Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 09:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lyd fra computer til reciever...hjælp! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LeBlodia
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 September 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har netop købt en VSX-D514-S men da jeg ikke har en DVD afspiller bruger jeg computerens DVD drev. Nu er der jo ikke meget ved at have en surround reciever og surround højtalere hvis man ikke kan se sine DVD film i surround.

Så mit spørgsmål er hvordan jeg får surround signalet fra computer og over til min reciever. Så vidt jeg har kunne læse mig frem til på nettet skal jeg have mig et nyt lydkort da mit Soundblaster Live Player ikke understøtter 5.1.

Jeg har kig på et Soundblaster Live 5.1 Digital fra Elgiganten til 200 kr. men kan dette bruges? Hvilken udgang skal lydkortet have for at kunne bruges, er det den som hedder SPDIF?

På forhånd tak.

Lars

Til top Vis LeBlodia's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LeBlodia

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 02 September 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt. Hvis du vil benytter coaxialt kabel til digital overførsel af lyden hedder standarden SPDIF. Denne standard egner sig dog ikke til lange kabeltræk, så der bør du benytte en optisk forbindelse i stedet.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

LeBlodia
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 September 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Er 5 meter for meget? Hvis jeg skal benytte en optisk forbindelse skal lydkortet vel have en optisk udgang, ikke?
Til top Vis LeBlodia's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LeBlodia

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 02 September 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

LeBlodia skrev:
Er 5 meter for meget? Hvis jeg skal benytte en optisk forbindelse skal lydkortet vel have en optisk udgang, ikke?

Nu er det jeg håber at nogle af de mere erfarne gutter kommer på banen, da jeg ikke erfaringsmæssigt kan underbygge hvad jeg skriver...

Hvor langt du kan trække et coax-kabel afhænger dog kraftigt af kablets kvalitet, samt hvor meget støj der er i det område du trækker det. Problemet består i at SPDIF-standarden benytter bitskiftene i signalet som clock, og støj derfor introducerer jitter.

Min vurdering (uden at have prøvet det): 5m er for langt til et coaxialt kabel!

Skal du brugt optisk kræver dette selvfølgelig at lydkortet har optisk udgang.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes