Forfatter |
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sad lige og hørte Steve Earle "Washington square serenade" højt. På nummeret "red is the color" er der den sygeste mundharmonika hvor der skruet godt op for mikrofonen så lyden overstyrer. Det lød som det rene larm på transistor forstærkeren før i tiden. Har egentlig ikke hørt den CD på rørslæden før. Nu lød mundharmonikaen pludselig herrefed! Rør som forvrænger en smule lyder sgu godt! Lidt sjov opdagelse da jeg netop gik efter Singel End rør for den rene lyd. Hvilket selvfølgelig osse er at foretrække når det ikke er meningen instrumenterne skal forvrænge, men overstyret lyd kan osse være et musikalsk udtryk...He! He! nu sidder der sikkert en del derude og tænker "det ved jeg sgu da godt" Men det er nyt for mig. Lykken er en varm rørslæde
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt nok, at du kan lide lyden fra mundharpen. Det er jo helt normalt, at man, hvis man spiller "roots-harpe" - gerne vil forvrænge mundharpelyden på scenen. Dette gør man stort set altid ved at hooke mundharpen op på en lille rørforstærker (scenerørforstærker vel at mærke - fx en mindre Fender-amp) - hvorefter man "cranker" rørampen så meget, at den brækker sig på den foretrukne måde. Man bruger sædvanligvis små forstærkere til dette formål, da de netop brækker sig tidligere end de større for at kunne opnå effekten (rørforvrængningen) på et ikke for højt lydniveau - af hensuyn til den samlede bandlyd.
Jeg tror såmænd, at de fleste, som går efter rørforstærkere rent lydmæsigt ikke går så højt op i forvrængningen (som trods alt ikke er specielt hørbar på almindelige lytteniveauer) - men derimod den meget nærværende og "rigtige" lyd, som netop kendetegner de fleste gode rørforstærkere - singleendede eller ej. Rørforstærkere har også en god evne til at komprimere lyden lige før det gør ondt - i stedert for at fortsætte op i dynamikken med hørbar forvrængning til følge. skulle rørforstærkeren så også komme op i "det røde felt" - så gør den det på en ørevenligere måde - og stadig med en vis kompression.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der !
ja rør kan noget nemlig spille musik og så forvrenger det ikke så meget som man tror det er kun når man præsser dem jo bedre kvalitest komponender og rør jo fære forvræning 
|
Til top |
|
|
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja rør har nogle musikalske ting som er svære at undvære når man først har høtr rigtig på det.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der !
ja rør kan noget nemlig spille musik og så forvrenger det ikke så meget som man tror det er kun når man præsser dem jo bedre kvalitest komponender og rør jo fære forvræning  |
|
|
He...husk på at der sagtens kan være en forvrængning på 10% fra højttalerne...  Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
nhj4 skrev:
hej der !
ja rør kan noget nemlig spille musik og så forvrenger det ikke så meget som man tror det er kun når man præsser dem jo bedre kvalitest komponender og rør jo fære forvræning 
|
|
|
He...husk på at der sagtens kan være en forvrængning på 10% fra højttalerne...

Mvh. Niels
|
|
|
He ja, eller 110% - det kommer vist an på kvaliteten af dem... 
|
Til top |
|
|
philips Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=fredmarantz]
Fedt nok, at du kan lide lyden fra mundharpen. Det er jo helt normalt, at man, hvis man spiller "roots-harpe" - gerne vil forvrænge mundharpelyden på scenen. Dette gør man stort set altid ved at hooke mundharpen op på en lille rørforstærker (scenerørforstærker vel at mærke - fx en mindre Fender-amp) - hvorefter man "cranker" rørampen så meget, at den brækker sig på den foretrukne måde. Man bruger sædvanligvis små forstærkere til dette formål, da de netop brækker sig tidligere end de større for at kunne opnå effekten (rørforvrængningen) på et ikke for højt lydniveau - af hensuyn til den samlede bandlyd.
Jeg tror såmænd, at de fleste, som går efter rørforstærkere rent lydmæsigt ikke går så højt op i forvrængningen (som trods alt ikke er specielt hørbar på almindelige lytteniveauer) - men derimod den meget nærværende og "rigtige" lyd, som netop kendetegner de fleste gode rørforstærkere - singleendede eller ej. Rørforstærkere har også en god evne til at komprimere lyden lige før det gør ondt - i stedert for at fortsætte op i dynamikken med hørbar forvrængning til følge. skulle rørforstærkeren så også komme op i "det røde felt" - så gør den det på en ørevenligere måde - og stadig med en vis kompression.
Vh
Freddy
Interesant info,det der med mundharpen.For jer der ikke er klar over det,kan i prøve at lægge øre til Stevie ray vaughan.På skiven:The sky is crying er der et nummer der hedder little wing og på det nummer kan man tydeligt høre at hans guitar rør amp står og brummer hyggeligt i baggrunden.Guitar rør forstærker på et rør anlæg.Det er sgu rørende!!
Vh.Peter __________________ Pardon me,but you are obviously mistaken me for someone who gives a sh*t!
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der !
|
|
|
Og vigtigst af alt, konstruktionen 
|
Til top |
|
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der !
|
|
|
Jeg presser nu ikke mine rør, tror jeg, på ca lidt over halv styrke lyder det rimelig højt, men stadig rent. Men jeg kan bedre forstå en overstyret harmonika lyder godt på en rørforstærker, når den netop er indspillet gennem en sådan som er presset lidt. Optaget rørlyd spillet på rør lyder jo til at være et godt match
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
nhj4 skrev:
hej der !
|
|
|
Jeg presser nu ikke mine rør, tror jeg, på ca lidt over halv styrke lyder det rimelig højt, men stadig rent. Men jeg kan bedre forstå en overstyret harmonika lyder godt på en rørforstærker, når den netop er indspillet gennem en sådan som er presset lidt. Optaget rørlyd spillet på rør lyder jo til at være et godt match
|
|
|
Transistor kan du også godt 
|
Til top |
|
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Svend88 skrev:
nhj4 skrev:
hej der !
|
|
|
|
|
|
Transistor kan du også godt 
|
|
|
Bestemt! Har hørt rigtig gode transistorer. Rør el. transistor, LP el. CD. Kylling el. bøf. Det er et sprøgsmål om smag
|
Til top |
|
|