Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 07:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 10000uf 80v (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansAL
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønkse!

Bruger siden: 10 Maj 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 December 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Jeg sidder med en super god gammel forstærker som nok ikke ville tage skade af nye lyttere.
Der sidder lige nu 4 stk 10000uF/80v. (nogle rigtig gode store nogle

Mit spørgsmål er, sker der noget ved at bruge nogle der er på 100v istedet for de 80v

Og hvor finder jeg nogle rigtig gode erstatning??

Mvh Hans

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 December 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

skal ha ryddet op i skuret og hvis mine forstærkerprojekter ikke er smidt ud sidder der faktisk lige præcis 10000 uF 80 volt lytter i ...en tjeneste ku jo evt være den anden værd mellem nørder he he
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 December 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens bruge 100 V istedet for

Prøv at kontakte denne flinke mand, så går du ikke galt i byen

Klik her

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Må man spørge hvilken god gammel sag af en forstærker der er tale om?

Grunden til spørsmålet er dels nysgerrighed, og dels fordi jeg gerne vil give lidt information omkring ældre forstærkere og deres elektrolytter: Da jeg selv har haft fornøjelsen af, at renovere mange forskellige mærker (Denon, NAD, Yamaha, Pioneer..m.fl) har jeg erfaret, at elektrolytterne (især ladelytter) i mange tilfælde er dimensioneret "lige til kanten" - dvs at at man anvender den nærmeste - standard - spændingsværdi efter forsyningsspændingen.
Idet dine ladelytter har en spænding på 80 V, kunne jeg mistænke at forstærkerens effekttrin har en forsyningsspænding på +/- 72 volt? Dermed er der "kun" 8 volt op til loftet, hvilket er for lidt

Uanset hvad, så dette årsagen til at mange ladelytter får en betydeligt kortere levetid, grundet den store stress-faktor - både spændings- og temperaturmæssigt. Jeg vil også gætte på, at det er 85 graders elektrolytter?

I så fald, kan jeg kun varmt anbefale dig, at udskifte ladelytterne med 100 volt / 105 grader!!!! Specielt kan jeg anbefale mærket RIFA, som laver nogle fremragende lytter med super data og ikke mindst meget lav lækstrøm. Ideelt set, bør der være 20 % spillerum mht spænding og ladeltter bør altid udskiftes med 105 graders typer - uanset om de er monteret tæt på køleplader eller ej! Og således vil 100 volts typer være ideelt til din forstærker.

RIFA lytter kan iøvrigt fås til rimelige priser hos RS Components - www.rscomponents.dk

Held og lykke med projektet
-------------------------
MrBakmann

PS! Se mit indlæg omkring "Denon PRA-1000 - POA-1500 - tips!" - der kan du læse mere omkring udskiftning af elektrolytter.

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 December 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

er der ikke oftest 10% tollerance på lytter ?? dvs op til 88 volt ...og med de givne 72 volt du taler om er der da et stykke vej op (16 volt) eller netop 20% af de 80 volt ....desuden er det ifølge mig ikke genialt at sætte en lyt beregnet til 100 volt eller mere med en spænding på mere end 30 % under ....ellers var der jo ikke nogen idé i at ha lytter på spændinger på andet end 1-10-100-1000 volt vel ...desuden må man gå ud fra ta producenterne ikke tager heeeeelt fejl i deres konstruktion på andre punkter end at for billige forstærkere ifølge mig har for lidt kapacitet dvs uF ...ikke volt
men jeg kan da tage fejl bevares
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Typisk har eletrolytter en tolerance 10% - dette gælder kapaciteten, men ikke nødvendigvis spændingen.
Desuden, er der jo også temperaturen at tage højde for; både den indvendige og den omgivende. Typisk anvendes 85 graders lytter, medmindre de sidder klods op af stærk varme! Men dette ændrer jo ikke på det faktum, at eletrolyttens indre temperatur stiger, jo nærmere vi kommer maksimum grænserne for den givne elektrolyt. Dermed vil elektrolytvæsken også blive varmere og lytten "sveder" mere og dermed ældes hurtigere. Endvidere stiger lækstrømmen også både med temperaturen og alderen.

At producenterne har valgt at konstruere lige til kanten, tror jeg, til dels  skyldes den skarpe konkurrence, der var dengang, samt at holde omkostningerne nede!

Jeg vil derfor til hver en tid påstå, at det er sund fornuft at udskifte de udtjente ladelytter et niveau højere, både hvad angår spænding og temperatur. Om man så mener, at kapaciteten er i underkanten er en anden diskussion.

MrB

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 December 2011 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

he he er delvist enig ...selvom jeg nu som regel ALTID har ret uanset om dert ligger beviser eller ej ggg 

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 19 December 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Det er altid god latin at ligge noget under den angivne spænding pga variationer.

Jeg vil sige 15% under
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

HansAL skrev:
Hej alle sammen

Jeg sidder med en super god gammel forstærker som nok ikke ville tage skade af nye lyttere.
Der sidder lige nu 4 stk 10000uF/80v. (nogle rigtig gode store nogle

Mit spørgsmål er, sker der noget ved at bruge nogle der er på 100v istedet for de 80v

Og hvor finder jeg nogle rigtig gode erstatning??

Mvh Hans

Hej Hans,

Fandt lige omtalte RIFA elektrolytter hos RS Components - endda på tilbud :

http://dk.rs-online.com/web/p/aluminium/0189844/

MrBakmann

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 December 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

de nichicom lytter er de noget værd ?? håber jeg stadig har mine gamle dropåpede projekter i garagen ...der sad nemlig 12x10.000uF 80 volt i hver monoblok;o)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 20 December 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

MrBakmann.........
Ideen er god nok, men lur mig, når HansAL slipper lidt viden løs omkring, hvad det er for et "dyr", at der slet ikke er plads til de øldåser, du referer til. Og jo, Rifa PEH 169 er nok de bedste lytter, der findes, men det er bestemt ikke ensbetydende med, at hans forstærker kommer til at lyde godt af at få dem monteret. Har hørt flere konstruktioner, hvor man har droppet dem igen, da lyden blev kold og for analytisk.

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 December 2011 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

hmm plus minus 72 volt ...kan der komme 12 bilbatterier i ggg

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2011 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

MrBakmann.........
Ideen er god nok, men lur mig, når HansAL slipper lidt viden løs omkring, hvad det er for et "dyr", at der slet ikke er plads til de øldåser, du referer til. Og jo, Rifa PEH 169 er nok de bedste lytter, der findes, men det er bestemt ikke ensbetydende med, at hans forstærker kommer til at lyde godt af at få dem monteret. Har hørt flere konstruktioner, hvor man har droppet dem igen, da lyden blev kold og for analytisk.

Boydk!
Inden vi begiver os ud i flere gætterier, antagelser og spekulationer omkring HansAL's forstærker, skal vi så ikke lige give manden en chance for at svare????

Men du har da fat i noget rigtigt, idet udskiftning af ladelytterne alene, ikke vil genskabe forstærkerens originale lydbillede - og dermed vil man opnå en lyd, som kan fremstå "uoriginal" (kan dog ikke genkende din påstand omkring "kold" og "analytisk" lyd - uddyb gerne).

Naturligvis, vil lydgengivelsen ændre sig radikalt i forbindelse med udskiftning af ladelytter. Dette skyldes dels at ladelytternes kapacitet falder med årene. I dette tilfælde, hvor der samlet set er 40000 uF (ideelt), er den reelle samlede kapacitet - efter 20-30 år - måske kun det halve, eller endnu lavere! MEN forstærkerens øvrige elektrolytter ældes jo også! Dermed forringes forstærkerens egenskaber langsomt, men sikkert gennem årene. Og da vi mennesker er vanedyr, vil man ikke lægge mærke til denne langsomme forværring, før lytterne er virkelig trætte og/eller andre fejl opstår undervejs, af den simple grund at man vænner sig til lydbilledet. 

Hvis man ønsker at genskabe forstærkerens originale lydbillede, skal SAMTLIGE elektrolytter udskiftes og re-justering af offset foretages.

HansAL
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønkse!

Bruger siden: 10 Maj 2007
Sendt: 22 December 2011 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Undskyld den lidt lange svar tid, men står i flytterod.
Der er tale om en Restek Challenger, hvor der sidder 4 store i forvejen, men det bliver meget presset hvis de er ca 20%
mere større

Dette er en "gammel svend, som jeg efter at have spillet på den i et par dage, fandt så god at jeg vil gøre den "up to date"
MEN har valgt at sende den til Tyskland og få alt indmad skiftet(på nær trafo og få andre dele) + fjernstyret volume kontrol.
Restek har tilbudt denne service, til ca 5000dkr uden fragt..

Så jeg takker for alle de svar jeg har fået på denne tråd, og vælger derfor at lukke tråden nu.

Mvh Hans M. Lauridsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes