Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2024 | 10:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Så skulle det være, selv om den ikke er færdig, kunne signal vejen fra RIAA'en gennem liniedelen loopes igennem. Jeg var spændt på hvordan den lød, især med Signalmaster MC trafoen som stået og samlet støv i mange år. RIAA delen måler rigtig flot men det jo ikke alt. Indtil videre er jeg ikke blevet skuffet, men har heller ikke haft noget at sammeligne med ud over den halvleder baserede jeg normalt bruger. Det kunne interessant at sammeligne den med andet rørgrej pt har jeg kun kunne gøre det på måledata men mange producenter opgiver faktisk ikke rigtig nogen så det er heller ikke nemt.

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 260
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig nydeligt ud, men med risiko for at udstille min dumhed: Hvad er det? En forforstærker antages - men sikken
række rør - sku det nu også være nødvendigt

Er det rent homebrew, eller noget man burde vide hvad er - fortæl!

... og hvorfor er indlægget flyttet fra Selvbyggeri ?!?
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

KOFS, hvad sker der for dig??? Du kan s´gu da se, at det er en OTL forstærker, alle de små phonobøsninger omme bagpå, er så det er nemmere at slutte en hel masse små højttalere til.
j_mil, det ser s´gu godt ud, lurer lidt på om det er riaa længst til venstre i rørrækken???. Noget man kender??? Rigtig flot opbygget.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Den der Signal master trafo, den ligner meget en trafo, der hed No name og som kunne fås i Silver og Gold model. Gold modellen havde jeg selv og gav 2500kr for den i 85/86'. Er der noget om det? Ellers har jeg dog stadig et signal kabel med dette navn Signal Master. Et ydersdt blødt og bøjeligt et af slagsen, og fra samme periode.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

I blev taget R***N på, allanowich, det var den samme trafo, der sad inde i guld- og kromkassen (silver). Der kan man virkelig se, hvordan hjernen spiller folk et puds, alle var dengang enige om at "guldkassen" lød bedst

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Og...Hvordan lyder det fine selvbegrænsningskodeks så?

Mvh. Offcourse

__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
PINK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 354
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg husker var Signal Master - Flemming Rasmussens brand før han grundlage Gryphon. Altså den gang han var importør af mærker som Krell, ML, Kiseki mv... . Tror ikke den har noget med ''No Name'' typerne at gøre.

Ellers rigtig flot bygget den preamp. Det ser ud som om du bruger ALPS 27 med motor - har du også lavet remote volume? 

__________________
Venlig hilsen Pink
Til top Vis PINK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PINK
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

No Name trafoerne ligner blot den Signal Master meget i størrelse og udseende, bortset fra de var flot forgyldte og forkromede. Der var også fine Tiffany bøsninger på dem. Tunge var de også. Gold versionen jeg havde lød såmænd også ganske godt, men den var lidt for følsom over for brum. Det var svært, at finde et godt sted at stille den, men det lykkedes trods alt. Men så købte jeg så en HighPhonic HP-7. Så blev der helt stille, hvad brum og lidt sus angår. Jeg har aldrig set en annonce i et hifi blad med No Name. Købte den i Bristol hifi center på Strøget i sin tid. 

Men det kunne jo være, at de blot var en slags kopier i stil med Firestone og Argon, og deres hoved tlf forstærkere og Dac's.  Men det var så lidt off topic.

Ellers en najs riaa, den rør slæde dér.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler at lave switch printet (sker med relæer) + et CPU / display print og det inkluderer også en radio styret fjernstyring. RIAA delen(e) sidder til venste, det er 2 identiske print med 3 rør/stk og et linie print også med 3 rør (1½ pr kanal). Det er også min erfaring at Signalmasteren (eller hvad den nu hedder) er meget brumfølsom men at den lød bedre end Ortofons T20 som jeg brugte sammen med men MC30 II super, det ender nok med at jeg må ud og finde noget andet og der har jeg den nye ST 80 fra Ortofon i kikkerten. Omkring selve konstruktionen så det egen avl baseret på forskellige delkredsløb som er blevet bygget op, testet og målt på og ud fra dette valgt hvad der skulle i, nogle elementer vil man ganske givet kunne finde andre steder. Design filosofi, tja flere vælger få rør ingen modkoblig og passiv RIAA, denne er med en blanding af lokal og ydre modkobling hvor noget af RIAA kompensation sker i den aktive del og noget passivt, da den lokale modkoblinge nedsætter forstækningen i de enkelte trin må der flere til. Jeg vil mene at en rør RIAA med passiv kompensatione er følsom overfor for ændringer i rør / komponenter så at holde den korrekte kurve over tid vil være svært, jeg har dog ingen målinger der underbygger dette, det kunne derfor være interssant t måle på nogle af de konstruktioner. Med ens komponenter i de 2 RIAA'er holder de den absolutte nøjagtighed inden for 0,6dB og forskellen mellen de 2 er 0,1dB, med lidt mere fedteri med komponenter vil den absolutte nok komme længere ned. 

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
PINK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 354
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Spændende beskrivelse - hvis den lyder lige så godt som den måler må du være en glad mand

Omkring det med radiostyret fjernbetjening - husker jeg engang en ven havde lavet dette med noget simpelt 27Mhz udstyr. Desværre gik volumen helt højre om da en af naboerne legede med en fjernstyret bil. Nå, men det har du sikkert tænkt over... .

Ja Signal Master trafo'en er ikke helt ringe - er det ikke sådan i siger i det jyske





__________________
Venlig hilsen Pink
Til top Vis PINK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PINK
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Når den er færdig bliver jeg forhåbentlig lykkelig    Radiodelen kører i 868Mhz båndet og med kodning så det problem du nævner vil nok ikke
opstå, det bånd har også den fordel at antenne dimensionerne er væsentlig mindre, selv om rækkevidden er alt andet end kritisk så det ville nok
også være ok med dårlige antenner.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 08 April 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Så er hardwaren færdig (bortset fra nogle ledninger der lige skal bundtes pænere) så nu skal der skrives software. Signalmasteren step-up'en er skiftet ud med en Ortofon ST80, det kom det ikke til at lyde dårlige af.

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 08 April 2013 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Så kom der disseplæi på. Ser fint ud.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 08 April 2013 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jep det er der jeg skal bruget et stump blå acryl.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes