Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: falsk omgivelse af Watt!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Tror vi har talt om det før, men kom tilfældigt ind på hifiklubbens hjemmeside og fik kigget på Denon's recievere... De er jo opgivet ganske højt iforhold til andre mærker (NAD og H/K f.eks). Indtil jeg får kigget på hvordan det er opgivet... kun to højttalere og så ganger man op... . Der røg respekten for Denon da lige... ved godt mange andre gør det.. men synes da det er fesent at et så respekteret mærke opgiver på den måde "bare" for at det skal se godt ud på papiret...  FØJ...

Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 April 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det kan der være noget om, men Denon skriver jo trods alt hvordan de har målt udgangseffekten. Mange mindre seriøse fabrikanter griber tilsyneladende bare tallene ud af den blå luft.

Selv mener jeg at udgangseffekt er en uinteressant parameter. Den siger intet om hvordan apparatet spiller. Der er ikke andet at gøre end at lytte, når man skal vælge

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 April 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:

Tror vi har talt om det før, men kom tilfældigt ind på hifiklubbens hjemmeside og fik kigget på Denon's recievere... De er jo opgivet ganske højt iforhold til andre mærker (NAD og H/K f.eks). Indtil jeg får kigget på hvordan det er opgivet... kun to højttalere og så ganger man op... . Der røg respekten for Denon da lige... ved godt mange andre gør det.. men synes da det er fesent at et så respekteret mærke opgiver på den måde "bare" for at det skal se godt ud på papiret...  FØJ...

Ja, de måler jo også kun ved 1 kHz, og nogen forstærkere er målt ved 10% THD. Det kunne være at det var på tide med noget standardisering indenfor måling af Watt.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt man ikke skal kigge på tallene når skal købe reciever, men mener stadig det burde være muligt at opgive nogle nogenlunde korrekte tal. Ørene er det bedste instrument til at høre om er noget for en, men vi kigger stadig på tallene. En Farrari ville nok heller ikke være interresant på samme måde hvis opgivet til 50 heste... ved godt det ikke er det samme.. men folk kigger jo også på det når køber bil..

En standard ville være rigtig dejligt.. så man kunne få ens målinger, men det er nok lige så muligt som at Ghana vinder VM til sommer (dårlig humor.. ved det ).

Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 April 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:

Det er rigtigt man ikke skal kigge på tallene når skal købe reciever, men mener stadig det burde være muligt at opgive nogle nogenlunde korrekte tal. Ørene er det bedste instrument til at høre om er noget for en, men vi kigger stadig på tallene. En Farrari ville nok heller ikke være interresant på samme måde hvis opgivet til 50 heste... ved godt det ikke er det samme.. men folk kigger jo også på det når køber bil..

En standard ville være rigtig dejligt.. så man kunne få ens målinger, men det er nok lige så muligt som at Ghana vinder VM til sommer (dårlig humor.. ved det ).

Helt enig en standard ville være lækkert. Hvis alle producenter målte ens så ville det være meget lettere for forbrugerne - især de forbrugere som ikke har så meget forstand på det.

Personligt syntes jeg det er iorden at denon måler det på måde så længe de tydeligt skriver hvordan det er målt, men jeg er da enig mere respekt til f.eks NAD for at målet med alle kanaler i brug på samme tid.

Hvilken en af måderne der er mest relevant ved jeg ikke, for i pricippet bliver der jo ikke blæst fuldknald ud i alle højttalerne på samme tid og dermed er det måske mere reelt at vise hvad 2 kanaler kan yder på samme tid. NAD'en som er opgivet til f.eks 5*60 watt vil jeg nok sagtens kunne "skyde" 80-100 watt efter højttallerne enkeltvis, når altså de andre kanaler ikke er så hårdt brugt dermed er deres watt opgivelse jo også hen i vejret, men dog til forbrugerens fordel da man "får mere for pengene end det ser ud til på papiret".

Konklusion: lav en standard måle metode som alle bruger.

Nicolai

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 April 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:

Det er rigtigt man ikke skal kigge på tallene når skal købe reciever, men mener stadig det burde være muligt at opgive nogle nogenlunde korrekte tal.

Det er også korrekte tal efter Denons målemetode. Men ja, det vil være lækkert med en standard.

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Ja man må passe på hvad HIFI klubben skriver, har set en gang at de har skrivet HIGH-END på en anlæg til 3.000,- kr.

Virker som at de KUN skal sælge vare, og gå ikke så meget at der bliver smurt tyk på, den samme fejl som FONA og foretninger a samme typer gør.

Det var engang at man gik i HIFI-Klubben, netop for at slippe for det.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

High-End til 3 k? Det må da være lidt tid siden? Men man kan jo også diskutere om ikke det var lige så relevant at opgive strømstyrken som watt'ene. Så kunne El-mutanten ikke komme ud og påstå at et Thomsen microanlæg til 3 k yder 300 watt!

Så måske skulle strømstyrken stå ved siden af wattopgivelsen?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 17 April 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Da watt ikke har noget med kvalitet at gøre virker det mærkeligt at folk overhovedet gider at kommentere dette emne, jeg har selv en 2 x 1000 watt's forstærker stående som jo ifølge teenagerne her på sitet jo så må være overvældende høj kvalitet. Come on grow up!!!

Hvordan kan det være at CV-højtalerne har en lav driftseffekt, men kan være en altfor stor belastning for nogle forstærkere???

Når i kan besvare dette spørgsmål forstår i hvorfor denne tråds udgangspunkt er fuldstændig absurd.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 17 April 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Det sjove ved det er, at HiFi Klubben i midten af 90'erne gjorde et kæmpe nummer ud af at fortælle forbrugerne, at HiFi Klubben var de eneste der var reelle omkring watt-opgivelser. Der blev ikke lagt noget imellem, når de rakkede ned på det de selv kaldte "den etablerede radiobranche".
I dag er HiFi Klubben så selv røget med på denne vogn... Og mange (incl mig selv) mener, at HiFi Klubben i dag ikke skiller sig nævneværdigt fra den etablerede radiobranche. De er selv blevet en del af den.... Pt går det OK, da mange stadig har en eller anden gammel tillid til den gamle klub. Men gad vide om ikke denne med tiden forsvinder??

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Da watt ikke har noget med kvalitet at gøre virker det mærkeligt at folk overhovedet gider at kommentere dette emne, jeg har selv en 2 x 1000 watt's forstærker stående som jo ifølge teenagerne her på sitet jo så må være overvældende høj kvalitet. Come on grow up!!!

Hvordan kan det være at CV-højtalerne har en lav driftseffekt, men kan være en altfor stor belastning for nogle forstærkere???

Når i kan besvare dette spørgsmål forstår i hvorfor denne tråds udgangspunkt er fuldstændig absurd.

Problemet tror jeg ligger i at folk (grønne i hifi) gerne vil vide hvor mange watt de forskellige anlæg kan give. Dette kan vi ikke umiddelbart lave om i deres sind, men kun sørge for at de for rigtige informationer.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 April 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Man kan vel sagtens surmule over det, og jeg synes da også selv det er træls at man for info om et produkt som ikke siger en skid om hvor kraftfuld produktet er. Men verden går ikke under af det.

Det er da klart at folk der smider 1.5k i bilka eller Fona og regner med at den 7.8 kilograms tunge kolos af en Sony de slæber hjem med, vitterligt yder de opgivne 6x125 watt i 8 ohm bliver snydt. Folk har som regel 14 dage til at bestemme om lyden er god, og om de er tilfredse (det fik jeg da jeg handlede i bilka efter min konfirmation). Hvilket den altid er når det er det første reele anlæg man smider penge i. Og derfor får folk jo hvad de betaler for. Og hvis de så efter 1 år eller 5 år, finder ud af at de penge var givet bedre ud hvis man havde set sig om, har man vel lært lektien. Ellers lever folk i glad uvidenhed om at det bare er en nødvendighed at opgradere sit anlæg hele livet, og smide flere 100.000 kroner efter det for lige at få det sidste.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 18 April 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Måske tro de at de har fået 6x125 watt i 8 ohm med hjem og deved gjort en god handel, da de ikke ved hvordan at 6x125 watt i 8 ohm skal lyde.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 April 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Denne diskussion har været oppe før, tror endda at det var mig selv i tidernes morgen der startede en tråd om det, men skidt med det, det bliver det ikke mindre relevant af.

Jeg kan også undre mig over at der ikke er en eller anden standard på dette område, både fordi det er til at forvirre "alm" kunder med alt det der watt halløj som mange gange slet ikke passer. Men også fordi hvis man skal bruge en forstærker til at specielt formål, feks at spille en gildesal på 100 kvm op med, så ligger man pr automatik ikke på forstærkere som lyder under 100 watt, eller hvad ved jeg og så bliver man godt og grundig rundforvirret som køber. Når jeg hører om at man fra de forskellige mærker opgiver watt, enten vildt overdrevet på forskellige måder, så tænker jeg "er der andre opgivelser som heller ikke passer mon?"

Ang. selve watt opgivelserne er jeg dog selv blevet så klog, af at være medlem herinde, at det ikke er noget som man skal gå så farlig meget op i. Hvad der er vigtigere er, hvad forstærkeren kan leverer i strøm og at den selvfølgelig lyder godt efter ens eget ører. Men med hensyn til højde så er strømstyrken vigtigere end watt opgivelser. Jeg troede ikke at det var muligt, men jeg har prøvet at fyre helt op på min egen forstærker som "kun" er opgivet til 70 watt pr kanal og det gør jeg ikke igen, det er simpelthen ikke rart at være i samme rum som der bliver spillet i selvom den ikke er opgivet til mere end "sølle" 70 watt.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger heller ikke specielt på tallene når skal ha ny reciever.. men man har nu alligevel altid en tendens til at lige skulle kigge.. og det lyder jo lidt "bedre" hvis kan sige til sine venner at ens forstærker er så stor og sådan... ja det er mega latterligt, men sådan er fyre jo lidt... det er jo stadig det samme med bilerne... heller ikke så fedt at sige at ens fede BMW har 50 heste . Man har det jo med at kigge på talene.. selvom det reelt ikke siger noget

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 April 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Det sjove ved det er, at HiFi Klubben i midten af 90'erne gjorde et kæmpe nummer ud af at fortælle forbrugerne, at HiFi Klubben var de eneste der var reelle omkring watt-opgivelser. Der blev ikke lagt noget imellem, når de rakkede ned på det de selv kaldte "den etablerede radiobranche".
I dag er HiFi Klubben så selv røget med på denne vogn... Og mange (incl mig selv) mener, at HiFi Klubben i dag ikke skiller sig nævneværdigt fra den etablerede radiobranche. De er selv blevet en del af den.... Pt går det OK, da mange stadig har en eller anden gammel tillid til den gamle klub. Men gad vide om ikke denne med tiden forsvinder??

HiFi Klubben ER reelle med deres watt-opgivelser.... De opgiver de tal der bliver givet dem fra Denon. At Denon så ikke måler på samme måde som flere andre mærker er en anden sag... Men den er lige så rigtig, så længe de skriver hvordan de måler... Husk det...

Desuden er jeg, som alle jer andre også enig i at der i HiFi Branchen burde laves nogle retningslinier eller regler om man vil, som der skal måles efter... Det vil fremme overskueligheden på markedet, og tilliden til producenterne... Problemet er bare at man ikke kan påtvinge en producent at måle på en bestemt måde...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 April 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Der var en overgang, hvor målingerne og opgivelserne var tæt på at være standardiserede. Men det er gået helt galt efter, at surround er blevet så dominerende på markedet. Stadigvæk er de dedikerede underholdningselektronik-forretninger dog de mest reelle. Opgivelserne på produkter solgt af diverse varehuskæder nærmer sig rent svindel og bondefangeri... Almindelige forbrugere er chanceløse .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 April 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hvorfor alt det bøvl, når watt-opgivelsen er uendeligt ligegyldigt for brugeren.

Strømforbrug, strømforsyningens størrelse, vægt og pris er væsentlig mere brugbare parametre hvis man ønsker at "forudse" lydmæssige kvaliteter.

... eller tykkelsen på alufronten for den sags skyld.

Selv om wattopgivelser blev standardiseret ville de stadig ikke være praktisk anvendelige til andet end salgsgas og blær.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 April 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Hvorfor alt det bøvl, når watt-opgivelsen er uendeligt ligegyldigt for brugeren.

Strømforbrug, strømforsyningens størrelse, vægt og pris er væsentlig mere brugbare parametre hvis man ønsker at "forudse" lydmæssige kvaliteter.

... eller tykkelsen på alufronten for den sags skyld.

Selv om wattopgivelser blev standardiseret ville de stadig ikke være praktisk anvendelige til andet end salgsgas og blær.

Det er jo netop IKKE ligegyldigt for brugeren... Jeg har selv rimelig meget fat i det tekniske når jeg skal ud og vælge eksempelvis en forstærker. Og jeg vil da stadig gerne vide hvor mange watt den kan trække.

Og dem der ved mindre end jeg, lad os bare tage en konfirmand som er helt nybegynder indenfor HiFi, som skal ud og knalde 15.000,- af på forstærker og dvd... Tror du han går mest op i watt eller strømforbrug??? Det er der vist ingen tvivl om...

Husk på at det ikke er alle der har lige meget teknisk indsigt...

Desuden aner sælgeren i fona heller ikke noget om strømforsyninger eller udgangstransistorer...

Netop derfor mener jeg at det må være i alles interesse at der kom en fælles målemetode/angivelse så man kunne regne lige meget med hvor mange watt der er angivet på et givent produkt uanset om man køber det i bilka eller hifi klubben...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 April 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Det lader til at være ret gennemgående at mange ikke mener diskussionen om Watt-opgivelser overhovedet er relevant - men det er da næsten en diskussion i sig selv (og i en anden tråd)

Men faktum er, som flere også er inde på, at når "HiFi-ukyndige" skal købe "HiFi", så er der en række parametre der købes ind efter, og her er Watt en af de vigtigeste parametre i manges valg.

Det faktum mener jeg ikke man kan affeje, for vi (HiFi-kyndige) tæller nu ikke ret mange i Danmark.

- Man skal jo heller ikke være mekaniker for at køre en bil. Og selvom en bil kører fint og man egentlig synes den er ganske god, så berrettiger det da ikke forhandleren at komme med fejlagtige oplysninger om Hk/Nm, og for at komme med et grælt eksempel; km-tal (!) Det er jo snyd, bedrag og humbug!

Så kan vi ikke være nogenlunde enige om, at en fornuftig standard for opgivelser af tekniske oplysninger på HiFi, bør have en rimelig forbindelse til virkeligheden ?
- Ikke for os HiFi-kyndiges skyld, men for resten af Danmark?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes