Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2024 | 12:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hifi PSU (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 21 December 2012 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej venner

Nu har jeg længe gået og undret mig, og nu skal det på plads

En normal simpel PSU består af en trafo, ensretter, udjævningskondensator, og en spændingdsstabilisator. Der ud over
kommer der nogle kondensatorer undervejs og til sidst, som "powerbanks".

Når man så kigger i de mange fine hifi PSUer man kan få til DACs, USB/spdif konvertere osv. Så sidder der aaaaaaaalt for
mange konponenter i, til at se er så simple... Hvad sidder der mere i dem? Noget feedback til spændingen eller hvad? og
hvad kan mere findes i sådan en sag?

mvh. Jesper

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 December 2012 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
........Så sidder der aaaaaaaalt for
mange konponenter i, til at se er så simple... 

En del er switchmode forsyninger, det kræver en del ekstra komponenter



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 21 December 2012 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

I dag bruges der ofte switchmode forsyninger istedet for de "gammeldags" PSUer. Det kræver lidt ekstra komponenter, men effektiviteten er meget højere. Det kan være sådan nogle du tænker på / har set.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 21 December 2012 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Switchmode bruges vel ikke i de "fine" psuer man kan købe ? den støjer da alt for meget ?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 December 2012 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Ikke nødvendigtvis.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 21 December 2012 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Det synes jeg ellers altid man hører, men de "gammeldags" er vel stadig at foretrække ?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 December 2012 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Man skal måske være lidt kritisk med hvad man "hører" eller læser sig frem til ?

Afhængigt af formålet kan en god switchmode let overgå en gammeldags forsyning i ydelse.

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 21 December 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hmm ok.

Kan du komme med at par eksempler? hvis altså vi ser bort fra at en switchmode er mere effektiv :)

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 December 2012 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

eksempler på hvad ?   På at spændingsreguleringen er mere effektiv, eller det faktum at ripplespændingen vil være mindre grundet den frekvens kondensatoren oplades med ?

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1266
Sendt: 21 December 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

sidder sædvanligvis i diverse PA forstærkere der levere i xkW klassen. Prøv at google et af de kendte mærker og du vil se
kompliceret strømforsyning!

Der er såmænd ikke så meget wauv effekt over dem da de er yderst kompakte og med små kapaciteter (grundet den meget
høje switchfrekvens) og trafoen ligeledes behersket stor..

Her må hifi forstærkerens, som du skitsere det, nærmest betragtes som "enkel" og ueffektiv og med langt større mulighed for
hørbart brum grundet de 100Hz ladning af en stor kapacitet med store strømme skvulpende rundt.

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 22 December 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Den klassiske diode-bro efterfulgt af et par store lytter er utrolig simpel at lave og fungerer udemærket. Ydelses-mæssigt bør der dog kunne opnås langt mere stabil forsyning ved regulering.

Diode-broen gør sådan set ikke andet end at vende de negative sinus-bølger. Udgangen af diode-broen vil altså stadigvæk være store bølger.
For at udglatte bruger man bare en stor lytbank. Da spændingen på lytterne som udgangspunkt vil ende på spændingen svarende til toppen af sinus-bølgen, vil opladningen altså kun ske lige akkurat i toppen af bølgen. Det vil også betyde, at mellem hver bølge, vil spændingen falde. Kører der en god gang musik der kan hive lidt effekt ud, kan man altså opleve rimelig store dyk i forsyningen (alt efter hvor stor lytbank der bruges)

Resultatet er en spænding der kun bliver "reguleret" 100 gange i sekundet, hvilket er ret langsomt i denne verden og tilmed hørbart. Ud over det, vil forstyrrelser på el-nettet påvirke spændingen, da der ingen regulering er.

Bruges i stedet en switchmode strømfprsyning, bruger man typisk en langt højere switch-frekvens. En switch-frekvens på f.eks. 200 khz vil være langt over det hørbare område i en forstærker. Da udgangsspændingen er styret ved feedback, kan man for hver eneste puls/opladning gå ind og korrigere, så man ender med en utrolig stabil forsyning.

Der er så en del andre komplikationer ved switchmode strømforsyninger, men korrekt konstrueret ville jeg klart foretrække en sådan.


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 22 December 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

God læsning, Dennis.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 22 December 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jo tak 
Det kunne være der ved lejlighed skulle skrives lidt mere uddybende forklaring af de 2 typer forsyning med lidt passende illustrationer osv.

Specielt switchmode forsyninger virker til at være at være lidt mysterie for mange (forståeligt nok).


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 22 December 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Det må du rigtig gerne Det kunne være dejligt. Det giver god mening med frekvensen og brum.. Men burde en ordentlig (eller måske flere efter hinanden) spændingsregulator ikke rette op på det i en "gammeldags"?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 December 2012 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

At koble flere regulatorer efter hinanden er næsten at bede om problemer - en "lineær" regulator vil oftest have en træghed, da der som regel er en kondensator i spil , og de færreste lineære regulatorer føler direkte på udgangen.

Jeg har lige leget lidt med en projektforstærker, jeg udsatte for et bestemt nummer med kraftig dynamik - http://www.youtube.com/watch?v=M_-9l1jn6ls     cirka 22 sekunder inde i nummeret kommer en sekvens der fik en "konventionel forsyning" til at dykke spændingen næsten 10volt på hver "kraftudladning" -  med Switchpower reguleringen kunne man dårligt se noget dyk i forsyningsspændingen - men man kunne høre switchmoden jamre sig lydeligt.

ok ......  der blev lagt 2 x 140w ud i en dummyload -  og desværre sendte jeg en stak VFet's til himmels da vi skulle se hvad 1uF i parallel med de 8 Ohm gjorde.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 22 December 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Der kan være noget om hvor hurtigt den kan levere en strøm og hvor meget, uden at falde i spænding, men det er vel også et
spørgsmål om at have store nok udgangskondensatorer, hvor der ligger en masse oplagret i? De er der jo netop i udgangen,
for at hurtigt kunne levere store mængder når der er brug for det.. ?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 December 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Mjoehhh - tilsvarende vil de jo unægteligt også være "tungere" at lade op igen :)

Jeg ynder at vise auto-elever at man faktisk kan starte en sur gammel Golf 3 med denne lille pygmæ akkumulator :

At have en kæmpe lytbank på måske 88.000uF siger ikke en døjt om hvor hurtigt den kan levere effekten - kun om kapaciteten -  det er ikke helt det samme

Min Marantz PM84-II har en relativ lille lytbank -  ikke destomindre spytter den 2 x 300w fra sig i spidserne, så den tyrkertro mange har om at man bare skal hælde lytter i , i læssevis, er ikke nødvendigtvis korrekt.   (Men det ser da flot ud :)

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 23 December 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Er det et scooterbatteri ?

Jamen hvad så Jan? Kom med nogle af dine guldkorn, taaaark

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 23 December 2012 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

det er en akku fra en nødstrømsforsyning - man kan korvarigt flå 210Amp ud af den.

Guldkorn - dem strøer jeg ikke sådan omkring men jeg kommenterer gerne det jeg ser, hvis jeg har en mening om det.

Jeg har lært - også på den hårde måde - at mange ting  ikke bare er som de ser ud til, og at mange fabrikanter faktisk tænker sig rigtigt pænt om, når de konstruerer ,  hvilket jo gør en del der dyrker den hobby der hedder "Bessermachen" lidt til grin, når de ikke lige fik sat sig ind i hvorfor tingene gør som de gør.

Jeg underviser i dag (efter 30+ år ude i det pulveriserende erhvervsliv) på en teknisk skole, hvor jeg selv om mit primære felt er Data, ikke kan holde mig væk fra elektronikafdelingen :)   Jeg er født pillefinger, og da også både udlært radiomekaniker, samt elektronikteknikker.  

Jeg synes stadigt det er hamrende sjovt at pusle pg pille , og finder det beskæmmende at mange af de tilbud der var da jeg var en stor knægt ikke er mere - vi kunne lære om elektronik efter skoletid, vi byggede ting og sager - og ødelagde nok lige så meget !

Jeg har været heldigt at min hobby delvis var min levevej - mere end 10år er tilbragt i et firma der herhjemme desværre i dag kun er kendt for deres tv produktioner, men vi lavede nu også musik, og havde agenturet for WEA og Warner - så der kom musik til huset i kæmpedynger,  for ikke at nævne den tid der gik i studierne....    også efter normal arbejdstid **host**   tiden hvor Medley var under vingerne var sgisme sjove,  og der var sjove personligheder i den danske musikverden forbi os ....

så dermed er en af mine kæpheste vist også afsløret -  jeg elsker at stille opklarende spørgsmål, når folk spørger "om ikke det lyder godt ?"    I forhold til hvad ?    I forhold til den normalt sindssygt gode lyd der kan laves på Ledreborg, eller i DR''s koncertsal,  eller i studierne -   alt for få ved hvordan det kan lyde,  så deres præferencer kan på mig virke lidt uklare :)

Men -  klø på,  pil ved det, leg med det,  lær noget,  læs noget (huske at filtrere det værste vrøvl fra) -  og man vil alle blive en smule dygtigere ....

Den da SCALA i kbh åbnede - spillede MoonJam derinde - jeg satte det primære lydanlæg op -  og det bånd jeg har derinde fra....  er sgu guld værd i dag.

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 23 December 2012 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Guldkorn - dem strøer jeg ikke sådan omkring men jeg kommenterer gerne det jeg ser, hvis jeg har
en mening om det.

Nej det kan jeg næsten mærke... Men nu hvor vi snakker om en PSU til noget ikke så strømslugende som forstærkere,
men en DAC eller bare en USB/spdif konverter. Vil de gamle så ikke være fint tilfredsstillende, har er der jo ikke snak om
store mængder strøm som bliver slugt i store bider som i en forstærker


jan_stevns skrev:
Jeg synes stadigt det er hamrende sjovt at pusle pg pille , og finder det beskæmmende at mange af de
tilbud der var da jeg var en stor knægt ikke er mere - vi kunne lære om elektronik efter skoletid, vi byggede ting og sager -
og ødelagde nok lige så meget!


Jamen de findes skam heldigvis stadig På min HTX fik vi da lov til at hygge os med forskellige ting en gang i mellem, og
jeg ved også at næsten alle universiteter jeg har besøgt, har sådanne "grupper" som mødes i fritiden i unis labs, og hygger
sig og bygger ting og sager. Rigtig spændende og MEGET lærerigt ja! Det er klart den bedste måde at lære på, men
andres erfaringer er jo også guld værd, og at blive ledt i den rigtige retning fra start af er jo ingen skade til

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes