Forfatter |
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey der ude.
Jeg ville godt lærer hvordan jeg udregner den korrekte kvadrat ud fra hvor mange watt eller ampare der skal flyttes i et kabel.
Er der nogle simpel formel på det?
|
Til top |
|
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer jo helt an på hvad kablet skal bruges til. Hvis det f.eks. er 230Volt er der helt faste regler. I andre tilfælder gælder reglen: Jo tykkere kabel jo bedre, alt andet lige. Hvis det f.eks. er højttaler kabler kan man ikke bare lige regne sig frem til den "korrekte" tykkelse, ud fra længde, højttalerens impedans, forstærkerens effekt, osv.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK.
I dette tilfælde var det 230V. Og tænkte det også kunne overføres til når jeg roder i forstærkere. For at sikre den korrekte tykkelse.
Men lad os starte ved 230V.
|
Til top |
|
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kender ingen formler. hvis man skal være helt stringent, kan du heller ikke regne ud hvor tykt kablet skal være, men derimod hvor varmt det vil blive. du er derfor nødt til først at definerer nogle parametre. hvis du f.eks. kan acceprere en ledningstemperatur på 1000 grader, vil resultatet blive anderledes end hvis du satser på noget mere fornuftigt.
det har været diskuteret på ing.dk nogle gange, så hvis du søger lidt burde du kunne finde noget mere konkret :)
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juli 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, tak for jeres forløbige kommentarer.
Kan godt fornemme det ikke lige er noget man lige kan regne sig frem til. Men comment sense, er jo altid et godt udgangspunkt. Har selv haft søgt en del på det. Men når jeg så finder noget der kunne være det, kan jeg ikke finde hoved og hale i det. Det virker tit ret abstrakt. Men det lader så også til at være tilfældet, hehe.
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
Hey der ude.
Jeg ville godt lærer hvordan jeg udregner den korrekte kvadrat ud fra hvor mange watt eller ampare der skal flyttes i et kabel.
Er der nogle simpel formal på det?
|
|
|
Det kommer helt an på hvad det er du skal regne på? Du er nødt til at fortælle om hvad det er, du regner på og hvorfor. Der findes til kabelbegning så mange regler at det er umuligt at finde frem til, med mindre du kan stille et konkret eksempel op. Er det til husinstallation er det nemt nok. Der er det 1,5 mm2 installationskabel til 230V og 2.5 mm2 installationskabel til 400V. Når det så er sagt er der mange andre regler, hvilket betyder at du ikke må lave det selv med mindre du er installatør. Et hus hvor installationen er hjemmelavet er noget man skal holde sig fra som køber, men det er fasktisk også ulovligt for lægmand at bevæge sig ud installationsarbejde (og med god grund). Er der tale om tilledninger til f.eks. en forstærker er sagen en helt anden. Skriv lidt om den konkrete situation.
Mvh __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja altså det med stærkstrømmen, fandt jeg ud af ved at kigge på Stærkstrømsbekendtgørelsen - Som BertelB henviste mig til.
Det jeg så gerne ville kunne er, hvis jeg fx i et aparat har noget der trækker en given strøm, lad os sige 20A ved 80V (som kunne være et forstærkermodul). Hvordan regner man sig så frem til hvilken kvadrat ledning man skal anvende som minimum, hen til modulet fra trafoen?
|
Til top |
|
|
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
Ja altså det med stærkstrømmen, fandt jeg ud af ved at kigge på Stærkstrømsbekendtgørelsen - Som BertelB henviste mig til.
Det jeg så gerne ville kunne er, hvis jeg fx i et aparat har noget der trækker en given strøm, lad os sige 20A ved 80V (som kunne være et forstærkermodul). Hvordan regner man sig så frem til hvilken kvadrat ledning man skal anvende som minimum, hen til modulet fra trafoen? |
|
|
Det er så 1600 Watt, hvilket må siges at være et heftigt modul ! __________________ Mvh. Frank K.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiddoo skrev:
DJ Green skrev:
Det jeg så gerne ville kunne er, hvis jeg fx i et aparat har noget der trækker en given strøm, lad os sige 20A ved 80V (som kunne være et forstærkermodul). Hvordan regner man sig så frem til hvilken kvadrat ledning man skal anvende som minimum, hen til modulet fra trafoen?
|
|
|
Det er så 1600 Watt, hvilket må siges at være et heftigt modul !
|
|
|
LOL - Det er jo bare et eksempel, for at komme igang... 
|
Til top |
|
|
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan i virkeligheden være besværet værd, at bruge tid på ohms lov.
Dermed kan du finde svarene ud fra dine egne krav.
Mvh
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt at HiFi entusiaster kan høre om kvarts stenene vender den forkerte vej når de ligger oven på højttalerne, men ikke ved hvad elektrisk ledningsevne er.
Ledningsevne afhænger af tre ting:
Lederens længde; jo længere leder, desto mindre ledningsevne. Lederens tværsnitsareal; jo større areal, desto større ledningsevne. En materialeegenskab, kaldet resistiviteten, for det stof lederen er lavet af.
Den elektriske ledningsevne i Siemens er per definition den inverse af den elektrisk modstand i Ohm.
Elektrisk ledningsevnetabel Tabel med resistivitet ρ for nogle almindelige materialer.
Materiale Resistivitet Ω mm2/m
Kobber (teknisk ren) 0,01724 Kobber (ledningskobber, alm. anvendt værdi ved rum temp.) 0,0175 Aluminium 0,028 Sølv &n bsp; &n bsp; 0,0163
Kilde: http://www.netleksikon.dk/e/el/elektrisk_ledningsevne.shtml
Kobber er altså bedre ledende end aluminium, men dårligere end sølv.
Har du 10 meter (5 meter hver vej) kobberledning af 0,75 mm2 eller 2,5 mm2
Modstand i et 0,75 mm2 højttalerkabel = 0,0175/0,75*10 = ~0,233 ohm Modstand i et 2,50 mm2 højttalerkabel = 0,0175/2,50*10 = ~0,07 ohm
Men udover jævnstrøms modstanden er der også en vekselstrømsmodstand forårsaget af induktion og kapacitet, og den er noget nær umulig at regne på, men man kan sige: Rul aldrig overskydende højttaler kabel sammen, men klip det af!! Mange mener også det er en fordel at skille de to ledere af så der kommer afstand i mellem dem (lig mindre kapacitet).
__________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med ohms lov kan du regne ud hvor meget spændingen vil falde i et givet kabel, med en given modstand og en given spænding og strøm. Men det der i virkeligheden er spørgsmålet er hvor meget spændingen må falde, og det findes der ingen gode svar på.
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB skrev:
Med ohms lov kan du regne ud hvor meget spændingen vil falde i et givet kabel, med en given modstand og en given spænding og strøm. Men det der i virkeligheden er spørgsmålet er hvor meget spændingen må falde, og det findes der ingen gode svar på.
|
|
|
Så lidt som muligt!!! __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ningbo skrev:
BertelB skrev:
|
|
|
Så lidt som muligt!!! |
|
|
I så fald er resultatet ret enkelt at beregne: Kablet skal være så tykt som muligt...
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Via det link der er angivet tidligere "Calculator Voltage Drop" prøvede jeg med 1 meter, 80 Volt og 60 Ampere. Satte max. voltagedrop til 1%.
Den kommer så frem til 4 mm2 - Spændingsfaldet er så 13,3 mV pr A, svarende til ca. 620 mV.
Hvis du kun vil have 1/10 af dette spændingsfald kræver det et 35 mm2 kabel - tykt som en arm!
Men det her er altså DC og kun ved max spænding/strøm. Kan bruges til en strømforsyning, men der er jo så også dine kondensatorer som stabiliserer spændingen.
Normalt vil jeg sige 2,5 mm2 er alt rigeligt til korte kabler internt i forstærkere.
Hvad netkabler angår er der MANGE andre parametere end lige tykkelse og DC-modstand som spiller ing. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke så tit man når op på 60 amp. Prøv og se: 80 V * 60 A = 4800 W
En peak strøm kan måske nå 60 A, men så er det kun i en tusinddel af et sekund og du når næppe at registrere et spændingsfald på 0,62 volt, hvis højttaleren spiller 4800 W. __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2012 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den der "Calculator Voltage Drop" er faktisk ikke så tosset endda, og med ohms lov, er det let at regne sig frem til resten
|
Til top |
|
|