| Forfatter |
|
Torben71 Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kære forum
Jeg er newbie i forbindelse med surround så derfor dette, for nogen, tåbelige spørgsmål: Mine Mission m7ds Bi-pole gengiver frekvens: 75HZ til 20kHz.
Skal disse sættes til small/large på min H/K ? Er det overhovedet en indstilling som er højbar? Samlet har jeg 2x8 m til baghøjtalerne, som en hurtig løsning har jeg monteret en ganske alm. leder, som vi alle sammen kender som alm. el-ledning. Lydgengivelsen er faktisk meget forbløffende. Hvad anvender i selv?2,5kvadrat leder eller 1,5kvadrat? Og har valget af kabler overhovedet noget at sige ifbm. baghøjttalere.
|
| Til top |
|
| |
Thunderhawk Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 150
|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal sætte dem til Large, dette skylles at dine højtalere er i stand til at levere Bas, hvis de ikke var det skulle det være Small for så vil din SUB overtage den bas der eller vil blive sendt til baghøjtalerne.
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har H/K 7500, mine baghøjttalere er JBL Northridge E 10 med frekvensgang 75 Hz-20 KHz. Jeg havde sat dem til large, men har dem nu på small, da jeg synes det er bedre. Prøv dig evt. selv frem. Jeg kører med 2.5 kvadrat højttaler kabel. Jeg vil uden tvivl mene at valget af kabler har meget at sige. Hvilken H/K er der tale om ?
Hilsen Christian.
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thunderhawk skrev:
| Du skal sætte dem til Large, dette skylles at dine højtalere er i stand til at levere Bas, hvis de ikke var det skulle det være Small for så vil din SUB overtage den bas der eller vil blive sendt til baghøjtalerne. |
|
|
Det er da også fint at sub'en tager over hvor de andre slipper, og lave frekvenser er svære at retningsbestemme.
Hilsen Christian.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thunderhawk skrev:
| Du skal sætte dem til Large, dette skylles at dine højtalere er i stand til at levere Bas, hvis de ikke var det skulle det være Small for så vil din SUB overtage den bas der eller vil blive sendt til baghøjtalerne. |
|
|
Hvad er din definition så af højttalere der IKKE kan spille bas? De skal da stå som small, da de netop IKKE gengiver bas af betydning.
|
| Til top |
|
| |
Torben71 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
chrliv skrev:
|
Hvilken H/K er der tale om ?
|
|
|
Det er en H/K AVR 3000. Ikke et monster, men leverer dog en stram og flot lyd.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Thunderhawk skrev:
|
|
Hvad er din definition så af højttalere der IKKE kan spille bas? De skal da stå som small, da de netop IKKE gengiver bas af betydning.
|
|
|
Enig!
75Hz og opefter er IKKE bas. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Torben71 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm. Small/Large .. Forvirringen er total!
Hvornår starter og slutter "bas" frekvens?
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben71 skrev:
|
Hm. Small/Large .. Forvirringen er total!
Hvornår starter og slutter "bas" frekvens?
|
|
|
I din manual står at hvis højttalerne kan gengive frekvenser under 100 Hz skal de sættes til large, og hvis de ikke kan skal de sættes til small. Men jeg har, som sagt, prøvet begge dele og er nået frem til at small er bedst.
Hilsen Christian.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalen (hvis der en en sådan) er at grænsen går ved 80Hz (hvilket 75Hz er meget tæt på).
Hvis du har en subwoofer er du bedre stillet med SMALL, ellers LARGE. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg blev selv i tvivl om hvordan det egentligt er, at speaker setup menuen på min H/K 7500 er skruet sammen. Så jeg kontaktede H/K Danmark, for at få en nærmere forklaring. LARGE/SMALL styrer hvorvidt recieveren skal sende fuld frekvensgang eller kun frekvenser over 40, 60, 80 eller 100 Hz til højttalerne. Hvis SMALL er valgt for en eller flere højttalere, skal sub'en stå til L/R+LFE. SUB X-OVER FREQ styrer ved hviken frekvens sub'en får signal fra, fra alle højttalerne, uanset om de er sat til LARGE eller SMALL.
Hvis det også er sådan din H/K AVR 3000 fungerer (og det er det jo nok), skal du sætte alle dine højttalere til LARGE og din sub til kun at køre LFE ved Dolby Digital og DTS. Ved Pro Logic ville jeg sætte sub'en til L/R+LFE og så prøve mig frem mht. SUB X-OVER FREQ. Håber det er noget du kan bruge.
Hilsen Christian.
|
| Til top |
|
| |
Torben71 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2004 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svarene. Nu er det kun en ting at gøre: "Back to the sweet spot", og prøve at lytte mig frem til den bedste indstilling.
|
| Til top |
|
| |