Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 19:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Fra Cerwin Vega lyd til billig hifi lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 21 November 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er den egentlig meget tilfredse ejer af surround anlæg med følgende specs:

- 2 Cerwin Vega AL-1000 Højtalere
- 2 x NAD 216THX effektforstærkere (brokoblet)
- Digital Sony STR-DB870 Surround Forstærker (der fungerer som forforstærker og forstærker til 2 bagkanaler)
-Auzentech HDA Xplosion 7.1 lydkort med DTS connect og DD live som er tilsluttet computeren via et optisk TOSlink

Jeg købte Sony forstærkeren grundet mangel på penge hvad angår en ordenlig forforstærker der havde TOSlink indgang.

Umiddelbart er jeg godt klar over at PC-lyd og Hi-Fi er ret så store kontraster, og at man selv med relativ ukomprimeret lyd fra computeren misser en stor del af den lyd som mange herinde vil karakterisere som Hi-Fi, men da jeg har størstedelen af min musik på computeren fremfor på CD eller andre medier er computermellemleddet et nødvendigt onde. For at kompensere for problemets størrelse købte jeg dengang et relativt dyrt lydkort der kunne køre optisk, for at eliminere baggrundsstøjen man oplever ved analoge stik. Derfor var TOSlink lydkort og TOSlink indgang på forstærkeren/forforstærkeren dengang et obligatorisk krav. Det samme var muligheden for live DTS/Dolby Digital encoding da jeg godt kunne lide 4/5 kanalers musik fremfor stereo. Derfor faldte valget på Sony forstærkeren jeg fik til en slik (3500kr brugt) som ellers falder lidt udenfor setuppet.

Nu står jeg imidlertid overfor en flytning, er blevet godt træt af de kæmpestore (og ikke ret æstetiske) AL-1000 højtalere, samt har erkendt at hverken surround sound eller mulighed for høj "basset" musik er en nødvendighed. Leder nu derfor efter et mere diskret Stereo (wannabe Hifi) setup, der også kan spille blød musik uden man nødvendigvis skal kunne mærke bassen hver gang. Omvendt vil jeg stadig også gerne bevare muligheden for lidt bund og høj musik ved fester og lign.

Mit spørgsmål er så hvad jeg kan få (og hvad jeg bør få) for 10-12.000kr på brugtmarkedet (herinde eller på dba.dk eller lign.).

Da jeg stadig har tænkt mig at køre 95% af al musik over computeren, føler jeg stadig at et eventuelt setup skal have mulighed for optisk indgang da jeg den dag idag stadig er meget imponeret over forskellen i PC-lyd fra et analogt stik i forhold til et optisk.

Umiddelbart har jeg overvejet noget Thule/Harmon Kardon forstærker med nogle Dali/B&W højtalere. Men har selv meget begrænset kendskab til Hi-fi lyd, og ved ikke om disse kan passe til mine lydforventinger (og pris-forventninger). Et eller andet sted kunne jeg også synes det kunne være meget fedt at få et setup med samme forstærker og højtaler mærke - men det er absolut ikke et ultimativt krav.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre folk herindefra hvad der kunne passe til en relativ ydmyg prisskala på max 12.000kr. Har lidt set på et sæt Dali Evidence 870 højtalere der tiltaler mig, både i design og specifikationer. Har dog tilsvarende haft sværre ved at finde en passende forstærker idet de færreste forstærkere jeg har set tilbyder optisk input. Jeg er ikke afvisende overfor et forforstærker/effektforstærker setup - men for mig at se betaler man alt for meget for en forforstærker i forhold til mit beskedne kapital for et nyt anlæg.

Endelig har jeg også overvejet at beholde NAD 216 effektforstærkerne til eventuelt et sæt DALI 870, med en passende NAD forforstærker. Men ved ikke om det ville være karaktermord på højtalerne?.

Til sidst har jeg gået og filosoferet over hvad en ca. vurdering på mit gamle anlæg kunne lyde på. Ikke nødvendigvis herinde (hvor jeg vil kunne forestille mig at jeg vil have svært ved at afsætte fx en Sony forstærker) - men eventuelt på den blå avis eller andre steder hvor der findes folk der som jeg dengang, bare vil have høj musik med megen bund.

Ved godt det var en lang smøre, men håber i gider hjælpe mig med nogle hints i den rigtige retning. Er lidt på bar bund indenfor billig hifi musik, og kender umiddelbart kun til de store mærker som Dali/B&W/Thule/Harman-Kardon m.m.

Mvh.
Sort.

Edit: Har set på en Lyngdorf SDAI 2175 forstærker sammen med et par Dali Evidence 870, der dog lige topper prisen af mit budget. Vil lyngdorf forstærkeren være i stand til at trække Dali højtalerne fornuftigt?
Til top Vis sortiarius51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sortiarius51

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 November 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

En tanke.

Hvis du har et godt lyd kort, så køre analog fra lydkort til din Sony.
Lige nu er du afhænger din lyd af D/A konverter i Sony'en. Det er ikke utænkeligt at dit lydkort er bedre til det.
Med gode kabler skulle der _INGEN_ støj være.
Evt. sælg din Sony og AL1000, brug pengene på effekt forstærker og front højtaler.
Så køre du analogt fra lyd kort til effektblokke.
Dette giver lidt penge at gøre med.

Dali 850 ville passe godt på dine NAD (du kan nøjes med den ene).
Jeg vil tror at 870 også ville passe godt sammen NAD, men jeg har ikke hørt dem sammen.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 November 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Ang. dine AL1000 så købte jeg mit første sæt til 2400.
Jeg ville ikke give mere for dem, ikke fordi at det er en dårlig højtaler....Det er den bestemt ikke (FEEED højtaler)!!
Men fordi at ikke kan få nye dele til dem mere.

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
En tanke.

Hvis du har et godt lyd kort, så køre analog fra lydkort til din Sony.
Lige nu er du afhænger din lyd af D/A konverter i Sony'en. Det er ikke utænkeligt at dit lydkort er bedre til det.
Med gode kabler skulle der _INGEN_ støj være.
Evt. sælg din Sony og AL1000, brug pengene på effekt forstærker og front højtaler.
Så køre du analogt fra lyd kort til effektblokke.
Dette giver lidt penge at gøre med.

Dali 850 ville passe godt på dine NAD (du kan nøjes med den ene).
Jeg vil tror at 870 også ville passe godt sammen NAD, men jeg har ikke hørt dem sammen.

Hey.

Tusind tak for din post . Må indrømme at jeg faktisk aldrig havde tænkt over at effektforstærkerne kunne drives direkte fra computeren. Men umiddelbart lyder det da rimelig farligt? - kan forestille mig at man hurtigt kunne ødelægge højtalerne hvis man ved et uheld kom til at skrue op på max på computeren (det kan selvfølgelig også ske hvis man ved et "uheld" kommer til at skrue op for en forstærker, men det er jo lidt lettere at lave rod i det fra en computer, end fra en fysisk forstærker.

Hvad angår skiftet til analog, så har jeg ikke prøvet at køre mit nuværende lydkort analogt med forstærkerne, men prøvede til gengæld med et Creative X-fi Xtreme music med Supra biline kabler fra AV-connection - og her må jeg indrømme at jeg ikke var tilfreds med støjniveauet. Det er selvfølgelig en mulighed at det kører bedre med mit nuværende Auzentech kort, det vil jeg lige forsøge mig. Det er i hvert fald mange penge at spare hvis man kan skære en forforstærker ud af setuppet.

Hvad synes du om det alternative forslag med SDAI 2175 og Dali 870 - ville forstærkeren kunne drive højtalerne fornuftigt?
Til top Vis sortiarius51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sortiarius51

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 November 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

sortiarius51 skrev:

Hey.Tusind tak for din post . Må indrømme at jeg faktisk aldrig havde tænkt over at effektforstærkerne kunne drives direkte fra computeren. Men umiddelbart lyder det da rimelig farligt? - kan forestille mig at man hurtigt kunne ødelægge højtalerne hvis man ved et uheld kom til at skrue op på max på computeren (det kan selvfølgelig også ske hvis man ved et "uheld" kommer til at skrue op for en forstærker, men det er jo lidt lettere at lave rod i det fra en computer, end fra en fysisk forstærker. Hvad angår skiftet til analog, så har jeg ikke prøvet at køre mit nuværende lydkort analogt med forstærkerne, men prøvede til gengæld med et Creative X-fi Xtreme music med Supra biline kabler fra AV-connection - og her må jeg indrømme at jeg ikke var tilfreds med støjniveauet. Det er selvfølgelig en mulighed at det kører bedre med mit nuværende Auzentech kort, det vil jeg lige forsøge mig. Det er i hvert fald mange penge at spare hvis man kan skære en forforstærker ud af setuppet. Hvad synes du om det alternative forslag med SDAI 2175 og Dali 870 - ville forstærkeren kunne drive højtalerne fornuftigt?

Man kan lave en billig trick med en modstand på signal vejen, så man sænker max grænsen til et sted hvor anlæget kan være med 24/7/365.
Dit Auzentech kort er meget bedre end Creative X-fi Xtreme music.

På papiret er SDAI 2175 og Dali 870 ganske gode sammen. Men hvordan de "klinger" sammen (lyder) ved jeg ikke, dette skal du lytte til selv og se om du kan lide.

Kig lidt i forummet for HTPC, her er der flere der laver disse tricks.

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
Man kan lave en billig trick med en modstand på signal vejen, så man sænker max grænsen til et sted hvor anlæget kan være med 24/7/365.

På papiret er SDAI 2175 og Dali 870 ganske gode sammen. Men hvordan de "klinger" sammen (lyder) ved jeg ikke, dette skal du lytte til selv og se om du kan lide.

Hey igen.

Har idag rendt rundt og forhørt mig forskellige steder, bl.a. de to Hi-Fi klubber i Århus. Umiddelbart tror jeg at løsningen med den direkte forbindelse fra lydkort til effektforstærkere bliver for avanceret til mig. For det første har jeg ingen anelse om hvor man skulle starte hvad angår en sådan volumenbegrænser, for det andet har jeg ingen mulighed for at fjernstyre min computer (og dermed lyden), og for det tredje har en del forhandlere idag meldt ud med at det er en dårlig ide med direkte forbindelse til effektforstærkeren grundet lydkortet i stedet for en kontrolforstærker der er skabt til formålet.

Umiddelbart er jeg derfor mest tændt på en integreret forstærker løsning. Idag viste det sig dog igen at jeg havde misforstået tingene, idet jeg havde fået det klare indtryk at SDAI 2175 kom med en digital indgang, noget de dog i Hi-Fi klubben kunne dementere - det synes derfor så godt som sikkert at det kommende system kommer til at bruge en analog minijack-phono løsning, noget der umiddelbart godt kan sænke humøret en smule .

Prøvede derfor idag at tilslutte mit supra biline kabel fra X-plosion kortet til min forstærker. Forsøget var mildest talt en begrænset succes. Der kom kun lyd (af variabel lav lydstyrke) ud af den ene kanal - og efter en snak med AV-connection kom vi frem til at suprakablets minijackstik var en brøkdel af en millimeter for kort til mit X-plosion plug. Umiddelbart lyder det mærkeligt men konklusionen synes bekræftet af at stikket ej heller virker på 3 andre seperate computere, og ved at det virker på min creative muvo mp3 afspiller. Vil prøve at købe nogle tara labs kabler ved hifiklubben i stedet og se om de virker - ellers er jeg umiddelbart på spanden.

Noget andet er støjniveauet. Ved idle lyd når det allerede ved -30db dæmpning (på en skala fra -115db til 0db) til et uaceptabelt støjnivau trods de dyre kabler og lydkort. Den ellers meget hjælpsomme gut fra AV-connection fortalte mig at støjproblemet højest sandsynlig lå i at begge komponenter skulle sidde i samme jord. Noget jeg umiddelbart ikke forstod det hele af. Hvis nogen kan uddybe hvordan jeg skal jorde mine komponenter (her forforstærkeren/den integrede forstærker og computeren) så vil hjælp være højt værdsat

Endelig var jeg nede og se på selve forstærkeren, der trods den manglende mulighed for digitalt input så rigtig lækker ud. Kunne desværre ikke se selve evidence 870 modellen, men kom lidt i tvivl om hvorvidt jeg skulle satse på den, eller den nyere Ikon 8 serie, eller måske endda de store conceptmodeller.

Andre forslag til forstærker eller alternative højtalere vil stadig være meget velkomne da jeg umiddelbart kun har set på hifi-klubben kloner ala dali og lyngdorf.

Sort.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 November 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Tro helt klart at dine højtaler falder helt igemmen, så et skift ville værre på sine plads, du kunne prøve at kikke på nogle højtaler fra Klipsch.

Den meste sikke måde at forbinde en PC med anlæge, er med en optiske digitale kable, så er der ingen forbindlse mellem PC og anlæget.

Og sætte PC direkte til Effekt forærker, kan man kun fraråde, da nogle programer skrue helt op for vol. med afbræden højtale og forærker.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 November 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

sortiarius51 skrev:

torkild skrev:

Hey igen.Har idag rendt rundt og forhørt mig forskellige steder, bl.a. de to Hi-Fi klubber i Århus. Umiddelbart tror jeg at løsningen med den direkte forbindelse fra lydkort til effektforstærkere bliver for avanceret til mig. For det første har jeg ingen anelse om hvor man skulle starte hvad angår en sådan volumenbegrænser, for det andet har jeg ingen mulighed for at fjernstyre min computer (og dermed lyden), og for det tredje har en del forhandlere idag meldt ud med at det er en dårlig ide med direkte forbindelse til effektforstærkeren grundet lydkortet i stedet for en kontrolforstærker der er skabt til formålet. Umiddelbart er jeg derfor mest tændt på en integreret forstærker løsning. Idag viste det sig dog igen at jeg havde misforstået tingene, idet jeg havde fået det klare indtryk at SDAI 2175 kom med en digital indgang, noget de dog i Hi-Fi klubben kunne dementere - det synes derfor så godt som sikkert at det kommende system kommer til at bruge en analog minijack-phono løsning, noget der umiddelbart godt kan sænke humøret en smule .Prøvede derfor idag at tilslutte mit supra biline kabel fra X-plosion kortet til min forstærker. Forsøget var mildest talt en begrænset succes. Der kom kun lyd (af variabel lav lydstyrke) ud af den ene kanal - og efter en snak med AV-connection kom vi frem til at suprakablets minijackstik var en brøkdel af en millimeter for kort til mit X-plosion plug. Umiddelbart lyder det mærkeligt men konklusionen synes bekræftet af at stikket ej heller virker på 3 andre seperate computere, og ved at det virker på min creative muvo mp3 afspiller. Vil prøve at købe nogle tara labs kabler ved hifiklubben i stedet og se om de virker - ellers er jeg umiddelbart på spanden.Noget andet er støjniveauet. Ved idle lyd når det allerede ved -30db dæmpning (på en skala fra -115db til 0db) til et uaceptabelt støjnivau trods de dyre kabler og lydkort. Den ellers meget hjælpsomme gut fra AV-connection fortalte mig at støjproblemet højest sandsynlig lå i at begge komponenter skulle sidde i samme jord. Noget jeg umiddelbart ikke forstod det hele af. Hvis nogen kan uddybe hvordan jeg skal jorde mine komponenter (her forforstærkeren/den integrede forstærker og computeren) så vil hjælp være højt værdsat Endelig var jeg nede og se på selve forstærkeren, der trods den manglende mulighed for digitalt input så rigtig lækker ud. Kunne desværre ikke se selve evidence 870 modellen, men kom lidt i tvivl om hvorvidt jeg skulle satse på den, eller den nyere Ikon 8 serie, eller måske endda de store conceptmodeller. Andre forslag til forstærker eller alternative højtalere vil stadig være meget velkomne da jeg umiddelbart kun har set på hifi-klubben kloner ala dali og lyngdorf. Sort.

Forklarede Hifi klubben du så hvordan de gør i små studier hvor de bruger computer og lydkorte ?
I normal Pc højtaler er forstærker og højtaler bygget sammen.... Hvordan kan det fungere ?
Hvis du kan lodde bare en lille smule kan du lave en volume begrænser.

Du kan købe en fjernbetjening til din pc, så kan du styre det hele.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 November 2007 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:

Forklarede Hifi klubben du så hvordan de gør i små studier hvor de bruger computer og lydkorte ?
I normal Pc højtaler er forstærker og højtaler bygget sammen.... Hvordan kan det fungere ?
Hvis du kan lodde bare en lille smule kan du lave en volume begrænser.

Du kan købe en fjernbetjening til din pc, så kan du styre det hele.

Du kan sagtens bruge lydkort direkte til en effektforstærker, men ofte er der en eller anden form for enhed imellem. I privat brug brug vil det være en forforstærker og i proffessionelt brug vil det være en mixerpult med en mastervolumenkontrol.

I en pc højttaler sidder forstærker og højttaler koblet sammen, og den modtager signalet direkte fra lydkortet ja. Du glemmer den lille detalje, at der sidder en volumen anordning på 99,9% af disse konstruktioner.

Om lyden er i din favør, kan du kun selv afgøre, men nummer et ville være en brugt D/A konverter mellem pc og forstærker. På den måde kan opgradere løbende, samt du er ude af problemet med forbindelsen mellem pc og forstærker. Og ja, de har ikke godt af at være koblet sammen. Ikke alle oplever dog støj som du nævner. Det afhænger af, om systemet er sat til jord og hvor ringe pc'ens PSU er konstrueret.

Du skal dog altid huske at slukke pc'en og trække den ud af strømstikket, når du tilslutter den til forstærkeren. Hvis du ikke gør det kan det have fatale konsekvenser. Igen afhængig af om systemet er jordet. Jord er iøvrigt det 3. ben i stikdåsen. Så hvis du har det er du ikke i tvivl.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Du kan sagtens bruge lydkort direkte til en effektforstærker, men ofte er der en eller anden form for enhed imellem. I privat brug brug vil det være en forforstærker og i proffessionelt brug vil det være en mixerpult med en mastervolumenkontrol.

I en pc højttaler sidder forstærker og højttaler koblet sammen, og den modtager signalet direkte fra lydkortet ja. Du glemmer den lille detalje, at der sidder en volumen anordning på 99,9% af disse konstruktioner.

Om lyden er i din favør, kan du kun selv afgøre, men nummer et ville være en brugt D/A konverter mellem pc og forstærker. På den måde kan opgradere løbende, samt du er ude af problemet med forbindelsen mellem pc og forstærker. Og ja, de har ikke godt af at være koblet sammen. Ikke alle oplever dog støj som du nævner. Det afhænger af, om systemet er sat til jord og hvor ringe pc'ens PSU er konstrueret.

Du skal dog altid huske at slukke pc'en og trække den ud af strømstikket, når du tilslutter den til forstærkeren. Hvis du ikke gør det kan det have fatale konsekvenser. Igen afhængig af om systemet er jordet. Jord er iøvrigt det 3. ben i stikdåsen. Så hvis du har det er du ikke i tvivl.

Men netop alle de forholdsregler man skal tage sig for setuppet gør at jeg nok hellere vil køre med en mere mainstream løsning, som fx en forforstærker eller en integreret forstærker.

For øvrigt er jeg efterhånden kommet frem til at de højtalere jeg vil have er et sæt dali evidence 870. Er stadig i tvivl om forstærkerdelen. Jeg har andetsteds i dette forum lavet en tråd om netop forstærkeren. Overvejer en Thule IA150B, en Primare I30 eller en lyngdorf SDAI 2175.

Hvis jeg frit kunne vælge ville jeg selvfølgelig have lyngdorfen, men for det første er den væsentligt dyrere end de andre, og for det andet er den svær at få fat på på brugtmarkedet, og de der er der er relativt nye og derfor dyre.

I en anden post jeg har lavet herinde bliver der dog givet udtryk for at IA150'eren nok ikke er kraftig nok til at drive højtalerne fornuftigt (det samme må forventes for primaren) hvorfor det i sidste ende kan blive nødvendigt at købe lyngdorfen (man kunne selvfølgelig også lede efter en spirit 250'er men den har næsten samme pris som lyngdorfen, og så vil jeg hellere have den). Men nu må jeg først og fremmest se hvad jeg kan få solgt mit gamle setup til (det afhænger budgettet også af), og så ellers se hvad der dukker op på brugtmarkedet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes