Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Stor 2-vejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansAL
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønkse!

Bruger siden: 10 Maj 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 August 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er ved at samle stumper til en stor 2 vejs gulvmodel.

Diskanten har jeg fået anskaffet Dynaudio Esotar T330D

Fandt et sæt helt nye og ubrugte billigt..Dejligt.

Basserne er bestilt nye ved highend sound i nordjylland, der er dog en leveringstid på 3-4 uger.

Der er tale om Accuton C220-6-221

Men nu her mes jeg venter, kunn jeg da godt tænke mig at høre om der er nogle der her gode ideer til delefrekvens, jag havde selv tænkt mig en 17-1800hz, 1 ordens.

Kabinettet bliver ca 50l barreflex.

MVh Hans

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 August 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Det skal nok blive godt, men er delefrekvensen ikke lidt lav...

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 22 August 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Inden man lægger sig fast på en delefrekvens starter man med at måle på enhederne.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 August 2011 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Inden man lægger sig fast på en delefrekvens starter man med at måle på enhederne.

Jep
- og jeg vil også tro at 1700-1800 6dB/okt vil give den Esotar stress = forvrængning og hård lyd...
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/esotarT330d_data.pdf
Den falder allerede med 6dB/okt fra 2kHz ifølge databladet.

Accuton har nogle fine enheder og denne 8" har godt nok en meget stiv membran, men en 8" vil stadig have problem med spredning opad til hvor en dome tweeter kan deles optimalt - så det bliver endnu en gang kompromisernes kunst højttaler!

Lykke til med projektet
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Sendt: 22 August 2011 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Uden at kende enhederne, så vil jeg mene at problemet med delefrekvensen kan løses med en waveguide.
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 August 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

gask skrev:
Uden at kende enhederne, så vil jeg mene at problemet med delefrekvensen kan løses med en waveguide.

Det kan det ikke helt, waveguiden er god til mange ting, bla. forbedre powerrespons, men dele lavere kan man nødvendigvis
ikke!

Det er en misforståelse at tro at bare fordi et spektrum af harmonisk forvrængning bliver for bedret af en waveguide, at man
så kan dele den lavere. Det kræver en dybdegående analyse af enhedens motorsystem, for at se om jerndele osv. kan blive
udsat for et modulerende felt, kortslutningsringe osv. mister deres effekt nedaftil og selv strømme af lav amplitude i
svingspolen som ikke er akustisk målbart (bla. pga. dårlig akustisk tilpasning fra en diskantenhed) skaber hvirvelstrømme og
dynamiske ulineariteter i magnetsystemet.

Desuden vil Impedanspuklen vil stadig slå igennem og skabe enorm modulationsforvrængning (og nej det er ikke en god ide
at suge denne væk med en svingningskreds).

Siden trådstarter vil bruge 1 ordens filtre, må det antages at han også ved hvordan enhederne skal opsættes så det rent
faktisk kan komme til at fungere?? (hvilket ikke er nemt) - Hvordan er det med faseforløbet på et henholdsvis højpas og
lavpas, hvor stort er fasedrejet ved delefrekvensen og hvordan er det lige med excess fase i denne sammenhæng?

Sidst men ikke mindst, så kan jeg næsten ikke komme på 2 dårligere EGNET enheder (ikke dårlige enheder) til brug med 1.
ordens filtre .

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 August 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Desuden vil Impedanspuklen vil stadig slå igennem og skabe enorm modulationsforvrængning (og nej det er ikke en god ide

Hej Kappen,

Kan du ikke lige forklare hvor modulationsforvrængningen kommer ind pga impedansen?

Hilsen Flemming

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 22 August 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
kappen skrev:

Hej Kappen,

Kan du ikke lige forklare hvor modulationsforvrængningen kommer ind pga impedansen?

Hilsen Flemming

Ja hvis man lukker en relativt stor strøm gennem svingspolen ved fs (langt under hvad kopperringe og andre motor dele er
optimeret til) Så vil B feltet i gabet blive moduleret og eftersom det er jern vi har med at gøre i polstykket vil dette ske på en
ulineær måde. Dette vil selvfølgelig være langt mere udpræget på diskanter som ikke har ordentligt mættet jerndele i
polstykket (f.eks. polstykker som ikke er gennemboret og alligevel har en god tykkelse) - Jeg ved ikke hvordan den
pågældende diskant er konstrueret.

HansAL
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønkse!

Sendt: 22 August 2011 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for de mange svar.

Angående delefrekvens kan den jo nemt rykkes til 2000Hz, men ja det bliver lidt nemmere når jeg har den første måling i kabinetterne.

Skal nok lægge målingerne ud med billeder.

Jeg skal nok smide billeder ind som projektet skrider frem. I de næste par uger skal der laves kabinetter

Jeg ved godt det ikke bliver nemt med disse 2 enheder, men valget med en 2vejs gulvhøjtaler på ca 50liter ligger fast, og basenheden er også fast. Så spørgsmålet er om der er andre domediskanter der ville passe bedre for en dome skal det være..

Mvh Hans

HansAL
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønkse!

Sendt: 22 August 2011 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Angående 1.ordens filter, er det en lille drøm jeg har, da jeg syntes det lyder godt, men der er bestemt ikke afgørende.

Når de første målinger kommer bliver det jo også hurtigt klart om det bare er en drøm eller faktisk er realistisk

Mvh Hans

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 August 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Ja hvis man lukker en relativt stor strøm gennem svingspolen ved fs (langt under hvad kopperringe og andre motor dele er
optimeret til) Så vil B feltet i gabet blive moduleret og eftersom det er jern vi har med at gøre i polstykket vil dette ske på en
ulineær måde. Dette vil selvfølgelig være langt mere udpræget på diskanter som ikke har ordentligt mættet jerndele i
polstykket (f.eks. polstykker som ikke er gennemboret og alligevel har en god tykkelse) - Jeg ved ikke hvordan den

Ok, men vil der ikke løbe en lille strøm ved fres (høj impedans) eller vil den reaktive strøm gøre som du beskriver. Rent
ohmsk vil der jo ikke gå nævneværdig strøm igennem fra forstærkeren men måske reaktivt i enheden?

Sorry for måske lidt off topiccccc..... ;-)

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 22 August 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

HansAL skrev:

Hej.

Jeg er ved at samle stumper til en stor 2 vejs gulvmodel.

Diskanten har jeg fået anskaffet Dynaudio Esotar T330D

Fandt et sæt helt nye og ubrugte billigt..Dejligt.

Basserne er bestilt nye ved highend sound i nordjylland, der er dog en leveringstid på 3-4 uger.

Der er tale om Accuton C220-6-221

Men nu her mes jeg venter, kunn jeg da godt tænke mig at høre om der er nogle der her gode ideer til delefrekvens, jag havde selv tænkt mig en 17-1800hz, 1 ordens.

Kabinettet bliver ca 50l barreflex.

MVh Hans

Måske kan databladet på Esostar enheden hjælpe dig lidt:
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/esotarT330d_data.pdf
Eller
http://www.majerovi.com/richard/dyn/T330d.pdf

Accuton enheden
http://www.accuton.com/media/datasheet/Datasheet%20C220-6-22 1.pdf

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

HansAL
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønkse!

Sendt: 22 August 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

kappen
Branchemedlem : Har lige prøvet at sende dig en PM, men får svar tilbage at din indbakke er fuld, kan du ikke lige rydde lidt op så jeg kan sende dig den pm?

Mvh Hans

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 August 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jeg må absolut tilslutte mig branchemedlemmerne:

-Det vil være synd og skam, at dele den diskant så lavt og...

-Det vil være synd og skam, at bruge 1. ordens-filter til de to enheder.

Du vil simpelthen komme til at fremhæve de ellers meget fine enheders begrænsninger.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 August 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

enig med mange af de andre. Jeg har selv en 5" accuton i min DIY konstruktion. Og den har jeg delt aktivt med 24db linkwitz
riley. tør ikke umiddelbart tænke på hvordan den ville reagere med et lav ordens filter. Kunne godt prøve, da mit aktive filter
kan indstilles til et første ordens (6db). Men ser ingen grund til det. Da jeg jo netop kan undgå mange af denne enheds
unoder, ved at dele så stejlt som jeg gør.

Jeg kan godt følge dig i at du vil bruge et mere simpelt filter for at få mest hul igennem. Desværre tror jeg bare du løber
panden imod muren med de enheder. Bestemt lækre. og den accuton er guf. Og nu da du har bestilt. og måske har
pengene. så ville jeg klar smide en god 4" mellemtone i ind imellem. På den måde kunne du dele ved ca 3-3,5K mellem
mellemtone og diskant. Diskanten ville lyde meget bedre. du ville få noget mere "krop" i din stemmegengivelse. og den
lækre 8,5" bas ville kunne koncenterer sig meget bedre om bassen. så kunne du ende op med noget i den her stil:
http://www.troelsgravesen.dk/SP44.htm
Problemet bliver måske den der 8,5. den er godt nok jævn til 2K. Og der er noget med at man helst skal holde sig minimum
en oktav over og under enhedernes egenresonans/opbrud. Men du skal også tænke på følsomhed, baffelstep, max lydtryk,
lytterummets beskaffenhed osv.
Det skal nok kunne lade sig gøre. Men det var derfor jeg gik aktiv. der kan jeg nemlig lave nogle delinger som ikke er
mulige, med passive filtre. Du skal også tænke på hvilken forstærker du vil bruge. Den skal dælme være stor, hvis du ender
op med en systemfølsomhed på 85db. og dernæst skal spille en lidt større stue op. Jeg er ikke ekspert. Men jeg ved
efterhånden at der er en del ting som skal tages med i overvejelserne, før man kan begynde at strikke tingene sammen, til
et godt resultat.

pøj pøj med det   
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

HansAL
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønkse!

Sendt: 22 August 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Ville det måske være bedre at anvende seas X3-06 EXOTIC T35 i toppen??

Altså ville jeg kunne dele lavere en med Dynaudioen?

Lidt fra hjemme siden..

The Exotic T35 is a classic dome midrange tweeter with high sensitivity and a smooth, extended frequency response.

A coated fabric dome with integral surround manufactured by Dr. K. Müller in Germany ensures excellent performance and consistency. This supplier was among the first in the world to offer fabric dome diaphragms, and did produce the diaphragm for the famous 1.5” Dome Tweeter H087, developed by Seas in 1968.

A high efficiency Alnico V ring magnet in a carefully designed system contributes to high sensitivity and low distortion. A large and well damped cavity in the pole ensures a low resonance frequency and smooth response.

A generously underhung 35mm voice coil wound from copper-clad aluminum wire further enhances the sensitivity. Flexible lead-out wires and venting holes in the aluminum coil former help reduce noise to a minimum.

A large diameter 7mm thick precision machined aluminum front plate with moderate horn loading ensures linear frequency response and represents an extremely stable platform for the magnet system and the moving parts.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 22 August 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
kappen skrev:

Ok, men vil der ikke løbe en lille strøm ved fres (høj impedans) eller vil den reaktive strøm gøre som du beskriver. Rent
ohmsk vil der jo ikke gå nævneværdig strøm igennem fra forstærkeren men måske reaktivt i enheden?

Sorry for måske lidt off topiccccc..... ;-)

Det er helt rigtigt at der kun løber en lille strøm men den er relativt større (mange gange større) end hvis filteret havde
været tilpasset bedre, det er jo en slags høj Q resonans der opstår pga. impedansmistilpasning og det har også sine
skadelige effeter i tidsdomænet, specielt hvis man kigger på diskanten som en generator (hvilket den dog kun i lille grad er),
så går det først helt galt, da den vil smide energi tilbage i svingningssystemet (negativ modstand).

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 22 August 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

HansAL skrev:

<SPAN =bold>kappen</SPAN>Branchemedlem : Har lige prøvet at sende dig en PM, men får svar tilbage
at din indbakke er fuld, kan du ikke lige rydde lidt op så jeg kan sende dig den pm?

Mvh Hans

Så er den tømt, ærgeligt at den ikke fortæller mig noget, så havde jeg da slettet dem for længst, det kunne jo være at det ikke
var den eneste jeg var gået glip af.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes