Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2024 | 10:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround tilslutning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasperbruun
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 16 August 2014 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen :)

Jeg står i den spektakulære situation, at jeg har arvet et surroundanlæg - og jeg har ingen anelse om, hvordan jeg skal slutte det
til. Der er tale om et Bose 5:1 anlæg og en Onkyo receiver. Jeg har lige et par billeder, og efterfølgende nogle lidt mere specifikke
spørgsmål:




1.: Hvad bilederne ikke viser er, at der bag på sub'en er 10 phono stik. 5 ind og 5 ud - der er altså stik til hver af højttalerne, og
ingen decideret sub-indgang. Der var ingen kabler med til anlægget, så jeg er ret meget på bar bund. Der er nemlig en masse
udgange på receiveren, og jeg aner ikke hvordan jeg skal slutte det til! Indtil videre har jeg bestilt 10 phonostik, så jeg kan lodde
kabler til sub'en. Men hvordan skal jeg slutte det sammen mellem receiver og sub? Som det kan ses på billedet er der otte udgange
til kabler: To til front speakers, center speaker, surround back speaker, surround speaker left og right samt zone speakers left og
right.

2.: Der er to typer af højttalere. To af højttalerne er flade ovenpå, og tre af dem er flade nedenunder. Er der forskel på dem udover
det?

3.: Hvordan skal jeg egentlig sætte højttalerne i rummet ift. fjernsynet?

Jeg undskylder lidt ydmygt for mine newbie-spørgsmål, men jeg har aldrig rigtig prøvet noget lignende før, og nu hvor jeg har
sættet vil jeg prøve kræfter med det. :)

Kasper
Til top Vis kasperbruun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperbruun
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 16 August 2014 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for nogle Bose højttalere? Bose har lavet mange forskellige højttalere som næsten alle ligner hinanden og spiller lige dårligt.
Smid et billede af af de højttalerstik.
Skal der strøm til subwooferen?

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 285
Sendt: 17 August 2014 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Delvis tilykke.

Tag lige et billede af bagsiden på den store Bose boks. Jeg tror ikke at det er en sub men et basmodul. Onkyo skal (hvis det er rigtigt) sættes op til at
der ikke er tilsluttet en sub.

Du kunne hjælpe os med at hjælpe dig ved at skrive model navn og komme med link til manualen til de enheder du spørg til.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen
 
kasperbruun
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 17 August 2014 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Der skal ikke strøm til subwooferen nej. Stikkene ser ud som følger:

Jeg har ikke kunnet finde en manual til højttalerne.

Receiveren er en Onkyo TX-DS787, og der ligger en manual her: http://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-
ds787_manual_e.pdf (sorry, kan ikke lave et rigtigt link da den ikke kan klare at der er en bindestreg i). Fjernbetjeningen har jeg
ikke, måske en ny kan opstøves. :)
Til top Vis kasperbruun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperbruun
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 17 August 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Der skal være 5.1 pre-out på din Onkyo TX-DS787 som du skal bruge og ikke Onkyo TX-DS787 højtale udgange.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 17 August 2014 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Google "How to connect Bose to an av receiver".
Du er ikke den eneste Bose ejer med problemer, så der er løsninger på en del engelsksprogede sider.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 285
Sendt: 18 August 2014 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Måske Startrek lige vil bemærke at der står at der ikke er strøm stik i Bass modulet.

Tilslut til ht udgang, og fortæl Onkyo at der ingen sub er. Forvent ikke stor lyd, men noget der passer til prisen.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 18 August 2014 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:
Måske Startrek lige vil bemærke at der står at der ikke er strøm stik i Bass modulet.

Tilslut til ht udgang, og fortæl Onkyo at der ingen sub er. Forvent ikke stor lyd, men noget der passer til prisen.

OK, ret skal værre et HOW TO CONNECT RECEIVER TO BOSE SUB REVIEW

Virkelig en alternative at tilslutte det på, tro ikke at der komme den stor snurrende lyd ud af det, men spille vel som man kan forlange til prisen   

Men den det er næste synd for den Onkyo, den forlanger beder end dette   

Spørgsmålet er om man kan finde de original kabler til Bose 5:1 anlæg, det ville gøre det hele så meget lette, eller det kan får et sted fra
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
kasperbruun
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 18 August 2014 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Jeg takker og bukker for alle jeres svar. Jeg gik faktisk i troen om at Bose lavede nogle gode højttalere (og jeg arbejder endda i en
biograf, pinligt), men kan høre på jer at resultatet nok ikke bliver super godt. Jeg prøver at sætte det sammen ved lejlighed, og ser
hvordan det går. Tak for hjælpen.
Til top Vis kasperbruun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperbruun
 
bjsc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 18 August 2014 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Nu laver Bose produkter i forskellige prislag og en del af dem er virkelige gode bl.a. deres hovedtelefoner.
Mht. deres højtalere så har Bose valgt at lave deres satellithøjtalere relativt små for at lette indførslen i stuen. Den nedre
mellemtone og bas bliver så dirigeret over til deres bas/sub. Denne fremgangsmåde er også brugt af andre producenter.
Det er en rimelig acceptabel løsning da mennesker alligevel har svært ved at retningsbestemme den nedre del af frekvensområdet.

I dette tilfælde er det løst via passive filtre, altså uden indblanding af fortstærkere. Det er derfor at alle højtalerudgange skal
tilsluttes bas/sub højtaleren. De indbyggede filtre sørger for at de nedre frekvenser på hver satellit kanal sendes til bas/sub
højtaleren. Resten sendes videre til den pågældende satellit.
Det er stort set det samme der sker i alle højtalere med 2 eller flere enheder. Men i Bose's tilfæde deles man bare om bas/sub
højtaleren.

Som andre har nævnt, så skal du fravælge sub højtaler i Onkyo setup, således at de laveste frekvenser bliver sendt ud i de øvrige
kanaler.

__________________
mvh. Bjarne Schulz
Til top Vis bjsc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjsc
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 18 August 2014 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at bjsc rammer på kornet. Der sidder passive filtre i Bose subben, der dirigerer de relevante frekvensområder til de pågældende højtalere. Du skal altså bruge receiverens 5 højtalerudgange, og ikke linieudgangen til en seperat sub med indbygget amp.

For mere avancerede brugere er det en primitiv løsning, men mange almindelige brugere kan sagtens leve med den. Jeg er heller ikke Bose tilhænger, men på visse måder har de jo haft fat i noget rigtigt.

Du vil dog kunne udnytte receiveren bedre ved (eventuelt) senere at anskaffe bedre satelitter og en aktiv sub.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes