Jeg står om et halvt års tid med en nyrenomalet lejlighed, og dertil hører jo noget hjemmebio. Lige nu har jeg et par Dali 109, en Dali Suite Center, en tilfældig Sony surround reciever, en gammel halvdød Thomson DVD-spiller og en Viewsonic projektor. Det skrottes/sælges altsammen når tid er.
Jeg håber at kunne finde et sæt Dali Grand eller lignende til erstatning for 109'erne.
Jeg er "kommet til" at investere i tre
Crown XLS 402 (
hvem kan modstå 50% (!!!) rabat?), så effektdelen af regnestykket er dækket. *
Nu leder jeg så efter en anstændig forforstærker/processor der kan lave surround ud af signalet fra DVD-spilleren, stereo fra TV-tuneren mv.
Da jeg allerede har mere end nok forstærkerkraft vil det være mest ideelt med en uden integreret forstærker.
Jeg vil helst have noget der kan omforme diverse underlige signaler der går ind (HDMI, Composite, S-Video) til een slags udgangssignal så jeg kun skal trække et kabel til projektoren (Altså det som Pioneer kalder "Universal Video Converter").
HDMI er som sådan ikke et absolut krav, men det er et stort plus da jeg forventer at have både HTPC og DVD-spiller med HDMI (måske Denon 2910) og kun en indgang i projektoren (bliver nok en Pioneer AE700/900).
Balancerede XLR udgange er også en fed ting da det er det der sidder i forstærkerne, men det er absolut ikke et krav. I min prisklasse er det nok uopnåeligt, men det kunne jo være
Hvad er der af muligheder derude under ~10k?
En Reciever kan vel gøre det fint, men det smerter mig bare at der er blevet brugt en masse penge på forstærker og køling som jeg ikke bruger til en dyt. Derudover bruger forstærkerdelen vel ekstra strøm selvom den ikke bliver brugt...?
Jeg er klar over at jeg er tidligt på den, men jeg tænker at det er jul der er sæson for store gaver, så de fleste producenter sørger vel for at få deres nye produkter ud inden... eller hvad?
Arcam DIVA AVP 700 ser rigtig lækker ud, men 18200kr...
Et lille tillægsspørgsmål som jeg håber der er nogen der kan svare på:
HDCP er en vigtig ting på en Projektor og DVD-spiller med HDMI, men hvad med (for)forstærkeren? Skal den også have HDCP eller er det ikke nødvendigt da den bare sender det videre?
* Skulle der være nogen der nærer et ønske om at diskutere for- eller bagdelene ved at bruge PA-forstærkere, så vær sød at oprette en dertil indrettet tråd, ellers bliver denne vidst mudret til

(husk at sende mig en besked så jeg opdager den

)