalt og et analogt coaxial-kabel er modstanden i kablet. Et analog kabel har en modstand på 70 kohm, mens et digital-kabel har en modstand på 75 kohm. Men et analogt kabel kan sagtens overføre et digitalt signal, men kvaliteten bliver så bare dårlige. Om du kan høre forskel ved jeg ikke, men ellers er det sådan et kabel du skal bruge: AV-Connection

Vil det sige at et analog kabel også kan overføre 5.1 surround lyd, blot i dårligere kvalitet? 

ja

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 731
Sendt: 16 April 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
nicoleif skrev:

Thomasen skrev:
Denne eneste forskel på et digitalt og et analogt coaxial-kabel er modstanden i kablet. Et analog kabel har en modstand på 70 kohm, mens et digital-kabel har en modstand på 75 kohm. Men et analogt kabel kan sagtens overføre et digitalt signal, men kvaliteten bliver så bare dårlige. Om du kan høre forskel ved jeg ikke, men ellers er det sådan et kabel du skal bruge: AV-Connection

Vil det sige at et analog kabel også kan overføre 5.1 surround lyd, blot i dårligere kvalitet? 

ja

Jeg har forhørt mig hos Hifi-klubben og hvorvidt jeg kan anvende QED Qunex J2P kabel til surround lyd fra Sagem60 til receiver og her er deres svar:

"Det er et analog kabel og hvis du kun bruge det røde stik vil du kun få lyden i mono. Jeg har på nettet fundet det kabel som du skal bruge: http://av-connection.com/?ProductNo=07-521&VersionNo=0"

Er ovenstående så direkte forkert?

 
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 16 April 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Ja, på den måde at det ikke kommer i mono, bare i en dårligere kvalitet.

Og nej på den måde at det andet kabel er principielt det du skal bruge, men ikke nødvendigvis i praksis.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 16 April 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
brasch skrev:
nicoleif skrev:

Thomasen skrev:
Denne eneste forskel på et digitalt og et analogt coaxial-kabel er modstanden i kablet. Et analog kabel har en modstand på 70 kohm, mens et digital-kabel har en modstand på 75 kohm. Men et analogt kabel kan sagtens overføre et digitalt signal, men kvaliteten bliver så bare dårlige. Om du kan høre forskel ved jeg ikke, men ellers er det sådan et kabel du skal bruge: AV-Connection

Vil det sige at et analog kabel også kan overføre 5.1 surround lyd, blot i dårligere kvalitet? 

ja

Jeg har forhørt mig hos Hifi-klubben og hvorvidt jeg kan anvende QED Qunex J2P kabel til surround lyd fra Sagem60 til receiver og her er deres svar:

"Det er et analog kabel og hvis du kun bruge det røde stik vil du kun få lyden i mono. Jeg har på nettet fundet det kabel som du skal bruge: http://av-connection.com/?ProductNo=07-521&VersionNo=0"

Er ovenstående så direkte forkert?

 

Ja, det er faktisk så forkert at det er pinligt. Et kabel er elektrisk ledende, men man kan ikke definere det som analogt eller digitalt. Signalet der skal igennem kablet kan være digitalt eller analogt og kablet kan så have nogle elektriske egenskaber der kan være mere eller mindre heldige til digitale signaler.

Et kabel der ikke er designet til digitale signaler vil derfor overføre hele signalet alligevel. Hvis du derimod tilslutter kablet en analog udgang og kun montere det røde stik i en analog indgang vil du kun høre højre kanal, men det er ikke det samme som mono.

Den medarbejder der har svaret dig burde du give denne besked.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 731
Sendt: 16 April 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
nicoleif skrev:
brasch skrev:
nicoleif skrev:

Thomasen skrev:
Denne eneste forskel på et digitalt og et analogt coaxial-kabel er modstanden i kablet. Et analog kabel har en modstand på 70 kohm, mens et digital-kabel har en modstand på 75 kohm. Men et analogt kabel kan sagtens overføre et digitalt signal, men kvaliteten bliver så bare dårlige. Om du kan høre forskel ved jeg ikke, men ellers er det sådan et kabel du skal bruge: AV-Connection

Vil det sige at et analog kabel også kan overføre 5.1 surround lyd, blot i dårligere kvalitet? 

ja

Jeg har forhørt mig hos Hifi-klubben og hvorvidt jeg kan anvende QED Qunex J2P kabel til surround lyd fra Sagem60 til receiver og her er deres svar:

"Det er et analog kabel og hvis du kun bruge det røde stik vil du kun få lyden i mono. Jeg har på nettet fundet det kabel som du skal bruge: http://av-connection.com/?ProductNo=07-521&VersionNo=0"

Er ovenstående så direkte forkert?

 

Ja, det er faktisk så forkert at det er pinligt. Et kabel er elektrisk ledende, men man kan ikke definere det som analogt eller digitalt. Signalet der skal igennem kablet kan være digitalt eller analogt og kablet kan så have nogle elektriske egenskaber der kan være mere eller mindre heldige til digitale signaler.

Et kabel der ikke er designet til digitale signaler vil derfor overføre hele signalet alligevel. Hvis du derimod tilslutter kablet en analog udgang og kun montere det røde stik i en analog indgang vil du kun høre højre kanal, men det er ikke det samme som mono.

Den medarbejder der har svaret dig burde du give denne besked.

Dvs at jeg ved at tilsutte sagem60 med QUNEX J2P kabel (rødt stik) til en digital indgang på min receiver, godt kan få stereo og surround lyd overført fra selector til receiver! 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 16 April 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Ja, når du har monteret det er det bare opsætningen på forstærkeren du skal have styr på.

__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 16 April 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

jeg er altså stadig temmelig sikker på at jeg skulle bruge det hvide med det kabel jeg havde.
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 16 April 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg er altså stadig temmelig sikker på at jeg skulle bruge det hvide med det kabel jeg havde.

Rød eller hvid det er ligegyldigt

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes