Forfatter |
|
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 06 December 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som overskrifen siger: Hvad kan man gøre ved det?!
Min hustru og jeg bor i relativt lille ejendom, hvor der er ret lydt. Vi har for nylig fået en ny nabo, og selv om han er blevet gjort opmærksom på at der er ret lydt i ejendommen, gør han stort set som det passer sig.
Da han havde boet her i 2 uger kom jeg hjem fra arbejde på en hverdag kl. 23:15 og kunne høre han spillede musik og gik og renoverede sin bolig (hamrede osv.) Jeg bankede på, og bad ham pænt slukke og holde med at renovere. "Er der virkelig så lydt?", spurgte han. Det kunne jeg bekræfte ham i.
Et par uger senere var jeg igen på besøg, da han igen på en hverdag hamrede løs og spillede musik; denne gang kl. 22:30. Igen stoppede han sine aktiviteter.
Han har holdt adskillige fester i weekenderne hvor lydniveau'et er noget (læs: meget) højere end på hverdage, men forrige weekend fik jeg nok. Et par dage før, sagde han til min kone at han ville holde fest om fredagen. Det var der jo ikke noget at gøre ved. Det var slemt nok, men lørdag er han på den igen, og over midnat spiller han så højt at mine billeder på væggene rasler. Jeg går hen til hans dør og banker på da hans dørklokke ikke virker. Intet sker, og jeg skifter til at slå med knyttet næve. Stadig ingen reaktion. Jeg begynder nu at slå så hårdt jeg kan med knyttet næve, men da der stadig ikke kommer nogen til døren, går jeg ind. Der sidder en 5-6 mand derinde, og hans gulvhøjtalere spiller så højt at de forvrænger kraftigt. Han får øje på mig, og går straks hen og skruer ned. Han siger de går i byen lige om lidt. Jeg siger ikke fem ord til ham, og går ind til mig selv igen. Kort tid efter bliver der skruet lidt op igen, og efter ca. 20 minutter skrider de.
Næste weekend er den gal igen. Lørdag bliver jeg ret irriteret, og banker på hans dør. Der bliver råbt kom ind, og jeg stikker hovedet ind. Ejeren får øje på mig, og jeg beder ham om at komme ud og snakke med mig. Han skruer ned, men jeg beder han lade være. Jeg invitere ham ind til os så han kan høre hvordan det lyder. Han siger at det da kan høres, og jeg siger derefter til ham at som ham spiller nu ikke er på højde med hvordan det nogle gange er. Jeg fortæller ham, at jeg hverkan kan eller vil forbyde ham at holde fest en gang i mellem; det skal folk vel have lov til, men siger samtidigt at han bliver nødt til at tage hensyn til andre mennesker, at der er ret lydt i bygningen og jeg er godt og grundigt træt af at få ødelagt mine weekender af hans larm. Især når man tager i betragtning af, at jeg kun ser min kone i weekenderne, da vi arbejder forskelligt.
Jeg finder ud af, at han er 20 år (jeg er noget ældre), og efter at have spurgt ham, ved jeg også at han sidst boede hos sine forældre ude på landet, hvor han kunne larme som han ville. Jeg siger til ham, at så giver det mere mening, men at han nu bor tæt sammen med andre mennesker og så man man også finde ud af at det larm man genererer kan genere andre mennesker, og at man bliver nødt til at forsøge at vise lidt hensyn til sine medmennesker. Jeg fortæller også, at jeg har fundet ud af at han er typen der tænder for anlægget så snart han kommer ind af døren, hvilket jeg også "nyder godt" af. Her kan jeg dog kun høre bassen der åbenbart går lige ind i min bolig. Når der er fest kan jeg identificere hver sang jeg kender.
Jeg ved godt at nogle unge mennesker holder af at feste. Jeg har aldrig været én af den slags, og har ikke været til sådan en fest siden jeg var 16 år, og der brød jeg mig heller ikke om det.
Jeg har dog boet i denne bygning i 15 år, så jeg ved godt hvordan det typisk fungerer når folk holder fest; hvilket jeg fortæller ham: Musikken starter som regel stille ud, men efterhånden som spritten kommer ind, bliver der skruet højere op. Det forhindrer så folk i at høre hinanden, så de råber højere til hinanden, hvorefter der igen bliver skruet højere på, osv., osv., ind til det typisk ender i et veritabelt støjorgie før de skrider i byen.
Under alle mine samtaler med ham, har jeg været talt pænt til ham, har ikke virket vred og i det hele tage været assertiv. Det har virket som han har taget det til efterretning, men det har ikke hjulpet noget endnu, udover at han ikke tænder for musikken så snart han kommer hjem i samme udstrækning som før.
Han har nu boet her i ca. 2 måneder og er den i bygningen der har holdt suverænt flest fester i dette år, hvilket er skræmmende og det lover ikke godt for fremtiden.
Mit spørgsmål kommer så igen her til slut: Hvad kan jeg gøre ved det?! Han er ejer som mig, så jeg kan ikke gå til hans udlejer.
Seriøse råd søges, så ikke noget med at man skal true ham eller på anden måde være aggressiv!!
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 06 December 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find ud af hvornår han går i seng ... og spil rigtigt højt. Så kan han føle hvordan det er! Helst noget musik han slet ikke kan lide .. måske jazz eller klassisk! Få evt. de andre naboer med, så i kan lave lidt støj-terror med modsat rettet fortegn.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
Sendt: 06 December 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, hvis i op til flere gange har gjort ham opmærksom på det. Så klag til bestyrelsen. Øje for Øje... metoden virker sjældent __________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 06 December 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Find ud af hvornår han går i seng ... og spil rigtigt højt. Så kan han føle hvordan det er! Helst noget musik han slet ikke kan lide .. måske jazz eller klassisk! Få evt. de andre naboer med, så i kan lave lidt støj-terror med modsat rettet fortegn. |
|
|
Så starte en "krig" fordi man ønsker at finde en fredelig løsning
Nej, løsningen må være dialog i den udstrækning det er muligt (gerne sammen med de øvrige beboer), og så ringe til ordensmagten såfremt det ikke har den ønsket effekt. Uanset hvilken model man vælger, så er der desværre ingen garanti for et positivt resultat. __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Find ud af hvornår han går i seng ... og spil rigtigt højt. Så kan han føle hvordan det er! Helst noget musik han slet ikke kan lide .. måske jazz eller klassisk! Få evt. de andre naboer med, så i kan lave lidt støj-terror med modsat rettet fortegn.
|
|
|
Det dur desværre ikke.
Jeg har altid været interesseret i hvordan det lyder i den lejlighed, når jeg ser film. Så da den tidligere ejer en dag kom forbi til et møde, var hun en tur inde i sin umøblerede lejlighed. Jeg fik så lejlighed til at høre hvorden det lyder når jeg ser film. Jeg satte en larmende film på, skruede op på det niveau jeg max. bruger, og gik ind og lyttede.
Jeg var meget overrasket over at jeg kun kunne høre bassen svagt. Det lød nærmest som om det tordnede i det fjerne, men det var ikke til at indentificere hvor det kom fra. Det var jeg ret glad for at opleve.
At lyden ikke var så højt i den bolig som omvendt, skyldes måske at jeg har relativt små sattelithøjttalere + subwoofer, der kører parralelt med min/hans væg. Han har som sagt gulvhøjttalere og de vender med fronten ind mod vores fælles væg.
Et andet problem kunne være at hans stue grænser op til vores stue og soveværelse, hvor hans soveværelse er på den modsatte side af hans stue. Så lyden fra mig skal altså gennem to vægge for at nå hans soveværelse.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 06 December 2008 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hrj
Googlede lige på >naboen spiller højt<...uha..det synes at være et stort problem, men jeg fandt dette her. Mente nok der skal være ro efter 22.00. Ikke at det løser noget, men der er åbenbart regler på området...godt jeg bor i hus.
mvh
http://www.ringsted.dk/OmKommunen/Nyheder/2008/JanuarKvartal /HvisMusikBliverTilStoej.aspx __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
Sendt: 06 December 2008 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en lov om hvor meget du må larme og hvornår. Hvor præcis den er skal jeg dog ikke kunne sige. Prøv at kontakte politiet næste gang det bliver helt vildt efter kl23. Måske de kan tale ham til fornuft. Ellers tror jeg desværre ikke der er så meget at gøre. Udover at sætte et par subs til en mikrofon og vende fasen, så burde der ikke være meget bass i din lejlighed. Men det er nok ikke så realistisk. Selvom han var lejer ville du højest sandsynligt intet kunne gøre. Man smider ikke folk på gaden i Danmark. Selv hvis han overfaldte dig eller stjal fra din lejlighed skulle der en retssag til, som du alligevel ikke er sikker på at vinde.
Men held og lykke.
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heldigvis gælder det der for offentlige spillesteder osv. og ikke for private. Ville sgu blive ked af det hvis jeg ikke kunne sætte Ringenes Herre på kl19 om aftenen og se den hele uden at bryde loven. Men præcis din kommentar om at det er godt du bor i hus burde de fleste der vil have fred og ro for andre mennesker leve efter. Det er så ikke det der er problemet for trådstarteren, så den skal han ikke have smidt i hovedet. Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, krig er jeg ikke interesseret i. Der virker sku' for tåbeligt, og kan hurtigt ende i rent anarki. Desuden er der andre beboere der skal tages hensyn til.
Ang. lejer eller ej, har jeg haft stor succes med at klage til den boligforening der ejer en bygning med ungdomsboliger i nærheden, så der kan der gøres noget. de giver 3 advarsler, og så ryger man ud. Det bliver så ikke aktuelt her.
Bestyrelsen kan jeg sagtens klage til. Jeg er formand i denne, og har været det i 11-12 år. Jeg har grænsket vores vedtægter, og der står desværre ikke meget om det. Ang. støj står der blot at her gælder den for almindelige lejemål gældende husorden.
Jeg har fundet lidt om det her: http://dklf.dk/rettigheder/_rettigheder/Stoejgener.htm Der ser ud til at der ikke er særlig faste regler for sådan noget. Udoverdet, er mest set ud fra et synspunkt beregnet på lejeboliger. Det fremgår også at politivedtægten ikke kan bruges til meget, det den kun omhandler støj uden for boligen.
|
Til top |
|
|
M.W. Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 20 Juli 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
der findes et utal af hårde måder hvorpå man kan få naboer til at dæmpe sig, men da du virker til at være et fornuftigt menneske der helst undgår den slags, er der (desværre) kun et par metoder. Da det er ejerbolig er det så godt som umuligt at få vedkommende smidt ud af lejligheden ved at klage til nogen. Åbne døre og vinduer er situationer hvor politiet har en grund til at blive blandet ind i sagen. Der var for et par år siden en nabostrid et sted omkring næstved, hvor den yngste del af striden havde det med at spille meget højt, meget længe. Da politiet adskillige gange havde fortalt vedkommende at larmen var for ekstrem, og han ikke lod til at forstå det, konfiskerede de hans anlæg. Som han så måtte ned og afhente på politigården dagen efter. Så vidt jeg kunne forstå på pressen der fortalte om det, så løste det konflikten. Alternativerne til dialog og de hårde metoder, er at man selv investerer penge og energi i at dæmpe generne i din egen lejlighed. Det er en af de sidste udveje, men måske det kan gøres let og elegant. Jeg har desværre ikke erfaring nok selv til at kunne give dig tips og tricks, men mon ikke der findes nogen her på forum der har en viden i den retning ?. held og lykke.
__________________ Morten Witzel
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men præcis din kommentar om at det er godt du bor i hus burde de fleste der vil have fred og ro for andre mennesker leve efter. Det er så ikke det der er problemet for trådstarteren, så den skal han ikke have smidt i hovedet.
------------------------------------------------------------ -----------------
Det var skam ikke for at smide noget i hoved på nogen. men blot en kommetar til at det åbenbart er et alm. problem.
Og jeg ved godt at linket ikke var for private, men der er vist alligevel regler for det også. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
EyeOfBeauty Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan skam godt sætte mig ind i dine genvordigheder! Hehe.
Vil lige sige at jeg er 55 år nu - men jeg kan godt genkende problematikken. Var nøjagtig sådan da jeg var teenager. Osse da jeg blev etableret og fik børn - men vi boede jo osse sådan et sted og jeg tog ikke ret meget hensyn til hvad klokken var - jeg spillede squ bare højt - med det resultat at der var 7 stk. i den opgang jeg boede i der fik nok og sagde mig "ud" - så alternativet var da at købe et hus. Og siden dengang har jeg stort set kunnet få fred - men meget mere væsentligt - jeg kan MED MÅDE få spillet mine ører til engang imellem - er high-end freak og har da grejet. Men selvfølgelig skal man tage hensyn til andre mennesker - ellers bliver det jo et helvede.
Mit forslag er: Inveter ham på en 6-pack - helst i din lejlighed - og når i så har drukket et par stykker - så bed ham gå ind og sætte en skive på og skrue lidt op og så lad ham komme tilbage og vurdere resultatet - så kan i meget bedre snakke jer frem og tilbage over den sidste øl!!!
Hilsem EyeOfBeauty
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Men præcis din kommentar om at det er godt du bor i hus burde de fleste der vil have fred og ro for andre mennesker leve efter. Det er så ikke det der er problemet for trådstarteren, så den skal han ikke have smidt i hovedet.
Det var skam ikke for at smide noget i hoved på nogen. men blot rn kommetar til at det åbenbart er et alm. problem.
|
|
|
Det er ikke noget problem for mig at der kommer den slags kommentarer. Så ingen grund til at diskutere det.
Jeg skal faktisk flytte i hus, men det bliver nok først d. 1/4. Der er MEGET længe til hvis jeg skal udholde de gener i 4 måneder mere.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke der kan bruges en paragraf om chikane eller noget i den retning, hvis det er så voldsomt at dine vægge vibrere midt om natten. Er ihvertfald værd at undersøge. Men nej reglerne på området er meget vage. Husordenen hvor jeg bor siger noget om præcist hvornår man må bore og hamre og den slag. Men mht. andet larm så hedder det ingen unødig larm efter kl2. Hvornår det så er unødigt og hvad larm dækker over kan så diskuteres bagefter. Derfor er der ikke rigtig nogle regler på området at rette sig efter. Mht. at blive smidt ud af sin lejlighed så ved jeg ikke hvordan det er med kollegier, men en almen lejebolig er det næsten umuligt at blive smidt ud af. Det betyder selvfølgelig ikke at boligselskabet ikke truer den der klages over med det. Men fra den trussel og til virkeligheden er der langt. Du skulle næsten have boet i Norge, mener jeg det er, der henter politiet anlægget efter gentagne klager.
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
nonnegativ Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tålmodighed belønner sig som regel...
På et ell. andet tidspunkt skal han såmænd nok blive gaflet af et hunkønsvæsen, og så kommer der pludselig andre boller på suppen..
Ovenstående lyder måske lidt letkøbt, ikke desto mindre har jeg oplevet fænomenet flere gange.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Det var skam ikke for at smide noget i hoved på nogen. men blot en kommetar til at det åbenbart er et alm. problem.
Og jeg ved godt at linket ikke var for private, men der er vist alligevel regler for det også. |
|
|
Helt iorden. Jeg skrev kun det med at han ikke skal have det smidt i hovedet for at undgå misforståelser om at jeg mener han burde finde sig et hus. Syntes hans holdninger til hvornår andre må spille musik virker ok fornuftige  Jeg har det sådan at hvis man bor i lejlighed så må man også acceptere at kunne høre de andre beboere. Men at spille så højt at man ikke kan tale sammen midt om natten minder jo om mangel på indlevelse fra den der spiller. Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo egentlig også bare lukke ordentligt op for anlægget formiddagen efter, når han endnu ikke er vågnet medsine tømmermænd Måske det så er lidt nemmere at sætte i perspektiv for ham  Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg/vi har været udsat for noget af det samme som du har... det var dog torsdag, fredag og lørdag hver EVIG eneste uge. Selvom jeg også nyder at spille højt, så kan det gøre med måde, således det ikke generer andre. Vi var 6 naboer, der var belemret med støjniveauet fra en ung(Jeg er dog yngre  ). Jeg kan normalt sagtens sove til mit eget anlæg ved lydstyrke, der nærmer sig høj, men det nærmede sig koncert-niveau hos os, da der blev spillet for åbne vinduer mv. Efter en endeløs dialog, måtte der ske noget. Vi blev enige om, at alle skulle ringe til politiet, når det stod på. Dvs. omkring 6 opkald til politiet 3 gange pr. uge (det bliver man også træt af, det lokale politi ligeledes). De kørte så jævntligt ud og bad ham lukke dører og skrue ned. Til sidst blev han heldigvis træt af alle politi-besøgene og flyttede ca. 25 meter væk. Vi kan nu ikke høre ham nævneværdigt, føler dog med hans nye naboer... Jeg kan kun sige, at det hjælper at være vedholdende. Ring til politiet - det koster gratis og de får også nok på et tidspunkt! Håber du får løst problemet. Mvh. Vir
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
nonnegativ skrev:
Tålmodighed belønner sig som regel...
På et ell. andet tidspunkt skal han såmænd nok blive gaflet af et hunkønsvæsen, og så kommer der pludselig andre boller på suppen..
Ovenstående lyder måske lidt letkøbt, ikke desto mindre har jeg oplevet fænomenet flere gange.
|
|
|
Det kan man da håbe, selv om jeg har oplevet noget af det samme fra en kvindelig overbo jeg havde en gang. Hun larmede næsten lige så meget og praktiserede så også den fantastiske hobby der vist hedder "morgenfest". Efter at have holdt fest til mellem midnat og 2. Så blev der endelig ro og jeg kune få noget søvn. Hun kommer så hjem igen mellem 5 og 6 for at feste videre i et par timer. Gud fader bevares!
Det lyder til det vrimler med små hunkønsvæsner i hans lejlighed, så mon ikke de også er interesseret i at feste igennem?!
|
Til top |
|
|
EyeOfBeauty Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|