Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Et godt højtaler valg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om dette mere høre hjemme i Højtaler rummet, men nu må vi se.

Jeg står og skal købe nye højtalere til mit surround setup. Skal have både front, center og bag højtalere.

Hvad er det esentielle at kigge efter, rent teknisk, når man skal kigge efter højtalere til sådan et formål?

..~:: dinx's bio ::~..

Til top Vis dinx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dinx

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Det er et meget bredt spørgsmål du der stiller. For bedre at kunne svare på det, må du gerne oplyse rummets dimensioner, som højttalerne skal spille i og også gerne et prisleje, samt om du har nogle præferencer i forhold til om det skal være en gulvhøjttaler eller standerhøjttaler.

Derudover må du også gerne oplyse hvilken surroundsoundforstærker højttalerne skal tilkobles.

dinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Okay, burde jeg måske have gjort fra starten....

De skal i første omgang trækkes af en Marantz SR5600. Tænker lidt frem i tiden. Vil nok gerne have nogle effektforstærkere engang.

Bag HT havde jeg tænkt på skulle være ret små til vægophæng. For HT må gerne være lidt større, dog ikke gulvHT. Det vil kæresten ikke gå med til.....

Rummet er ca. 25 kvm stort.

For min egen skyld (læs: mest kærestens), må prisen nok maks rende op omkring 10000,-

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om det du er på udkig efter er noget i den her stil:

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=49587

Der kan sagtens sammensættes en fornuftig løsning med små højttalere og en god sub, specielt hvis du ikke har noget imod at købe brugt.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jeg vil "selfølgelig" anbefale det jeg selv har.

B&W DM 60x serien.

Et par 601 S3 til bag. 602 S3 til front og LCR60 mener jeg den hedder til front. Det spiller kanon.

Og hvis du vil handle brugt, kan det sagtens fås til under 10k.
Og hvis det skal være ny pris, kan du vidst også få det... Så skal du selvfølgelig også have standere til front, med mindre du sætter dem på noget andet.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:
Jeg vil "selfølgelig" anbefale det jeg selv har.

B&W DM 60x serien.

Et par 601 S3 til bag. 602 S3 til front og LCR60 mener jeg den hedder til front. Det spiller kanon.

Og hvis du vil handle brugt, kan det sagtens fås til under 10k.
Og hvis det skal være ny pris, kan du vidst også få det... Så skal du selvfølgelig også have standere til front, med mindre du sætter dem på noget andet.

Enig! Har også b&w, dog ikke samme serie...men lyden er ny som b&w er! om man kan lide den eller ej er op til en selv..
- jeg vil gerne skrive mig på ovennævnte setup !

Dali concept har et flot design synes jeg...så måske du skulle kigge i den retning, når nu at kæresten også har noget at skulle sige
- de er ihvertfald ikke bare firkantede og 'kedelige'.

Men brug som tommelfingerregel at front og center skal være samme mærke...og HELST samme model!

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

dinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

De ser sku temmelig nice ud de der B&W 600 serie... må lige ned og høre dem i løbet af ugen....

EDIT: Har snakket indretning med kæresten, og hun er nok lidt med på iden med de B&W...

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

dinx skrev:
De ser sku temmelig nice ud de der B&W 600 serie... må lige ned og høre dem i løbet af ugen....

EDIT: Har snakket indretning med kæresten, og hun er nok lidt med på iden med de B&W...

Alle mine er stander højtalere, og de spiller fint.

Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

dinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Okay, er blevet temmelig hooked på de der B&W. Har dog overvejet at "nøjes" med 602 s3 til front og 600 s3 til bag. Syntes ikke der er så stor forskel på 600 og 601. Eller hvad?

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt 600..men der er da forskel på 601 og 602 - men 600 vil sikkert være et rigtig godt valg som baghøjttaler til 602

dinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Ja det tror jeg absolut også...

Flaz, hvor stort er rummet de står i, og hvad trækker dem?

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hmm, bliver det ikke lidt svært at få samlet et B&W 6xx serie setup udfra dit budget på 10.000 kr?

Så vidt jeg kan se, kommer det til at koste:

Front: B&W 602 = 4.000 kr

Rear: B&W 600 = 2.600 kr

Center: B&W LCR 60 = 3.000 kr

I alt 9.600 kr.

Dertil skal det så siges, at det self. kan lade sig gøre, men når det er sagt, vil jeg også sige at det bliver virkelig tamt sæt du får dig.

De valgte baght. går "kun" ned til 75hz i dybden, hvilket ikke er ret meget, specielt ved koncert DVD'er. Til film er det mindre vigtig. Jeg vil nok ofre de få hundred kroner ekstra og få den med 6.5" bas/mellemtone i. Den går i det mindste ned til 60hz og har refleksport, den skulle alt andet end lige give dig noget mere dybde.

Hvad angår dybde ellers, så vil jeg kraftig anbefale en sub til dette system, netop pga. disse kompakthøjttalers formåen ikke rækker ret langt! Du kommer virkelig til at savne noget i film. Dit valg kommer jo an på meget, jeg ved ikke om det "kun" skal bruges til surround eller om der også skal stereo lytning på. Jeg kunne ligeledes også tænke mig at vide, hvilke reciever/dvd det skal spille med.

Når det er sagt, vil jeg anbefale jer at tage et kig på Dali's Concept serie. Kan i lide lyden af disse ( der er stor forskel på B&W og Dali ), er der meget at hente for pengene. B&W er generelt en tak dyrere, og når budgettet er som det er, så vil jeg varmt anbefale at rykke en tak ned, og få noget gennemført i stedet.

Det kunne evt. bestå af:

Center: Concept center = 1000 kr.

rear: Concept 1 = 1500 kr.

Fronter: Her har du to valg. Concept 6 vil være løsningen der kan holde dig på 9.200 kr samlet og løsningen med concept 8 vil koste dig 12.000 kr. Det er så nok concept 6 der tiltaler dig, og det er også nok, idet du her får en potent sub med i købet.

Sub: Concept Sub = 3700 kr.

Dette vil give dig meget, meget mere biolyd for pengene, igen, bahøjttaleren går ikke vildt dybt, men er det kun til filmlytning er det ikke et problem.

Men fortæl lidt om rum, reciever osv. ønske til lyd. hvad er der i højsæde, bio eller 2 kanal

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

dinx skrev:

Ja det tror jeg absolut også...

Flaz, hvor stort er rummet de står i, og hvad trækker dem?

Hvad mener du?

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun svare for mig selv, og jeg mangler ikke sub i mit system, jeg har haft en 10" CV. Og er faktisk glad for at været kommet af med den. 

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Cerwin Vega? Er det en sub?  Vil nok hellere kalde det en bulderbas :P

dinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Flaz: Det rum dine står i, hvor stort er det, og hvad trækker dem (reciver)?

Wamba:

Rummet er ca 25 kvm og reciveren er en Marantz SR5600. Dvdafspilleren er, indtil videre, en Philips DVD-722. En ældre sag som stadig formår at levere et godt stykke arbejde.

Budgettet er flexibelt. Jeg fortrækker at få noget kvalitet, mens kæresten søger noget der er småt, og indretningsmæssigt passer ind. Og den kombination er omkostelig.

Jeg har desværre ikke, endnu ihvertfald, den store tekniske viden omkring hifi så derfor er det ikke i de baner jeg tænker i første omgang. Jeg prøver dog at suge viden til mig, herinde, som jeg kan....

Mit setup skal primært bruges som surround, men også til alm. musik/radio afspilning i stereo. Jeg havde skam tænkt mig en sub, det skal man jo ha'.  Hvad det lige skal være for en, er jeg ikke helt afklaret med mig selv om endnu. Selvf. skal den kunne levere noget, men nu skal jeg også tænke på mine naboer. Derfor er CV out of the question.  Alt for meget
wamba skrev:
bulderbas

Til film visning må lydbilledet gerne være klart, fyldt med detaljer og en basgang der er rammer lige hvor den skal.

Til alm. musiklytning, er der ikke rigtig nogle krav. Vi er ikke typen af mennesker der sætter sig ned og høre en helt cd uden at lave andet imens. Vi bruger det lidt mere som baggrundsmusik.

Så det må helt klart være bio der er øverst på skamlen.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hej med jer allesammen.

Jeg har selv DALI CONCEPT.

Front Concept 2, Concept center, som surround Concept 1 og så som sub. har jeg søreme en CV RL-28W med 2 stk. 8" enheder. Og til dem der siger CV kun er bulderbass har ikke prøvet denne her. Den har fanme styr på det kan i tro. Den er selvfølgelig aktiv med en 200 watt forstærker.

Hej igen.  Søren

Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jamen dinx, jeg synes da du skal overveje et system som f.eks. Dali's Concept, de vil levere meget, meget mere film lyd for pengene, i stedet for det dyrt investerede B&W.

Skal du have en enkelt sub i B&W er det "min." AW650 med 12" og 200watt. Den vil kunne gøre arbejde godt, og gå ok dybt til at hjælpe de relative små B&W'er du vil vælge i setupet.

Din løsning ender vel i små 15.000 kr, hvilket er en del over budgettet? Hvorfor så i stedet ikke vælge concept, så gerne små højttalere hele vejen rundt, f.eks. concept 2, og så få 2 stk subwoofere? Dermed kan du skabe en utrolig harmonisk og sammenhængende surround lyd, med voldsomt lydtryk, men stadigvæk uden at genere dine naboer :)

Jeg tror/mener at du vil få størst ydelse kontra krone med Concept, om du kan lide lyden af disse er uvist, både B&W og Concept vil gå fint i spænd med din 5600, dog med det lille men, at Concept og 600 serien er nogle forholdvist tunge højttalere at drive, de kræver masser af strøm med en impedans på 8 ohm begge sæt. Men så vidt jeg ved skulle marantzen også have en del at give fra sig af.

Havde det været mig, ville jeg vægte på den fede surround lyd som du altså kan opnå med concept for relative små penge, dit fokus er "ikke" på 2 kanals lyd, og derfor skal man ikke tænke på noget kræsent dertil, dermed ikke sagt at concept ikke spiller godt stereo, de gør skam et ganske godt arbejde igen pris/ydelse.

En højttaler som har overrasket mig meget på H/K udstyr, og sikkert også kan gøre det på Marantz!

Valget er dit, men husk nu på, at du får altså meget mere for pengene i Concept, og det er trods alt kun biolyd :)

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes ikke du kan være bekendt, at sige concept ikke egner sig som stereohøjtaler.

Og hvorfor gør den i øvrigt ikke det...

Jeg har selv concept 2 og de spiller ganske udmærket stereo som surround lyd.

Og så går den helt ned til 42 hz. Det er der ikke mange af den størrelse der kan. Og så svære, at drive er de nu heller ikke.

Med hensyn til sub. valg, så er det altså rigeligt med en.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes