| Forfatter |
|
Hylle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 15 December 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som kan hjælpe mig med to eller mindst en 2SK147GR til en reparation af en ældre forforstærker. De er ikke lette
at opdrive nogen steder.
Findes der en brugbar erstatnings fet?
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 15 December 2011 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2011 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet, det vil jeg prøve!
|
| Til top |
|
| |
MrBakmann Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 19 December 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
Er der nogen som kan hjælpe mig med to eller mindst en 2SK147GR til en reparation af en ældre forforstærker. De er ikke lette at opdrive nogen steder. Findes der en brugbar erstatnings fet?
|
|
|
Følgende kan erstatte 2SK147:
2N5247, 2SK130, 2SK151, 2SK162, 2SK363
Men du skal vel også bruge komplementæren? Den hedder 2SJ72 - iøvrigt kan denne erstattes af:
2SJ110, 2SJ111
Begge typer kan findes på ebay - enten den engelske eller amerikanske. Men hvis du ikke skal bruge 2SJ72, er 2SK363 nok den nemmeste at finde.
Good luck
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for info MrBakmann, men jeg har fået en 2sk 147 erstatning hos PC elektronik.
Desværre var det ikke nok der ligger nu 28VDc på tuner indgangen forforstærkeren, selv om omskifteren kobler indgangen
væk fra forforstærker indgangen!!.....
|
| Til top |
|
| |
MrBakmann Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
Tak for info MrBakmann, men jeg har fået en 2sk 147 erstatning hos PC elektronik. Desværre var det ikke nok der ligger nu 28VDc på tuner indgangen forforstærkeren, selv om omskifteren kobler indgangen væk fra forforstærker indgangen!!..... |
|
|
Selv tak 
Problemet med DC på tunerindgangen bliver du vist nødt til at beskrive noget nærmere. Hvilken forforstærker er der tale om og kan du evt. sætte noget tegning / diagram på?
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 24 December 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken erstatning var det du fik?
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har desværre ikke diagrammet over input delen med omskiftere osv. Fejlen er at Tuner right kanalen ligger der -28VDC
konstant uanset om omskifteren er på tuner eller ej.
Den erstatnings fet jeg fik fra PC elektronik ligner et to92 hus men er nærmest dobbel så høj i huset. Original feten hedder :
2sk147Gr
Denne her har i øverste linie på komponenten skrevet: K147 og under det står der BL 4E
Efter jeg har sat den i er funktionen tilbage, der kommer signal igennem forstærkeren men med dette kæmpe DC offset på
indgangen....
Forforstærkeren er en Electrocompaniet EC4, den er vel omkring 20 år gammel vil jeg tro.
|
| Til top |
|
| |
MrBakmann Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
Jeg har desværre ikke diagrammet over input delen med omskiftere osv. Fejlen er at Tuner right kanalen
ligger der -28VDC
konstant uanset om omskifteren er på tuner eller ej.
Den erstatnings fet jeg fik fra PC elektronik ligner et to92 hus men er nærmest dobbel så høj i huset. Original feten hedder :
2sk147Gr
Denne her har i øverste linie på komponenten skrevet: K147 og under det står der BL 4E
Efter jeg har sat den i er funktionen tilbage, der kommer signal igennem forstærkeren men med dette kæmpe DC offset på
indgangen....
Forforstærkeren er en Electrocompaniet EC4, den er vel omkring 20 år gammel vil jeg tro.
|
|
|
Hmmm..udfra hvad du oplyser, ser det snarere ud til at du har fået en anden version af 2SK147 end en erstatning. I mange
tilfælde er det ok at anvende en anden version, men der er naturligvis undtagelser.
Du nævner at det er tuner-indgangen den kæmpe offset spænding er konstateret. Idet tuner-indgangen tilhører kategorien af
linie-indgange, må de øvrige indganges kredsløb være identiske? Har du undersøgt, om tuner-indgangen er den eneste der
har dette offset problem?
Ellers kan du sammenligne indgangskredsløbene med f.eks Tape eller Aux indgangene (jeg udelader konsekvent CD-
indgangen, da denne formentlig er direkte til volumenptometret).
Jeg prøver om jeg kan finde frem til noget diagram
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 30 December 2011 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som MrBakmann siger, er det ikke en erstatning, men en fra en anden IDSS gruppe. GR er 5-10 mA og BL er 8-16mA. Uden at
kende kredsløbet, er det svært at sige om det vil virke eller ej.
Men må jeg spørge. Hvorfor mistænker du denne transistor?
Morse
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2011 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
fet´en jeg udskiftede var defekt, den var kortsluttet, der var kun 17 ohm over drain-source.
Som sagt virker forstærkeren nu igen AC mæssig, signalet kommer igennem, og det bliver forstærket, men der ligger så bare
lige -28Vdc på tuner right input kanalen....
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 31 December 2011 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det hjemmebyg, eller `?
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
MrBakmann Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrBakmann skrev:
Hylle skrev:
Jeg har desværre ikke diagrammet over input delen med omskiftere osv. Fejlen er at Tuner right kanalen ligger der -28VDC konstant uanset om omskifteren er på tuner eller ej.
Den erstatnings fet jeg fik fra PC elektronik ligner et to92 hus men er nærmest dobbel så høj i huset. Original feten hedder : 2sk147Gr Denne her har i øverste linie på komponenten skrevet: K147 og under det står der BL 4E
Efter jeg har sat den i er funktionen tilbage, der kommer signal igennem forstærkeren men med dette kæmpe DC offset på indgangen....
|
|
|
Hmmm..udfra hvad du oplyser, ser det snarere ud til at du har fået en anden version af 2SK147 end en erstatning. I mange tilfælde er det ok at anvende en anden version, men der er naturligvis undtagelser.
Du nævner at det er tuner-indgangen den kæmpe offset spænding er konstateret. Idet tuner-indgangen tilhører kategorien af linie-indgange, må de øvrige indganges kredsløb være identiske? Har du undersøgt, om tuner-indgangen er den eneste der har dette offset problem? Ellers kan du sammenligne indgangskredsløbene med f.eks Tape eller Aux indgangene (jeg udelader konsekvent CD- indgangen, da denne formentlig er direkte til volumenptometret).
Jeg prøver om jeg kan finde frem til noget diagram |
|
|
Har prøvet at scanne Nettet omkring en service manual for Electrocompaniet EC4 - desværre uden held
Jeg var også omkring Electrocompaniet's egen hjemmeside, hvor det er muligt at downloade brugermanualer - men det hjælper jo ikke ret meget lige her.
Så jeg vil da foreslå dig, at du skriver en pæn hilsen til dem med en anmodning om en service manual
Jeg kender mange nordmænd, og de har for vane at være meget behjælpelige (vi kunne faktisk lære lidt af vore norske brødre) på dét punkt 
Er det ikke et forsøg værd?
Alternativt, kan du prøve at kontakte HiFi-Klubben, da de jo også har forhandlet Electrocompaniet
Pøj-pøj med det
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2012 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jeg vil kontakte Electrocompaniet, jeg frygter dog lidt, at det kan være gammel information de ikke har fået med fra
Abrahamsen da han gik konkurs med Electrocompaniet, men man skal jo ikke tage sorgerne på forskud, så jeg prøver.
Jeg har fået et simpelt diagram på den ene forstærker kanal, med noget håndtegning på, af Hifiklubben. De var meget service
venlige, men havde ikke selv mere på den.
Jeg roder lidt videre med mine input.
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2012 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Electrocompaniet har faktisk en fin service på deres hjemme side at de udlevere deres manualer :
http://www.electrocompaniet.no/downloads/manuals.html
Desværre en den her EC4 for gammel til at være imellem dem.
|
| Til top |
|
| |