Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: God lyd fra dårlige indspilninger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 April 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Efter at have opgraderet mit anlæg med bedre forstærker og højttalere, lyder gode indspilninger enormt godt, men det generer mig at høre dårlige indspilninger. Det var ikke noget jeg tænkte over på mit gamle anlæg.

Jeg læser flere steder, at nogle hifi-komponenter er tolerante overfor dårlige indspilninger, og andre ikke. Det er noget jeg undrer mig over, for hvordan kan nogen hifi-komponent reparere på f.ex. at soloviolinen er spredt ud over hele området mellem H og V højttaler, at alle instrumenter mudrer sammen eller at lyden fra nogle instrumenter er skarp og rå?

Er der nogen der kan forklare mig forskellen på at høre en dårlig indspilning på et "tolerant" anlæg og på et "ikke tolerant" anlæg?

Mit anlæg består af følgende: CD: NAD C542; pre: Electrocompaniet EC4.5R; effekt: Electrocompaniet AW100DMB, højtt.: JMlab Electra 907 Be. Er der nogen der kan fortælle mig om der er en speciel komponent i denne kæde, som med fordel kan udskiftes, for at få dårlige indspilninger til at lyde bedre?

Med venlig hilsen
Søren

Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 April 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Noget af det bedste jeg har hørt i den retning er Densen.

Dårlige indspilninger vil altid give dårlig lyd.

Forskellen er:
Situation A: Den nyindkøbte skive bliver hevet af halves henne i andet nummer, og smidt et sted i cd-reolen, hvor den aldrig kommer frem fra igen...

Situation B: Den indkøbte cd spinder og man tænker: sh*t hvor er den indspilning ringe, men musikken er jo meget fed. Man glemmer perspektiv og hifi-rigtig lytning og laver noget andet mens man nyder musikken.

Kender kun højtalerne og cd'en i din kæde, men erfaring siger mig at det i høj grad er forstærkeren der gør forskellen. Prøv en brugt Densen B100, den koster ikke alverden og du kan altid sælge den igen, hvis du fortryder.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 April 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

I jagten på en detaljeret lyd, kan man nemt glemme at få det "musikalske" element med.

Nu kender jeg ikke nogen af dine apparater eller højtalerne, kan derfor ikke udpege nogen syndere. Jeg har engang hørt JMlab største højtaler ( Utopia? ), og synes at den berylium-diskant kan være hård/spids !

Jeg har selv været i en lignende situation. Efter en opgradering fra 2vejs til 3vejs højtaler, og køb af et højtaler-kabel med en detaljeret (især mellemtonen), men behagelig lyd - blev næsten alle musik-optagelser interresante at lytte til. Bassen kunne være mere fast, og diskanten kunne være mere finkornet - MEN der kommer musik i stuen nu.

Så mit råd er: Prøv forskellige kabler, både højt.- og forbindelses- kabler, evt. nogle med enkelt-leder i kobber.

Mvh Kim

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 April 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hvad med en anden cdafspiller, måske rørbaseret ? Den kan måske sovse lyden, så den er lettere at sluge..ellers er din NAD måske tynd eller spids i lyden - Det problem havde jeg med en proceed dims?!
Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 April 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Er det ikke netop dette som Linn bla. slår på at alt skal være til at lytte på og ja Densen reklamerer også for dette.

Har du tænkt på hvad HiFi egentlig står for,noget i retning af høj troværdighed.Ville det så ikke være utroværdig om en dårlig indspilning lyder godt.

Hvilken egenskab ville du syntes bedst om ærlighed/uærliged eller pænere en omgåelse af sandheden.Grænsen er dog ikke helt skarp.

Det skal dog siges at her er 2 lejre i denne sag og det kan give en heftig debat.

Skal siges at jeg købte en Bruce Springsteens Greatest Hits puha hvor det er noget hø den indspilning, en nedtur måske man er miliøskadet.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Noget af det bedste jeg har hørt i den retning er Densen.

Dårlige indspilninger vil altid give dårlig lyd.

Forskellen er:
Situation A: Den nyindkøbte skive bliver hevet af halves henne i andet nummer, og smidt et sted i cd-reolen, hvor den aldrig kommer frem fra igen...

Situation B: Den indkøbte cd spinder og man tænker: sh*t hvor er den indspilning ringe, men musikken er jo meget fed. Man glemmer perspektiv og hifi-rigtig lytning og laver noget andet mens man nyder musikken.

Kender kun højtalerne og cd'en i din kæde, men erfaring siger mig at det i høj grad er forstærkeren der gør forskellen. Prøv en brugt Densen B100, den koster ikke alverden og du kan altid sælge den igen, hvis du fortryder.

Hmm .. det kan da godt være jeg har en situation B eller noget midt imellem, for jeg lytter da også til den gode musik på den dårlige indspilning, frem for slet ikke at høre den. Måske det bare er såan at når man lige har fået nyt udstyr, er det svært ikke at ærgre sig over at man ikke får den lydkvalitet man lige har betalt penge for.

Jeg vil overveje muligheden får at prøve en brugt Densen som eksperiment. Som du skriver er den nok til at sælger igen.

Mvh
Søren

Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hvad så med din pladespiller oplever du også lyden sådan på den eller er det hele ok?

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:

I jagten på en detaljeret lyd, kan man nemt glemme at få det "musikalske" element med.

Nu kender jeg ikke nogen af dine apparater eller højtalerne, kan derfor ikke udpege nogen syndere. Jeg har engang hørt JMlab største højtaler ( Utopia? ), og synes at den berylium-diskant kan være hård/spids !

Jeg har selv været i en lignende situation. Efter en opgradering fra 2vejs til 3vejs højtaler, og køb af et højtaler-kabel med en detaljeret (især mellemtonen), men behagelig lyd - blev næsten alle musik-optagelser interresante at lytte til. Bassen kunne være mere fast, og diskanten kunne være mere finkornet - MEN der kommer musik i stuen nu.

Så mit råd er: Prøv forskellige kabler, både højt.- og forbindelses- kabler, evt. nogle med enkelt-leder i kobber.

Mvh Kim

Beryllium-diskanten er jo ellers berømt for at give en blød diskant. Jeg synes også jeg har en dejlig blød diskant og blød lyd i det hele taget på en god indspilning, og det er egentlig heller ikke diskanten der er problemet på en dårlig indspilning. Jeg har et Transparent-HT-kabel med få Cu-ledere, købt netop for at det skulle give blød lyd. Kablet mellem pre og effekt er mere uspecificeret, der kunne jeg måske prøve at skifte.

Ellers er problemet egentlig det samme med LP'er, men egentlig synes jeg ikke det generer mig så meget med tuneren.

Kunne måske tyde på at problemet kan løses ved at kigge på både CD og vinyl-siden. Faktisk er det sådan at jeg synes jeg får "transistor-lyd" fra mange LP'er, på trods af at jeg har en rør-RIAA. Men jeg hører aldrig CD'er som transistor-agtige.

Mvh
Søren

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

mammon skrev:
Hvad med en anden cdafspiller, måske rørbaseret ? Den kan måske sovse lyden, så den er lettere at sluge..ellers er din NAD måske tynd eller spids i lyden - Det problem havde jeg med en proceed dims?!

Jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag for NAD'en. Jeg hørte højttalerne hos forhandleren over en rør-CD (Lector) og rør-forstærker (BAT), og det var en meget varm lyd, men meget detaljeret. Jeg vil nødig give afkald på den detaljerede lyd på gode indspilninger. Opgradering af CD og RIAA ser jeg som en (dyr) mulighed. Faktisk har jeg helt præcist i tankerne en Electrocompaniet DAC til NAD-cd'en.

Mvh
Søren

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Er det ikke netop dette som Linn bla. slår på at alt skal være til at lytte på og ja Densen reklamerer også for dette.

Har du tænkt på hvad HiFi egentlig står for,noget i retning af høj troværdighed.Ville det så ikke være utroværdig om en dårlig indspilning lyder godt.

Hvilken egenskab ville du syntes bedst om ærlighed/uærliged eller pænere en omgåelse af sandheden.Grænsen er dog ikke helt skarp.

Det skal dog siges at her er 2 lejre i denne sag og det kan give en heftig debat.

Skal siges at jeg købte en Bruce Springsteens Greatest Hits puha hvor det er noget hø den indspilning, en nedtur måske man er miliøskadet.

Mit mål burde jo være nydelse af god musik, men jeg vil da nødig give afkald på detaljering. Men er det dårlig detaljering der giver nydelse af dårlige indspilninger? Dårlig detaljering kan da f.ex. ikke skille instrumenter ad er er mudret sammen i en optagelse uden præcision. Eller koncentrere det soloinstrument i et punkt, som ellers er spredt ud over hele lyttefladen.

Interessant er det forresten at en CD, som jeg nu synes er skarp og rå, syntes jeg egentlig lød godt på min gamle NAD 3400 + Dali 15, selvom jeg syntes NAD'en led en del af transistor-lyd.

Mvh
Søren

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Hvad så med din pladespiller oplever du også lyden sådan på den eller er det hele ok?

Som sagt samme fænomen fra vinyl, og der synes jeg endda visse plader har transistorlyd eller spids diskant. På trods af RIAA med rør (LA-audio)

Mvh
Søren 

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo prøve at tage dine dårlige indspilninger med hen til en Linn forretning og lytte lidt der om du lyster.Densen har vel ikke butikker på den måde.

Prøv måske at lytte på lidt flere anlæg,der bor da en del folk på Sjælland som skriver herinde på forummet.

Er højtalerne relative nye så mangeler de måske noget tilspilning kunne måske tage noget af den spidse lyd du nævner.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 April 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

En dårlig inspilning er altid en dårlig indspilning.....det kan der ikke repareres på, men der findes highend elektronik hvor det ikke er så ørevridende. Hvis elektronikken kan det der med at opløse....får du sjældendt en anmasende lyd, men derimod omvendt........men på den anden side mangel på opløsningsevne også skjule detaljer, således at det bliver mere lyttevenligt. Der er elektronik der ligger mere vægt på transienter end andet........osv.....det hele handler om smag. 

Jeg vil ikke give dig nogle købsanvisninger for elektronik der kan det der med den lækre superdetaljet lyd.....det skal du selv ud at bruge tid på, men lige pludselig finder du det der er godt....og så vil du ikke være i tvivl......det er ligesom med forelskelse.....den er svær definerbar....MEN dine JM Lab skal du være forsigtige med...især i diskanten......de lægger noget mere vægt på transienter og især med de forkerte forstærker eller signalkilder.

CD kontra LP-lyd.....der f....mange dårlige LP presninger med modulationsforvræning, især i inderrillerne, end godt er.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

CD kontra LP-lyd.....der f....mange dårlige LP presninger med modulationsforvræning, især i inderrillerne, end godt er.

Det glæder mig du siger det - måske især halvgamle rockplader????? 

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Tuner lyden går vel kun til ca. 16Khz måske er forklaringen her på at den ikke laver dårlig lyd.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 April 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Sherman skrev:
Dr. Lyd skrev:

Det glæder mig du siger det - måske især halvgamle rockplader????? 

Også nye superpresninger........ikke godt nok lavet.....

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Sendt: 25 April 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

hvis dine jm labs ellers er følsomme nok,syntes jeg du skal give en røreffekt chancen for at bedre din situation - en kvalitets rørslæde byder på homogen og levende velopløst lyd som kan gøre forskellen.

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 April 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Kabler kan også gøre meget..

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Sendt: 26 April 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

"Kabler kan også gøre meget.. "

ja bare læs tråden om de "mega hørbare" forskelle netkabler leverer - måske sherman bare skal skifte og tilspille netkablerne et par ugers tid..en anden oplagt mulighed er selvfølgelig at udskifte elinstallationen til et ægte hifirelæ og sølvsikringer i audiofil kvalitet,samt køre 5 gange 2,5" iltfrit kobber med mulighed for at skærme/ikkeskærme,frem til et defineret krydspunkt hvor han skyller kontakterne i de audiofile strømudtag rene med ædle væsker inden setuppet brændes ind - altsammen supporteret af tilstrækkeligt mange kobberjordspyd (for at undgå galvaniske mislyde forårsaget af uoverensstemmelser mellem forskellige metaller) til at nå de magiske nul ohms forskel mellem nul og stel.

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 April 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Sherman]

Hej,

Efter at have opgraderet mit anlæg med bedre forstærker og højttalere, lyder gode indspilninger enormt godt, men det generer mig at høre dårlige indspilninger. Det var ikke noget jeg tænkte over på mit gamle anlæg.

Jeg læser flere steder, at nogle hifi-komponenter er tolerante overfor dårlige indspilninger, og andre ikke. Det er noget jeg undrer mig over, for hvordan kan nogen hifi-komponent reparere på f.ex. at soloviolinen er spredt ud over hele området mellem H og V højttaler, at alle instrumenter mudrer sammen eller at lyden fra nogle instrumenter er skarp og rå?

Er der nogen der kan forklare mig forskellen på at høre en dårlig indspilning på et "tolerant" anlæg og på et "ikke tolerant" anlæg?

Mit anlæg består af følgende: CD: NAD C542; pre: Electrocompaniet EC4.5R; effekt: Electrocompaniet AW100DMB, højtt.: JMlab Electra 907 Be. Er der nogen der kan fortælle mig om der er en speciel komponent i denne kæde, som med fordel kan udskiftes, for at få dårlige indspilninger til at lyde bedre?

Med venlig hilsen
Søren

[/QUOTE

Hej med dig

Jeg er ikke så teknisk at jeg kan svare dig på dine spørgsmål. Derimod kan jeg fortælle dig, at jeg oplevede nøjagtig det samme da jeg fik mit nuværende anlæg, efter et skift fra en ældre meget strømstærk kenwood sag.

På det gamle anlæg lød ALT ens uanset hvad det var, men efter skiftet kan jeg klart fornemme en forskel i indspilningerne og en meget større ditaljering. Om man kan lide det eller ej er selvfølgelig individuelt. Personligt synes jeg at det er dejligt da man på den måder opdager nye "facetter" i musikken alt efter hvad man sætter på. Faktisk kan jeg godt synes at det er en stor musikalsk nydelse at sætte en plade på feks med en live optagelse som måske ikke er super godt indspillet da den måske giver et bedre indtryg af at være "live" end en super godt indspillet cd gør det, også selvom den er "live". Feks gamle "jazz ting" som er optaget på LP men senere "smidt over" på en cd....Lyden er ikke fantastisk, men den er autentisk og dét kan jeg godt lide. Lige som jeg kan lide det omvendte at sætte en super indspilning på engang imellem.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum