Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 11:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lufter lige en ide (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
benson1984
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej derude,

Skal skynde mig at sige at dette blot er en ide og ikke en opfordring. Hvis jeg er helt gal på den undskylder jeg, og hvis jeg får kommentaren "søg og du skal finde", må jeg nok bede om noget mere hjælp :)

Min interesse for hifi vokser hele tiden og udvider mit eget sortiment så pænt og værdigt som jeg kan, men min viden og tekniske kunnen kommer nogle gange til kort.
Derfor dette indlæg; findes der her på H4A en artikel, eller opslag der fortæller om basis indenfor hifi, det sig være følsomhed, watt, integreret forstærkere, brokobling, kabler ect. Altså med andre ord, et opslagsværk der fortæller om alt du "bør" vide inden/under dit hifi-køb.

Ordbogen her på siden gør sig ganske godt, men synes ikke rigtigt den kommer i detaljen, så en vejledning der giver svar på det basale indenfor hifi.

Hvis jeg er gal på den og "bare skal tage mig sammen", så undskylder jeg.

Hvad siger i derude?

Pft.

NAD T585,
Sennheiser 518,
Div. Xindak kabler
Til top Vis benson1984's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af benson1984

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Kig på forsiden til venstre. Der finder du punktet 'ordbogen'
Minder om det du søger.

God læselyst

EDIT: ups... Prøv at Google de begreber du mangler Info om.

snegom07
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at Tue har læst Benson 1984´s indlæg

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

En god ide. Vil overveje det til min hjemmeside.
Indtil videre er der kun det du efterlyser, når det drejer sig om pladespillere.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Evt kan du støve Hifi Revyen og Hifi Årbøgerne op i diverse brugt blade butikker. Her er der mange fine forklaringer du i ro og mag kan sidde og læse.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

En sådan artikel kan ikke laves. Der er ligeså mange meninger om rigtigt og forkert som der er om biler, kvinder og andre følsomme områder.

Dette site engelsk er måske det nærmeste

http://www.hifi-writer.com/he/dictionary.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Man kan som "gammel rotte" undre sig lidt over hvordan tingene har ændret sig.

Tilbage i 70erne drog jeg som ung teen-ager næsten hver weekend rundt til byens hifi-butikker og så absolut også pladebutikerne. Der var godt nok lidt flere af den slags end i dag, men alligevel. Gik til demo og arrangementer eller blandede mig i samtaler, når jeg stødte på dem der vidste om den slags. Samlede stakkevis af brochurer og stillede nysgerrige spørgsmål. Købte og læste stakkevis af danske og udenlandske blade.

Husker hvordan jeg en dag mit i 80'erne dumpede ind i en god diskussion mellem Ole Klifoth og Peter Holm og til min store overraskelse kunne følge med, selv om jeg kun var amatør højttalerbygger.
Med andre ord var det en viden der langsomt blev bygget op ... jeg LÆRTE! og fik ERFARING.

På samme måde har jeg tilegnet mig viden om computere og alt der der foregår omkring dem.

Det jeg vil sige er - AT TING TAGET TID. Man kan ikke få erfaring foræret via en hjemmeside eller serveret på et sølvfad. Tror nutidens ungdom der er opvokset med internet at man kan få alt ved tryk på knap? Nej, selv om nettet er smart og en stor hjælp, så må man altså stadig selv tilegne sig viden.

Alternativt prøv at lægge en bog under hovedpuden. Har hørt at det skulle virke.

PS: Er der en eller anden som lige kan lære mig alt om fotografering på 10 sekunder?

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
En god ide. Vil overveje det til min hjemmeside.

janils skrev:

Man kan som "gammel rotte" undre sig lidt over hvordan tingene har ændret sig. Det jeg vil sige er - AT TING TAGET TID. Man
kan ikke få erfaring foræret via en hjemmeside eller serveret på et sølvfad.

Ja og vi gamle kan vidst skifte mening på 17t 26m

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Ha - ja, James du har nok ret!

Men det bringer mit pis i kog, når man bare vil have det hele serveret på et sølvfad uden selv at gøre et stykke arbejde. (Mener ikke trådstarter har denne indstilling) Derfor er ideen om en slags "basisviden" stadig god.

Det er dog ikke et gyldens orakel og svaret på alt. Jeg har læst en masse om fotografering, men fatter stadig kun en brøkdel. Det eneste jeg lærer af, er at prøve, prøve og prøve igen! Det samme gælder hifi og meget mere.

Kan man læse sig til kunne cykle?
Kan man læse sig til at kunne svømme?
Kan man læse sig til at blive en god elsker?
Næppe! Men det skader ikke, hvis man har sat sig lidt ind i sagerne først.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Ha - ja, James du har nok ret!Men det bringer mit pis i kog, når man bare vil have det hele serveret på et
sølvfad uden selv at gøre et stykke arbejde. (Mener ikke trådstarter har denne indstilling) Derfor er ideen om en slags
"basisviden" stadig god. Det er dog ikke et gyldens orakel og svaret på alt. Jeg har læst en masse om fotografering, men fatter
stadig kun en brøkdel. Det eneste jeg lærer af, er at prøve, prøve og prøve igen! Det samme gælder hifi og meget mere.Kan
man læse sig til kunne cykle?Kan man læse sig til at kunne svømme?Kan man læse sig til at blive en god elsker?Næppe! Men
det skader ikke, hvis man har sat sig lidt ind i sagerne først.

Kunne ikke ha sagt det bedre selv
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

benson1984
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev indledningsvis er det bestemt ikke min mening at gøre tingene dummere eller svære end de er. Føler mig bestemt ikke trådt over foden, men omvendt er du i tvivl om hvordan et ord det staves, så bruger du en ordbog.

Jeg mener nu også jeg læser artikler her og der, og besøger et par hifi-butikker i ny og næ, men som du selv siger så kommer meget basisviden fra læsning og erfaring. Dog tror jeg, at findes der et lille opslagsværk, en guide (moderne dansk) til de mest basale begreber og fagord, så tror jeg at det udbytte den enkelte hifi-aspirant får i butikken, er større.

Jeg siger bestemt ikke at jeg vil være verdensmester i hifi på 5 timer, men som du selv skriver janils, så har verden ændret sig, og flere og flere ting foregår på nettet, (tak til hifi4all.dk forresten) så vil jeg men det var oplagt med en start-guide (eller hvad det nu kunne hedde).

NAD T585,
Sennheiser 518,
Div. Xindak kabler

benson1984
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

En sådan artikel kan ikke laves. Der er ligeså mange meninger om rigtigt og forkert som der er om biler, kvinder og andre følsomme områder.

Dette site engelsk er måske det nærmeste

http://www.hifi-writer.com/he/dictionary.htm

Tak for det kjeldsen, tror lige jeg kigger nærmere på det. Ser i første omgang meget lovende ud, i forhold til det jeg søger :)

NAD T585,
Sennheiser 518,
Div. Xindak kabler

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du læse engelsk skulle denne bog høre til blandt de mest seriøse af slagsen. Robert Harley er mangeårig anmelder hos Sterophile m.v.

Guide to high performance Audio Systems

http://www.amazon.com/Introductory-Guide-High-Performance-Au dio-Systems/dp/0978649303

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil forslå du smutter på biblioteket og låner bogen Praktisk Elektroakustik af Eddy Bøgh Brixen og Jan Voetmann. Den vil giver dig en masse grundlæggende information. Husk at få fat i 2 udgave, da den er kraftigt udvidet i forhold til den første udgave.

Du kan købe den direkte hos forlaget til 299 kr på: http://foglaget.dk/butik/alle-titler/oevrige-titler/praktisk -elektroakustik/

Det er en bog som også bruges i undervisningen af medieteknikere, lydfolk, akustikere osv.
Den er en ren guldgrube af information, og bogen er skrevet på et letforståelig måde og har masser af illustrationer.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Men det bringer mit pis i kog, når man bare vil have det hele serveret på et sølvfad uden selv at gøre et stykke arbejde. (Mener ikke trådstarter har denne indstilling) Derfor er ideen om en slags "basisviden" stadig god.

Vær nu glad ved, at du brugte alle de timer mm. janils. Jeg er da lykkelig for, at jeg kan både tænke, vide og mene uden jeg først skal på 'nettet', mobilen eller Twitter etc. for at finde ud af verden.

Husk også på de fleste unge i dag er opdraget via 'flimmeren' og 'puteren', og tror verden ligner det, der bliver serveret via en skærm. Har selv både børn og børnebørn samt utallige niecer og nevøer, så jeg kender det.

Uden 'basisviden' kommer du ikke langt i nogen fag, stilling eller uddannelse, så enten tager de på et tidspunkt selv fat på den gode gamle metode med at fylde noget i hovedet, eller også er der kun X-Factor tilbage...

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
En god ide. Vil overveje det til min hjemmeside.Indtil videre er der kun det du efterlyser, når det drejer sig om
pladespillere.

Hej Jan, efter en lille tænkepause tror jeg nu egentlig det kunne være en go ide, og læg du den på din hjemmeside, så alle har en
reference at gå ud fra. Her på siden ville det hurtigt gå i miskmas og pluddermudder af forskellige meninger, du ville have
mulighed for at opdatere det selv hvis du fik nye indput.
Så thums-up herfra

benson1984
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg beklager tråden har taget den drejning den har :/

Det var bestemt ikke min mening at underkende det moderne samfund og informationsteknologien, jeg luftede blot en ide, og må tage til takke med opråb fra fordums tid og hvad der var den gang.
Jeg troede jeg kunne noget med tråden, ikke et angreb på nogen, men der blev troll'et og tråden skulle ændres.

Tak til Kjedsen for linket, det var måske mere det, der skulle have været mit spørgsmål ;)

NAD T585,
Sennheiser 518,
Div. Xindak kabler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes