Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 11:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: LFE signal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 693
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fået mig en ny sub. En SVS PB10-ISD. Og den kan godt nok levere varen, må man sige. Nu står der så i instruktionen på den, og har læst det flere steder. At man skal sætte resten af sine HT´er til små, når man har en sub. Jeg synes bare når jeg hører SACD at der ligesom mangler lidt fylde i musikken så. Jeg bruger min DVD afspiller som surround dekoder. (ved godt det ikke er optimalt, men leder også efter en reciever/forforstærker) Den "skiller" eller hvad det hedder ved 120 hz. Jeg kan ikke rigtigt læse nogle steder, om der er forskel når man vælger små eller store HT´er. Er der nogle der kan forklare helt præcist hvordan LFE signalet fungerer ? Er det lige meget hvad man sætter sine resterende HT´er til/er signalet altid det samme ? Eller kommer der mere over til subben når man sætter resten til små ?



__________________
Nobody is perfect. I´m Nobody !

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens køre dine højtalere på LARGE og bruge subben samtidig. Instruktionen giver blot et generelt råd, det er ikke en ordre . Subben skulle modtage samme signal, hvad enten dine ht'er står på LARGE eller SMALL. Ved sidstnævnte aflaster subben dine almindelige højtalere bedre, men kan de klare LARGE, og det lyder bedre, carry on! For øvrigt synes jeg, at 120 Hz lyder lidt vel højt som delefrekvens.

LFE signalet, og det rent elektronisk frembragte signal (gennem dekoderne og de digitale filtre) til subben er IKKE det samme - selvom det er en misforståelse, der er udbredt langt ind i branchens egne rækker. I en almindelig 5.1 opsætning frembringes signalet til subben simpelthen ved, at de 5 spors bas under en vis frekvens (typisk 80 Hz) lægges sammen til mono, og sendes til subben. Kører man SMALL, vil alt over denne delefrekvens blive sendt ud i de 5 kanaler på normal vis - kører man LARGE, får de 5 højtalere det fulde frekvensområde, og vil så 'dele' med subben i et vist overlapningsområde, afhængigt af den valgte delefrekvens, og hvor dybt højtalerne går. Dette kan volde problemer, og det er nok årsagen til, at din manual rådet til, at sætte højtalerne på SMALL.

LFE, på den anden side, står for Low Frequency Effect (Lavfrekvens effekt). Dette er et helt seperat lydspor på DVD'en, og er oprindeligt lavet for at kunne tilføre lav frekvente lyde større dynamik, end det ellers var muligt. LFE har 120Hz som øvre skærefrekvens, men i praksis deler studieteknikerne næsten altid ved de 80Hz, som er standarden i de fleste biografsystemer. Kun nyere film har LFE-spor, og langtfra alle.

Om SACD'er har LFE lydspor véd jeg ikke, selvom det ville undre mig lidt (kan ikke se behovet til musik).

Med hensyn til delefrekvenser; 80 Hz er som sagt standard, men de fleste lidt større surroundamps har mulighed for at vælge mellem flere forskellige delinger, typisk mellem 40 - 120 Hz.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 693
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

# Mollecon

Tusind tak for det enormt gode svar. Der er da vist en der ved hvad han snakker om. Der står i min manual til min dvd-afspiller at grænsfrekvensen for subben er fastsat til 120 Hz. Derfor troede jeg at det var der den skildte, men det er måske ikke sikkert.

Det med SACD jeg skrev, er kun når jeg hører dem med multikanal. Så er der 5.1 lyd. Ikke hvis jeg hører dem som 2 kanal.

Jamen så vil jeg da bare lade mine øre vælge for mig. Selvom det nu ikke er ret meget forskel der er. Måske er det bare indbildning .

 



__________________
Nobody is perfect. I´m Nobody !

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en DVD-afspiller? Det lyder som du har ret, at den skiller dér. Blot underligt, for hvis der ikke er valg mellem flere frekvenser, vil det normalt være 80 Hz. Deler man herover, risikerer man, at subbens placering bliver for tydelig, hvis den er anbragt et andet sted i rummet i forhold til ens hovedhøjtalere.

Men altså, lad ørene afgøre det .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 693
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige den her i min søgen også. http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/128214.html

Det kan måske hjælpe andre også. Jeg er selv grøn på dette område, men vil gerne have alle de inputs som jeg kan komme i nærheden af, og høre folks erfaringer ang. small og large settings af deres HT´er. Hvad bruger folk til at kalibrere deres udstyr med ?

Jeg har brugt DVE og AVIA, min afspillers test tone, en lydtryksmåler.

Jeg får bare ikke helt de samme målinger, når jeg bruger min afspillers test tone, som når jeg bruger en dvd til kalibrering . Nogle der ved hvad det kan skyldes ?



__________________
Nobody is perfect. I´m Nobody !

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted
 
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 693
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Hvad er det for en DVD-afspiller? Det lyder som du har ret, at den skiller dér. Blot underligt, for hvis der ikke er valg mellem flere frekvenser, vil det normalt være 80 Hz. Deler man herover, risikerer man, at subbens placering bliver for tydelig, hvis den er anbragt et andet sted i rummet i forhold til ens hovedhøjtalere.

Men altså, lad ørene afgøre det .

Det er en Sony DVP-NS930V. Der er ikke andet end small og large, og sub at indstille. Samt afstande, niveau, og balance. Jeg har ikke rigtigt kunnet finde om dens delefrekvens.



__________________
Nobody is perfect. I´m Nobody !

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

De målinger, der foretages af nævnte udstyr, er ikke særligt avancerede - lidt ondt sagt, vel nærmest en slags krykke for folk, der ikke stoler på deres ører.

Nå, det er en Sony? Hæ! Min lille Sony S-Master amp's manual anbefaler det stik modsatte! At man kører LARGE, selvom man har en sub... . Hvad jeg så IKKE gør .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 693
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Fandt lige en fin forklaring mere omkring LFE

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_2/feature-article-mi sunderstood-lfe-channel-april-2000.html

Hvis andre også er i tvivl, om hvad det lige nøjagtigt er.



__________________
Nobody is perfect. I´m Nobody !

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes