Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marantz vs. Pioneer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 September 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Som nogle af jer måske har læst jer til i andre indlæg er jeg på jagt efter noget nyt surround udstyr som også skal bruges til at afspille en cd i ny og næ.

Jeg har kigget på lidt forskelligt, og finder disse ganske interessant:

1. setup
Pioneer VSX-AX3 + DV-575A

Jeg kan se der er meget delte meninger omkring Pioneer herinde.
Dem der har den forstærker jeg overvejer at købe virker meget tilfredse med den, og jeg synes bestemt også den ser interessant ud, mens andre mener at Pioneer blot er endnu et bambus produkt, som muligvis dur til surround, men slet ikke kan hamle op med andre mærker når det kommer til stereo.

Dvdafspilleren kan afspille stort set alle formater der er på markedet i dag, og har progressiv scan.
Men om kvaliteten også er med når den ikke er dyrer end den er har jeg lidt svært ved at gennemskue?

2. setup
Marantz SR7400/SR5400 OSE + DV6400

Prisen på SR7400 og SR5400 OSE er stort set den samme hos tapeconnection. Jeg har dog hørt at 5400 skulle have en anelse bedre lyd (i stereo?)
Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Dvdafspilleren fra Marantz kan muligvis ikke afspille helt så meget som den fra pioneer, men jeg mener ikke jeg vil få brug for at se jpeg billeder og afspille divx på den.

Fælles for de 2 dvd-afspillere er at de begge kan spille DVDA og SACD, som jeg gerne ville have med når nu jeg alligevel køber nyt.

Er der nogen der kan fortælle mig om et lag-skifte ved dvd afspilning kan ses på nogle af disse 2 afspillere, for det er en ting jeg meget gerne vil undgå.

3. setup (ikke så interessant som de 2 andre p.t.)
Noget Harman/Kardon

Muligvis 330/430 + DVD 22/31

Så vidt jeg kan se kan ingen af de 2 H/K DVD'ere afspille SACD, og på de forstærkere jeg så hos KTRadio på frederiksberg sad volumeknappen meget løst, og trinreguleringen var lidt underlig på nogle af dem, så det virkede som om at de ikke rigtig kunne holde til ret meget.

I mine øjne en omgang prop og plastik, men folk herinde virker ret glade for H/K så måske er det en for hurtig konklution fra min side af.

Det jeg prøver at komme frem til er vel egentlig hvilket setup i mener der er det bedste?
Marantz sættet er lidt dyrere end Pioneer sættet, men det er muligvis de penge værd!?

Jeg håber ikke det var for meget vrøvl og sludder det jeg har skrevet, og at i kan komme med nogle gode input til mig som måske kan hjælpe mig lidt i min søgen på nyt grej. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg skal ud og lytte til sagerne inden den endelige beslutning tages.

Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige til en start sige at jeg har Pioneer ax5i og pioneer dv-757i.

Hvis du satser på at høre meget sacd/dvd-audio skal du gå efter et setup lignende det jeg har med i.link. Så sparer du signalkablerne mellem dvd, og reciever. Kvaliteten på sacd/dvd-audio på marantz DV6400
og Pioneer DV-575A er ikke noget at råbe hurra for, ellers kan jeg ikke se de store forskelle på de to (udover divx som du selv nævner).

Hvis valget skal stå mellem de to nævnte setup (udelukker lige HK, da jeg ikke kender dem så godt) så må beslutningen afhænge af:

Pioneer hvis du vil have målemikrofon, godt Stereoperspektiv, biamping i 5.1 setup.

Marantz hvis du kan lide den varme klang, god stereolyd.

Jeg vil ikke betegne Pioneers lyd som "kold", men du skal nok ikke købe det hvis du har "lyst" klingende højttalere.

/Stig

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

ok, men skal jeg op i ax5 + en afspiller med i.link så er prisen jo lige pludselig en noget andet end det jeg har kigget på.

Hvilke højttalere har du?

swspusy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

du kunne ogsåkigge på noget denon f.eks.resicver  2810 og dvd  2910 pris 14k

min hjemme bio
Til top Vis swspusy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af swspusy Besøg swspusy's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 September 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

KasperP skrev:

1. setup
Pioneer VSX-AX3 + DV-575A

2. setup
Marantz SR7400/SR5400 OSE + DV6400

Kasper bad mig om min mening, så den kommer her:

Mht SR 7400 vs. 5400OSE, så lyder 5400OSE bedst. Hvis du kan undvære 7.1, multirum og lækker fjernbetjening (RC 1400, som koster 999,- i løs vægt), så bør du vælge 5400OSE. Mht. OSE vs. AX3 er det lidt samme historie, OSE lyder "bedst", med en varm, behagelig og "rigtig" lyd, hvor hverken AX3 eller nogen anden receiver jeg har hørt under 10K kan følge med. Til gengæld er AX3 en af de absolut kraftigste og mest strømstærke receivere du kan købe under 10K. Lyden er noget lysere end Marantz, så dine højttalere kan afgøre valget, men som udgangspunkt er 5400OSE bare en klasse over de andre hvad hifi-egenskaber angår (imho).

Mht. afspiller, så har stku sådan set ret i at multi-afspillerne i denne prisklasse sætter sine begrænsninger på især SACD og DVD-Audio. Problemet er bare at skal man gå udenom de analoge kabler, så bliver det for det første dyrt og for det andet så skal du stole på D/A konverteringen i receiveren, hvilket ikke altid er en god idé. DV 6400 er dog bedre (og dyrere) end DV 575.

Kort sagt: Af de to sæt ville jeg vælge Marantzen pga. receiverens hifi-kvaliteter. Til gengæld vil jeg sige at det kunne give mening at gå et trin NED i DVD-afspiller (til DV 4400/4500), droppe SACD og DVD-Audio i første omgang, og så lægge pengene til side til en senere opgradering til en DVD-afspiller med en rigtigt god analog-del. Der udvikles hastigt på SACD og DVD-Audio siden i afspillerne, så inden for relativt kort tid vil du sandsynligvis finde en (Marantz?) DVD-afspiller med bedre lyd end DV 6400 for en rimeligt overkommelig pris. Mit yderst kvalificerede gæt er at der vil komme en mellemting mellem DV 6400 og DV 8400 i næste opdatering af Marantz-programmet...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 September 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

En mulighed jeg lige ville tage med: Opgradere til Pioneer VSXAX5 med i-link, og nedgradere til DV 370 (hvis det er nødvendigt økonomisk set), og vente på en billigere afspiller med i-link. Dette vil give dig en fed surroundlyd og en fornuftig stereolyd nu, og mulighed for at forbedre begge dele og opgradere til SACD/DVD-Audio når en i-link afspiller, sandsynligvis inden for et år eller to, kan købes for få tusinde kroner.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit input Otto.

Vil du mene at merprisen for VSX-AX5 i forhold til marantz 5400 OSE er pengene værd? Eller er det smag og behag da lyden i dem er så forskellig?

Du skriver godt nok at højttalerne kan afgøre det, men disse har jeg heller ikke bestemt mig for endnu. Det kunne være jeg bare skulle rive en dag ud af kalenderen og tage en tur til århus og få en god snak med dig

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes