Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til diy (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er i gang med et DIY projekt, og har nu bygget "version 1".
Den består af
Hygeria Rat 4003 link
Peerless diskant cat no 811435 link
og en Vifa (Dali) pl14wh06-04 link

Jeg har lavet et (prøve) 8 db/oktav filter ved 10000hz og 2500hz
Kabinettet er opdelt i 2. 1 del til sand i bund og et kammer til alle enheder på (indvendige mål) 25*16*66 cm = 26,4 liter.
Impedansen er 7,5 ohm når den ikke er tilsluttet.

Da jeg mangler en del data, går jeg frem efter "trial and error"

Mine overvejelser (målinger i bunden)
Jeg ville egentlig have opdelt så diskanterne var for sig, men er der nogen grund til det?
Diskantniveauet skal sænkes nogle db, hvordan er det nu man gør det?
Er min mulighed for at øge bas outputet et refleksrør, hvis ja er der så et bud på hvor stort?
Er domen overflødig? og er det de 2 diskanter der gør at outputet i den region er for højt ifht basen + en masse interferrens
I øvrigt har jeg vendt bånddiskanten 90 grader, så den står som en alm bånddiskant. Et problem?
Hvorfor er frekvensgangen på båndet så underlig?

Jeg har brugt min superlux målemic til målingerne, men det er nok ikke de bedste omgivelser jeg har lavet dem i. Kan de bruges? Ellers prøver jeg gerne igen med lidt instrukser. Jeg har ikke et stativ. Jeg har brugt kontorstor til samlet måling, og håndholdt til nær målinger.

Her kommer målingerne.

Bånd alene med delefilter

Båndet uden delefilter

Dome alene med delefilter

bas alene med delefilter

det hele samlet

Uden domen stadig med resten af filteret - det er da noget pænere!? (ørerne siger noget andet.)

Hvad siger folket? Det er første projekt og der er vist lang vej igen. Jeg har ikke et kamera, men skal nok se om jeg kan låne et.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke foregive at være den store ekspert udi højttalerselvbyg, men lad mig alligevel komme med et par ideer (der er ikke så mange andre der byder ind). Der er forhåbentlig nogen der vil korrigere hvis jeg er helt ved siden af.

Start med at få styr på diskant og bas, og gem båndenhenden til sidst, den kan alligevel ikke gøre ret meget mere end at løfte frekvenser over 10k en anelse.

Jeg ville starte med det simplest mulige delefilter, første orden på både bas og diskant, dvs. en spole i serie med bas og en kondensator i serie med diskant. De 2500 Hz du har fundet frem til er ikke helt skævt.

Det næste er så at få styr på niveauet på diskanten, du skal sandsynligvis have en modstand i serie for at dæmpe diskanten lidt. 1-5 ohm er almindeligt.

Så kan du eksperimentere med delefilter, flytte delefrekvens op og ned. Og finde de helt rigtige værdier på komponenterne, først her bliver målingerne rigtigt interessante. Hvis du har tålmodighed til det, kan du også prøve med højere ordens filtre.

For at svare på dine spørgsmål:
Diskanterne behøver ikke side i et kammer for sig selv, de er i deres egnet "kabinet".
Du sænker diskant niveauet med en modstand, som beskrevet ovenfor.
Du kan godt eksperimentere med en bas port, men det tør jeg ikke rigtigt udtale mig om...
Hvis der er noget der er overflødigt, er det båndet.
Det er måske et problem med spredningen hvis du vender båndet 90 grader, det spreder måske mere den ene vej end den anden vej.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hej
Tak for hjælpen.
Jeg lavede lidt målinger på enhederne individuelt, og besluttede at bruge båndet+ basen.
Båndet er desuden sænket lidt.

Delefrekvensen er så sat til de 2500hz.

Båndet spiller stadig lidt højt, men det lydder ikke nær så slemt, som målingen viser.

Målingen afhænger desuden kraftigt af, hvilken afstand jeg måler fra. Så tror, at rummet har for meget at sige til at det er specielt brugbart.
Ørerne siger tilgengæld OK, og da det ikke er med vilde ambitioner får det lov, at være nok i første omgang.

Der er desuden monteret et basrefleksrør på 20 cm ø 5cm, dette hjalp hørbart, meeen lidt mere måske?
Skal jeg vælge et tykkere rør, eller et rør mere? (længere kan ikke lade sig gøre grundet højtalerens dybde.)

Tak igen, og håber at lidt flere vil hjælpe.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Marts 2012 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det burde kunne lykkedes at få de tre enhedher til at spille fornuftigt sammen.

Båndet går fra 10KHz-40KHz ifølge deres hjemmeside, så er et dårligt match med bassen. Som Bertel siger prøv først at få bas og dome til at spille fornuftigt sammen.

Jeg har selv en superlux mic, desværre er den ikke så liniæer som frekvenskurven der medfølger. min dykker kraftigt over ca 14KHz, hvis man tager dette i mente, er den dog sagtens brugbar.

Prøv i første omgang at lave nærfelt målinger af enhederne(ca 10cm), og få styr på gating i holmimpulse. Det gøres ved at flytte den lodrette streg nederst under impulsresponcen. På sidste måling er gating f.eks. sat så lavt at kun målinger over 2KHz giver mening(pil nederst)

Gating bruges til at minimere rummets indflydelse, men for at måle fornuftigt på bassen skal der længere gating til.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Ja, Gating ser da ud til at ændre en del!.

Jeg må lige måle om. i aften eller i morgen.

Jeg har lavet nærfeltsmålinger, men de er vel så unøjagtige.

Hvordan skal jeg indstille Gating, kan du uddybe det? Vælge det antal cm der er måleafstanden?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Du behøver ikke at lave nye målinger, du kan bare ændre gating i dine eksisterende målinger.

Normal gater man så første reflektion(fra gulv/loft eller andet) ikke er med i målingerne. Ved basenheden kan man ikke gå
tilstrækkeligt dybt uden 1.reflektion. men hvis man måler nærfelt er 1.lydbølge meget kraftigere end reflektionerne så de ikke
får så stor betydning.

Mvh
Lennart

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har kigget lidt på denne side.
link

Hans indlæg nr 2 forvirrer mig lidt. Er dette en nødvendighed? + Har nogen den omtalte .cal fil?
Er det manglen på den der gør suåerluxen unøjagtig?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med superlux er at den ikke er for god over 12-14KHz. men du skulle sagtens kunne lave de nødvendige målinger
uden at bruge calibrering fil.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes