Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 17:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Strøm, susen og lidt hård lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg har 2 problemer, som jeg tænker måske hænger sammen.

1. Jeg oplever ind i mellem en svag susen under musikken. Det lyder lidt som rum støj på en filmoptagelse, og er ikke særlig høj
- Umiddelbart tænker jeg det må være det modsatte af en sort baggrund. Susen er meget lav, og ofte hører jeg den kun når jeg
lytter efter den, dog er den mere tydelig ved brug af høretelefoner. Susen er ikke konstant, nogen gange er den væk og andre
gange er den ganske tydelig. Jeg har ikke kunne konstatere en sammenhæng mellem bestemte numre, tidspunkter på dagen,
andre tændte apperater eller lign.

2. Jeg oplever med mit nuværende setup at lyden er en smule hård og tør - den virker en smule digital. Især bassen mangler
noget varme, men også musik med ganske lidt bas som f.eks Agnes Obel er vældig detaljeret, men også så lyst at det giver en
relativ hurtig lyttetræthed. Hver enkel detalje i musikken er meget fin og detaljeret, men der mangler noget "vippe fod effekt".
Underligt nok virker lyden mere blød, varm og rar når jeg ser film (optisk fra fjernsynet til dac'en).

Mit setup består af:
Ht.: Kef LS50
Forstærker: Arcam A19
DAC: Arcam IRdac
Musik: Bluesound Node
Fjernsyn: Samsung F8005
NAS: Synology DS211

Kabler:
HT: Nordost Red dawn Rev. 1
Interconnect: Atlas Element Integra
Toslink: QED Performance
HDMI: Noget billigt
Strøm: Billigt fra byggemarkedet.

Umiddelbart tænkte jeg at det var et spørgsmål om akustik - mine højtalere er ikke på standere, og de står relativt tæt på
væggen. Problemerne er dog de samme når jeg bruger høretelefoner. Jeg tænker derfor om det kan være et strøm/kabel
problem?

Da jeg købte anlægget tænkte jeg ikke på at placering af kabler og strøm kunne have nogen betydning, så det hele står i et tv
møbel, med ledninger hulter til bulter. I kan se et billede af det her:
http://www.gratisimage.dk/image-BE04_53A80887.jpg

Det hele er tilsluttet en stikkontakt bag ved møblet, og er så fordelt i stikdåser rundt i skabet. Stikkontakten er uden jord og
generelt kan jeg se at mine stikkontakter er uden jord (jeg har dog ikke været bag ved køleskab og fryser). Kan det være en del
af problemet?

Dernæst har jeg en del forskellige kabler bag ved skabet. Bl.a. har jeg trukket antenneledninger fra boksen i væggen ved siden
af møblet ind i en splitter bag ved, dvs. rimelig tæt på andre ledninger. Efter jeg har rykket den lidt, virker det til at hjælpe lidt
på susen. Splitteren er den her: http://www.av-connection.dk/?PGr=887&ML=494.

Jeg beklager det lange indlæg, hvis det virker til at jeg ikke ved hvad jeg snakker om, er det helt korrekt. Al feedback modtages
derfor med stor taknemmelighed.

Til top Vis kloppern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kloppern

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juni 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv er Arcam irdac og synes selv den er lidt kold/digital i lyden så overvejer og skifte. Men jeg ved ikke om det er det der er `galt´ på dit anlæg?
Til top Vis Jeppe.K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppe.K

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Kan være port støj fra dine Kef LS50....

Det kan med sikkerhed ikke være et spørgsmål om akustik !

Måske kan du værre inde på noget, angående antenneledninger, hvis disse ikke er dobbleskærmet (YouSee 4G klar), kan disse sende støje ind på bl.a. dine el-kabler (køleskab og fryser kan kun høres når de tænder og slukker som en klar klik i højtaler).

Ellers er Jeppe K. inde på at du har valgt en kold løsning, som sikke fremhæver toppe, og derved kan du lette høre denne støj, Arcam irdac er hen mod det kolde, det samme er dine højtaler kabler (Nordost Red dawn Rev. 1).

Du kan ikke få meget bas ud af en Kef LS50, her ville jeg råde dig til at købe en god sub bas, før få du ikke "vippe fod effekt" på f.eks Agnes Obel.

Prøve at afspille en CD, mellem nummerer, er der en pause på et par sek. her skal der ikke være nogle suse eller andre ting at høre.

Det er altid en god i den at adskilte de forskellig kabler typer, hvor det er mulige, du kan prøve at låne supra strøm kabler, disse er skærmet.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2014 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Tak skal I ha.
Jeg har forsøgt at ommøblere på diverse ledninger og har fået rykket splitteren og antenneledningerne væk fra de andre ledninger.
Umidelbart virker det til at susen er væk, og jeg synes også at lyden er blevet en anelse mere afslappet (dog ikke mere end at det
kan være ren placebo / fraværet af susen).

I forhold til den lidt kolde lyd, var min første indskydelse også at prøve med noget andet højtalerledning - så vidt jeg kan læse
spiller Kef'erne nemlig også til den lyse side. Jeg glemte dog i mit første indlæg at nævne, at jeg ofte bruger et par Audio Technica
ATH-M50 høretelefoner (ikke mindst for at vurdere om det var et spørgsmål om akustik). Når jeg bruger dem sammen med min Fiio
E17/E9K combi i mit kontor er der masser af varm bas, men i stuen er det fraværende. Istedet for bas der skyller ind over en,
virker bassen mere som en hård mur. Hvis god bas er BOOM, har jeg i kontoret BOOMM, hvorimod jeg i stuen har BOO (hvis det
giver mening).

Jeg har selv kigget lidt på sådan en fætter: http://www.hifiklubben.dk/Products/argon-ground-loop-isolato r-adapter-28142/
Kunne det gøre noget godt, eller er det noget helt andet? - Jeg undskylder for min uvidenhed.

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Køb en ordenlig psu til din irdac, kig på en Botws 12 v. Fra simple hifi
Til top Vis truef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af truef

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juni 2014 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

truef skrev:

Det er fristende og prøve. Men koster alligevel 1000,- og hvis man ikke kan høre forskel? Dog kan jeg se rundt omkring på nettet det får god omtale:)

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2014 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeppe.K skrev:

truef skrev:

Det er fristende og prøve. Men koster alligevel
1000,- og hvis man ikke kan høre forskel? Dog kan jeg se rundt omkring på nettet det får god omtale:)

Jeg kan da se at de giver 14 dages fuld returret på den , så det er bare at sende/aflevere den tilbage hvis du ikke er
tilfreds.....

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2014 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeppe.K skrev:

truef skrev:

Det er fristende og prøve. Men koster alligevel
1000,- og hvis man ikke kan høre forskel? Dog kan jeg se rundt omkring på nettet det får god omtale:)

Tror iøvrigt det giver langt langt mere end at begynde at eksperimentere med alle mulige kabler

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2014 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Interessant! Jeg opgraderede med en Teddy Pardo PSU til min squeezebox touch og det gav et stort løft - Så vidt jeg husker bed jeg
særligt mærke i en mere sort baggrund. Desværre var den flere timer om at varme ordentlig op og kostede 700-800 kr i strøm om
året, hvis jeg ikke slukkede den. Nogen der har en ide om hvordan strømforbruget er på BOTWS?

Puha, hvis jeg skal skifte alle mine strømkabler og stikdåser ud med Supra's bliver det jo en mindre formue. Nogen der har erfaring
med disse kabler? Jeg kan læse lidt blandet på nettet. Hvis jeg går den vej, er det så alle mine kabler der skal skiftes eller kan jeg
nøjes med forstærkeren?

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juni 2014 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

BOTWS er vel kun tændt når dac´en er? Eller har jeg misforstået noget?

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hvis det lyder fint i dine headphones er signalet ind jo god nok, og du behøver ikke tænke på det tweak halløj! Prøv med
noget lampeledning på dine højttalere. Hvis det stadig lyder lys og skinger, så er det i hvert fald ikke dine kabler. Husk at
tjekke fasen.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2014 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Lige en update: Jeg fik mulighed for at nærlytte lidt mere i går aftes.
Efter at have flyttet splitteren og generelt fået ryddet op i ledningerne, er lyden blevet bedre. Den er stadig en snært for lys, men
virker ikke helt så hård.
Jeg kan ikke længere høre susen, men dog en lille bitte digital forvrængning, så bla. violiner, elektrisk guitar og hihat bliver en lille
bitte smule forvrænget i de aller yderste toner - dvs. de toner der fordeler sig længst ude i lydbilledet når jeg bruger høretelefoner.
Istedet for at f.eks. hihatten klinger rent ud, slutter det med en svag rislen. Det er dog så lidt, at hvis jeg ikke er voldsom fokuseret
på det, havde jeg formentlig ikke opdaget det, og jeg hører det kun med høretelefoner.

Lyden er en smule mere lys i højtalerne, hvilket jeg forestiller mig skyldes mine højtalerledninger, så på sigt skal jeg måske prøve
med noget ren kobber?

Alt i alt er det blevet en fornøjelse at lytte til anlægget.

Jeg er fristet i forhold til en anden strømforsyning, men ser lige hvad jeg tænker når jeg har vænnet mig til min "nye" lyd.

Jeppe.K, det er rigtig, men jeg har nu altid min tændt - Prøv det!

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juni 2014 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har også overvejet og lade min stå tændt altid. Den bruger vel heller ikke max strøm når den lyser orange og ikke er aktiv?

Jeg er også hooked på den botws, har faktisk kun læst en masse positivt om den:)

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juni 2014 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

The irDAC is mains powered, but can also be juiced-up by the separate power supplies found in some of Arcam’s other products, such as the A19 stereo amp. Arcam claims this will further improve sound quality.

Fra what hifi. Så må der vel være noget om snakken om lyden kan forbedres med en botws.

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2014 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Ja det giver mening :0)

Jeg vil naturligvis meget gerne høre om dine indtryk hvis du prøver en!

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juli 2014 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg skal hente min botws senere på posthuset i dag så må vi se om der kan høres forskel:)

Men i følge denne tråd skulle det give noget på netop en IRdac

http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/70806-arc am-irdac-bestillt-3.html

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2014 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Uhhh...Er spændt på at høre dine indtryk.

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Forresten virker dit link ikke, men efter en hurtig søgning på siden, tror jeg det er den her tråd:
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/70806-arc am-irdac-bestillt.html#post1678022

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg testet det igennem.

Det jo ikke noget mirakel men til 1000 bobs er det klart pengene værd. Diskanten bliver mere behagelig og bassen bliver bedre.

Eneste minus er (på mit anlæg i hvert fald) der skal lyden være moderat/høj før at der er gevinst ved botws. Faktisk ved lav volume så vil jeg næsten foretrække std psu.

Men jeg beholder den og er glad for den:)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes