| Forfatter |
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ny i surroundverdenen, og har et bonderøvssetup, med to front og to baghøjtalere.
Jeg synes ikke rigtigt at jeg mangler noget ... men hvor vigtig er centerhøjtaleren egentlig for oplevelsen?
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at se DD film uden centerhøjttaler så finder du ud af hvor vigtig centeren er. Der kommer simpelthen ingen stemmer ud, og SÅ er det kedeligt at se film
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg som sagt begynder...
DD står for?
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
wolverine Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
DD står for Dolby Digital
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det anede mig.
Men det går da fint, hvis man blot angiver at der ikke er en center ... så fordeles centerlyden ud på fronthøjttalerne.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
| Men det går da fint, hvis man blot angiver at der ikke er en center ... så fordeles centerlyden ud på fronthøjttalerne. |
|
|
Netop, på det punkt er der ingen problemer.
Center anvendes til at få centerlyden fra, ja, centrum af billedet. Det er ikke noget problem hvis du selv sidder midt imellem stereosættet, og så er det måske endda bedst sådan, idet du undgår et eventuelt mismatch mellem center og sidehøjttalere. Men sidder du forskudt ift. midten vil jeg mene at centeren er uundværlig.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim,
Tak for dit kompetente indspark. Jeg sidder lige i sweet-spot for stereo-setup. Så derfor savner jeg den nok heller ikke.
Min observation er dog at hvis man ikke giver anlægget fuld hane ... så bliver stemmerne noget svage i lydbilledet uden center. Så den har måske mere berettigelse ved lavere niveauer?!
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Rapper Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 706
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillader mig lige at paste fra et andet indlæg jeg lige har skrevet:
Hehe. Kan kun give folk ret I at centeren ikke kan undværes. Her i dag fik jeg min Metallica - S&M DVD ind ad døren (koncertoptagelse hvis nogen ikke ved det). Der er DD 5.1 på ligesom med en anden Metallica DVD jeg har, men på denne er der åbenbart smidt mere lyd igennem centeren end på den anden. Før her om 10-11 dage når der går løn ind har jeg kun en pappet Sony højttaler stående som center, og f**k, hvor det lød ringe når centeren pludselig kom i arbejde med noget musik, normalt kører den jo kun det snakkeri der er i filmene. Nå, deaktiverede den så bare på recieveren, og så lød det hele straks meget bedre. Vel at mærke på min Metallica koncert DVD.
Skulle vise et par DVD film for en kammerat her for en times tid siden, hvor centeren stadig stod som deaktiveret, og føj, hvor lød det sløjt når dialog osv. blev fordelt ud på de to fronter, selvom de ikke står ret langt fra fjernsynet. Selvom min center kun er en skodhøjttaler pt. er det stadig MEGET bedre end ingen center når man ser film. Så det med at den er overflødig er jeg langt fra enig i, det lige før det er den vigtigste højttaler i et surround setup. __________________ Mvh Rasmus
www.therasmus.dk
Friends are the family we choose for ourselves.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil jeg lige gøre det samme:
Savnet af en centerhøjttaler vil være størst, om ikke udelukkende, når man ikke sidder midtfor.
Det kræver naturligvis at din forstærker/receiver kan sende centersignalet ud til fronthøjttalerne, "phantom mode" eller lign.
Hvis man sidder lidt til en af siderne, vil det for det første ofte føles som om centersignalet (typisk dialogen) vil "følge med" ud til den side, man sidder, fordi signalet fra den nærmeste højttaler kommer først og er kraftigst. Desuden vil monosignalet til centerhøjttaleren blive gengivet af begge fronthøjttalerne med en vis kamfiltereffekt som konsekvens. Det kan typisk opleves som en mere ulden gengivelse af dette signal.
Det sidste vil i øvrigt også kunne være tilfældet med centerhøjttaleren udført som en "liggende" MTM-konstruktion.
- og i øvrigt henvise til tråden "Har jeg brug for en centerhøjttaler?" http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12863&P N=1
|
| Til top |
|
| |
Rapper Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 706
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop Rapper, jeg mente osse vi lige havde haft den diskussion!
|
| Til top |
|
| |