Jeg er i gang med et DIY projekt, og har nu bygget "version 1".
Den består af
Hygeria Rat 4003
link
Peerless diskant cat no 811435
link
og en Vifa (Dali) pl14wh06-04
link
Jeg har lavet et (prøve) 8 db/oktav filter ved 10000hz og 2500hz
Kabinettet er opdelt i 2. 1 del til sand i bund og et kammer til alle enheder på (indvendige mål) 25*16*66 cm = 26,4 liter.
Impedansen er 7,5 ohm når den ikke er tilsluttet.
Da jeg mangler en del data, går jeg frem efter "trial and error"
Mine overvejelser (målinger i bunden)
Jeg ville egentlig have opdelt så diskanterne var for sig, men er der nogen grund til det?
Diskantniveauet skal sænkes nogle db, hvordan er det nu man gør det?
Er min mulighed for at øge bas outputet et refleksrør, hvis ja er der så et bud på hvor stort?
Er domen overflødig? og er det de 2 diskanter der gør at outputet i den region er for højt ifht basen + en masse interferrens
I øvrigt har jeg vendt bånddiskanten 90 grader, så den står som en alm bånddiskant. Et problem?
Hvorfor er frekvensgangen på båndet så underlig?
Jeg har brugt min superlux målemic til målingerne, men det er nok ikke de bedste omgivelser jeg har lavet dem i. Kan de bruges? Ellers prøver jeg gerne igen med lidt instrukser. Jeg har ikke et stativ. Jeg har brugt kontorstor til samlet måling, og håndholdt til nær målinger.
Her kommer målingerne.
Bånd alene med delefilter
Båndet uden delefilter
Dome alene med delefilter
bas alene med delefilter
det hele samlet
Uden domen stadig med resten af filteret - det er da noget pænere!? (ørerne siger noget andet.)
Hvad siger folket? Det er første projekt og der er vist lang vej igen. Jeg har ikke et kamera, men skal nok se om jeg kan låne et.