Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: er HDMI nødvendigt?? og hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Znatch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hej!!

jeg går og kigger lidt på et surround anlæg.. og jeg overvejer meget at købe et brugt sæt..

det jeg er på udkig efter, er et 5.1 sæt, til omkring 7-10k som primært skal kunne give god lyd ved film, men må selvfølgelig også godt kunne spille musik..

sættet skal i første omgang kun virke sammen med en dvd afspiller med scart, samt et billedrørsfjernsyn med scart og en parabolmodtager med scart.. men på et senere tidspunkt skulle fjernsynet gerne skiftes ud med en fladskærm i 42 ellet 46", samt jeg skal have mig en blueray afspiller, evt en ps3..

så mit spørgsmål er, for at få det hele til at kunne fungerer sammen når jeg engang får købt blueray og fladskærm, er det så nødvendigt at min surround opsætning har HDMI indgange? eller fungerer de nye fjernsyn også fint med scart stik? og, ville det være mærkbar forskel hvis jeg fik med HDMI fremfor scart?

jeg er generelt ikk så meget inde i hvad HDMI er for noget.. så alt hvad i kan fortælle mig, ville hjæpe.. :)

på forhånd tak..

Til top Vis Znatch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Znatch

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 December 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Du bør sørge for at få en afspiller med HDMI, men det er mindre afgørende at surround-receiveren har HDMI inputs. Det betyder primært noget hvis du får en HD-afspiller, og selv da er det vigtigere at du får en receiver med grundlæggende god lydkvalitet.

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej Znatch

Hvis du går rundt med de overvejelser til fremtiden, så er svaret ganske enkelt - JA

PS3 kører med HDMI, og hvis du skal have de maximale ud af din PS3 / samt din LCD eller Plasma, så er HDMI vejen frem!..

HDMI er simpelt fortalt bare udviklingen er Scart!..Du kan læse om det på wikipedia!...

Du ville være et kæmpe løft!.Du skal virkelig op i dyre Scart-kabeler, før det er på længde med de billigeste HDMI-kabel!.

Men nu siger du at du skal have et 5.1 Setup (cool nok), men du skal jo også have en Receiver!..Er det også inde i de 10K, eller hvad?..

For jeg kan da anbefale dig Dali 109 eller 850 (omkring 2 K - front)

Dali 104 eller lign (omkring 500 - 1k - rear)....Også en Dali Concept, SC-5, SC-7 (som center - omkring 500 - 1k)!.

Også en Onkyo TX-SR605!..Så vil du være ret meget fremme i skoen, med tidens teknologi!.

Håber du kan bruge hjælpen - Du kan evt lige kigge på min Onkyo (godt nok en større model, men "samme" princip)

mvh Zirio

Zirio's Underground - Opdateret 04/12 - Nu med XE1 - Bitstørm - "HD is the Way"

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Znatch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

jeg overvejede egentlig at få fat i et "alt i et" system.. altså hvor recieveren og dvd-afspilleren var samme enhed.. men det er måske en dum ide så?

og ja de 10k er til alt.. jeg har en dvd afspiller (en kiss dp-508) som evt. kan genbruges, men det er alt.. hehe..

men kan godt se at jeg er mere fremtidssikret hvis jeg finder noget der understøtter hdmi.. men hvad med de ny plasma/lcd skærme.. sidder der egentlig overhovedet scart stik i dem endnu?

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

scart er skam endnu i ny fladskærme, selv i fladskærme som er HD-radey og FULL-HD, at vælge en hvor recieveren og dvd-afspilleren var
samme enhed, er som du skriver dumt, hvis du ønsker at kunne bruge HD-DVD og Blu-ray en gang i fremtiden (mange han ikke HDMI indgange).
En Onkyo TX-SR605 er vejen frem og så er men jo fremidsikker, og så staten med to gode højtaler i staten (måske som bruge) og så hend af
vejen købe center og bag højtare (måske også som bruget), og er er jo ikke så ringe endag, vel ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Znatch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

kan godt se den virker meget fed den TX-SR605.. den efterlader bare ikk meget plads ($$) til højtalere og sub, i min prisklasse.. hmm..

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Sådan er det jo!..

Så må man kigge på nogle brugte højtalere!..Det kan sagtens svare sig!.Så jeg har skrevet i overstående, så bliver det lige omkring 10K for en Receiver og 5 højtalere!..Subben er ikke altafgørende i første omgang!..

Zirio's Underground - Opdateret 04/12 - Nu med XE1 - Bitstørm - "HD is the Way"

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Znatch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

jamen jeg vil da prøve at holde lidt udkig efter de dali modeller der så.. :) har du/i andre alternativer i samme prisklasse i kan anbefale så jeg har lidt større mulighed for at finde noget jeg kan bruge/har råd til? :)

og tak for svarene indtil videre..

Znatch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

nu har jeg kigget lidt på de forskellige højtalere.. og efter hvad jeg kan læse de forskellige steder, så er dali 850 klart at foretrække frem for 109.. de koster så godt nok også 2600-3900 for et sæt.. men det må man jo så leve med.. :) men de 104'ere du snakker om, duer ikke.. jeg glemte nemlig lige at nævne at baghøjtalerne er nødt til at være "små".. altså i sattelit størrelse, da de ikke kan stå på gulvet, sådan som mit system er nødt til at være opsat..

så kan i anbefale nogle gode "små" højtalere til rear, som godt kan følge med til 850'erne i film?

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 December 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Znatch skrev:

nu har jeg kigget lidt på de forskellige højtalere.. og efter hvad jeg kan læse de forskellige steder, så er dali 850 klart at foretrække frem for 109.. de koster så godt nok også 2600-3900 for et sæt.. men det må man jo så leve med.. :) men de 104'ere du snakker om, duer ikke.. jeg glemte nemlig lige at nævne at baghøjtalerne er nødt til at være "små".. altså i sattelit størrelse, da de ikke kan stå på gulvet, sådan som mit system er nødt til at være opsat..

så kan i anbefale nogle gode "små" højtalere til rear, som godt kan følge med til 850'erne i film?

Små baghøjttalere ? Eltax Monitor III . Kan dog have den ulempe de overspiller  Dali fronterne .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Znatch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Nu kunne jeg jo ikke lade vær med at kigge lidt på storebroderen til TX-SR605, altså 705'eren..

den tillader "bi-amping" eller hvad det nu hedder.. betyder det at jeg kan bruge de 4 af kanalerne til at drive front højtalerne (en form for bro-kobling?), således at de får lidt mere effekt, når de f.eks. skal spille musik? derved er det jo heller ikke spildt at købe en 7.1 kanals reciever, når jeg nu kun vil have 5.1..

eller er det mig der har misforstået noget?

kan det generelt svare sig at købe den lidt dyrere storebror? kan se man kan få den til omkring 5300kr i tyskland nemlig.. :)

Znatch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

nogen der kan svare mig på mit sidste spørgsmål?

har fået købt højtalere nu nemlig.. så mangler kun forstærkeren/recieveren.. :)

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 December 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Bi-amping betyder at du bruger to separate kanaler i forstærkeren til at trække henholdsvis bas og mellemtone/diskant i dine højttalere. Dine højttalere skal med andre ord have denne mulighed (4 terminaler bagpå i stedet for 2), som vil være forbundet to og to med en bøjle, som skal fjernes inden du bi-amper.

Hvad er det for nogle højttalere du har købt..?

Znatch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Det er Dali 850 som front, og så nogle dali bag og centerhøjtalere.. kender ikk de andres modelnavn, da klistermærket bagpå ikk rigtig fortæller mig det hele store.. men nyprisen for det hele skulle være omkring 11k.. så baghøjtalere og center har kostet omkring 4k.. så går udfra det er fornuftigt nok.. :)

men okay, så er jeg med på hvad det går ud på det der.. :)

så er det kun tilbage om jeg skal have den lille, den mellem, eller den store onkyo reciever..

605, 705 eller 805.. til disse højtalere hvad kan da bedst svare sig? rummet som det skal bruges i er omkring 20 - 25 kvadratmeter stort..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes