Jeg havde egentlig skrevet dette indlæg i en anden tråd, men blev enig med mig selv om, at det var for omfangsrigt og lidt off topic. Til gengæld havde jeg jo skrevet det og var egentlig ret tilfreds med det 
Måske nogen kan bruge det til noget.
Lyd skal købes med ørene - dine egne ører ... færdig slut finale dut...ikke mere, at diskutere :-).
Så hvordan får man så lige mest ørenlyd ud af de surt sammensparede skillinger - se det er jo faktisk en kunst. Her kommer så 4 råd - om de er gode skal jeg ikke kunne sige :-)
1. Hvis nogen forhandler, som det første siger, at noget lyder bedre end andet så forlad lokalet. Hvis han derimod spørger til din musiksmag, din klangpreference (lys, mørk, tung, fed og en masse andre tillægsord) så bliv lidt længere.
2. Eksperimentér - du ved jo ikke, hvordan lige præcis din bedste lyd er, lyder før du har hørt den. Lyt til dimser der baserer sig på forskellige principper (min antagelse er, at de forskellige tekniske principper har nogle grundkarakteristika - kald det lydmæssige fællestræk). Forskellige analoge og digitale kilder, forstærkere baseret på rør, solid state, klasse A, AB, D, T og hvad søren det alt sammen hedder - og så højttalere - små og store, basrefleks, trykkammer, varianter heraf, stater og eventuelt andre dipoler - fuldtone, 2-vejs til mange vejs, med og uden subwoofere og så videre og så videre. Og husk - du ved ikke præcist, hvordan noget lyder før det står i din egen stue og spiller din egen musik - men erfaringen kan give dig en ide om det.
3. Find ud af hvad der er det vigtigste for dig - er det imponatoreffekten, prisen eller æstetikken. Man kan sagtens ende med, at det bedste i hele verden er en rodet samling skrammet gammelt l**t - som nogle sikkert vil udtrykke det, men det lyder himmelsk og konen er sur i flere måneder og kræver det hele skjult på gæsteværelset. Hvis du ikke har penge til det hele - så start med, at købe den højttaler du synes lyder godt. Min tommelfingerregel er, at jo længere du kommer væk fra selve lydgiveren i kæden jo mindre er den potentielle forbedring. Jeg vil ikke gøre mig til dommer over om man kan høre udskiftning af stikkene i væggen - men jeg vil garantere, at det ikke er det første man skal bruge sine skillinger på.
4. - og så lige en sidste ting. Akustisk hukommelse er forbeholdt dem med gyldne ører med mindre man øver sig temmelig meget. Find nogle numre - maks. 10 der repræsenterer din musiksmag og som du har hørt 1000 gang og kender, hver en krog af. Tag dem under armen når du skal på besøg og høre udstyr. Udnyt, at folk gerne vil enten sælge dig noget eller demonstrere deres fede system :-). Det kommer der altså ofte en rigtig god snak ud af.
Gennem de sidste par år har jeg gennem køb og salg af udstyr haft den fantastiske mulighed, at høre alt fra super über high-end systemer i millionklassen til tudsegamle Sansui kasser på en hjemmegjort rørslæde. Det er jeg utroligt taknemmelig for, at have fået lov til og det har hjulpet mig rigtig meget i mine egne valg hen ad vejen.
H.