Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HJÆLP!! vedr. Technics TX-50, DD og 5.1.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
metal_hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 April 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

Jeg er relativ ny herinde, og håber at der findes nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig med mit sorround anlæg.

Jeg er den stolte ejer af en Technics TX-50 receiver, og har også - blandt en del andre hifi-ting - en Panasonic s295 DVD afspiller. Jeg har faktisk også en Panasonic DMR-EH60EG , men den bruger jeg ikke lige pt. da jeg ikke har nogen tv-kanaler der hvor jeg bor i øjeblikket...

Nu er det så at problemet kommer, for jeg er vist ved at blive gammel (blir 30 om en måned hosthost) - jeg havde jo godt nok hørt om noget der hedder Dolby Digital, 5.1 lyd osv. - men jeg ved sgu ikke rigtig hvor kæden sprang af  - men jeg aner sgu ikke rigtig hvordan jeg får den bedste lyd/ mest ud af mit anlæg?!!!! Skal jeg sætte 5.1 kabler fra Dvdafspilleren til min receiver eller hvad?! jeg er godt klar over at jeg ikke kan få Dolby Digital lyd - men hvad kan jeg så få?! og kan jeg evt. supplere mit udstyr med f.eks en forstærker mere med DD ?!?!?

Jeg har lige købt Bose Acoustimass 10 III sorround højttalere, så det er nu mit gear skal udnyttes fuldt ud!!!

HJÆLP MIG!!!!

mvh Rune H.

metal_hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

slet ingen?!

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 17 April 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hej!
Ja det er en halvgammel technics du har der. Har den 5.1 signalindgange? Se billede:

Hvis den har det, og din dvdafspiller har 5.1 udgange, så kan du køre signalkabler fra DVDen's 5.1 udgange til forstærkerens 5.1 indgange. Så skulle du kunne afspille AC3/DD (dolby digital) og DTS, forudsat at din DVDafspiller har både DD og DTS dekodere (begge er 5.1 lydformater hvor DTS regnes for den bedste).

Tjek om dine apparater har indgangene og udgangene og prøv og sæt det op som jeg har beskrevet.

Hvis din dvd kun har stereo-udgange er der en anden mulighed. Men det kan vi altid vende tilbage til hvis det bliver aktuelt.

MVH Christian
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

metal_hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

TAK for det indlæg! jeg har kun stereoudgange på min dvd - hvad gør jeg så?

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

metal_hansen skrev:
TAK for det indlæg! jeg har kun stereoudgange på min dvd - hvad gør jeg så?

Du hører filmen i stereo eller skifter din dvd til en afspiller med DD/DTS dekoder eller skifter din forstærker til en med indb. dekoder og benytter spdif/coax udgangen på din dvd. Lå vel lige til højrebenet
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 April 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

...............rolig nu ! -

Din Technics (SA-TX50) er en 5.1 kanals THX ...ja, ja  receiver.....dvs. det er en "ren" fem-kanals forstærker (3x120w + 2x100w) med subwoofer output .....altså ingen digitale dekodere !!....faktisk var den bygget til Panasonic DVD A350 som havde indbygget AC3/MPEG-2 dekoder (5.1 kanals digital surround) - 96 Khz/24-bit D/A-konverter.....

Altsammen en meget normal konstalation, uanset mærke, på den tid (ca 1998).....igen, du skal bruge en DVD med indbygget dekoder som sender et 5.1 (analogt) signal ud til din forstærker.

En lille krølle på (Technics)historien, så var det faktisk deres "svanesang" .......da de introducerede SA-TX50 som THX-godkendt (vejl. 10.000,-kr), kom samtidig SA-TX30 (vejl. 7.000,-kr), som var en tro kopi, bare uden THX, ......måske en bevist demonstration mod THX-logoet ?, som i dette tilfælde kostede 3.000,-kr  ...30éren udgik, og 50éren kostede, i praksis, aldrig over 7.000,-kr ....resten af (Technics)historien ? .......tja... hvem ved? - kun navnet er gemt til bedre tider

Edit: er perfekt til SA-cd og DVD-audio afspillere som jo "sender" i 5.1 analog  

Bond

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at du kan bruge en ekstern dolby digital/DTS dekoder. Så sende signalet fra dvden over i den, og så sende signalet videre til forstærkeren. Har tit set sådanne dekodere brugt til ca. 500 kr.

Kan man ikke gøre det sådan?

metal_hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:

igen, du skal bruge en DVD med indbygget dekoder som sender et 5.1 (analogt) signal ud til din forstærker.

Takker - jamen burde min DVD ikke have det?! hvad med min harddiskrecorder?! har den det evt. ?!

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

metal_hansen du kan kigge på fronten af din dvd, der er næsten altid nogle små klistermærker/logoer hvor der står Dolby Digital eller DTS..

ellers undersøg det på nettet.

og nej din dvd BURDE ikke have det. Det er mere eller mindre standard nu, men det har det ikke altid været.

metal_hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
metal_hansen du kan kigge på fronten af din dvd, der er næsten altid nogle små klistermærker/logoer hvor der står Dolby Digital eller DTS..

ellers undersøg det på nettet.

og nej din dvd BURDE ikke have det. Det er mere eller mindre standard nu, men det har det ikke altid været.

jamen det er jo nemlig det! Der står at den har begge dele  - men der er kun en alm. scartudgang - og også en L & R lydudgang - men det kan jeg ikke rigtig få til at passe med at jeg skulle kunne bruge 5.1?! - er det mig der har misforstået noget?! ...damn...

metal_hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

hjæææælp?!

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

metal_hansen

Nu skal du jo ikke sidde og blive forvirret over hvad der står på fronten
Forhold dig til de stik der sidder bag på maskinen, enten er der 5.1 udgang eller også er der ikke.
At der står Dolby... osv. på fronten er ikke ensbetydende med at den har indbygget dekoder. Det betyder blot at den kan læse de lydformater og sende dem videre til en dekoder (via den digital udgang som din afspiller m. garanti har), som enten kan være placeret i dvd afsp. eller i forstærker .. i dit tilfælde, ingen af delene.

metal_hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Thunder skrev:
metal_hansen

Nu skal du jo ikke sidde og blive forvirret over hvad der står på fronten
Forhold dig til de stik der sidder bag på maskinen, enten er der 5.1 udgang eller også er der ikke.
At der står Dolby... osv. på fronten er ikke ensbetydende med at den har indbygget dekoder. Det betyder blot at den kan læse de lydformater og sende dem videre til en dekoder (via den digital udgang som din afspiller m. garanti har), som enten kan være placeret i dvd afsp. eller i forstærker .. i dit tilfælde, ingen af delene.

aaaah ok - jamen jeg har da godt nok set den der digitaludgang på dvd'en - nu gir det lidt mere mening...

Jamen kan jeg så evt. forbinde endnu en forstærker (med digital indgang) til min thx receiver?! og så få både thx , 5.1 lyd og Dolby Digital?!

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

metal_hansen skrev:

Thunder skrev:
metal_hansen Nu skal du jo ikke sidde og blive forvirret over hvad der står på fronten Forhold dig til de stik der sidder bag på maskinen, enten er der 5.1 udgang eller også er der ikke. At der står Dolby... osv. på fronten er ikke ensbetydende med at den har indbygget dekoder. Det betyder blot at den kan læse de lydformater og sende dem videre til en dekoder (via den digital udgang som din afspiller m. garanti har), som enten kan være placeret i dvd afsp. eller i forstærker .. i dit tilfælde, ingen af delene.

aaaah ok - jamen jeg har da godt nok set den der digitaludgang på dvd'en - nu gir det lidt mere mening...

Jamen kan jeg så evt. forbinde endnu en forstærker (med digital indgang) til min thx receiver?! og så få både thx , 5.1 lyd og Dolby Digital?!

Kan tage mig selv som eksempel.

I min forstærker (forforstærker), der er der kun Dolby Digital dekoder, da den er fra før DTS dekodere blev hverdag i maskinen.
Jeg anskaffede mig så en seperat DTS dekoder.

Tilslutningsvejen er således:

DVD til dekoder "digital coax kabel". (for at overføre DD & DTS)
Fra dekoder til forstærker "digital coax kabel (Dolby Digital) og 5.1 til 5.1 på forstærker for at overføre DTS lyden".

Grunden til at jeg, samtidig med 5.1 fra dekoder til forstærker, stadig benytter Digital coax, er at Dolby Digital ikke behøver at blive dekodet i den del af kæden .. det foregår i min forstærker.

Håber det var overskueligt beskrevet

metal_hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Thunder skrev:

Kan tage mig selv som eksempel.

I min forstærker (forforstærker), der er der kun Dolby Digital dekoder, da den er fra før DTS dekodere blev hverdag i maskinen.
Jeg anskaffede mig så en seperat DTS dekoder.

Tilslutningsvejen er således:

DVD til dekoder "digital coax kabel". (for at overføre DD & DTS)
Fra dekoder til forstærker "digital coax kabel (Dolby Digital) og 5.1 til 5.1 på forstærker for at overføre DTS lyden".

Grunden til at jeg, samtidig med 5.1 fra dekoder til forstærker, stadig benytter Digital coax, er at Dolby Digital ikke behøver at blive dekodet i den del af kæden .. det foregår i min forstærker.

Håber det var overskueligt beskrevet

Ok - dvs. jeg kan altså godt købe f.eks den nyeste Techics (Panasonic) forstærker med DTS /DD og sætte til min THX-receiver, og så få best of both worlds?! Det kunne jo være optimalt! Men hvordan kan/skal det så sættes sammen?!

Jeg har samlet lidt billeder her (det er ikke mine egne billeder, men nogen jeg har fundet på nettet .. - men det er jo helt samme receiver...)

http://sth418.web06.talkactive.net/album/list.php?album=albu ms/Technics%20TX-50

som I kan se er der også billeder af bagsiden (tilslutningerne..)

Og endnu en gang tak for hjælpen!

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

metal_hansen

Hvis du gerne vil beholde din forstærker, så skal du udskifte din dvd afspiller m. en afspiller der har indbygget dekoder.

F.eks:
Panasonic dvd S97 m. decoder
(bare et forslag)

Køber du en ny receiver, så er det nok farvel til den gamle, da det ville være lidt kaotisk at skulle få to recievere til at lave samme job

metal_hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Thunder skrev:
metal_hansen

Hvis du gerne vil beholde din forstærker, så skal du udskifte din dvd afspiller m. en afspiller der har indbygget dekoder.

F.eks:
Panasonic dvd S97 m. decoder
(bare et forslag)

Køber du en ny receiver, så er det nok farvel til den gamle, da det ville være lidt kaotisk at skulle få to recievere til at lave samme job

ja ok nu begynder jeg at forstå det hele  ...men det burde vel være muligt at købe en forstærker mere - f.eks Technics SA-SR70 Digital hjemmebio-receiver  - hvor jeg så kører Dolby Digital signalet ind - og så ud via 5.1 udgangene - og ind i min THX receiver?! eller er det for langt ude?!

Hmmmm måske burde jeg bare 'nøjes' med at købe en SA-SR70 men jeg vil så nødig af med min THX receiver....

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal beholde din receiver og så købe en dvdafspiller med dekoderne.
Kan ikke se hvad du vil bruge en ekstra forstærker til?! Det er slet ikke sikkert at den ekstra forstærker har udgange til at sende signalet videre. Desuden tror jeg din technics er noget bedre end det nyere technics.

metal_hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

hmm ok takker mange gange for hjælpen!!

det ser ud til at jeg nok må købe en dvdafspiller med dekoder... selvom jeg har 2 technichs dvdafspillere/recorder iforvejen  

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

en dvdafspiller med dekoder er da også meget billigere end en ny forstærker..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes