Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Placeringsvenlige højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Synes det er ærgeligt så mange mærker som kun lyder godt når de står 1-1,5 meter ude i rummet - og at mange hifiskribenter også tester dem på den måde.

Det er ofte helt umuligt at have en normal stue når HTerne skal stå næsten midt i det hele.

Hvorfor er der ikke flere konstruktører, ud over eks SA, der gør mere i at de bliver konstrueret til at stå med en afstand af 30 cm til bagvæggen?

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

prøv at lytte lidt mere til Rega's nye modeller.. de klarer sig ganske glimrende uanset om de står 30cm eller 100cm fra bagvæggen.

nu er min opfattelse af flere af SA's højttalere, at de har det bedst med at stå et godt stykke fra bagvæggen.. men ikke 1-1½m.. udover mine gamle 3070 der først spillede til sit bedste ved mindst 100cm til bagvæg..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Naim designer alle deres højttalere til at stå klods op af bagvæggen. Placeres de anderledes yder de ikke optimalt. Før jeg stiftede bekendtskab med Naim troede jeg faktisk ikke det var muligt at designe en højttalere således at den kunne spille helt op af bagvæggen, men når nu det rent faktisk ER muligt, er det mig komplet uforståeligt at ikke alle producenter stiler efter dette.

Er der ulemper forbundet med at designe højttalere til at stå op at bagvæggen?

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hej, god tråd!

Har selv et par Audio Pro Blue Diamond V.2, med aktiv bas. Jeg bor hos mine forrældre, og har derfor kun et værelse på 12 kvm. men mine højtalere spiller, efter min mening, rigtig godt. jeg har nemlig skruet lidt ned for bassen, gøres bag på højtaleren, og på den måde kan de "tilpasses" rummet.

mvh: Kasper Bæk Sørensen 

Til top Vis Dr-Tricket's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr-Tricket

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Audio Notes højttalerer er designet til at stå i hjørnet. Evox har vist også godt af at stå op af bagvæggen. Og så er der diverse horn, men de er typsik ikke placeringsvenlige alene pga. størrelsen:)
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Fournais skrev:
Naim designer alle deres højttalere til at stå klods op af bagvæggen. Placeres de anderledes yder de ikke optimalt. Før jeg stiftede bekendtskab med Naim troede jeg faktisk ikke det var muligt at designe en højttalere således at den kunne spille helt op af bagvæggen, men når nu det rent faktisk ER muligt, er det mig komplet uforståeligt at ikke alle producenter stiler efter dette.

Er der ulemper forbundet med at designe højttalere til at stå op at bagvæggen?

Hej

Med mindre man designer en kæmpe diffraktionsfri baffel à la Snell A - så får man et problem med de tidlige refleksioner fra bagvæggen. Og de ødelægger dybden i billedet.

NHT har da valgt en smart løsning - en bas bagerst/nederst på kabinettet og mellemtone/diskant placeret ude på et meget dybt kabinet. Om man så synes det er kønt....

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Med mindre man designer en kæmpe diffraktionsfri baffel à la Snell A - så får man et problem med de tidlige refleksioner fra bagvæggen. Og de ødelægger dybden i billedet.

Jeps, det er nemligt rigtigt og ret let at høre. Det giver et boost i bunden på en bassvag højttaler, men der er en pris som betales....

Mvh,

Karsten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes