| Forfatter |
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har for mig (og mange andre) altid været ret stor forvirring om, hvor meget man skal betale i told, afgifter og andet, når man køber en vare i USA (et ikke-EU-land). Den "røde tråd" har ofte været at: "Du ganger varens pris+fragt med 1,3". Den holder desværre ikke helt, men hvorfor ikke ?
Jeg har lige modtaget en mindre pakke med radio-rør fra USA. Varens pris inklusive fragt var $88,- Med en dollar-kurs på ca. 482, koster varen kr. 424,- Jeg må nok indrømme at regnestykket gik en smule i stykker, da Post Danmark opkrævede kr. 260,- for at udlevere min pakke. Kan det virkeligt passe ?
Man skal da vist lige regne på, om det kan betale sig at købe tingene på den anden side af dammen. Nu var mine rør ikke lige til salg andre steder, så jeg lever med det, men hvis man finder alternativer, var det nok værd at overveje, inden man sponserer Post Danmarks julefrokost. Er det mon tilfældet ?
Jeg kunne godt tænke mig at se andre praktiske eksempler på "afgifter" på varer købt i USA. Jeg har opgivet at finde det rigtige regnestykke på SKAT´s hjemmeside. Det kræver den store fyrbøder-eksamen.
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
150 kr. i gebyr fra told&skat/postdanmark, uanset varens pris - postdk påstår at det er told og skat der tager det for fortoldning. Derefter 6% i straftold (handel med USA) og så 25% told.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det mest forrykte er at de tilmed tager moms af gebyret. Jeg troede kun at moms galdt varer og tjenesteydelser
|
| Til top |
|
| |
Leise Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os sige du køber en vare til 5000 kr og med en fragt til 500 kr. = 5500,- Af det beløb skal du lægge 10% i told oveni(mener toldsatsen varierer alt efter hvilken vare det er). I det her tilfælde bliver det 550,-. Af værdien af din vare+fragt+10%told tager du 25%, som er momsen. Det bliver så 1512,50,-. Dvs. alt i alt skal man slippe med 2062,50,- i told. __________________ Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi udstyr plejer at være 6%. Du har heller ikke 150 kr. med. Pointen i denne diskution, Leise, er at dette gebyr tages uanset beløbets størrelse, så hvis hvis varen koster 150,- så koster det stadig 150,- i gebyr + div. told.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Men det mest forrykte er at de tilmed tager moms af gebyret. Jeg troede kun at moms galdt varer og tjenesteydelser |
|
|
Ja derfor de 150 = 120 + 30
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
Bruger siden: 27 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
|
hifi udstyr plejer at være 6%. Du har heller ikke 150 kr. med. Pointen i denne diskution, Leise, er at dette gebyr tages uanset beløbets størrelse, så hvis hvis varen koster 150,- så koster det stadig 150,- i gebyr + div. told.
Mvh.
|
|
|
Det tager vel Postdk lige lang tid at fortolde en vare til 150 kr som det tager at fortolde en til 10.000. Det er vel rimeligt nok at prisen er den samme?
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
150 kr. i gebyr fra told&skat/postdanmark, uanset varens pris - postdk påstår at det er told og skat der tager det for fortoldning.
Derefter 6% i straftold (handel med USA) og så 25% told.
Mvh. |
|
|
De 150 kroner havde jeg hørt om. Den nedre grænse for at skulle betale "ekstra" er så latterlig lav, at jeg ikke nævne den her i tråden. Det er vist noget med 80 kroner for varen inklusive fragt. Men jeg kan godt få øje på, at hvis man køber en vare til 85 kroner, og Post Danmark er "emsige", så er det den rene underskudsforretning for køberen. Enten under 80 kroner, eller meget højere beløb. Stadigvæk skal man lige regne lidt på tingene, inden man "lægger i kurv". Det kan sikkert ofte betale sig at købe i et EU-land i stedet for. Hmm, det er taget til efterretning.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
150 kr. i gebyr fra told&skat/postdanmark, uanset varens pris - postdk påstår at det er told og skat der tager det for fortoldning. ... |
|
|
Det er ikke rigtigt. Post Danmark opkræver gebyret fordi de udfører Told & Skats arbejde med at toldbehandle forsendelserne fra ikke-EU lande. Den tilladte gebyr-størrelse er desværre bestemt af EU. Fra http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/A64_pakker_2008.pd f: "Fortoldningsgebyr For Post Danmarks arbejde med at fortolde brev- og pakkeforsendelser, der ankommer til Danmark fra lande uden for EU: 1. varelinje 150,00 kr. 1 + pr. efterfølgende varelinje 34,00 kr. 1" __________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |