Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til anlæg (sub installation) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 December 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Opdatering

Har nu købt følgende:
Atoll PR600 forforstærker med DSP Board
Atoll AV500 effektforstærker
2 x Monitor Audio Silver RS6 fronthøjtalere
Velodyne SPL-1200R

Intro

Hej alle herinde!
Jeg er helt ny i hifi-verdenen, så jeg har siddet og læst en masse tråde herinde. Og nu er jeg så blevet medlem og glæder mig til at tilbringe en masse tid med at beundre folks anlæg!
Men jeg vil jo også gerne selv have noget kram...!

Jeg skal til at købe mit første surround anlæg, men det betyder jo ikke at det skal være noget cr*p jeg skal have...! Lige pt. bor jeg på kollegieværelse, og jeg ved godt at det betyder at jeg ikke behøver det helt store, men jeg bor her jo ikke evigt, og jeg vil helst ikke skulle udskifte anlæg hele tiden. Mit budget er meget svingende... startede med at ville finde noget til 5.000, men så fik jeg efterhånden mere og mere blod på tanden, og nu ligger det på ca. 20.000 (inkl kabler)... ved det ikke helt. Det kommer jo også an på anlægget.

Jeg har været inde på Hifiklubben.dk og samle lidt anlæg, her er hvad jeg har:

Anlæggene

Du kan her se mine første overvejelser, senere hen er disse ændret drastisk, og endte mednoget helt andet, som ender med at være dyrere end det såkaldte "monster dyre"...! hovsa

Det budgetterede

DENON AVR-1707 surround receiver (3.199 kr)
(Alternativt NAD t744)
2 x DALI Concept 6 højttaler (1.999 kr pr stk)
2 x DALI Concept 2 højttaler (1.099 kr pr stk)
DALI Concept CT centerhøjttaler (1.099 kr)
DALI Concept Sub 12 subwoofer (3.699 kr)

I alt 14.193 kr (14.993 kr med NAD)

Det halv-dyre

NAD T744 surround receiver (3.999 kr)
2 x DALI Suite 1.7 højttaler (2.999 kr pr stk)
2 x DALI Suite R0.7 baghøjttaler (1.999 kr pr stk)
DALI Suite C0.7 centerhøjttaler (2.999 kr)
DALI Suite S1.2 subwoofer (4.999 kr)

I alt 21.993 kr

Den monster dyre
(For mig)

NAD T763v2 surround receiver (6.999kr)
2 x DALI Suite 2.8 højttaler (3.999 kr pr stk)
2 x DALI Suite R0.8 baghøjttaler (2.499 kr pr stk)
DALI Suite C0.8 centerhøjttaler (3.999 kr)
DALI Suite S1.5 subwoofer (7.999 kr)

I alt 39.190 kr

Problemstillingen

1) Hvad er fornuftige at købe? Ville de være dumt af mig at købe det halv-dyre?
2) Nogen ideer til at optimere de forskellige anlæg?
3) Hvilke kabler skal jeg bruge til de forskellige anlæg?
4) Vil rigtig gerne have noget godt, så overvejer at købe det halv-dyre, men foreløbigt uden sub og center. Er det en god måde at starte på? Jeg mener, når jeg går fra alm. indbygget stereo til 4.0 får jeg vel stadig en markant bedre oplevelse, og så kan jeg udbygge når jeg har råd.

Jeg kunne umiddelbart godt tænke mig en dag opgradere til det monster dyre, men nok først når jeg flytter til noget større. På den anden side er der jo nok noget bedre ude jeg hellere vil have... Igen bringer det mig frem til: hvad er det fornuftigt at købe?

Afrunding

Håber at jeg kan få en masse hjælp! Efter hvad jeg har set i andre tråde er I jo en munter gruppe herinde, så kom glad! Vil blive meget glad for et par gode tips og tricks.

APB1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 18 December 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da gerne knytte et par kommentarer.

Hvor stort er rummet, skal det bruges til film eller musik.

Der findes faktisk også andre muligheder end hifiklubben. måske endda billigere og bedre, men det er jo en smagssag.

Lad være med at købe noget for med sikkerhed at skifte ud senere, find det du vil have, til den pris du nu vil ofre. Så køb lidt af gangen, evt brugt.

Angående kabler så lyt dig frem, tag de billigste først, hør så om du kan høre forskel jo dyrere de bliver, så vil du finde ud af om det er det hver.

Min hjemmebio
Til top Vis APB1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af APB1

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Rummet er 12 eller 14 kvm, kan ikke lige huske det. Fronthøjtalerne kommer umiddelbart til at skulle stå med 1.5 - 2 meters afstand. Og så er der ca. 3 meter til bagvæggen. Men som sagt bliver jeg ikke boende her, så det skal også kunne bruges i større rum.

Jeg lytter da gerne til alternativer. Som sagt er jeg ikke velbevandret i dette område, så al hjælp modtages...!

Okay, så det er smartere at dele det op...? Kan man godt droppe sub og center i den halv-dyre eller monster dyre? eller kommer jeg til at mangle nogle dele af lyden?

Hm... så man skal købe sig igennem en masse kabler? Tror lige jeg bestemmer mig for et anlæg, og så må der være nogen der kan anbefale nogle gode kabler til lige det sæt...

APB1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Rummet er 12 eller 14 kvm, kan ikke lige huske det. Fronthøjtalerne kommer umiddelbart til at skulle stå med 1.5 - 2 meters afstand. Og så er der ca. 3 meter til bagvæggen. Men som sagt bliver jeg ikke boende her, så det skal også kunne bruges i større rum.

Jeg lytter da gerne til alternativer. Som sagt er jeg ikke velbevandret i dette område, så al hjælp modtages...!

Okay, så det er smartere at dele det op...? Kan man godt droppe sub og center i den halv-dyre eller monster dyre? eller kommer jeg til at mangle nogle dele af lyden?

Hm... så man skal købe sig igennem en masse kabler? Tror lige jeg bestemmer mig for et anlæg, og så må der være nogen der kan anbefale nogle gode kabler til lige det sæt...

Sagde ikke at du skulle købe dig igennem en masse kabler, jeg sagde lyt dig frem, fx hifiklubben som du jo har været i. Den service kan de vel yde.

Selvfølge kan du nøjes med 4 højtalere, det er da bedre end ingenting, på den anden side kan du så nyde hver gang du får lidt mere, for der er virkelig hørbar forskel.

Min hjemmebio

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

APB1 skrev:

Sagde ikke at du skulle købe dig igennem en masse kabler, jeg sagde lyt dig frem, fx hifiklubben som du jo har været i. Den service kan de vel yde.

Selvfølge kan du nøjes med 4 højtalere, det er da bedre end ingenting, på den anden side kan du så nyde hver gang du får lidt mere, for der er virkelig hørbar forskel.

Hehe... ja, okay, det lyder også mere fornuftigt....!

Okay, så kan jeg i hvert fald starte der... men kommer jeg til at mangle tale-delen som, så vidt jeg har forstået, hovedsageligt kommer ud igennem center?

Og hvordan med de alternativer du nævnte? Kunne godt tænke mig at vide om der er andre højtalere/forstærkere jeg burde kigge på.

EDIT: Det er forresten udelukkende til filmbrug.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Puha... nu har jeg også været forbi tapeconnection, og nu er jeg mere forvirret en nogensinde... Jeg har virkelig ingen anelse om hvad jeg skal vælge af forstærker...! Nad? Marantz? Yamaha? Denon? Det eneste jeg aldrig har hørt noget dårligt om er nad, det var derfor jeg valgte det... Håber nogen kan hjælpe mig igennem hifi-junglen...!

APB1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da godt forsøge mig. Jeg skulle da være et skarn hvis jeg ikke kunne anbefale nogle af de produkter jeg selv har.

Tror nok der er delte meninger angående Nad. Ligesom alle de andre produkter.

Angående højtalere ved jeg de kører med et åbningstilbud hos Tapeconnection på et sæt DLS. Dem tænkte jeg meget på da jeg selv købte. Ellers kan jeg da godt anbefale SA 1280 MKII, de må kunne fåes for under 3000kr stk.

På receiver delen har jeg selv Onkyo, ligefor at gøre dig mere forvirret. Af andre mærker kan jeg da nævne Pioneer og Harman Kardon, og dem du selv har nævnt, det er nok dem du skal holde dig til, da andre bliver alt for dyre.

Men prøv at søge her på forummet, der er mange emner om samme sag, det var den vej jeg selv valgte, fandt så ud af hvad jeg ville have.

Men igen tag ud og lyt, tag hvad du synes bedst om

Min hjemmebio

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 December 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ville købe en Jungson AV-899c. Denne forstærker koster ca. 10.000 og er langt bedre end mange langt dyrere forstærkere. Og så spiller den fantastisk i stereoDen spiller fint med højtalere fra f.eks. monitor Audio. Men den kan trække selv de mest krævende højtalere.

Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Som du allerede har opdaget, så er der et hav af muligheder og i sidste ende er der ingen andre end dig selv der kan afgøre hvad der lyder bedst, så jeg vil holde mig til nogle mere generelle råd.

1. Kom ud og lyt til en masse forskelligt og få nogle indtryk. Det vil også gøre det nemmere at få hjælp her, hvis du feks kan fortælle at du har hørt forstærker x sammen med højttaler y og du gerne vil have noget i den stil, eller noget der lyder lidt anderledes på en eller anden måde.

Kan se du bor i København, så der er jo muligheder nok. HFK og TC er udemærkede steder at starte, men der er mange andre butikker også. Du skal heller ikke være bleg for at kontakte brugere herinde der har anlæg du synes virker interessante. Vi entusiaster er jo flinke, så det kan sagtens være du kan finde nogle der vil give dig en demo. Det værste der kan ske er at de siger nej

2. Køb det bedste du har råd til! Hvis du bliver grebet af dette, og risikoen er stor når først man er gæst på sådan et forum, så risikerer du hurtigt at "vokse" fra en billig løsning og få lyst til noget bedre. Så i det lange løb kan den billige løsning hurtigt ende med at være dyrere!

3. Køb brugt! Du får meget mere for pengene ved at købe brugt. Selvfølgelig er der en lille risiko og du har ingen garanti, men så længe du sørger for at lytte til produkterne hos sælger, så er risikoen ikke stor.
Et hurtigt eksempel. I dit "billige" anlæg er der en Denon AVR-1707 til 3.199 kr en hurtig søgning på DBA viser at du kan få en AVR-2802 til 3.200 og brugtpriser kan ofte handles ned.
Så for prisen for en ny "begynder-model" kan du få en brugt "mellem-model" og for prisen af en ny "mellem-model" kan du få en brugt topmodel. Det samme gør sig gældende for højttalere.
Hvis du finder nogle brugte tilbud du synes lyder interessant, så kan du jo altid spørge her hvad folk kender til produktet og om de mener det er en rimelig pris.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

APB1 - synes ikke de DLS højtalere ser så interessante ud... dem der er der, er enten satelitter eller små, tynde højtalere.
Jeg har skam søgt lidt rundt, og det er bl.a. derfor jeg nu kigger på marantz og yamaha udover nad. De andre mærker har jeg ikke set nogen steder, f.eks. harman kardon.
Er det ikke svært at sammenligne når det ikke foregår i samme omgivelser? Kan teste nad og denon sammen i hifiklubben, men hvad med resten? tapeconnection ligger jo ret langt væk fra kbh, ikke?

Elkjær - Lyder som om den ligger ret meget over mit nuværende budget...! Heller ikke et mærke jeg har hørt om før...

Nogen der kender nogle grunde til at vælge én forstærker frem for en anden? De kan vel ikke lægge vægt på det samme...

APB1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
APB1 - synes ikke de DLS højtalere ser så interessante ud... dem der er der, er enten satelitter eller små, tynde højtalere.
Jeg har skam søgt lidt rundt, og det er bl.a. derfor jeg nu kigger på marantz og yamaha udover nad. De andre mærker har jeg ikke set nogen steder, f.eks. harman kardon.
Er det ikke svært at sammenligne når det ikke foregår i samme omgivelser? Kan teste nad og denon sammen i hifiklubben, men hvad med resten? tapeconnection ligger jo ret langt væk fra kbh, ikke?

Elkjær - Lyder som om den ligger ret meget over mit nuværende budget...! Heller ikke et mærke jeg har hørt om før...

Nogen der kender nogle grunde til at vælge én forstærker frem for en anden? De kan vel ikke lægge vægt på det samme...

mig bekendt har tapeconnection lige åbnet en forretning i kbh. DLS 66 er da en pæn højtaler og til halv pris.

Jo det kan være svært prøv evt. at låne med hjem.

Min hjemmebio

APB1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Prøv at læse hvad MichaelWB skriver han rammer faktisk rigtig godt hvad det er jeg mener

Han er bare bedre til det end jeg

Min hjemmebio

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

taconnection har i fredags åbnet en butik i københavn. vesterbrogade 94

mvh

brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

APB1 skrev:

mig bekendt har tapeconnection lige åbnet en forretning i kbh.

okay? det står bare ikke på deres kontaktside... men det er da værd at undersøge!
Man kan vel ikke låne højtalere, recivere, ledninger osv med hjem bare for at prøve?

MichaelWB - Det har jeg skam tænkt på, men jeg kunne jo godt tænke mig nogete af det nye, netop så jeg ikke kommer til at ærgre mig over at sidde med noget gammelt møj...
Men jeg har da været ude på dba og kigge efter Dali højtalere, da de skulle være gode.

jeg tror ikke at jeg køber det billige anlæg jeg har posted. Jeg tror jeg vil bygge det halv-dyre, hvis altså folk synes det ser fornuftigt ud. Kan godt se at jeg skal kigge mere på receivere, men er højtalerne i orden? Eller fåes samme kvalitet billigere? Eller fåes noget bedre til samme pris?

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

APB1 skrev:

mig bekendt har tapeconnection lige åbnet en forretning i kbh. DLS 66 er da en pæn højtaler og til halv pris.

hehe, men 10k pr højtaler er lige i overkanten...!

APB1 skrev:

Prøv at læse hvad MichaelWB skriver han rammer faktisk rigtig godt hvad det er jeg mener

Han er bare bedre til det end jeg

ja, det lyder også meget fornuftigt! glæder mig til at høre hvad han eller har at sige...!

brok skrev:

taconnection har i fredags åbnet en butik i københavn. vesterbrogade 94

mvh

brok

tak!

APB1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
APB1 skrev:

mig bekendt har tapeconnection lige åbnet en forretning i kbh.

okay? det står bare ikke på deres kontaktside... men det er da værd at undersøge!
Man kan vel ikke låne højtalere, recivere, ledninger osv med hjem bare for at prøve?

MichaelWB - Det har jeg skam tænkt på, men jeg kunne jo godt tænke mig nogete af det nye, netop så jeg ikke kommer til at ærgre mig over at sidde med noget gammelt møj...
Men jeg har da været ude på dba og kigge efter Dali højtalere, da de skulle være gode.

jeg tror ikke at jeg køber det billige anlæg jeg har posted. Jeg tror jeg vil bygge det halv-dyre, hvis altså folk synes det ser fornuftigt ud. Kan godt se at jeg skal kigge mere på receivere, men er højtalerne i orden? Eller fåes samme kvalitet billigere? Eller fåes noget bedre til samme pris?

Prøv at gå ind på højtaler forummet, der kan du få svar på mange af dine spørgsmål ang. højtalere. Det samme med receiver, du vil bare få 100 forskellige meninger, prøv dig frem.

Alle er ikke enige, så havde der jo også kun været et mærke.

Jo jeg tror faktisk godt du kan låne det hele med hjem.

Min hjemmebio

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget galt i gerne at ville havde "noget af det nye" du skal bare være opmærksom på hvad det er du gerne vil have. Det der er nyt i en billig receiver i dag, var måske nyt i en dyrere receiver for 2-3 år siden, og hvis den dyrere receiver kan fås til samme pris, så vil den typisk være et bedre køb.

Hvis vi nu igeen tager udgangspunkt i den Denon AVR-1707 så har den vel reelt kun 3 ting der er nye i den prisklasse. 7-kanals forstærker, hvor de sidste 2 kan bruges til at bi-ampe fronterne i et 5.1 anlæg, Automatisk set-up og mulighed for at tilslutte Denons dock til iPod.
Hvis det primært skal bruges til film kan det sidste jo være ligegyldigt. De andre 2 features vil du også kunne finde i dyrere receivere med et par år på bagen. De vil så samtidig typisk havde kraftigere forstærkere og generelt en højere kvalitet komponenter = bedre lyd.
Jeg vil stadig holde fast i, at en 2-3 år gammel 10.000 kroners receiver købt brugt til f.eks. 5.000 kr er et bedre køb end en helt ny receiver til 3.000 ogtypisk også end en ny til 5.000

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

... Jeg vil stadig holde fast i, at en 2-3 år gammel 10.000 kroners receiver købt brugt til f.eks. 5.000 kr er et bedre køb end en helt ny receiver til 3.000 ogtypisk også end en ny til 5.000

Okay, det vil jeg da tage til mig! mange tak. Men har du så et godt forslag til et forstærker mærke der ikke har mistet meget af sin kvalitet over årene?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

APB1 skrev:

Alle er ikke enige, så havde der jo også kun været et mærke.

Ja der er mange meninger

Problemet er jo faktisk at der findes rigtig mange gode produkter (luxus problem ) og om du vælger en receiver fra Denon, NAD, Marantz, Onkyo, Yamaha, H/K eller en andre og højttalere fra Dali, B&W, Jamo eller andre er ligegyldigt, alle produkerne er i en fornuftig kvalitet. Men hvordan de bliver kombineret er ikke ligegyldigt.

Så der kommer lige et generelt råd mere

Vælg en af komponenterne først - feks. højttalerne.
Hvis du feks. bestemmer dig for en bestemt Dali model, så har du fjerne en (eller mange) variabel fra hele regnestykket, så skal du "bare" finde en receiver der spiller godt sammen med de højttalere du har valgt. Det gør det igen nemmere for os andre at komme med konkrete råd og erfaringer.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Så der kommer lige et generelt råd mere

Vælg en af komponenterne først - feks. højttalerne.
Hvis du feks. bestemmer dig for en bestemt Dali model, så har du fjerne en (eller mange) variabel fra hele regnestykket, så skal du "bare" finde en receiver der spiller godt sammen med de højttalere du har valgt. Det gør det igen nemmere for os andre at komme med konkrete råd og erfaringer.

Uha, det skema kunne jeg godt bruge!
Lige nu ser det ud til at blive Dali. Medmindre nogen får mig til at kigge efter andet...!
Hvilke forstærkere skal jeg i Dali-tilfælde kigge på?

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes