Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 19:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Rotel RB-981 mislyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jcd66
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2015 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Jeg har i mange år været den glade ejer af en Rotel RB-981 og en Rotel 980Bx preamp med B&W 805 matrix højtalere. I dag spiller jeg kun med squezzebox som er forbundet til en DacMagic med coax. Jeg spiller både egne filer både wav og Wimp (wimp Hifi er også prøvet) Problemet er at jeg nu synes at det er begyndt at lyde dårligt. Lyden er mudret og uskarp. Væsentlig dårligere end tidligere. Det skal siges at min lejlighed netop er blevet istandsat med en højere WAF (Læs færre møbler og ingen gulvtæppe i lytterummet). Personligt har jeg på fornemmelsen at det har noget med forstærkeren at gøre. Jeg har prøvet følgende: Spillet cder både uden om Dac og via dac. Uden om preamp. Jeg lånte en billig NAD fostærker hos Hifi klubben. Den var dog så sløv at jeg synes at det var svært at vurdere noget som helst da jeg har på fornemmelsen at det er effektforstærkeren. Det var en lang smøre men erfaringen siger mig at hvis man søger hjælp er det bedre med for meget info istedet for det modsatte. Jeg har haft kontakt til analog bo i Glostrup som vil måle den igennem for 400 kr. Mit spørgsmål går egentlig på hvor meget det vil kunne betale sig at ofre i tilfælde at den er defekt og kan repareres. Sagt på en anden måde. Hvad vil en forstærker med samme lydkvalitet og lydbilldede koste brugt i dag. Når jeg læser anmeldelser af 981'en er der mange der mener at den stadig spiller godt. (undtagen min :)) Hvis I har forslag til hvad jeg alternativt kunne gøre er disse også velkomne. Hvis der alternativt er en venlig Hifi bruger som havde lyst til at tage sin forstærker under armen og møde op for test vil jeg selvfølgelig meget gerne belønne dette med noget god vin alternativt penge, Jeg bor på Frederiksberg.
Mvh.
Jens

Til top Vis Jcd66's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jcd66

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2015 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

En test til 400 kr. er altid give god ud (der kan måske findes andre fejl), og en Rotel RB-981 ville altid have godt af en tests når man tænke på hvor gamle den er, for så kan du udlukke den (hvis den er i orden).

Men en høj WAF faktor er aldrig god for lyden, når det er tale om færre møbler og ingen gulvtæppe i lytterummet, så det er et spørgsmål om hvad der har den størst betydning anlæg eller den høj WAF faktor.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Jcd66
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2015
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2015 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hej
Tak for det hurtige svar. Det prøver jeg i næste uge. Er dog stadig interesseret hvis der er en som kunne tænke sig at "besøge" mig. Jeg synes altid at
det er svært med lyd fordi at der er så mange komponenter. Til tider har jeg haft lyst til at se om lyden kan optimeres med bedre kabler etc.
Problemet er bare at det kræver muligheden for at låne forskelligt udstyr for at prøve at skifte en komponent af gangen. Desværre har jeg ingen i min
omgangskreds der interesser sig for lyd. Det tætteste jeg kommer er en ven som jeg engang hjalp med at finde et brugt anlæg. Da jeg senere kom
hjem til ham havde han stillet begge højtalere oven på hinanden på en kommode. Der var ikke plads sagde han. Så behøver jeg vist ikke sige mere :).
Mvh.
Jens
Til top Vis Jcd66's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jcd66

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hvad står dine højtale på nu, hvis du har skifte fra at højtaler har stået på et gulvtæppe og nu stå direkte på et træ gulv som give en mindre afkobling, dette kan give en dårlig lyd i forholdet til hvad du er vant til

Men det er stadig en god ide af få tjekke din Rotel RB-981, når man tænke på hvor gamle den er
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Januar 2015 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Tætter på er Wurtz Radio ved Nørreport , de kan hurtigt fortælle dig om den er defekt . De har også eget værksted.
http://shop.wr.dk/

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Januar 2015 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

De giver gratis tilbud på at få den fixet.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes