Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 08:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Aktiv vs. passiv highend - en test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Så blev det endelig lørdag, hvor demonstrationen skulle forløbe. Jeg har været meget spændt på denne sammenligning og har set frem til denne dag!

Baggrund:

Baggrunden for testen var, at jeg er igang med at opgradere mine VA Mahler. Som et led i denne opgradering, som egentlig "bare" skulle have bestået af nye enheder, blev det klart at jeg ikke ville kunne fortsætte med det originale filter. Ja faktisk spiller mine Mahler, med originalt filter, markant bedre efter at jeg har erstattet de originale 16ohms 8545 med 8ohm 18WU. (Meget heldigt at følsomhed mm. passer!!!)

Men når diskanten bliver skiftet, SKAL der et nyt filter til. Og i den forbindelse var det at aktivt delefilter blev en mulighed...
Jeg har undersøgt markedet for elektroniske filtre og faldt over Ground Sound. Det var ikke let, men det lykkedes ad et par gange, at få arrangeret en dato for demonstration.

Grundet flere faktorer blev demonstrationen ikke afholdt hjemme hos mig selv på mine Mahler. Jeg har flere gange været til lytte sessions hos Acoustic Force og valgte derfor at spørge, om de ville have interesse i, at være vært for en direkte test af deres udstyr mod GroundSound.
I en branche hvor der er meget konservatisme, var det med stor fornøjelse, at jeg modtog beskeden om, at de gerne ville lægge udstyr og "skaffe" lokaler til et sådant arrangement!

Hatten af for såvel Robert fra GroundSound og gutterne fra Acoustic Force, fordi de "turde" lade deres udstyr teste direkte op mod hinanden. Respekt!!!

Jeg vil gerne sige tak til alle de involverede parter for indsatsen! Tak til Robert GS. Tak til Leif, Gert og Benno fra Acoustic Force.Tak til Expert i Varde for at lægge lokale til arrangementet. Og ikke mindst tak til Jan Nielsen, fordi du ville deltage i arrangementet og  fordi du vil lave en artikel om arrangementet på Nomono.dk!

Det er jo fise-fornemt at have pressedækning på, til et privat arrangement. Og der er nok nogen, der tænker at jeg er født med en guldske i syd. (Det ville jeg måske selv tænke)... Men det er ikke tilfældet. Bestemt ikke!!! Så der skal ikke være tvivl om min taknemmelighed over, at arrangementet forløb rigtigt godt. Tak gutter! Det var vældig hyggeligt!!!

Udstyr i testen:

Det var måske en unfair test, da de 2 testede alternativer ikke ligger i samme prisklasse. Det skal være sagt med det samme! Men dette var egentlig bevidst fra min side. Formålet var at det aktive filter skulle testes op mod så godt et setup som muligt, så allerede fra start var der lagt op til svære vilkår for GS. Og alligevel troppede Robert op med optimisme og gåpåmod. Respekt!!!

Højttalerne i testen var den nye The Viking fra Acoustic Force. Disse ht spiller med mere dynamik og hul igennem, end jeg har hørt i nogen anden ht. En ultra seriøs highend-ht, hvor der ikke er gået på kompromis med noget!

Effektforstærker til det passive filter var Bladelius Ymer og kablerne imellem var det nye Dyrholm Zodiac! Dette er simpelthen en overlækker effektblok og Dyrholms nye kabel er virkeligt åbent og fuld af dynamik.

Forforstærker og CD-spiller i hele testen var Bladelius Gondul i max. opgraderet version. Virkelig en lækker maskine med nogle rigtig gode DACs. Prisen beskriver meget godt kvaliteten: godt 100k...

Aktivt delefilter var et sæt 4 vejs chassis600 fra Ground Sound, hver et DCN24 med 4 forstærkermoduler á 320W i 4ohm. HT-kablerne hertil var almindelige snoede kabler med SpeakOn stik!!!

Prisrammen er dog som nævnt vidt forskellig. GS-sættet ligger nok vejledende omkring 40k for et sæt 4 vejs med advanced software. Til sammenligning koster det passive filter, en lille portion Ymer og lidt Zodiac omkring 100k mere!!!
Dette virker unfair, men det var som nævnt helt bevidst. Resultatet burde måske være afgjort på forhånd?!?

Det var egentlig meningen, at der også skulle testes noget medbragt vinyl. Men der var mod forventning ikke en pladespiller til stede. Lidt en skam... Men Gondul spiller nu også rimeligt analogt. Det er en superlækker cd-spillerdel der er i den! Og jeg synes nu også at det var rigeligt flot, med de omkring 300 kg udstyr der blev fragtet bare for min skyld! Endnu en gang tak, gutter!

Testen af aktivt vs. passivt:

Testen forløb på den måde, at vi startede med at lytte til det passive filter på The Viking. Der blev spillet nogle vidt forskellige cd'er, og da der blev koblet om til aktiv drift, hørte vi de samme numre igen.

Der gik selvfølgelig lidt tid, inden der blev genereret et tilsvarende elektronisk filter, da Benno fra AF lige skulle sættes ind i programmet. Det lykkedes på omkring et kvarter at skabe et elektronisk filter, som havde tilsvarende karakteristik og delefrekvenser. Og målingerne lignede hinanden rimeligt godt de fleste steder. Robert fra GS genererede også et elektronisk filter, ved hjælp af nogle af de features, som XoverWizard byder på.

Jeg vil absolut tro at det er muligt at generere et endnu bedre elektronisk filter, men det kræver nok en hel del tid til justering og tilpasning. Tid vi ikke havde til rådighed.

Der blev lyttet til meget forskellige genrer. Lige fra Jazz til metal. Bl.a. hørte vi en skive "La Bamba" - hed den vist - hvorpå der var noget meget imponerende percussion. Der er virkelig god dynamik i tamtam'erne og paukerne på den skive!!! God testskive...

Efter at have hørt nogle af de samme numre på de to forskellige elektroniske setups, skiftede vi tilbage til Acoustic Force's passive filter og hørte de samme numre igen...

Indtryk fra testen:

The Viking virkede en anelse mere dæmpede i bassen i forhold til sidst jeg hørte dem. Dette skyldtes formodentlig, at der stod en del andre ht i lytterummet, hvilket selvfølgelig suger noget bas. Alligevel var bassen nu meget imponerende. Slagfast, lynhurtig og meget dynamisk. Det jeg manglede lidt af, i forhold til sidst jeg hørte dem, var mest den fysiske fornemmelse af hug i hele kroppen. Når man tænker på alle de andre ht i lytterummet, klarede The Viking sig imponerende flot. Ingen tvivl om det!!! Virkelig en topklasse-ht. Wauuuw hvor det spiller!!!

Det første elektroniske filtersetup vi prøvede, var det som Robert havde genereret ud fra programmets features. Det stod straks klart at det elektroniske filter i denne konstallation ikke fik et ben til jorden. Der manglede simpelthen dynamik og hul igennem. Lyden var mere indelukket og anmasende. Og overtoner blev slet ikke gengivet med samme overbevisning! Vi spillede derfor ikke meget på dette setup og skiftede istedet til den udgave, som Benno fra AF havde lavet ud fra den passive filterkonstruktion.

Det var straks tydeligt for mig, at det andet elektroniske setup spillede noget mere dynamisk og åbent. På mange måder var der ikke så store forskelle på det andet aktive filter og det passive. Klangbalancen var ikke så langt fra hinanden og lyden fra enhederne var nu mere sammenhængende og homogen. Og overtoner blev nu gengivet med meget mere realisme!
Men alligevel synes jeg der manglede lidt dynamik og hul igennem i forhold til det passive filter. Men vi var meget tættere på nu! I starten kunne det aktive setup ikke styre basserne i samme lydtryk som med det passive filter. Men en 12 dB skæring lige under porttuningen hjalp på dette.

Da vi hørte plader med rolig musik, kunne jeg fornemme at der manglede lidt i dynamikken og klarheden på det elektroniske filter. Men alt i alt synes jeg det klarede sig godt, når man tænker på prisforskellen! Der hvor jeg oplevede den største forskel, var på Metallica's Death Magnetic: Lyden var på det aktive filter noget mere skarp og knap så dynamisk - især ved høje lydtryk. Men ingen tvivl om at GS kan spille højt nok til mit behov!

Efter at have hørt forskellige plader på det andet aktive setup, skiftede vi atter tilbage til det passive filter og Ymer. Og jeg fik hér bekræftet mit indtryk af den passive løsning! Der var altså bare lidt mere hul igennem og lyden var på ingen måde anstrengende. Virkeligt et fedt setup til dem, der gerne vil spille højt med stor dynamik og åbenhed. The Viking er ekstremt afslørende! Selv de mindste svagheder i et setup, vil blive penslet ud med den helt store pensel. Og Ymer trækker dem med største lethed og overbevisning. Virkelig en dejlig effektforstærker med masser af kraftoverskud og dynamik!

Konklusion:

Som man måske kunne forvente ud fra prisforskellen, blev vinderen af testen, i mine øjne, det passive filter fra Acoustic Force trukket af Bladelius Ymer! Denne sammensætning formåede at byde på større dynamik, mere hul igennem og en knap så anmasende lyd.

Jamen dur aktive delefiltre så overhovedet ikke? Jo absolut! Når man tænker på prisforskellen, synes jeg faktisk af GroundSound spillede rigtig godt! Og fleksibiliteten kan man jo ikke diskutere mod. Der er nærmest uendelige muligheder for optimering gennem XoverWizard softwaren.

Det passive filter fra AF er virkeligt velkonstrueret. Der er fx ingen modstande i serie med enhederne. Og komponenterne på filteret er af en usædvanlig god kvalitet. Så det er alså en usædvanlig svær modstander til GS i denne test!

Da det aktive filter jo skal erstatte Vincent 993 monoblokke det passive filter i mine Mahler, som ikke er nær så velkonstrueret og velbestykket, vurderede jeg at sættet fra GroundSound sagtens ville kunne begå sig mod dette.

GroundSound sættet var, som nævnt, tilkoblet med almindelige snoede kabler med SpeakOn stik. Jeg er sikker på, at der vil være noget at hente her, således at den endelige løsning vil komme tættere på det passive filters kvaliteter. Ligeledes spillede de med almindelige lakrids-netkabler, hvilket  giver mig en idé om at de vil performe endnu bedre med nogle gode netkabler. Netkablet alene kan ifølge min erfaring give mere styr på dybbassen, og dette kan faktisk være forklaringen på det problem vi havde i starten med bassen...

Så alt i alt vurderede jeg, at GroundSound sættet ville være en forbedring af mit setup. Og aftenen sluttede, efter en omgang pizza, med at jeg købte de aktive chassis604 filtre. De står nu jer i stuen og venter på at Eskildsen skal åbne, så jeg kan anskaffe to sæt han- og hunSpeakOn stik. Og så skal jeg i HFK og kigge på ht-kabel. Der har jeg ikke været i årevis...

Jeg valgte iøvrigt at anskaffe advanced udgaven af XoverWizard, så jeg er fri for at importere målinger fra Clio, Holm eller andet. Så alt kan laves i XoverWizard fra start til slut...

Og SÅ bliver delefiltret i Mahler pensioneret...

Tak for en hyggelig aften til alle involverede!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Interessant eksperiment. Tak fordi du delte det

Hvis i havde haft tiden og muligheden for at 100% optimere et elektronisk filter, var resultatet formentlig blevet noget anderledes.

Mine SVS`er, er lavet på den måde, at der først er udviklet et optimalt aktivt filter, og derefter er der så udviklet et passivt filter, som lyder helt identisk. Ikke noget der er så nemt at lave. Så vidt jeg husker, så tog det et par år, alt i alt:

http://www.positive-feedback.com/Issue44/svs.htm

"A typical Bamberg design is first created, and then refined on an electronic crossover network. Once the crossover points and slopes are selected, then the real work begins. Philip then designs a passive network to emulate the sonic signature of the electronic crossover. This is not a simple task, since the passive network has to blend the sonic signature of the parts, deal with impedance issues of the drivers, and maintain phase relationship throughout the design. Few audio hobbyists understand or appreciate the contribution of the crossover network to the performance of a speaker system. SVS clearly got their money's worth when they hired Philip Bamberg. Audio hobbyists who chose a pair of these MTS-01 speakers will be able to experience the work of a designer who is one of the best kept secrets of the audio world."

Ja, delefilteret er så vigtigt, så det er altså ikke sådan at man bare skal lade sig besnære af dyre flotte enheder

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

hifileif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hej Tommy

Selv tak,det er jo altid hyggeligt at mødes og få prøvet noget nyt af,det var sjovt at prøve et aktivt

filter,kontra passiv,så det kan da være vi vil invistere i GS,bare for at lege lidt,og få lyden på plads lidt hurtigere.men vi vil nok stadig forsætte med den passive filter,da vi syntes det lyder bedst,men held og lykke med dine nye aktive.

Leif.

Til top Vis hifileif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifileif

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Hej Tommy,

Selv tak - det var meget hyggeligt i det jyske. Også tak til Benno som lagde lokaler til og alle de andre der deltog og bidrog.

Som du selv er inde på var sammenligningen noget (meget uretfærdig). De 2 komplette bokse med filtre og ialt 8 x ca. 300 Watt forstærkere samt målprogram og mikrofon koster ca. 25% af det benyttede højttalerkabel!

Indjusteringen som Benno modigt kastede sig over tog vel ½ time, inden han måtte give op og "nøjes" med det han var kommet frem til. Roberts indjustering var en standard PC-baseret optimering uden nogen form for finpudsning - den to ca. 5 min.

Som med passive filtre er det ikke noget man sådan bare lige "gør" på ½ time. Jeg tror der har været anvendt noget mere til optimering af det passive filter.

Noget helt andet er det så, at man med et aktivt filter næppe ville optimere til et 1. ordens filter som det passive. Jeg indrømmer at det lød højere når enhederne overlapper, men det er jo naturbetinget. Samtidig stresses enhederne også mere. Især når der spilles så højt som vi gjorde denne lørdag! Det var MEGET højt.

Set i dette perspektiv synes jeg det var imponerende, hvad det hurtigt opstillede og indstillede aktive filter formåede. Faktisk synes jeg at bassen på flere områder var bedre end med det passive, men jeg ved godt vi ikke var enige på det punkt.

Min erfaring efter at have rodet med GS filtrene i lang tid er, at de passive filtre får det utroligt svært. Nu kan du jo selv eksperimentere og gøre dine egne erfaringer!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Ja ingen tvivl om at GS klarede sig godt, når man tænker på den ulige modstand! Og det endda med standard lakrids-netkabler og billige snoede ht-kabler!!!

Jeg tror bestemt også der er mere at hente i optimering af den aktive løsning, men som du også nævner tager det tid!

Jeg glæder mig rigtig meget til at komme igang med at aktivere mine Mahler! Og her i huset er kampen nok noget mere lige. Jeg tror absolut at det vil ende med, at være en stor forbedring, i forhold til Vincent 993 og de knap så velbestykkede VA filtre...

Men en spændende sammenligning var det! Og en meget hyggelig dag/aften!!!

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for gennemgangen. Lad mig lige være sikker på at jeg forstår det korrekt.

Målte I ikke det passive filters overføringsfunktion (Målt på terminalerne af de enkelte enheder) og derefter lavede en tilsvarende overføringsfunktion for de enkelte enheder,  med det elektroniske?

Mvh, Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Spændende test!

Er det korrekt forstået, at det digitale filter var et 1. ordens filter? Hvis dette er korrekt, hvordan da med fase linearitet samt frekvensoverlapning imellem enhederne?

Jeg benytter et 5. ordens faselineært aktivt filter i et 2 vejs setup. Der kan laves gode aktive filtre af lavere orden, men 1. orden-)

Venligst Amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej,

Målte I ikke det passive filters overføringsfunktion (Målt på terminalerne af de enkelte enheder) og derefter lavede en tilsvarende overføringsfunktion for de enkelte enheder,  med det elektroniske?

Mvh, Morse

Nej vi lavede en akusisk måling af de tre frekvensbånd i 1 meters afstand med det passive filter. Herefter lavede vi en tilnærmelsesvis tilsvarende filterfunktion via det aktive filter. I praksis tager det dog lang tid, når du skal tage hensyn til impedanskorrektioner og alt andet der giver små frekvensmæssige afvigelser. I praksis er det meget svært at gøre det på den måde.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

amigo skrev:

Spændende test!

Er det korrekt forstået, at det digitale filter var et 1. ordens filter? Hvis dette er korrekt, hvordan da med fase linearitet samt frekvensoverlapning imellem enhederne?

Jeg benytter et 5. ordens faselineært aktivt filter i et 2 vejs setup. Der kan laves gode aktive filtre af lavere orden, men 1. orden-)

Venligst Amigo

Det andet aktive setup vi prøvede, var langt hen ad vejen baseret på det passive filter, som er 1. ordens.

Overlapningen mellem enhederne var rigtig fin på den pågældende delefrekvens med 1. orden, synes jeg!

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Morse skrev:

Hej,

Mvh, Morse

Nej vi lavede en akusisk måling af de tre frekvensbånd i 1 meters afstand med det passive filter. Herefter lavede vi en tilnærmelsesvis tilsvarende filterfunktion via det aktive filter. I praksis tager det dog lang tid, når du skal tage hensyn til impedanskorrektioner og alt andet der giver små frekvensmæssige afvigelser. I praksis er det meget svært at gøre det på den måde.

Ok, jeg er fuldt klar over kompleksiteten og det var også derfor jeg spurgte. Man kan vel derfor også godt tillade sig at sige at det ikke var en helt fair sammenligning.

Jeg ville være lidt overrasket hvis man kunne tage et fin pudset passivt filter og erstatte med et et aktivt, som ikke har været gennemarbejdet på samme måde og det så ville falde ud til det aktives fordel. Jeg vil tillade mig at konkluderer at I har lyttet til en højttaler med 3 forskellige filterfunktioner og det alene gør det svært at sige noget entydigt.

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke argumenterer for at det aktive skulle være bedre end det passive. Jeg har dog den holdning, at et hybrid filter hvor den lavfrekvente del køre aktivt i de fleste tilfælde vil være at fortrække. Bare det at kunne blive fri for baffel-step kompensationen og ikke afgive følsomhed, ser jeg som et stort plus.

Mvh, Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hej finlytteren

Hvis GroundSound filteret kan sættes op til f.eks. et 4.ordens faselineært filter, da tror jeg at resultatet vil blive meget bedre. Mange pro monitorer benytter 4.ordens faselineære filtre - de fleste er analoge og ikke digitale. Nogle få benytter digitale filtre, men jeg er ikke klar over hvor skarpe de er-)  

Jeg glæder mig til at høre mere, når du får eksperimenteret:)

Venligst Amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Det kan alt muligt, det software til GS. Jeg skal først til at lære det lidt at kende. Faselineært?!? mon ikke...

Jeg vil da prøve 4. orden også! Så må jeg lytte mig frem til den løsning, hvor enhederne komplimenterer hinanden med den største dynamik.

Jeg skal nok skrive, når jeg er klar til at få testet lidt. Jeg regner med at oprette en billedtråd under DIY, når det kommer så vidt. Så kommer der lidt kurver og billeder af ombygning af ht mm.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes