Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 23:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Rørlykke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Sad lige og hørte Steve Earle "Washington square serenade" højt. På nummeret "red is the color" er der den sygeste mundharmonika hvor der skruet godt op for mikrofonen så lyden overstyrer. Det lød som det rene larm på transistor forstærkeren før i tiden. Har egentlig ikke hørt den CD på rørslæden før. Nu lød mundharmonikaen pludselig herrefed! Rør som forvrænger en smule lyder sgu godt! Lidt sjov opdagelse da jeg netop gik efter Singel End rør for den rene lyd. Hvilket selvfølgelig osse er at foretrække når det ikke er meningen instrumenterne skal forvrænge, men overstyret lyd kan osse være et musikalsk udtryk...He! He! nu sidder der sikkert en del derude og tænker "det ved jeg sgu da godt" Men det er nyt for mig. Lykken er en varm rørslæde 

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Fedt nok, at du kan lide lyden fra mundharpen. Det er jo helt normalt, at man, hvis man spiller "roots-harpe" - gerne vil forvrænge mundharpelyden på scenen. Dette gør man stort set altid ved at hooke mundharpen op på en lille rørforstærker (scenerørforstærker vel at mærke - fx en mindre Fender-amp)  - hvorefter man "cranker" rørampen så meget, at den brækker sig på den foretrukne måde. Man bruger sædvanligvis små forstærkere til dette formål, da de netop brækker sig tidligere end de større for at kunne opnå effekten (rørforvrængningen) på et ikke for højt lydniveau - af hensuyn til den samlede bandlyd.

Jeg tror såmænd, at de fleste, som går efter rørforstærkere rent lydmæsigt ikke går så højt op i forvrængningen (som trods alt ikke er specielt hørbar på almindelige lytteniveauer) - men derimod den meget nærværende og "rigtige" lyd, som netop kendetegner de fleste gode rørforstærkere - singleendede eller ej. Rørforstærkere har også en god evne til at komprimere lyden lige før det gør ondt - i stedert for at fortsætte op i dynamikken med hørbar forvrængning til følge. skulle rørforstærkeren så også komme op i "det røde felt" - så gør den det på en ørevenligere måde - og stadig med en vis kompression.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

hej der !

ja rør kan noget nemlig spille musik og så forvrenger det ikke så meget som man tror det er kun når man præsser dem  jo bedre kvalitest komponender og rør jo fære forvræning

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

ja rør har nogle musikalske ting som er svære at undvære når man først har høtr rigtig på det.
Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hej der !

ja rør kan noget nemlig spille musik og så forvrenger det ikke så meget som man tror det er kun når man præsser dem  jo bedre kvalitest komponender og rør jo fære forvræning

He...husk på at der sagtens kan være en forvrængning på 10% fra højttalerne...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
nhj4 skrev:

hej der !

He...husk på at der sagtens kan være en forvrængning på 10% fra højttalerne...

Mvh.
Niels

He ja, eller 110% - det kommer vist an på kvaliteten af dem...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

philips
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=fredmarantz]

Fedt nok, at du kan lide lyden fra mundharpen. Det er jo helt normalt, at man, hvis man spiller "roots-harpe" - gerne vil forvrænge mundharpelyden på scenen. Dette gør man stort set altid ved at hooke mundharpen op på en lille rørforstærker (scenerørforstærker vel at mærke - fx en mindre Fender-amp)  - hvorefter man "cranker" rørampen så meget, at den brækker sig på den foretrukne måde. Man bruger sædvanligvis små forstærkere til dette formål, da de netop brækker sig tidligere end de større for at kunne opnå effekten (rørforvrængningen) på et ikke for højt lydniveau - af hensuyn til den samlede bandlyd.

Jeg tror såmænd, at de fleste, som går efter rørforstærkere rent lydmæsigt ikke går så højt op i forvrængningen (som trods alt ikke er specielt hørbar på almindelige lytteniveauer) - men derimod den meget nærværende og "rigtige" lyd, som netop kendetegner de fleste gode rørforstærkere - singleendede eller ej. Rørforstærkere har også en god evne til at komprimere lyden lige før det gør ondt - i stedert for at fortsætte op i dynamikken med hørbar forvrængning til følge. skulle rørforstærkeren så også komme op i "det røde felt" - så gør den det på en ørevenligere måde - og stadig med en vis kompression.

Vh

Freddy

Interesant info,det der med mundharpen.For jer der ikke er klar over det,kan i prøve at lægge øre til Stevie ray vaughan.På skiven:The sky is crying er der et nummer der hedder little wing og på det nummer kan man tydeligt høre at hans guitar rør amp står og brummer hyggeligt i baggrunden.Guitar rør forstærker på et rør anlæg.Det er sgu rørende!!

Vh.Peter

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hej der !

Og vigtigst af alt, konstruktionen

Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 14 Juli 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hej der !

Jeg presser nu ikke mine rør, tror jeg, på ca lidt over halv styrke lyder det rimelig højt, men stadig rent. Men jeg kan bedre forstå en overstyret harmonika lyder godt på en rørforstærker, når den netop er indspillet gennem en sådan som er presset lidt. Optaget rørlyd spillet på rør lyder jo til at være et godt match

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
nhj4 skrev:

hej der !

Jeg presser nu ikke mine rør, tror jeg, på ca lidt over halv styrke lyder det rimelig højt, men stadig rent. Men jeg kan bedre forstå en overstyret harmonika lyder godt på en rørforstærker, når den netop er indspillet gennem en sådan som er presset lidt. Optaget rørlyd spillet på rør lyder jo til at være et godt match

Transistor kan du også godt

Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 15 Juli 2009 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
Svend88 skrev:
nhj4 skrev:

hej der !

Transistor kan du også godt

Bestemt! Har hørt rigtig gode transistorer. Rør el. transistor, LP el. CD. Kylling el. bøf. Det er et sprøgsmål om smag

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes