Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er SACD en død sild...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 September 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

uha ja det var overraskende troede ellers sacd var på fremmarshdvd audio

er også ved at være en død sild(læst ,vil ikke hænges op på det)hvad med hdcd?

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 September 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Det var nu sjovt, sad og så "Dimser der dur" på DK 4 i dag (torsdag) og der var der en fra Sony der var inde og fortælle om SACD, hvor han gjord meget for at fortælle, at det var fremtiden, og at alle musik producenter på et tidspunkt ville sløjfe alm. CD'er og så kun lave SACD'er.

Men det bliver da spændende at se hvad det bliver til

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 September 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:

uha ja det var overraskende troede ellers sacd var på fremmarshdvd audio

er også ved at være en død sild(læst ,vil ikke hænges op på det)hvad med hdcd?

HDCD kan du ikke blande ind i formatkrigen - så mange mennesker tror at HDCD er et format mere i flok med de andre. Det er det IKKE - det er en tilføjelse til cd-formatet, som bidrager med højere opløsning. Samtlige plader kan spilles i alle maskiner, men selve dekodningen kræver en HDCD-dekoderchip indbygget.

Læs her: http://www.hdcd.com/about/index.html

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 10 September 2004 kl. 02:56 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:
Noget tyder på at Sony dropper SACD... Confused

http://www.audioholics.com/news/pressreleases/EHXsurround200 4conference2.php

Nah, de dropper ikke noget som helst. Hvorfor skulle de da også det? De satser stadig på at gøre SACD til afløseren for CD.

Grunden til at de dropper det promotion budget på 10 millioner er at de mener SACD har nået "critical mass", hvilket vist også er rigtigt nok. Der kommer stribevis af SACD'er, på trods af at Sony ikke selv udgiver det store for tiden (hvilket kan være grundet de legal issues der er i USA over royalties af forskellige versioner af samme musik).

Formatet har fået fat. Det kunne dog godt bruge en masse promotion, men der skal mere end $10 millioner til for at det vil rykke ved noget.

Bottom line... Sony dropper ikke SACD. SACD er en langt større succes end MiniDisc - noget som Sony stadig bakker fuldt op, på trods af at det rent faktisk slog fejl i sin tid. SACD er indtil videre gået lige efter Sony og Philips' plan, så der er ingen grund til at de skulle droppe det. Philips kommer stadig med nye og bedre DSD arbejdsstationer/software - samt support for SACD produktion.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 September 2004 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:

Ja ser sådan ud .

for det får da ikke folk til at købe SACD .

Nu er salget af SACD format heller ikke for godt i us .
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 September 2004 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Tror nu ikke det er en dø sild, men nogen hval bliver det nu aldrig ligesom DVD-A ej heller bliver en hval.

Der simpelthen ikke mennesker nok som synes det er interessant at få bedre lydkvalitet end en CD med gammeldags 16bit PCM format giver.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 10 September 2004 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:
Der simpelthen ikke mennesker nok som synes det er interessant at få bedre lydkvalitet end en CD med gammeldags 16bit PCM format giver.

Der er til gengæld en masse folk der synes at musik i 5.1 er kanon fedt... Det er jo formaternes primære force - og det der skal være med til at gøre dem attraktive.

Er jo primært kun t**ser som os, som går op i den bedre lydkvalitet.

Og hvad angår salget af SACD... De går strygende. Der bliver solgt stribevis af SACD'er og mange af pladeselskaberne er også tilfredse med salget af dem. Og det er endda SACD'er udgivet lang tid efter deres CD version, som er tilfredsstillende - dvs. rene SACD salg.

Udover det er SACD og vinyl de eneste to formater som har vist fremgang i år.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

SACD giver ikke bedre lyd, men lyd i flere kanaler.

Til top Vis sam25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sam25

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 September 2004 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Få genindført LP`en og få CD og DVD og DVD Audio sammenlagt i en super maskine. Det gør tingene mere troværdige istedet for alle mærkelige formater der er spredt. Producenterne burde nok have været enige om hvad det nye format skulle være inden det bliver søsat....alt andet er utroværdigt.

CD lyder godt, det skal bare færdigudvikles.....LP`en lyder godt...bedre presninger lyder bedre.

Jeg tror at grunden til at de nye formater er kommet er udløbet af det 20 års-patent Phillips og Sony har på CD mediet og intet andet. Det har intet med lydkvalitetsforbedring at gøre....det bilder de os bare ind.

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 August 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Denne diskussion startede med at fortælle, at SONY ville droppe SACD. Dette er ikke rigtigt. SONY fortsætter med at satse på SACD.

I år er SONY blevet færdig med at opgradere deres pressefabrikker til at arbejde med disk baserede masters istedet for at anvende tapes, se http://www.sa-cd.net/shownews/41

Næste vigtige fremskridt er lancering af PSP3 i november som vil understøtte SACD, og opgradering af receivere til HDMI 1.2 med SACD understøttelse.

Når man ser på www.sa-cd.net vil antallet af SACD udgivelser i 2006 være steget fra ca. 3000 til over 4000.

Flere store musikforlag begynder at arbejde med "single inventory multichannel hybrid" SACD. Checky har netop lanceret deres fremtidsplaner, se http://www.highfidelityreview.com/news/news.asp?newsnumber=1 8753359

SACD ser ud til at være i live, selv om udtrykket "slow burner" (SONY citat) er rammende.

Til top Vis SACD user's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SACD user

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 06 August 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

PS3 kan om den bliver en succes sammen med HDMI >1.2a føre til en lille revival for SACD. Plutselig vil stuene blive fyldt op med SACD spillere der er klare for at afspille SACD uten at man skal koble de til vha 6 analoge kabler, og foretage ekstra indstillninger i afspilleren.

Jeg har hele tiden ment at den høje prisen man har valgt at holde på receivere og DVD afspillere med ilink har haft en stor del af skylden for at SACD ikke har fået en større udbredelse. Med HDMI 1.2a kommer muligheden for at kunne overføre SACD vha et kabel uden at det skal koste en bondegård. Det det ele afhenger af nu er at det kommer nogle billige DVD afspillere med HDMI 1.2a. Den eneste afspilleren med 1.2a så langt er Yamaha DVD S2700 og den er alt andet end billig.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 August 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Det skulle have været holdt i 2-kanal med mulighed for at kopier mediet....så var det blevet en succes.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 August 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hmm....jeg tror nu ikke at PS3 vil gøre det helt store for SACD. En spillemaskine der skal afspille et "audiofilt" format? - come one!  

Så skal lille Benny på 15 år sidde på sit værelse og høre SACD via højtalerne i hans 30" lcd skærm??  (overdrivelse fremmer forståelsen).

Ideen vedr. SACD var/er god (jeg har selv flere SACD skiver) men man bør nok indstille sig på, at det er en synkende skude for Sony.

Lidt provokerende kunne man opstille denne liste over Sonys "fejlsatsninger":

1. BetaMax

2. Lcaset

3. Minidisc

4. Digital 8

5. MMCD

6. Memory Stick, Memory Stick Pro, Memory Stock Pro Duo, Memory Stick Pro Micro

7. DVD+R

8. MicroMV

9. SACD

10. UMD

11. Blu-ray ??

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

PS2 var alene årsagen for at DVD blev en succes i Japan, og PS2 er den absolut aller ringeste DVD afspiller jeg kender til

SACD vil nok aldrig blive nogen stor succes simpelten fordi det fysiske medies tid er forbi, men om PS3 bliver en succes så vil der plutselig findes mange millioner af HDMI 1.3 udstyrte SACD afspillere der kan overføre lyden vha et kabel rundt om i de mange hjem. Om bare en lille % andel af disse viser interesse for SACD så vil nok kundegrundlaget plutseligt være mangedoblet.

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 August 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

PS2 var alene årsagen for at DVD blev en succes i Japan, og PS2 er den absolut aller ringeste DVD afspiller jeg kender til

SACD vil nok aldrig blive nogen stor succes simpelten fordi det fysiske medies tid er forbi, men om PS3 bliver en succes så vil der plutselig findes mange millioner af HDMI 1.3 udstyrte SACD afspillere der kan overføre lyden vha et kabel rundt om i de mange hjem. Om bare en lille % andel af disse viser interesse for SACD så vil nok kundegrundlaget plutseligt være mangedoblet.

Jeg synes det er lige hurtigt nok du afskriver det fysiske medie. Vel er det smart at man kan downloade musik og leje film over nettet, men der er stadig en del mennesker som nyder at læse indersiderne i coveret. Desuden har jeg netop mistet min anden harddisk og havde jeg haft al min musik der (og ingen cd'er) så havde jeg været lige til den lukkede...

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 August 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:

Passer mig fint,Masser af billige SACD'er paa det brugte marked.Jeg er stadig stor SACD fan.Men der jo nok lidt om snakken,Jeg var i hong kong sidste aar og var inden i en HMV shop for at kigge paa SACD'er der var ca kun 150 at valge imellem.

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Downloadbar musik vil ikke blive som vi kender det i dag.

Den musikken du køber vil blive din for evig og alltid, og vil være tilgengelig hvor end du befinder dig

Der vil findes højopløste audiofile formater, og tilsvarende afspillere (findes allerede)

Afspillerene vil også være den enheden der bruges for at købe musikken

Overgangen til CD mediet var starten på det fysiske medies død. Hvor intetsigende er vel ikke coveret til en CD sammenlignet med en LP? Jeg er uddannet systemudvikler og derfor ser jeg det fysiske medies begrænsninger og det downloadbares muligheder.

Om du får muligheden for det burde du prøve Xboxmediacenter som musikformidler, den gir et glimt af hvad fremtiden bringer. Muligheden for at læse om artisten og albumet mens man lytter, og ennu bedre for min kæreste, streamning af sangtekster så hun kan synge med (beautiful ) er bare nogle af de tingene downloadbar musik vil bringe med sig

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 August 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Downloadbar musik vil ikke blive som vi kender det i dag.

Den musikken du køber vil blive din for evig og alltid, og vil være tilgengelig hvor end du befinder dig

Der vil findes højopløste audiofile formater, og tilsvarende afspillere (findes allerede)

Afspillerene vil også være den enheden der bruges for at købe musikken

Yes, men nu snakker du fremtid, og i dit tidligere indlæg erklærede du allerede det fysiske medie for dødt. Pointen er mere at jeg synes du er en anelse hurtig på aftrækkeren. Der bliver da stadig solgt cd'er, dvd'er og endda et par sacd'er.

Ingen tvivl om at der er en fremtid for downloadbar musik og film, men det har ikke just erobret den største del af markedet endnu, og kan derfor næppe heller være grunden til sacd's "manglende" succes.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Nei det var heller ikke meningen at sige at det fysiske mediet er dødt pr i dag, men det har ikke længe tilbage. Downloadbar musik er fremdeles for dårligt, både hvad pris, kvalitet og tilgengelighed angår.

Om du spør mig om hvorfor SACD ikke blev en succes så vil jeg pege på at det har blevet pushet for hårdt som et surroundformat, og ikke som et bedre 2 kanals format.

De 6 analoge kablene, og dårlige muligheder for Bass Management og Time Delay bidrog også

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes