Forfatter |
|
Gommasch Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 27 November 2009 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - er der en venlig sjæl som kan komme med lidt hints til valg af forstærker til mine højttalere ?
Jeg har et sæt Bose 901 VI med den tilhørende aktive equalizer og ved at de skulle være ret effekthungrende.
Jeg har overvejet en Crown CE 1000 eller en Crown XLS 602 men er lidt i tvivl om hvad der kunne være det bedste valg. Desuden da jeg ikke er ekspert på området og er nu kommet i tvivl om det er nok - eller om man så også har behov for en forforstærker til sådan en fyr for overhovedet at kunne styre den, skrue op og ned osv.
Jeg skal gerne kunne koble min Ipod til systemet da det er den eneste lydkilde jeg benytter. __________________ MVH
Thomas
|
Til top |
|
|
MSK1 Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2009 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 28 November 2009 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal jo have en forstærker med enten tape loop eller pre out/main in. Mht. tape loop er det så absolut at foretrække, at der er en tape monitor-funktion - ellers bliver det noget bøvl med valg af signal-kilde (med selvfølgelig, hvis du kun bruger én kilde, er det måske ikke det store problem).
Jeg har selv koblet en nyindkøbt XTZ-forstærker på netop et sæt 901 series VI. Denne forstærker har som en af de få i prisklassen både pre-out og main-in. Så det fungerer 100%. Og sættet spiller kanon! (Hvis man er til Bose-lyden). Forstærkeren yder 2 x 110 w i kl. AB og 2 x 50 w i kl. A - og den har så rigeligt power til at drive 901'erne.
Er lidt nysgerrig mht. dit valg af signalkilde. Er det standard MP3'er, du afspiller fra Ipod'en? Håber du undskylder, men det vil jo nærmest være helligbrøde... . En 128/256-fil fra en Ipod giver så dårlig lyd over et anlæg som det, du påtænker, at selv en middelmådig cd-afspiller vil være et kæmpe upgrade. Sad selv forleden aften og A/B-testede samme album fra hhv. Ipod og cd-afspiller - forskellen er meget markant. Meget større en forskellen vil være ml. en god forstærker fra mærke x og en god forstærker fra mærke y.
|
Til top |
|
|
Gommasch Forum Bruger

|
Sendt: 28 November 2009 kl. 02:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, lyder som om at jeg også skal købe en forforstærker hvis jeg vælger en af disse Crown modeller.
Jeg vidste faktisk ikke at Ipod'en var så forfærdelig ved lyden som du nævner, syntes bare det var en fed ide da jeg har alle mine plader på den i 192 kbit og det lyder jo kanon i bilen på mit Alpine anlæg.
Så må jeg vel bare sørge for at få koblet en cd-afspiller på også. __________________ MVH
Thomas
|
Til top |
|
|
MSK1 Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
"Så forfærdelig" er måske også at stramme den. Men lyden er i hvert fald markant dårligere end fra CD.
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
Sendt: 29 November 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gommasch skrev:
OK, lyder som om at jeg også skal købe en forforstærker hvis jeg vælger en af disse Crown modeller.
Jeg vidste faktisk ikke at Ipod'en var så forfærdelig ved lyden som du nævner, syntes bare det var en fed ide da jeg har alle mine plader på den i 192 kbit og det lyder jo kanon i bilen på mit Alpine anlæg.
Så må jeg vel bare sørge for at få koblet en cd-afspiller på også.
|
|
|
Hej,
Nu kender jeg ikke Crown CE 1000, men jeg har haft en Crown XLS 602, og er du ikke til blæser/køler støj, så er denne forstærker nok ikke noget for dig.
Min den larmede utroligt meget i blæseren, og det kan være meget irriterende hvis man skal bruge den hjemme i stuen.
Det skal siges at for mig var det en god/kraftig forstærker, jeg havde min sat til et sæt Cerwin Vega AL-1000.
Og effekt skal Bose 901 have, jeg havde en makker der havde en Denon PMA 1560, og selvom den altid har fået mange roser om hvor kraftig og stærk den er, så formåede den ikke at drive et sæt Bose 901 tilfredsstillende, og det var er en forstærker med minimum 2 * 150watt i 8ohm, og det dobbelte i spidserne.
Jeg er så ikke klar over om Crown har gjort noget ved de sidste modeller af XLS Serien så de larmer mindre i blæseren, det kunne jo være.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
Til top |
|
|
Gommasch Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, XLS 602'eren har jeg også læst meget rosende ord om. Det er måske nok fordi det begge er PA forstærkere at de støjer sådan, jeg har dog også hørt en del om at man ret nemt kan montere støjsvage blæsere i dem istedet, jeg syntes bare det lyder tillokkende med 2 x 275W i 8 ohm - så er man da godt på vej til en rimelig pris :-)
Jeg får jo også brug for en forforstærker - nogen gode ideer til et begrænset budget ? - gerne brugt... __________________ MVH
Thomas
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gommasch skrev:
OK, XLS 602'eren har jeg også læst meget rosende ord om. Det er måske nok fordi det begge er PA forstærkere at de støjer sådan, jeg har dog også hørt en del om at man ret nemt kan montere støjsvage blæsere i dem istedet, jeg syntes bare det lyder tillokkende med 2 x 275W i 8 ohm - så er man da godt på vej til en rimelig pris :-)
Jeg får jo også brug for en forforstærker - nogen gode ideer til et begrænset budget ? - gerne brugt...
|
|
|
Jeg tror du tager fejl, en Crown XLS 602 har 2 * 375watt i 8 ohm, det er nok XLS 402 du måske har set på, og endnu bedre så har XLS 602 også 2 * 600watt i 4ohm.
Her er et link med data. :: http://shop.foh.dk/shop/crown-xls-602-19718p.html __________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gommasch skrev:
Jeg får jo også brug for en forforstærker - nogen gode ideer til et begrænset budget ? - gerne brugt...
|
|
|
Hvis du køber en Crown XLS 602, så kig godt efter priserne de forskellige steder, der er meget stor prisforskel ved forhandlerne hvor du køber sådan en Crown XLS 602. __________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gommasch skrev:
|
|
|
Ved feks Shop.Foh.dk koster den 5795,- , og ved Gearbutikken.net Koster den 3.899,-
Dette er bare et par steder, og der er meget forskel på prisen. så kig dig godt efter.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
Til top |
|
|
Gommasch Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2009 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har mest indflydelse på lyden, forforstærkeren eller effektforstærkeren ?
__________________ MVH
Thomas
|
Til top |
|
|
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
Sendt: 02 December 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gommasch skrev:
Hvad har mest indflydelse på lyden, forforstærkeren eller effektforstærkeren ? |
|
|
Udover din signalkilde har forforstærkeren den største indflydelse på lyden - en god forforstærker er guld værd i øregangene  Men skal du fx bruge en Ipod som kilde ville jeg klart vælge at glemme MP3 formatet og bruge et af de såkaldte Lossless formater, som aiff eller Apple Lossless (m4a). Krell har fx et superlækkert kombosystem til formålet, Krell KID og Krell PapaDOCK.
|
Til top |
|
|
Gommasch Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm..måske lige en tand over mit budget, men som julegave kunne det da være nice :-)
Hvor meget fylder disse formater i forhold til almindelig MP3 i 192kbit ? Bare lige for at få et overblik over hvad min Ipod kan rumme af dem. __________________ MVH
Thomas
|
Til top |
|
|
MSK1 Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
Apples lossless-format komprimerer ca. 50%. MP3-128 komprimerer ca. 90% (eller en smule mere).
Et nummer (fra f.eks. cd), der ukomprimeret fylder f.eks. 50 mb, vil altså fylde ca. 25 mb i lossless og ca. 4,5 - 5 mb i mp3-128. Så her har du altså en faktor ca. 1:5 ml. lossless og MP3.
Hvis du i dag bruger MP3-192, er faktoren i stedet (give and take...) 1:3.
|
Til top |
|
|
Richf**ker Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
har erhvervet NAD M2 digital forstaerker. koerer al musik fra ipod touch gennem en onkyo transport nds1 digitalt ind i M2. filer er for det meste i lossless kvalitet. men aerligt saa lyder savel mp3 kvalitet standard godt og ligeledes streamer jeg netradio til hus behov lytning gennem ipod en. M2 er helt og aldeles kanon paa dynaudio speakers
|
Til top |
|
|