Sendt: 05 September 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
{4F}Zeus skrev:
1: når jeg kobler pc'eren til lyder det ikk for smart |
|
|
Helt præcist hvordan "ikke for smart"?
{4F}Zeus skrev:
2: jeg er sikker på jeg kun udnytter en brøkdel af potentialet i mit system, hvilket jeg synes er ærgeligt  |
|
|
For at tage den helt fra bunden: Punkt 1, sørg for at du afspiller formaterne rigtigt. DVD-afspilleren er som standard sat op til stereo-output på digital-udgangen, gud ved hvorfor. Så tjek i opsætningsmenuen på den, at digital out er sat til "bitstream". Den må ikke være sat til "PCM". Hvis DTS kan slås til og fra, så slå det til. Når du nu er i gang, så tjek om billed-udgangen er sat til "RGB", og at scart-kablet er tilsluttet en indgang i dit tv der understøtter RGB. Det giver det bedste billede. Når du afspiller DVD så brug den funktion på receiveren der hedder AFD - auto format decode. Så vælger den surround-funktion ud fra det signal den får ind. Tjek i displayet at den viser Dolby Digital når du afspiller det, og DTS når du afspiller det. Kig i manualen hvis du er i tvivl. Når den får et stereo-signal kan du vælge at afspille det i enten stereo eller pro logic. Som udgangspunkt vil man bruge stereo når det er musik, og pro logic når det har noget med tv'et at gøre. Det kan dog være en individuel vurdering. Receiveren kan IKKE selv finde ud af hvad den skal gøre ved et stereo-signal, kun når det er Dolby Digital eller DTS fungerer det automatisk.
Det næste (eller det første, vælg selv) er så selve indstillingen af receiveren. Alt efter hvilke højttalere du har skal de sættes op som small og large, ved small sendes bassen til subwooferen (eller fronthøjttalerne hvis du ikke har sub) og ved large spiller højttalerne fuldt frekvensområde. Du skal også vælge om du har sub eller ej, vælge afstanden til højttalerne, og sidst men ikke mindst justere hvor højt hver højttaler skal spille. Til det formål har receiveren en test-tone, der skifter mellem de forskellige højttalere. Når du sidder i lyttepositionen skal tonen være lige høj hele vejen rundt. Subwooferen er groft sagt umulig at justere med test-tonen uden en lydtryksmåler, så her er det nemmere at justere "på gehør". Personligt foretrækker jeg at justere den ud fra musik, men det kræver at anlægget er sat op så subwooferen spiller med når der spilles musik (f.eks. ved at fronthøjttalerne er sat til "small".
Følger du ovenstående skulle du være godt igang, og så dukker der sikkert flere spørgsmål op hen ad vejen - så ved du jo hvor du skal hente hjælp 
__________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|