Forfatter |
|
Stefan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 04 September 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at skifte min nuværende forstærker ud, og har derfor brug for lidt gode råd.
Jeg har i øjeblikket en Luxman L-501s til at drive mine Avance Signature 8, men fik for nylig lyst til istedet at sammensætte et sorround anlæg. Jeg er ikke interesseret i et ekstra anlæg, så det jeg leder efter er en opsætning som skal afløse Luxman'en og stadig vil lyde rigtigt godt i stereo, hvilket stadig vil være det vigtigste i mit setup. Jeg har overvejet lidt forskellige muligheder, men er ikke helt sikker på hvilke der vil give en stereolyd der kommer i nærheden af min nuværende Luxman.
Jeg har blandt andet kigget på Harman Kardon's A/V recievere, både avr 630 og deres nye digitale dpr 1005, men hvordan yder de rent faktisk i stereo? Disse vil jeg kunne få til en god pris igennem mit arbejde, f.eks. ca. 6000 for 630'eren..
Det skal siges at jeg som udgangspunkt kan ligge ca. 10.000, og jeg kan så eventuelt senere udbygge anlægget, med effektblokke eller lignende, hvorfor jeg da også har overvejet en NAD T163v2 sorround forforstærker + en NAD C272 effektforstærker. Dette vil sammenlagt koste ca. 10.000, og så kan jeg senere smide flere effektblokke på, og derved få sorround - vil dette være et fornuftigt kompromis mellem stereo og sorround, eller gør H/K's store modeller det lige så godt?
En tredje mulighed er Holfi Integra 3.5.1, som så også senere kan udbygges med en effektblok, men denne kender jeg desværre intet til?!
Drømme setup'et ville være en Densen serie, men så ryger de 10.000 allerede på forforstærkeren, og jeg vil ikke have råd til en effektblok?!
Er der helt andre muligheder jeg har overset?
På forhånd tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 04 September 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD løsningen er nok den jeg ville fortrække, netop pga du senere kan udbygge med effekt blokke. Og hvis du synes en NAD effekt ikke er god nok, kan du jo købe en Densen effekt istedet og så stadig beholde NAD 163eren som forforstærker. (evt "smide" 272eren på centerkanalen (biwire) eller til bagkanalerne.)
kender dog ikke de andre forslag, har selv H/K som jeg købte istedet for NAD, men en del herinde er ikke så begejstret for den nye serie, iforhold til den gamle.
__________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
Tiger Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 04 September 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holfi er også et godt bud, for du kan tildele de 3 indbyggede effektfortærkere til center + bagkanaler, og sætte eks. en Power 8-2 til fronterne, så de har lidt mere effekt :).
Desuden spiller Holfi utroligt godt i mine ører, men tag og lyt på dem, med dine egne højtalere før du køber.
|
Til top |
|
|
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 04 September 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes personligt Holfi'en lyder glimrende, men synes det er lidt trist at man så ikke kan få surround ud af andet end sin DVD-afspiller, da den jo ikke har indbygget dekodere.
Jeg har selv et Aragon 4004MKII + Aragon 18K sæt, til at styre mine B&W Matrix 802s3, og kunne godt tænke mig en forforstærker der kan overtage både i stereo og surround, men jeg tvivler på at Nad'en kan det. Spørgsmålet er om den overhovedet spiller bedre end f.eks Denons Avr-3805. Er der nogen der ved det? Det er jo ikke nødvendigvist bedre bare fordi man splitter forstærkeren op i en for- og effektblok.
Jeg er bange for at jeg skal op i Holfi's 5.1 eller Nad's 170i. Nogen der har andre forslag? Jeg forestiller mig en forforstærker i prisklassen 10000-20000, som er ligesågod i stereo som min Aragon 18K, men sammetid leverer 5.1 lyd + Dolby Prologic 2.
Jeg så en Meridian i brugtmarkedet, men jeg gider ikke en model der er 7-8 år gammel. Der er jo sket rigtigt meget bare de sidste 3 år inden for souround processorerne.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 04 September 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med 10k kan du komme ganske langt - evt. kunne du smide pengene efter noget brugt og finde et af de udgåede surround-topmonstre. De lyder glimrende i stereo, og vil ikke mangle effekt i forhold til Luxman L-501s´erens 2x65 watt/8 ohm.
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Stefan Forum Bruger

|
Sendt: 04 September 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for forslagene.
Jeg tænkte nok, at der overvejene ville blive talt godt om de "adskilte" løsninger, altså forforstærker og effektblokke. Eneste ulemte er, at jeg først senere vil få råd til at købe nok effektblokke og udnytte sorround-mulighederne...
Der er slet ingen der har erfaring med H/K's digitale serie? Jeg forhørte mig på arbejde i dag, og jeg vil kunne få en spritny PDR 2005 til ca. 10.000 (normalpris er vist ca. 16-17.000?!), men den skal bestilles hjem, så jeg vil ikke kunne høre den hjemme hos mig selv før et eventuelt køb, og jeg har sjældent haft gode erfaringer med at skulle lytte i butikkernes demorum. Den rent digitale opbygning skræmmer mig dog lidt angående stereolytning - men det er måske ubegrundet?
/Stefan
|
Til top |
|
|
luxurt Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 06 September 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gode erfaringer med analog bypass mode (uden om alt det digitale) på min rotel. Dette lyder meget bedre end en af de normale analog/digitale indgange og jeg bruger denne indgang hele tiden undtagen ved film og tv.
|
Til top |
|
|
BenFi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 329
|
Sendt: 06 September 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 06 September 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
et bud kunne være den, i mine ører, aldeles fremragende Thule Space PR250B. Den lyder rigtig godt i dd/dts-mode, og så har den en pure audio direct-funktion der kan benyttes både balanceret og ubalanceret. nyprisen var 14-18000, og de plejer at være til at støve op brugt for 5-7000,-.
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
Stefan Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, og endnu engang tak for svarene..
Det med Analog Bypass vil jeg forsøge mig med på fredag, hvor jeg låner en H/K DPR 2005 med hjem.
Cayin'en har jeg også selv luret på, men der truede kæresten med mange slemme ting - den var vist en anelse for stor og voldsom. 
/Stefan
EDIT: Jeg har tidligere haft et Thule anlæg... noget forforstærker og effektblok (mener den var på 2*100 watt), og det blev jeg aldrig helt tilfreds med. Det afskrækker mig lidt fra at hoppe på vognen igen, selvom der måske er sket meget, især på deres store modeller?
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stefan.
Jeg har tidligere syntes at Thule-lyden var lidt tynd og lys i det. Det oplever jeg ikke at PR250B'eren er, i øvrigt osse på signature 8(fyldt med en blanding af sand og blyhagl, naturligvis).
Af Thule effektblokke har jeg kun smuglyttet på deres PA350B, på et for mig ukendt setup, så der kan jeg ikk' rigtig sige noget fornuftigt...
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
Stefan Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2004 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brok.
Så kunne det godt være jeg alligevel skulle give Thule et lyt, for det var præcis den samme oplevelse jeg havde med mit gamle Thule-grej. Mine Avancer er også stoppet med sand, godt for lyden, men ikke godt for ryggen sidst jeg skulle flytte... 
/Stefan
|
Til top |
|
|