Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 12:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DanserIRegnen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Havde i år for første gang "hjemmebygget" anlæg med på festival. Budgettet var ikke særlig stort, og vi snakker derfor lille
forstærker og to pa-højtalere. Og så det hele på hjul - dvs. egentlig ikke mkeget selvbyg over det, men dog lidt mere end
hvis vi bare havde købt en boomblaster. Budgettet var omrking 2500 kr. og anlægget spillede fint og højt, men dog ikke så
højt/godt som man kunne ønske sig.

Vi er allerede så småt i gang med at planlægge næste års festival, og der bliver budgettet til anlægget skruet noget op... I
den forbindelse kommer så et spørgsmål, som vi har diskuteret en del.

Kan de betale sig at bygge højtalerne selv? Altså i stil med fx. Boominatoren?

Vi boede i nærheden af en Boominator på Roskilde og lyden var fin, men vi ser dog ude i noget større - altså højere
volumen.
Spørgsmålet er så om vi får mere for pengene ved at købe færdige PA-højtalere eller om vi skal bygge selv? Hvad kan
betale sig?
Vores budget bliver nok i omegnen af 8.000 til højtalere/forstærkere. Batterier, kabler, træ og den slags har vi.

Jeg har forsøgt mig med google, men desværre uden held...
Til top Vis DanserIRegnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanserIRegnen

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

For 8000 kroner kan I måske bygge 2 boominators. Det er den absolut bedste løsning, jeg har set og oplevet indtil videre.
Den er et kompromis mellem højeste ouput, bedst mulige lydkvalitet, længste batteri levetid, laveste vægt, størrelse, pris og
simpleste konstruktion.

Hvor stor er jeres lejr? Hvor mange mennesker skal der spilles for?

Hvis I laver en boominator, kan der jo også benyttes en anden forstærker lidt kraftigere forstærker. Jeg anbefaler at det
stadig er en tripath forstærker. Her skal man bare være opmærksom på at boominatorens enheder max kan klare ca. 30 W i
det kabinet som de oprindeligt er bygget til. Det lyder måske ikke af meget, men med de følsomme enheder som sidder i
den, kan det spille højt nok til at man ikke kan snakke sammen - selv hvis man råber til hinanden.

Fordelen ved at bygge selv er helt sikkert muligheden for at skræddersy dit anlæg PRÆCIS som du vil have det. Det er det
jeg godt kan lide.

Hvis du har spørgsmål, så spørg... :)
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

DanserIRegnen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2011 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Hej Rubenn - tak for hurtigt svar

Vi er rigtig mange i vores lejr, hvilket nok er det største "problem"

Vores lejr består af ca. 50 personer, og vi vil gerne kunne spille en større fest op end vores egen.

Vi har 3x 75ah bådbatterier at drive det hele på + fri opladning, så strøm er ikke et voldsomt problem. Vores anlæg i år nåede ikke at bruge et batteri op, på trods af masser af høj musik hver aften.   

2 boominators er en af ideerne på bordet, men jeg har fået det klare indtryk at det er en fordel med noget der kan komme op i højden, da der så ikke er så mange personer "i vejen" for lyden.
Jeg tænker også at det er fjollet med to hele boominators - det må være smartere at lave noget med en forstærker og så flere højtalerenheder evt.? (det skal siges at jeg er meget ny ud i alt det der med lyd og højtalere, så mine antagelser kan meget vel være forkerte og jeg har brug for at få skåret alt ud i pap)

Jeg er selv umiddelbart fortaler for selvbyg (om det så skal være boominatormodellen ellr ej), ud fra en betragtning om at vi så får mere højtaler for pengene, men jeg har en kammerat der hårdnakket påstår at vi får bedre lyd ud af det ved at købe de færdige højtalere og tage dem med, da vi ikke kan bygge et kabinet der er ligeså godt som de fabriksproducerede...

Jeg ved ikke nok til at kunne be- eller afkræfte den påstand og google har ikke været til megen hjælp.
Jeg går ud fra at det er afgørende i denne sammenhæng at vi ikke kender nogen lydmænd, ingeniører eller andre der har nogen særlig forstand på den slags.

Til top Vis DanserIRegnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanserIRegnen

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2011 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens få billige PA-højttalere, der bruges til udendørs sang anlæg osv. De er billige, men så følger kvaliteten også
med prisen. Hvis du er nybegynder foreslår jeg at du begynder at søge.... bl.a. på dette forum. Det tager tid at lære når det
kommer til selvbyg af festival anlæg. Jeg kunne jo godt sidde og bruge 5 timer på at lave et indlæg med alt det du skal huske
på når du bygger et anlæg, men det gider jeg ærlig talt ikke når informationen bare er et par søgninger væk

Det kan da godt være det kan spare jer for tid og måske også penge at gå ud og købe færdige højttalere, men så skal I også
være forberedt på at resultatet måske ikke er fremragende. Desuden vil jeg under alle omstændigheder anbefale jer at bruge
en klasse D forstærker. Det er en type forstærker hvor effektiviteten er meget høj og der derved ikke går for meget strøm tabt
i varme og egenstrøm. Man kan få nogle klasse D 4x100 W forstærkere der kører på 24 V eller 32 V på ebay bl.a. men så kan
det godt være I får brug for mere strøm i længden. Til gengæld vil i kunne spille rigtig højt med de rigtige højttalere.

DanserIRegnen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2011 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:

Det kan da godt være det kan spare jer for tid og måske også penge at gå ud og købe færdige højttalere, men så skal I også
være forberedt på at resultatet måske ikke er fremragende.

Jeg er jo netop bange for at det er omvendt... Altså at vi for at spare penge vælger selv-byg metoden, men kommer ud med
ringere lyd end hvis vi havde brugt de samme penge på PA-højtalere. Jeg regner med at forstærkeren bliver den samme om vi
vælger den ene eller den anden løsning...

(når jeg taler om at spare penge, handler det ikke om at få det billigere, men om at få mere lyd for pengene, hvis du forstår?)

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2011 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hvilken forstærker er det?

Jeg forstår. Et spørgsmål som du heller ikke har sat op er, om det skal kunne transporteres mere eller mindre let?

Til inspiration kan du jo besøge promilleservice.dk. De har lavet denne her (som dog ikke fik lov at komme med på Roskilde
i år):

Her tror jeg dog du kommer op i 20.000-30.000 (måske mere)

DanserIRegnen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren var vist noget samlesæt... CAD D4100. Højtalerne var nogle fra Thornton til 600 kr. stk. ved ikke præcist hvilke.

Love love love! Promilleservices anlæg hehe. Budgettet for i år bliver min. 8000 men 15.000 er ikke urealistisk. 20.000 ain't gonna happen, men vi vil gerne bygge noget der evt. kan udvikles på...

Ved at læse lidt frem og tilbage her på forum, hælder jeg mere og mere til min oprindelige ide - altså at selvbyg er den bedste løsning. Selv et førstegangsprojekt kan vel blive fedt, hvis man har tid nok og researcher grundigt...?

Anlægget skal selvfølgelig være transportabelt til en vis grad, da vi ikke kan forvente at få lov at køre ind og stille op før tid, men skal ligge i kø ligesom alle andre. Men når det er sagt så skal der ikke flyttes så meget rundt på det når først det er landet i campen.

Kan du anbefale nogle links til hvordan man beregner kabinet str. og den salgs? Eller bøger evt. Tror jeg skal i gang med noget mere læsning ^_^

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2011 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Uden at være helt sikker ligner det en sådan slags forstærker som jeg vil anbefale. Dog er effektiviteten ikke nævnt, normalt
plejer den at være høj for denne type forstærker. Du kan måske få sælger til at oplyse den.

Du skal til at læse, ja! Der er boominator-tråden som jo efterhånden har over 2000 indlæg :P Det kan være lidt hård at
komme igennem, men man kan jo altid starte på den som hyggelæsning. Lige med hensyn til emnet "festivalanlæg" tror jeg
ikke du finder mange bøger der vil guide dig på direkte specifik vej.

Et program, som du dog skal begynde at lege lidt med er WinISD Pro. Det kan downloades gratis og bruges til at regne
kabinetstørrelser ud med. For at få de rigtige kabinetstørrelser gælder det derfor også om at bruge højttalerenheder hvor
alle parametre er oplyst. Du kan finde vejledninger til hvordan man bruger programmet korrekt ved at søge på google

Der findes nogle links til tråde herinde, som omhandler festivalanlæg. Jeg har ikke lige tid til at nævne dem alle i flæng, men
du kan starte her: Den store tråd om mobile festival
anlæg
(Jeg har lavet et indlæg lidt længere nede på siden med forskellige links)

Jeg har endnu ikke bygget noget så stort som du regner med at bygge, men det skulle nu ikke være noget problem hvis det
gøres rigtig

Jeg kan imidlertid anbefale en højttalerenhed - P. Audio HP-10W.... Den er billig (relativt), har fantastiske parametre og den
er perfekt at parre med en piezo diskant. Eneste problem er at den skal skaffes fra udlandet, da der ikke er nogen
forhandler i Danmark. Det er btw den samme højttalerenhed som Saturnus, der har lavet boominatoren anbefaler.

(Brug aldrig autohøjttalere - det er spild af penge )

DanserIRegnen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2011 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Alle tips er mere end velkomne, når man skal starte sådan et projekt op.
Det er ikke et problem at hente ting hjem fra udlandet, vi har jo masser af tid :).

Jeg vil helt klart udforske WinISD Pro - tak for anbefalingen, den var jeg ikke stødt på i mine søgninger ^_^.

Jeg har allerede læst en del i boominatortåden hehe. Der er dog en ting jeg har spekuleret over, kan ske du kan svare på det...
Ved at sætte de to højtalere overfor hinanden, magnet mod magnet, opnår man da en bedre lyd? Eller undgår man blot en
forringelse af lyden trods to højtalere i et kabinet (=pladsbesparelse)?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

DanserIRegnen skrev:
Jeg har allerede læst en del i boominatortåden hehe. Der er dog en ting jeg har spekuleret over, kan ske du kan svare på det...
Ved at sætte de to højtalere overfor hinanden, magnet mod magnet, opnår man da en bedre lyd? Eller undgår man blot en
forringelse af lyden trods to højtalere i et kabinet (=pladsbesparelse)?

Du sparer ikke plads - der skal stadigvæk være dobbelt volumen.
Det du opnår er færre vibrationer når de monteres "ryg mod ryg" - du opnår også større mekanisk styrke, hvis du f.eks limer højttalerne sammen, da kabinettet og enhederne nu laver en "gitter-struktur"
Du får også en fordel med lydsprdningen, idet højttalerne nu spiller både "frem og tilbage"

Hvis du vil opnå højere lyd end de boominators du har kigget på, så kig på hornhøjttalere - de er tungere, men kan også spille højere - specielt fordi de kan belastes mere = højere lydtryk (og stømforbrug...)

Her er et eksempel = http://ing.dk/artikel/99844-dtu-studerende-bag-super-effekti ve-hoejttalere-med-bas-horn

Her er et der kan spille HØJT = http://www.billfitzmaurice.com/, der vist nogen der bruger dr200 og jeg kunne da godt tænke mig at se et mobilt anlæg med dr300

Vedr. lydkvalitet af selvbyg kontra færdigbyg, så er det klart, at en piezo diskan ikke lyder meget af HiFi, men vedr. kabinettet, så er det jo netop her, at du som selvbygger kan lave det MEGET bedre end et færdigbygget kabinet - du skal jo ikke betale timeløn etc.

Bedre end piezo, men også meget dyrere: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7898

Her er et typisk eksempel på en aktiv højttaler der bliver anbefalet til festbrug : http://www.dj-udstyr.dk/product.asp?product=380

God fornøjelse - glæder mig til at se billeder af resultatet

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2011 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

DanserIRegnen skrev:
2 boominators er en af ideerne på bordet, men jeg har fået det klare indtryk at det er en fordel med noget der kan komme op i højden, da der så ikke er så mange personer "i vejen" for lyden.
Jeg tænker også at det er fjollet med to hele boominators - det må være smartere at lave noget med en forstærker og så flere højtalerenheder evt.? (det skal siges at jeg er meget ny ud i alt det der med lyd og højtalere, så mine antagelser kan meget vel være forkerte og jeg har brug for at få skåret alt ud i pap)

Det er en fordel at fordele højttalerne rundt om lytteren.
Lydtrykket falder med kvadratet på afstanden, så jo længere du er væk fra en højttaler, jo laver lydtryk - du kan f.eks ofte se at cafeer har MANGE små højttalere fordelt rundt i lokalet, og der kan da godt være gang i den ;-) I den mere prof afdeling, så se hvordan der er lydtårne til koncerter.

Til dit brug vil jeg mene, at 4 styk højttalere er fint, men husk at du nu pludselig har højttalerkabler "overalt" - det er IKKE optimalt i en camp.... specielt ikke hvis højttalerne er sat op på et stativ....

Hilsen Thomas

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2011 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

DanserIRegnen skrev:

Et lille provokerende spm. :

KAN i overhovedet finde en færdigbygget højttaler der har tilsvarende data som dem der bruges til f.eks boominator?

Der skal være høj følsomhed og lav vægt....Det er ikke noget der lige hænger på træerne...det findes, men så følger priserne også med....

Hilsen Thomas  

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Det kunne være med en fuldtone enhed i hver højttaler. De er ret følsomme og har da udmærkede data.

DanserIRegnen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

DanserIRegnen skrev:

Et lille provokerende spm. :

KAN i overhovedet finde en færdigbygget højttaler der har tilsvarende data som dem der bruges til f.eks boominator?

Der skal være høj følsomhed og lav vægt....Det er ikke noget der lige hænger på træerne...det findes, men så følger
priserne også med....

Hilsen Thomas  

Jeg bliver ikke provokeret, men min ven, som er fortaler for de færdigbyggede gør måske nok hehe. Jeg aner ikke engang
hvor jeg skal ende og begynde i forhold til at søge efter den slags

Meen jeg skal nok nå dertil ^_^. Har lige fundet ud af at jeg har en bekendt der har bygget DR250 højtalerne og havde dem
med på Roskilde.. Jeg har dog ikke fået hørt dem...

Men er meget i tvivl om hvordan setuppet bliver bedst. Skal finde en måde, så vi får mest muligt ud af det vi kan lægge af
penge næste år, men som også giver mulighed for at udvide relativt simpelt året efter...

DanserIRegnen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har vedhæftet en lille tegning af vores camp, pavillonen er 8x4 meter og meget stabil. En ide, som er illustreret her, går
på at bygge 2 (3 hvis der er råd, ellers kan der jo udvides senere) højtalere i stil med boominatoren, og så smide dem op i
højden på underlæggende kasser/skabe. Det tegnede her ville altså være et "samlesæt" af 6 relativt lette enkeltdele, som så
kan køres ind i trækvogn eller på sækkevogne. I det store skab skulle der så ligge to forstærkere: Vores lille fra i år, til rolig
hyggemusik, som ikke skal bruge så meget strøm og en større, som kan smække op for noget mere volumen og kan trække
resten af højtalerne.
Så ville der selvfølgelig skulle trækkes kabler imellem, men de kan fæstnes på selve pavillonen. Den er meget stabil. Det
samme gælder selve højtaler"tårnene". Jeg ville fæstne dem til pavillonens stænger med beslag og hængelåse - dels en vis
tyverisikring, men primært så de ikke vælter ned.

Alternativet er et projekt ala Promilleservices vogn, som kunne være sjovt (elsker ideen med at køre rundt med min DJ på
pladsen hehe), men vi kan ikke smide så mange penge i fra starten, og jeg frygter at det er svært at udvide senere på
sådan en vogn..

Feedback på ideerne? Hvis man går efter den første, er højtalerne så optimalt placeret? Og hvis man skulle nøjes med 2 stk.
hvilken en skulle man så fjerne? Eller er det helt i skoven?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

DanserIRegnen skrev:
Har lige fundet ud af at jeg har en bekendt der har bygget DR250 højtalerne og havde dem
med på Roskilde.. Jeg har dog ikke fået hørt dem...

Det må du da skaffe et par billeder/links til  Det vil jeg sku gerne se/læse lidt mere om.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

DanserIRegnen skrev:
En ide, som er illustreret her, går
på at bygge 2 (3 hvis der er råd, ellers kan der jo udvides senere) højtalere i stil med boominatoren, og så smide dem op i højden på underlæggende kasser/skabe.

Altså 2-3 stereoversioner?

Så hver box spiller et stereosignal? f.eks venstre frem og højre tilbage - eller hyr?

Måske skulle i tænke lidt over hvordan i vil fordele lyden - det kan godt blive ok, men der er altså en god chance for at det bliver lidt roddet....

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok tænke lidt i retning af 4 stk - een i hvert hjørne, men så kun mono - altså så de alle spiller "frem" ind mod midten af teltet. De to højttalere skulle så spille venstre - og de to andre højre.

Hvis i laver "stereo-boominators" kan man trylle lidt ved at styre hvilke signaler man "sender" som venstre/højre til de enkelte boominators.

DanserIRegnen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Link til campen med DR250'erne: http://www.facebook.com/cuthcrew

Jeg tænkte mono, det andet bliver for kompliceret i første omgang... Dvs. mono på alle højtalere, men stadig så de spiller i
begge retninger... Ville nok nøjes med de to på langsiden i første omgang (med mindre der ligefrem er penge i overskud).

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Det er ikke for at sige at horn er nogen dårlig idé. Jeg har faktisk ikke forsøgt mig med horn endnu overhovedet, men jeg
spurgte Saturnus på roskilde til boominator-meetup'en om han havde overvejet en hornløsning fordi man som bekendt øger
effektiviteten. Han svarede at det var et spørgsmål om lydkvalitet. Han var ikke særligt begejstret for hornhøjttalere udenfor
fordi de simpelthen producerer for meget buldrende bas. Jeg kan ikke bekræfte eller afkræfte denne påstand på nogen
måde, men der må da være en grund til at manden bag boominatoren fravælger denne løsning.

Jeg tror nu også det handler om for Saturnus at have noget kompakt, der kan flyttes af 1-2 mand hvis det skulle være
nødvendigt. Boominatoren er jo som tidligere sagt et kompromis af en masse forskellige faktorer.

Derudover har jeg tit overvejet "The Wicked One"-hornet
(tegninger til designet og
anbefalede enhed). Dette design har vundet SPL-konkurrencer
med et lydtryk på 160 dB. Men der er desværre én ting som gør hornhøjttalere upraktiske... De er mere krævende at bygge
og for en uerfaren og middelmådig håndværker som mig selv, kan det blive noget af en opgave

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes