Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 05:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Musik til bærbar ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa.. jeg ville lige høre om man ikke kan gøre noget fixt. jeg hører kun musik fra min bærbar, og ville lige høre om det er muligt at nøjes med at sætte en effektforstærker til bærbaren så man ik skal have en alm forstærker.. jeg ved ik hvorfor, men har hørt det engang, for man kan jo få meget mere effekt fra en effektforstærker til meget billigere penge ?

- kan det lade sig gøre ? hvis ja, så begrund venligst hvordan :)

simonhughes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Juni 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Du sætter bare din bærbar direkte til effektforstærkeren, og så indstiller du lydstyrken på computeren i stedet for på en forforstærker.

Der er såmænd det.

Til top Vis simonhughes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonhughes

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Juni 2008 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Tja det kan godt lade sig gøre.. Jeg vil dog anbefale dig at finde en effektforstærker med en volumenkontrol...

Men hvis du stadig har Cerwin vega, vil jeg da anbefale dig at nøjes med en integreret forstærker med 2 * 50 W eller mindre... Det er rigeligt, hvis det er en rimelig forstærker...

Hvis du allerede har en integreret forstærker, ville det måske være bedre for dig, at købe en digital-analog-converter, som du kan sætte mellem den bærbare og forstærkeren. Så vil du få bedre lyd og vil derfor kunne holde ud at spille højere end før...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juni 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hvis man ved en fejl har skruet helt op for den bærbare, kan man vel hurtigt futte sine højjtalere af, hvis man bare har en effekt på? 

Ville klart gå efter fillytteren's forslag med en integreret forstærker + DAC!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Juni 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

I teorien er det en fin idé, problemet er bare at der ikke rigtig er styr på ground på den bærbare, så der kan være en masse støj, jeg har prøvet det fra en alm. pc til en effektforstærker, det var godt nok ikke nogen heldig combo.

Mit råd er at du skal finde dig en god reciever til at styre det :).
Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

hvordan skal jeg sætte mine højtalere til effektforstærkerne ?? jeg har 2 cerwin vega DC-15, og de har self. både A og B udgange, men på den effektforstærker jeg kigger på (A500) har kun til 1sæt kabler til hver højtaler..  snakker vi om brokobling eller hvad? er helt blank .. (kender ik udtrykkene på højtaler in-putsene.. ) 

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Rosengreen1 skrev:
hvordan skal jeg sætte mine højtalere til effektforstærkerne ?? jeg har 2 cerwin vega DC-15, og de har self. både A og B udgange, men på den effektforstærker jeg kigger på (A500) har kun til 1sæt kabler til hver højtaler..  snakker vi om brokobling eller hvad? er helt blank .. (kender ik udtrykkene på højtaler in-putsene.. ) 

Du har altså en effektforstærker til hver højtaler.

Så køber du bare et minijack til phono og sætter minijacket i din bærbare. Så vælger du hvilken amp der skal være højre, og hvilken der skal være venstre, og sætter dem så i din amp.

Men helt ærligt, så syns jeg det er en dårlig idé, for hvis din com har skruet helt op på max output, så vil din amp også give max output. Hvilket dine højtalere ikke vil brænde af i det tilfælde, så kan du sagtens risikere at dine ører brænder af.

Du kan få et USB lydkort, som faktisk er beregnet til at tage sig af den slags. Måske det var en idé.

Du kan også risikere at ved opstart af computeren at computeren ikke har 100% styr åp outputtet, det kan være at du får en spike ud på signalet - som effektforstærkeren så bare vil hamre op i niveau, hvilket vil give en rigtig træls lyd i højtalerne - som er meget høj.

kan du følge mig? :)

/Q

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

simonhughes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Rosengreen1 skrev:

Du sætter din A500 til mono-bridged tilstand og bruger en forstærker til en højttaler. Det står i manualen, som du får når du modtager den.

simonhughes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
dårlig idé, for hvis din com har skruet helt op på max output, så vil din amp også give max output. Hvilket dine højtalere ikke vil brænde af i det tilfælde, så kan du sagtens risikere at dine ører brænder af.

Du kan få et USB lydkort, som faktisk er beregnet til at tage sig af den slags. Måske det var en idé.

Du kan også risikere at ved opstart af computeren at computeren ikke har 100% styr åp outputtet, det kan være at du får en spike ud på signalet - som effektforstærkeren så bare vil hamre op i niveau, hvilket vil give en rigtig træls lyd i højtalerne - som er meget høj.

Jeg har selv kørt med computer -> effektforstærker og der er ikke så meget at frygte, specielt med A500'eren som der bliver nævnt, der er faktisk volume controller på til begge kanaler så den ikke skal spille med fuld effekt.

Man bare sikre sig at lydstyrken er lav og man altid slukker for forstærkeren før man tænder eller slukker computeren.

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

simonhughes skrev:
FlexQ skrev:
dårlig idé, for hvis din com har skruet helt op på max output, så vil din amp også give max output. Hvilket dine højtalere ikke vil brænde af i det tilfælde, så kan du sagtens risikere at dine ører brænder af.

Jeg har selv kørt med computer -> effektforstærker og der er ikke så meget at frygte, specielt med A500'eren som der bliver nævnt, der er faktisk volume controller på til begge kanaler så den ikke skal spille med fuld effekt.

Man bare sikre sig at lydstyrken er lav og man altid slukker for forstærkeren før man tænder eller slukker computeren.

Okay, anede ikke der var volctrl på den amp :).

Så skal han self bare se bort fra det jeg skrev, man skriver jo som man har forstand til :P.

/Q

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes