Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Didikeret lokale eller stue? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Min kæreste og jeg bor stadig i lejlighed. Når vi begge er færdige med studierne regner vi med at bygge hus.

Nu har jeg blandt andet hørt mine egne højttalere i større og akustisk bedre lokale og der sker altså bare noget helt fantastisk med lyden.

Jeg ser meget film og ideen om et stort og mørkt hjemmebiolokale virker jo sindsygt tiltrækkende. Rummet kan blive optimeret med hjælp fra akustikere, massere af plads omkring højttalerne og generelt kan man lave det hele efter bogen.

Bliver systemet placeret i stuen så giver det nogle begrænsninger. Mindre plads, færre muligheder akustisk, men tilgengæld kan systemet også blive brugt til musik og film hele tiden.

Vil man overhovedet få brugt sådan et hjemmebio lokale? Gider man at gemme sig væk nede i hulen for sig selv? Får man tid til det når børnene først render rundt mellem benene på én, gider man gemme sit fine udstyr i sådan et lokale?

Umiddelbart er svaret selvfølgelig "hjemmebiolokalet" eller er det

VS.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:
. Mindre plads, færre muligheder akustisk, men tilgengæld kan systemet også blive brugt til musik og film hele tiden.

Vil man overhovedet få brugt sådan et hjemmebio lokale? Gider man at gemme sig væk nede i hulen for sig selv? Får man tid til det når børnene først render rundt mellem benene på én, gider man gemme sit fine udstyr i sådan et lokale?

Umiddelbart er svaret selvfølgelig "hjemmebiolokalet" eller er det

Jeg besøger jo lidt af hvert, og ser mange forskellige typer af mennesker med mange forskellige typer opstillinger. Jeg har ikke mødt en eneste der har fortrudt at have et dedikeret rum til bio'en, ej heller nogen hvor konen er utilfreds med at man gemmer sig for meget i biffen - nærmere tværtimod... Til gengæld har jeg mødt en del der er ret trætte af at systemet står i stuen, hvilket betyder flere ting: Systemet bliver først brugt når solen går ned (når vi snakker film), og når ungerne er lagt i seng, og selv da er ydelsen ikke optimal.

Rent ydelses-mæssigt er det en ren "no-brainer" - både lyd og billedmæssigt har du helt andre muligheder i et separat rum. Det gør mindst lige så stor forskel på billedet, som på lyden. Det er to meget forskellige oplevelser. Alle jeg har talt med, giver udtryk for at de får mere ud af halvanden times film om dagen i fred, end 3 timers film om dagen med ungerne spændende rundt i stuen. En rigtigt god bøf en gang om ugen er sjovere end McDonalds en gang om dagen.

Et godt råd: Sørg for at gøre det nemt og hurtigt at starte rummet op. Hvis du ikke allerede har det, så få en uni-fjernbetjening af en slags, hvor du trykker på én knap for at starte hele systemet, og være klar til kamp. Det kan lyde basalt, og mange tænker "det vil jeg ikke betale, bare for at trykke på én knap i stedet for fem", men i praksis betyder det meget rent psykologisk for om du gider sætte dig ind i biffen for at høre musik i en halv times tid, eller se et enkelt afsnit af en TV-serie osv, så biffen ikke kun bliver brugt når du holder LOTR-maraton. Det gælder om at gøre rummet til et fri-rum, hvor du kan sætte dig ind og stresse ned, også selv om det bare er 10-15 minutter. Hvis du gør det nemt at starte op, er det slet ikke urealistisk.

Personligt synes jeg det er enormt ærgeligt, hver gang jeg ser udstyr af dén kaliber du har stående, stå i en lys og akustisk problematisk stue, fordi jeg ved hvor meget bedre oplevelsen kunne være hvis det blev sat ordentligt op.

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Det afhænger jo lidt af hvor meget grej kæresten gider have stående i stuen. At dømme efter jeres lejlighed, er hun bestemt ikke sippet i den retning, så med nogle pæne akustik pladder i loftet og lidt tæppe på gulvet kan da komme rigtig langt.

Jeg skulle gå for meget på kompromis, hvis kæresten og jeg skulle indgå et forlig vedr. indretning af en stue med bio i, så jeg er gået igang med et kælderrum, og jeg tvivler ikke på at jeg nok skal få det brugt

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Personligt synes jeg det er enormt ærgeligt, hver gang jeg ser udstyr af dén kaliber du har stående, stå i en lys og akustisk problematisk stue, fordi jeg ved hvor meget bedre oplevelsen kunne være hvis det blev sat ordentligt op.

Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg tror ikke jeg har set én eneste hel film, uden at tænke på, hvor fedt det ville være med et rigtigt lokale.

Man kan jo ofte få langt billigere udstyr til, at give den samme eller desværre  bedre oplevelse, alene pga. lokalet. Jeg vil under alle omstændigheder også heller smide 20.000 kr efter akustikken i et lokale fremfor nye kabler eller andre gemicks (selvom det er anden diskussion).

Det er meget rart at høre, at folk virkelig får brugt deres lokaler. Du er jo alligevel én som dem som taler med flest mennesker der har sådanne lokaler.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:
Det afhænger jo lidt af hvor meget grej kæresten gider have stående i stuen. At dømme efter jeres lejlighed, er hun bestemt ikke sippet i den retning, så med nogle pæne akustik pladder i loftet og lidt tæppe på gulvet kan da komme rigtig langt.

Jeg skulle gå for meget på kompromis, hvis kæresten og jeg skulle indgå et forlig vedr. indretning af en stue med bio i, så jeg er gået igang med et kælderrum, og jeg tvivler ikke på at jeg nok skal få det brugt

Det er såmen ikke så meget min kæreste der er problemmet. Eneste problem med hende er, at hun bestemt ikke bryder sig om Marlan hovederne fra de større 800-serie højttalere, men hun skal opdrages ordenlig.

Men som Otto er inde på, vil det jo også have betydning for billedet. Både at man kan lave mørklagt lokale samt at væggene er mørke, det giver utroligt meget fokus på lærredet/filmen.

Det lyder i øvrigt som et spændende projekt med kælderen. Sådanne projektor er altid underholdende at følge med i.

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ville til hver en tid have et dedikeret rum hvis der var muligheden, pga. det overnævnte. Jeg går selv med en lille drøm om nogle gardiner rundt om min bio for forbedring af billede, hyggefaktor, og da jeg ikke har et ekstra rum er det den eneste mulighed. Men altså, det kommer jo an på hvor meget du ser også, hvis du ser rigtig mange film vil et dedikeret biorum være vejen frem, men hvis du alligevel kun fakisk ser lidt i weekenden så er et helt rum også for meget? Jeg ved godt at mange har det sådan at bioen skal være nærmest husets centrum, men der skal jo også være plads til alt det andet. Hvis du ser mange film vil jeg klart foretrække dedikeret, men det er jo op til dig og dine behov.
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Har selv lige købt hus, og der er allerede gjort klar til et rigtig bio/musik rum. En væg skal godt nok lige væltes mellem 2 rum så det bliver til et stort rum, men det skulle ikke være noget problem når man bare har en stor nok hammer

Så ja jeg syntes også det er klart at foretrække med et rum kun til bio/musik

Nicolai

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Dette har jeg en klar holdning til baseret på egne arfaringer.

Du skal have eget rum i direkte forbindelse med stuen med eventuelt en dobbelt dør imellem, da mine erfaringer siger følgende.

1) Da jeg have grejet i stuen blev det benytte meget af både kone børn og jeg selv men når fremmede kom på besøg skulle man være over dem da nogle folk og specielt deres børn ikke respektere grejet

2) I et sepperat rum blive grejet sjældnere benyttet og det er sku synd. Jeg har lige besøgt en med en fed hjemme bio i kælderen og det er i fin kvalitet men han ser færre film en før da det var i stuen .

Min nuværende løsning hvor HIFI'en er i direkte forbindelse med stuen fungere bar maksimalt. Når de fremmede frække unger kommer på besøg lukker man dobbeltdøren til rummet og som i aften hvor konen for alle kvinderne i rødvinsklubben på besøg så åbner man den store dobbeltdør og de kan høre musik i stuen hvor de sidder og hygger. OG bliver det som sidst ender de med at danse halvfulde kvinde flollet rundt til musikken i hele huset som sidst .

Så mit råd er en løsning i mellem et Didikeret lokale eller stue er et kombineret løsning.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Lige et opråb.

Det er lige som om mænd har god samvittighed bare de kan få grejet i kælderen og det er svagt tænkene. Send konen og hendes stuemøbler ned i kælderen og lav hjemme biffen oppe i stuen hvor arkustikken ofte er bedre et et kælder rum

Hvis dette ikke kan lade sig gøre i dit hjem er du den svage i forholdet

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg troede at ligeværd var en del af et forhold, ikke at det var en kamp om at få overtaget, men sådan er der så meget.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Lige et opråb.

Det er lige som om mænd har god samvittighed bare de kan få grejet i kælderen og det er svagt tænkene. Send konen og hendes stuemøbler ned i kælderen og lav hjemme biffen oppe i stuen hvor arkustikken ofte er bedre et et kælder rum

Hvis dette ikke kan lade sig gøre i dit hjem er du den svage i forholdet

Hilsen Jonas Bojer

Personligt synes jeg jo stuen er pænest/mest hyggelig, hvis der ikke skal tages hensyn til en bio - så for mig vil det ALTID være et kompromis med en bio-stue. Og akustikken i en kælder kan gøres perfekt.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Jeg troede at ligeværd var en del af et forhold, ikke at det var en kamp om at få overtaget, men sådan er der så meget.

Jojo en kamp om ligehed. Husk en kvinde gør alt for at tilrane sig magt og og hun gør det i det små og langsomt bliver hun en hustyran og til sidst smider hun manden på porten. Derfor er det vigtigt som mand at vise at hun ikke kan få "magten"

Set tons af venner og andre mænd faldet i den fælde

Hilsen Jonas Bojer

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Sund skrev:

Jojo en kamp om ligehed. Husk en kvinde gør alt for at tilrane sig magt og og hun gør det i det små og langsomt bliver hun en hustyran og til sidst smider hun manden på porten. Derfor er det vigtigt som mand at vise at hun ikke kan få "magten"

Set tons af venner og andre mænd faldet i den fælde

Hilsen Jonas Bojer

når mænd for deres vilje er vi egoister

men når det går kvinderne som de gerne vil, er det kvindelist

jeg har sku ingen problemer med at blive kaldt for egoist

ang det andet.et dedikeret rum.Så har man også mulighed for at lave en fed cinemascope løsning uden at det koster en formue

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes