| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at teste lidt forskellige konstruktioner i en subwoofer jeg vil lave, og vil høre om nogen har lidt input. Det er mere generelt end en specifik løsning. Hvis man har flere basenheder, i dette tilfælde 3 styk, hvad er så fordele og ulemper ved at lade dem spille i samme kabinet? Det er forudsat at der er godt med afstivninger og enhederne varetager samme frekvensområde. Enhederne er udmålt og deres T/S ligger meget tæt på hinanden, men teoretisk set kan enhederne vel modarbejde hinanden lidt, hvis de ikke er helt ens - eller er det uden betydning? Jeg har før haft flere basenheder i samme kabinet, og mindes ikke nogen lydforringelse i den løsning. Man kan selvfølgelig bare dele kabinettet op, så enhederne får hvert sit kammer, men tænker på der kan være fordele ved ét stort kabinet, da hver enhed muligvis vil "se" et større kabinet, da luften er elastisk. Input?  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi taler subs, og boksens volume ellers er tilpasset antallet af enheder - så tror jeg ikke, at det i praksis gør nogen forskel. Din egen oplevelse er nok reel.
Om du opdeler boksen eller ej, har næppe heller nogen særlig virkning m.h.t. lyden.Hver enhed vil ikke 'se' et større kabinet, da det er forholdet mellem membranarealet og volumen, der er afgørende. Og det forhold er jo uændret under dine forudsætninger.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist også mere teoretisk det jeg tænkte på.
Hvis volumen er større (3xVolumen), mon så ikke luften er mere "elastisk", end hvis hver enhed havde sit eget kammer, og denne "elasticitet" så kunne få hver enhed til at opleve volumen som en smule størrer - dette skulle så være mere i effekt ved lav volumen, hvor over- og undertryk ikke er så kraftigt.
Jeg tænker lidt på om lufts elasticitet er fuldstændig linær over hele frekvensområdet de skal arbejde i (15Hz-150Hz)?
Når jeg regner på tingene er luften altid betragtet som en linær faktor - men der kan jo være forskel på teori og praksis. 
Jeg er ved at bygge to subwoofere til hjemmebioen med 3xScan-Speak 23W enheder i hver subwoofer, og er godt igang med eksperimenterne - og alt skal jo testes  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du brugt Winisd eller unibox til at simulere subwooferens kapacitet og optimal størrelse af kabinettet?
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist slået fast at luften ikke er en ideel fjeder. Der tænker jeg mest på at der er forskel på udvidelse og sammentrykning af en given luftmængde, men det har ikke i sig selv relevans for det du taler om.
Jeg tror du må prøve at betragte en skillevæg mellem to lige store kabinetvolumener med hver sin enhed som et 'spejl' hvor trykvariationerne er ens på begge sider. Derfor er der principielt ikke nogen trykforskel og dermed partikelbevægelse imellem volumenerne. Derfor bør der ikke være forskel om om de har separate volumener eller ej. Her ses natuligvis bort fra den luftmængde som skillevæggen i sig selv fortrænger og den afstivende virkning den også må have.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maximilian skrev:
| Har du brugt Winisd eller unibox til at simulere subwooferens kapacitet og optimal størrelse af kabinettet? |
|
|
Jeg har mit eget regneark jeg bruger, men kontrollere med Unibox, som oftest giver samme resultat. Der bliver kabinetstørrelsen betragtet som en proportionel størrelse i forhold til antal enheder. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Det er vist slået fast at luften ikke er en ideel fjeder. Der tænker jeg mest på at der er forsket på udvidelse og sammentrykning af en given luftmængde, men det har ikke i sig selv relevans for det du taler om.
Jeg tror du må prøve at betragte en skillevæg mellem to lige store kabinetvolumener med hver sin enhed som et 'spejl' hvor trykvariationerne er ens på begge sider. Derfor er der principielt ikke nogen trykforskel og dermed partikelbevægelse imellem volumenerne. Derfor bør der ikke være forskel om om de har separate volumener eller ej. Her ses natuligvis bort fra den luftmængde som skillevæggen i sig selv fortrænger og den afstivende virkning den også må have.
|
|
|
Det er egentlig også det jeg altid er gået ud fra. Kunne bare godt være der var et par spændende erfaringer på området  Jeg er igang med et testkabinet, og så vil jeg lade enhederne spille i samme rum. Jeg har indrettet afstivningerne, så de deler kabinettet op i hver sit ens kammer til hver enhed, som jeg så kan lukke af. Så kan jeg jo teste om der er ulemper ved at lade dem spille i samme rum. De er dog udmålt til at have næsten ens T/S (indenfor 2%). Testen bliver dog ikke 100% videnskabelig, da jeg er nødt til at lukke kamrene af med tynde plader, der teoretisk tager lidt volumen... ...men tror nu meget af det jeg er inde på er minimale forskelle, der i praksis ikke gør noget. Synes bare det er sjovt, en gang i mellem, at udfordre teorier med praktiske tests - man kan jo blive overrasket en gang i mellem  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2011 kl. 02:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goe' gamle Martin Colloms (High Performance Loudspeakers) skrev, at når der blev flyttet mere end 5% af luften i en given boks, begyndte luftfjederens liniaritet at være tvivlsom. Membranen skal bevæge sig liniært frem & tilbage, men luften presses relativt mere sammen i boksen, når membranen bevæger sig ind, end når den bevæger sig ud.
Colloms mente dog osse, at når boksvolumen oversteg omkr. 40 liter, blev dette problem lille, sammenlignet med andre faktorer.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Goe' gamle Martin Colloms (High Performance Loudspeakers) skrev, at når der blev flyttet mere end 5% af luften i en given boks, begyndte luftfjederens liniaritet at være tvivlsom. Membranen skal bevæge sig liniært frem & tilbage, men luften presses relativt mere sammen i boksen, når membranen bevæger sig ind, end når den bevæger sig ud.
Colloms mente dog osse, at når boksvolumen oversteg omkr. 40 liter, blev dette problem lille, sammenlignet med andre faktorer.
|
|
|
Det var lidt i den retning jeg havde en ide om at luft ikke var en linær størrelse. Men lyder så også som om det er en ret lille faktor i det samlede hele. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg osse. Og der laves jo subs, der kan spille både dybt og kraftigt, med betydeligt mindre volumen.
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 01 September 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor egentlig ikke dele det op i 3 individuelle subs spredt ud over rummet - jeg ved godt det kan give et lidt lavere output -
men ville du ikke få en bedre og mere jævn frekvensgang m. færre huller?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2011 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maximilian skrev:
Hvorfor egentlig ikke dele det op i 3 individuelle subs spredt ud over rummet - jeg ved godt det kan give et lidt lavere output - men ville du ikke få en bedre og mere jævn frekvensgang m. færre huller? |
|
|
Som jeg har skrevet tidligere, så er jeg ved at bygge to subwoofere med 3 enheder i hver. At dele det op i 6 subwoofere, bliver nok lige besværligt nok at finde plads til  Min surround-reciever understøtter 9.2 surround (Audyssey DSX), hvor .2 sørger for at fintune to subwoofere i systemet. Så derfor vil jeg bygge to subwoofere og teste det. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |