Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 10:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forstærker omskifter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 September 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej er der en måde jeg kan sætte to forskellige forstærkere til det samme sæt højttalere (surround og stereo røramp) ?

Mvh.

Til top Vis ikeaboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ikeaboy

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 September 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Ja, bare sæt en omskifter imellem. Men var det ikke smartere at bruge den samme forstærker til fronthøjttalerne hele tiden?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2008 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Hvor kan man få sådan en omskifter henne ? jeg har søgt på nettet men kan ikke finde noget. Er det måske noget man bare selv skal bygge ? Jeg vil dog helst selv slippe for at bygge den , er ikke den store eletronikhaj  

Jeg har dog lavet en lille tegning over hvordan jeg tror man vel skulle bygge sådan en omskifter.

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/SPa5526 8.jpg

Kom endelig med gode råd.... eller link til et sted hvor jeg bare kan købe den færdig

Mht at bare bruge en forstærker, så ville det da være smartest som du skriver bare at bruge en forstærker. Men det er fordi en ene er en surroundreceiver jeg bruger til film når jeg skal se film på projektoren, så jeg kan få den fede surroundsound, og den anden forstærker er en stereo rørforstærker jeg kun bruger til musik. Der er jo rimlig forskel på analog rørlyd og digital forstærker lyd, og der kommer til at fylde lidt for meget i landskabet med 4 fronthøjtalere ;)

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 September 2008 kl. 03:45 | IP-adresse registreret  

ikeaboy skrev:

Jeg har dog lavet en lille tegning over hvordan jeg tror man vel skulle bygge sådan en omskifter.

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/SPa5526 8.jpg

Kom endelig med gode råd.... eller link til et sted hvor jeg bare kan købe den færdig

Det du har vist i din illustration, må du endelig ikke gøre , i værste fald brænder du både forstærkere og højttalere af.  Jeg har rettet lidt i din illustration ( som ellers er meget sød, men ikke brugbar  ). Der mangler midtpunkt på dine omskifterkontakter, hvor højttalerne skal tilsluttes. Se linket herunder med tilrettet illustration:

http://johnkramme.dk/hifi/SPa55268mod.jpg

Hvis du vælger at lave det selv, skal du huske at anskaffe dig 2 stk. "kraftige" 2 pols omskifterkontakter eks. 250V 5~10A, de kan klare den kraftige strøm der går fra forstærkerne til højttalerne. ( ved spadestik/skruetypen, undgår du at lodde ).  Se linkene herunder:

http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H1268 7

http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H1264 3

OBS: Husk altid at skrue helt ned for volumen, ved omskiftning imellem forstærkerne.

Mht. at købe en færdig ( omskifterboks ), er spørgsmålet nok nærmere hvor (?), havde det bare været omvendt = 1 forstærker til flere sæt højttalere, ville det være nemt, disse omskifterbokse findes nemlig på markedet, men det du søger, har jeg ikke lige kunnet finde. 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Sendt: 21 September 2008 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Hvad med Pre-Out fra surround forstærkeren til rør-fætteren, kalibrere surrounden og finde ud af hvor volumen skal stå på rør-fætteren for at det
passer sammen når du bruger surround.

Højtalerne koblet til rør-fætteren samt pladespiller/cd/hvad du nu har.... Så behøves du ikke benytte en omskifter, virker selvfølgelig kun hvis rør-
fætteren har nok indgange.

Hvis ikke det helt giver mening giver jeg tidspuktet på dagen skylden. (Også selvom kramme har lavet et indlæg med mening endnu tidligere) :P

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu jeg vil give mig i kast med at bygge sådan en fætter selv så, det virker jo forholdsvis simpelt, så det er nok et meget godt begynderprojekt.

Jeg takker mange gange for din tegning KrammeAcoustics

Og tak jer andre for imputs.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 21 September 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kom lige i tanke om en vigtig ting. En rørforstærker må ikke køre uden belastning - med mindre den er lavet til det. Så hvis du kobler en omskifter på, må du først skifte væk fra rørforstærkeren efter den er slukket. Hvis du piller højttalerne fra er tændt rørforstærker med signal på indgangen, kan du ødelægge både udgangsrør og trafoer!

Og som Kramme er inde på, kan du nemt finde en omskifter beregnet til at koble to sæt højttalere på en forstærker. Sådan en kan du måske også bruge her. Du skal bare undersøge om den afbryder/omskifter begge poler, og ikke kun plus.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Jeg kom lige i tanke om en vigtig ting. En rørforstærker må ikke køre uden belastning - med mindre den er lavet til det. Så hvis du kobler en omskifter på, må du først skifte væk fra rørforstærkeren efter den er slukket. Hvis du piller højttalerne fra er tændt rørforstærker med signal på indgangen, kan du ødelægge både udgangsrør og trafoer!

At lade sekundær side på udgangstrafoen svæve frit ( ubelastet ), kan jeg godt se at der er en risiko ved, tændt med signal på indgangen af rørforstærkeren. Men holder man snitterne fra volumen fødes primær side af udgangstrafoen ikke og den udgør stadig en modstandsværdi for udgangsrøret. Der "burde" i mine øjne ikke ske noget, men jeg lægger min lid til din knowhow Mikkel. Hvis du er inde på at der findes rørforstærkere, som kan risikere at ødelægge både udgangstrafo og udgangsrør, så er det sikkert sådan. Det vil til gengæld være en "kedelig løsning" at skulle have eks. en 16 Ohm effektmodstand til at sidde fastmonteret parralelt på udgangen, for at løse problemet.

mcs_5 skrev:

Og som Kramme er inde på, kan du nemt finde en omskifter beregnet til at koble to sæt højttalere på en forstærker. Sådan en kan du måske også bruge her. Du skal bare undersøge om den afbryder/omskifter begge poler, og ikke kun plus.

( Den var kun nævnt som det der kan findes på markedet, ikke af jeg tænkt som brugbar ). Tænker du på om at den type kan bruges til at køre, det hele i modsat retning ? hvis det er muligt ( ja hvorfor ikke ), så er det "måske" en løsning. Men den omskifter løser ikke problematikken omkring manglende modstand på trafoens sekundær side. Jeg vil ikke ud i noget gætværk, her.

At finde ud af om det er 2 poler ( dobbeltafbrydere ) i boksen er vigtigt ...enig.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hmm ja det lyder måske ikke så smart med den omskifter, hvis man nu fx skulle glemme at sætte den over til rørforstærken inden man tænder den , så kunne man jo vel og have problemet med at brænde udgangsrør og trafoer af ?

Men hvad med den løsning Cyber-Frog kommer med, kan den bruges ? Der er kun 3 indgange på rørforstærken cd/tape/aux men jeg skal vel også bare have min pladespiller og min hddvd(bruger jeg pt som cd/dvd afspiller) tilsluttet. Jeg er godt nok i trivl om hvordan det skal sættes sammen,  ja jeg er ikke så meget inde i den slags endnu , men man skal jo også starte et sted.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 21 September 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
At lade sekundær side på udgangstrafoen svæve frit ( ubelastet ), kan jeg godt se at der er en risiko ved, tændt med signal på indgangen af rørforstærkeren. Men holder man snitterne fra volumen fødes primær side af udgangstrafoen ikke og den udgør stadig en modstandsværdi for udgangsrøret.

"Modstanden" er uendelig stor, når der ikke er en belastning på. Trafoen er jo en impedansomsætter, og hvis belastningsmodstanden på sekundær er uendelig stor (= mangler), er primærimpedansen jo uendelig * n² = uendelig... En meget lille strøm i en uendelig stor modstand giver en ubehagelig høj spænding

Citér:
Der "burde" i mine øjne ikke ske noget

Nej, hvis volume er skruet helt ned, sker der normalt ingenting. Hvis du glemmer at skrue ned, får du selvfølgelig heller ikke genereret uendelige spændinger - så "perfekte" er de forskellige dele ikke. Men du kan komme op på flere kV, der kan give gennemslag i både rør og trafoer...

Citér:
Det vil til gengæld være en "kedelig løsning" at skulle have eks. en 16 Ohm effektmodstand til at sidde fastmonteret parralelt på udgangen, for at løse problemet.

Det er nok den letteste løsning. En 100 ohms modstand kan sikkert også klare problemet. Der kan også sidde sådan en modstand i forstærkeren allerede. Men det må man jo selv finde ud af...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

"Modstanden" er uendelig stor, når der ikke er en belastning på. Trafoen er jo en impedansomsætter, og hvis belastningsmodstanden på sekundær er uendelig stor (= mangler), er primærimpedansen jo uendelig * n² = uendelig... En meget lille strøm i en uendelig stor modstand giver en ubehagelig høj spænding

Jeg havde nu forestillet mig at primærimpedansen netop ikke er uendelig, den udgør jo en eller anden form for modstand eks. 1~10 Kohm for røret, problemet anser jeg sådan at primærviklinger kan/vil blive varme ved påført signal, da effekten ikke kan afsættes, pga. sekundærimpedansen i det tænkte tilfælde er uendelig stor ( pga. ingen belastning = svæver frit ). Men ok, jeg må jeg bøje mig i støvet.

Jeg er selvfølgelig helt med på at trafoen er en impedansomsætter, som for at virke skal have sluttede kredse, det være sig både primær og sekundær side.

Citér:
Nej, hvis volume er skruet helt ned, sker der normalt ingenting. Hvis du glemmer at skrue ned, får du selvfølgelig heller ikke genereret uendelige spændinger - så "perfekte" er de forskellige dele ikke. Men du kan komme op på flere kV, der kan give gennemslag i både rør og trafoer...

Nedskruet vil det helt klart gå, men ...ouch, den anden risiko, skal man bare ikke løbe, enig.

Citér:

Det er nok den letteste løsning. En 100 ohms modstand kan sikkert også klare problemet. Der kan også sidde sådan en modstand i forstærkeren allerede. Men det må man jo selv finde ud af...

Hvis størrelsesordenen 100 Ohm's modstand, klarer ærterne, så er det vel bare det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes